بنای سنگی معبد آناهیتا در کرمانشاه + فیلم

  پنجشنبه، 12 مرداد 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه
بنای سنگی معبد آناهیتا در کرمانشاه + فیلم
نیایشگاه آناهیتا دومین بنای سنگی ایران پس از تخت جمشید است. این معبد پرستشگاه ایزدبانوی آب‌ها در دوره اشکانی بوده و به عنوان مکانی مقدس در این دوران برای تاج‌گذاری پادشاهان استفاده می‌شده است. برای آشنایی بیشتر با این مکان تاریخی با ما همراه شوید.

معرفی معبد آناهیتا

آناهیتا فرشته و نگهبان آب، فراوانی، زیبایی و باروری در نزد زرتشتیان است و این ایزدبانو دارای مقامی بلند و ارجمند است. معبد آناهیتا در مرکز شهر کنگاور یکی از شهرهای استان کرمانشاه قرار دارد. مسیر راه همدان به کرمانشاه امروزی از ضلع غربی محوطه‌ معبد می‌گذرد. معبد آناهیتا در فاصله 94 کیلومتری از کرمانشاه واقع شده است. کنگاور شرقی‌ترین شهر استان کرمانشاه به شمار می‌رود که فاقد فرودگاه و راه‌آهن است. فاصله تهران تا کنگاور به حدود 530 کیلومتر می‌رسد. معبد آناهیتا روی تپه‌ای رو به دشت کنگاور قرار دارد. این معبد برای ستایش پاکی و پرستش فرشته نگهبان چشمه‌ها و باران، ساخته شده است و برخی آن را کاخی ناتمام برای خسرو پرویز، پادشاه ساسانی می‌دانند. معبد آناهیتا دومین سازه بزرگ سنگی ایران محسوب می‌شود که در سال 1310 در فهرست ملی آثار تاریخی ایران به ثبت رسید. هرچند در گذر زمان بر اثر ناآگاهی و سهل‌انگاری و همچنین زلزله‌ای که در سال 1336 رخ داد، آسیب بسیاری به این معبد رسید که دیگر قابل جبران نیست. با این وجود هنوز می‌توان شکوه گذشته‌ پر فروغ را در آن مشاهده کرد. حتی امروزه توجه چندانی به این بنا نمی‌شود و خطر و آسیب زیادی آن را تهدید می‌کند. این بی‌توجهی از طرف مردم نیز صورت می‌گیرد؛ به‌گونه‌ای که نقاشی‌ها و نوشته‌های یادگاری روی سنگ‌ها و ستون‌های آن به چشم می‌خورند.

معبد آناهیتا

تاریخچه بنای معبد آناهیتا

اولین سنگ‌بنای این معبد در عصر هخامنشیان بنا شد و ساخت آن تا دوره‌های بعدی ادامه پیدا کرد و در دوره‌ ساسانیان به اتمام رسید. این ساختمان پس از ورود اسلام به ایران بسیار تغییر کرد و در ضلع شمال غربی آن امامزاده ابراهیم، مسجد و بازاری ساخته شد. در بررسی‌های مختلف، بقایایی از تاسیسات شهری دوره سلجوقی در محوطه معبد پیدا شد که نشان می‌دهد این مکان در این دوره نیز مورد استفاده قرار داشت. در طول زمان مردم که از سرگذشت، اهمیت و ارزش معبد آناهیتا اطلاعی نداشتند، به‌تدریج خانه‌های خود را در این محوطه بنا کردند تا اینکه شکل اصلی آن به فراموشی سپرده شد. به‌دلیل گذشت چندین قرن از ساخت معبد آناهیتا و وقوع حوادث طبیعی یا تخریب‌های انسانی سهوی و عمدی، به‌طور دقیق نمی‌توان در مورد تاریخ ساخت، نوع کاربری و فضای معماری آن اظهار نظر کرد. در هر صورت، برخی از محققان به تبعیت از نوشته‌های مورخان ایرانی و عرب سده سوم هجری قمری به بعد، این بنا را کاخی ناتمام برای خسروپرویز معرفی کرده‌اند. عده‌ای نیز زمان ساخت آن را به اواخر سده سوم و آغاز سده دوم قبل از میلاد و عده دیگر آن را به سده اول قبل از میلاد نسبت می‌دهند. سیف‌الله کامبخش‌فرد،کاوشگر بنا، آن را متعلق به سه دوره هخامنشی، اشکانی و ساسانی می‌داند و مسعود آذرنوش کاوشگر دیگر بنا، آن را کاخ ناتمامی از خسرو پرویز در اواخر دوره ساسانی معرفی کرده است.

معبد آناهیتا

بقایا و معماری خاص بنای معبد آناهیتا

در محوطه جنوبی بنای سنگی، دیوارهایی آجری کشف شد که معماری متفاوتی نسبت به بنای سنگی معبد داشتند و زمان ساخت آن‌ها با زمان ساخت بنای اصلی یکسان نبود. این دیوارها قسمتی از تاسیسات شهری دوره سلجوقی بودند و شکل کاملی از یک شهر را داشتند که از واحدهای مسکونی، کارگاه‌های کوره‌پزی سفال یا حمام، لوله‌کشی آب‌رسانی و فاضلاب تشکیل می‌شدند. کاوشگران در دیواره شرقی محوطه معبد آناهیتا، گورهای باستانی متعلق به دوره پارت‌ها را کشف کردند. در این گورها، تابوت‌هایی به‌شکل قایق قرار داشتند که به احتمال زیاد نمادی از سفر به دنیای مردگان به شمار می رفتند. مردگان به حالت طاق‌باز با دستانی به موازات بدن و صورتی رو به پرستشگاه پیدا شده‌اند. این مرده‌ها در تابوت، پیه‌سوزی به‌همراه داشتند که ظاهرا چراغ راهشان در سفر به دنیای مردگان بوده است. همچنین در این تابوت‌ها سکه‌ای زیر سر مردگان وجود داشت که احتمالا دستمزد موکل سفر به سرزمین مرده‌ها محسوب می‌شد. علت قرارگیری گورها در دیواره بخش شرقی معبد شاید به‌واسطه درخواست مردم برای دفن در نزدیکی این پرستشگاه بوده است تا در سایه این مکان مقدس به آرامش برسند. نکته جالب دیگر در مورد این گورها، سنت دفن اموات رو به مشرق و محل طلوع آفتاب است؛ اعتقادی که ریشه در دین اولیه آریایی‌ها داشت و شامل پرستش خورشید، ماه، زمین و آسمان می‌شد. این شکل تدفین نشانه‌ای از پیوستن اموات به مهر بود. یکی از مهم‌ترین آثار مکشوفه در معبد را می‌توان تابوت‌ها و اشیای درون آن‌ها دانست که از گورهای پارتیان به دست آمده است. پیه‌سوز، سکه، تیغه‌های برنزی، دستبند، گوشواره طلا با نقش انسان بالدار، ظروف سفالین و غیره جزو اشیایی هستند که از این گورها کشف شده‌اند. برخی از این آثار پیش از این در موزه شهر کنگاور به نمایش درآمده بودند و برخی دیگر نیز در جریان دزدی از این موزه به سرقت رفتند. سایر اشیای تاریخی معبد آناهیتا شامل سکه‌ها و سفال‌های دوران اسلامی و خلفای اسلامی می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به انواع سفال‌های لعابدار، سفال تراش و منبت سفال‌های رنگارنگ سبز و زرد معروف به سفال نیشابور اشاره کرد. روی بعضی سنگ‌‌های حجاری‌شده در قسمت دیوار شرقی معبد، اسامی و اشکالی همچون صلیب شکسته، ستاره، خورشید، بزکوهی، گردونه و چرخ، نقوش هندسی گیاهان، ماهی، ماهی و آب، لنگر کشتی و غیره وجود دارد. به نظر می‌رسد که این اشکال، علامت‌های خانوادگی اشخاص بودند و حمل این سنگ‌های بزرگ و سنگین کار دشواری بوده است. شاید اهدای سنگ، شکلی از ادای نذورات و هدایا برای آناهیتا خدای آب محسوب می‌شد. هنگام تعمیر معبد در زمان ساسانیان، نام‌های پیروس، پیروز، پیر، شهریور، خرت و... نیز روی سنگ‌ها پیدا شده است.

معبد آناهیتا

معبد آناهیتا

مناطق دیدنی اطراف معبد آناهیتا

در شمال غرب معبد آناهیتا، امامزاده و مسجدی بنا شده است که زیارتگاه شمار بسیاری از مردم ایران از گذشته تا به امروز محسوب می‌شود. همچنین در دو کیلومتری ساختمان معبد، معدن سنگ چلمران یا شلمران قرار دارد که سنگ‌های عظیم معبد آناهیتا از آنجا استخراج شده است.

فیلمی از معبد آناهیتا


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (674 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (58 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان