برج رادکان چناران کجاست؟

  یکشنبه، 02 بهمن 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
برج رادکان چناران کجاست؟
برج رادکان یکی از جاذبه‌های تاریخی و معماری و مکان های دیدنی مشهد است که بسیاری از آن بازدید کرده‌اند و از کنار آن گذشته‌اند و برخی نیز به آن توجه و برداشت‌های خاصی از آن کرده‌اند. داشتن اطلاعات نجومی و معماری در بازدید از جاذبه‌های تاریخی سبب می‌شود که قضاوت بهتری در مورد این آثار داشته باشیم. با ساعد نیوز همراه باشید.

گروه زیادی از مردم که به خراسان رضوی و به مقصد مشهد سفر میکنند آنقدر شیفته حرم میشوند که از دیدن دیگر جاذبه های طبیعی و تاریخی باز میمانند؛ البته که نباید ناگفته بماند مشهد به برکت وجود امام رضا علیه الاسلام هر ساله مملو از مسافرین و زائران از شهرهای مختلف میشود؛ اما اگر به قصد زیارت به این شهر میخواهید سفر کنید بهتر است به دیدن دیگر جاذبه های تاریخی و طبیعی این استان مانند برج رادکان چناران نیز فکر کنید!

معرفی برج رادکان چناران؛ نظم و ترتیب خاص در وجود میل چناران

برج رادکان در گذشته راهنمای مسیر مسافران و ابزاری بسیار مفید و کاربردی در تعیین زمان با استفاده از نور خورشید و سایه بود. چنان که نام آن گواه این مسئله و واژه “راد” در رادکان به معنی نظم و ترتیب است. تعیین چهار فصل، سال کبیسه و آغاز نوروز از دیگر توانایی های این برج به شمار می روند. 12 دیوار خشتی پهن و بلند که دو به دو موازی هستند، ارتفاع 35 متری و 36 ترک نیم ستونی در زیر گنبد ساختمان رادکان را تشکیل می دهد.

در فاصله 15 کیلومتری خراسان رضوی روستای رادکان (رادکن) گنبدی مخروطی شکل معروف به برج رادکان چناران وجود دارد. گردش در جاذبه ای تاریخی آن هم در روستایی خوش آب و هوا، به دور از شلوغی و ازدحام شهر به هرکسی روح و نفس تازه می بخشد. عده ای آن را میل چناران شرقی نیز می نامند که همتای دیگر آن، رادکان غربی در شهر کردکوی استان گلستان قرار دارد. برج قدیمی رادکان، اثر ارزشمند خواجه نصیرالدین طوسی باری دیگر نشان دهنده توانایی ایرانیان در علم نجوم، معماری و تاریخ است.

تاریخچه برج رادکان چناران؛ سرگذشتی که به دوران مغول رسید!

اگر بخواهیم سرگذشت برج رادکان چناران را بدانیم باید به دوران مغول سفر کنیم. ساخت این بنای عظیم به قرن هفتم و سال 607 هجری قمری برمی گردد. عده ای بنای رادکان را مقبره یکی از حاکمان مغول ها، برخی از مستشرقین آرامگاه یک زن و مطلع الشمس آن را جزو آثار دیلمی ها می دانند. در طول گذر زمان آسیب های جدی به سردرد و گنبد داخلی این آثار تاریخی وارد شده بود. در سال 1346 شمسی با یاری سازمان ملی حفاظت آثار باستانی ایران، مرمت و بازسازی شد.

معماری برج رادکان چناران

بلندای برج رادکان در حدود ۳۶ متر است. قطر داخلی بنا ۱۴ متر و قطر خارجی آن ۲۰ متر است. منظر بیرونی بنا تا ارتفاع ۲/۵ متری به شکل ۱۲ضلعی و از آن جا تا زیر گنبد به صورت ۳۶ ترک نیم ستونی ساخته شده است. برج رادکان گنبدی مخروطی دارد و ساختمان آن در سال ۶۰۷ قمری به پایان رسیده است. تاریخ احداث این بنا را هرتسفلد در سال ۶۸۰ ق.م ذکر کرده است. تاریخ منقوش بر کتیبه روی برج نیز سال ۶۶۰ هجری قمری را که هم زمان با اتمام ساخت بناهای وابسته به رصدخانه مراغه است را به عنوان تاریخ ساخت برج، نشان می دهد. هرتسفلد برج را مقبره یکی از حکام مغول می داند که برخی او را امیر ارغون مغول دانسته اند. این در حالی است که برخی منابع مقبره ارغون را در سلطانیه ذکر کرده اند.

این برج با ۱۲ دیوار خشتی بیرونی با پهنا و بلندی، پایه گذاری شده که برج را به ۱۲ بخش ۳۰ درجه ای تقسیم می کند. هر دیواره ۳۰ درجه از زاویه افق را در بر می گیرد. دو در دیوار مقابل هم ساخته شده است و بر دیواره ۳۶۵ ترک نی ستونی وجود دارد که برج را به ۳۶ ترک ۱۰ درجه ای تقسیم کرده است. دقت در انتخاب مکان درها و دریچه ها در برج نشان می دهد که تعبیه آن ها یحتمل اتفاقی نبوده است. این برج دارای منفذهای دوازده گانه است.

بدنه برج آجرچینی ساده ای دارد و دارای تزیینات گچ بری است. برای استحکام بخشی بیشتر، حد فاصل بندهای آجرها با فشار انگشت دست به داخل فشرده شده است که قابل توجه باشد. ورودی بنا که به صورت هلالی است، در ضلع جنوبی گنبد است. زیباترین قسمت بنا بخش فوقانی آن است که از دو ردیف قطاربندی و دو کتیبه کوفی و پهلوی تشکیل می شود و در میان تزیینات آجرکاری و گچ بری که نام بانی و تاریخ ساخت بر آن نوشته شده اند، قرار دارد. طرح داخلی گنبد رادکان مدور و دارای نمایی ساده و اندود گچ و آهک است. ملاط گچ و آهک و آجر در تمام بنا به کار رفته است.

کاربری برج رادکان چناران

برخی معتقدند برج رادکان در روزگار خود برای استفاده نجومی ساخته شده است. برخی نیز معتقدند که برج مقبره بوده است. به دلیل شباهت این برج به آرامگاه های عصر دیلمیان، برخی چنین تصوری کرده اند. گفته شده است این برج دارای ۱۲ روزنه بوده است و در عصر خود تنها وسیله برای تعیین چهار فصل، سال کبیسه و نوروز محسوب می شد. این در حالی است که اگر کمی اطلاعات تاریخی داشته باشیم، متوجه می شویم تقویم جلالی که امروزه آن را به کار می بریم، در عصر سلجوقیان، یعنی چندین قرن پیش از مغول توسط خیام ابداع شد و مورد استفاده قرار گرفت. در دوره ایلخانان مغول، مباحث تقویمی و نجوم تقریبا فراگیر شده و به آن حد از پیشرفت رسیده بود که این برج نمی توانست تنها وسیله تعیین چهارفصل یا کبیسه باشد. بلکه می توان گفت این برج شاید یکی از ابزارهای نجومی آن عصر بوده است.

پژوهشگری با نام منوچهر آرین اولین کسی بود که نگاهی عمیق تر به برج رادکان انداخت. وی با نگاهی به نوشته های حافظ ابرو که اشاره کرده بود نور ماه در موقع حلول خود هربار از یکی از دوازده دریچه این برج نمایانده می شود، به این نتیجه رسید برج را بررسی کند. وی بر این عقیده است که درهای برج در راستای طلوع یلدایی (آغاز زمستان) و غروب آغاز تابستان در پهنه برج ساخته شده اند. این پژوهشگر برج را تنها وسیله ای دانسته است که می توانستند از طریق آن چهار فصل، سال کبیسه و آغاز نوروز را معین کرد. وی مشاهدات و تحقیقات خود را در کتابی به نام «نگاهی دیگر به برج ها» منتشر کرد و در اختیار دیگران قرار داد. اینکه آنچه نویسنده این کتاب گفته صحیح است یا خیر، نیاز به تحلیل گفته های وی دارد. نظریه طراحی برج رادکان چناران بر پایه دانسته های نجومی، بر اساس گفته حافظ ابرو شکل گرفته است. اما گویا نویسنده این کتاب بر اساس نظریات خود نتیجه گیری کرده است. داده های تاریخی نشان می دهد در دوره ایلخانان به ویژه عصر خواجه نظام الملک نجوم آن قدر پیشرفت کرده بود که نیاز به چنین سازه ای به طور خاص، تنها برای کاربرد نجومی نبوده است. رصدخانه مراغه خود نشانی بر این امر است که به راحتی می توانست تمام حرکات آسمانی و وقایع نجومی را رصد کند.

 برج رادکان چناران

دیدنی های نزدیک به میل رادکان

در اطراف میل رادکان خوشبختانه جاذبه های تاریخی و طبیعی بی شماری برای بازدید وجود دارد که باعث می شود لحظات سفر برای شما لذت بخش تر سپری شود. «ییلاق روستای اخلمد» در فاصله 85 کیلومتری مشهد و 24 کیلومتری روستای چناران قرار دارد و این روستای خوش آب وهوا در میان کوه های بینالود جاخوش کرده است و مکانی مناسب برای گشت وگذار در دل طبیعت به شمار می رود.یکی دیگر از جاذبه های طبیعی مشهور خراسان رضوی که فاصله کمی تا میل رادکان دارد، «چشمه گیلاس» است که در فاصله تقریبی 25 کیلومتری چناران و 48 کیلومتری شمال غرب مشهد واقع شده است و این چشمه بزرگ تاریخی در فصل تابستان حسابی تماشایی است.

از دیگر جاذبه های گردشگری چناران می توان به آبشار آبقد، دره اجنه، روستای گهوارگر، روستای بقمچ، قلعه اسجیل و آبشار اخلمد اشاره کرد. اگر قصد دارید در سفر به رادکان چندروزی را در طبیعت و به سبک زندگی روستایی سپری کنید، پیشنهاد می کنیم «اقامتگاه بوم گردی ارگ رادکان» که در روستای رادکان و در فاصله 13 کیلومتری چناران قرار داردرا برای اقامت خود انتخاب کنید.گزینه دیگر شبمانی در روستای زیبای رادکان «اقامتگاه بوم گردی کهندژ رادکان» است که در شمال غربی شهر چناران قرار دارد و می تواند گزینه خوبی برای شبمانی باشد.

چگونه به میل رادکان برویم؟

همانطور که در ابتدا گفتیم برج میل رادکان در فاصله 74 کیلومتری شمال مشهد و در فاصله 26 کیلومتری شمال غرب چناران واقع شده است. این اثر تاریخی در فاصله یک کیلومتری روستای زیبای رادکان قرار دارد که برای رفتن به آن اگر ساکن مشهد هستید یا به مشهد سفر کرده اید، باید راهی چناران شوید.

هنگامی که در مسیر چناران به قوچان هستید به بریدگی که در سمت راستتان قرار دارد، وارد شوید و بعد از پیمودن چند کیلومتر به روستای رادکان برسید. در روستای رادکان به اولین بریدگی که رسیدید در سمت راست تابلوی راهنمای میل رادکان در برابر دیدگان شما قرار می گیرد. لازم است بدانید مسیر رسیدن به میل رادکان جاده آسفالته ای است که می توانید این مسیر را با هر نوع وسیله نقلیه طی کنید.

 برج رادکان چناران

برج رادکان کجاست؟

برای اینکه بتوانید از برج رادکان چناران دیدن کنید از مشهد خارج شده و به سمت چناران راهی شوید سپس به سمت جاده قوچان بروید. در جاده فرعی پیش رو شما به یک دو راهی خواهید رسید از سمت جاده ای که به سمت روستای رادکان میرود وارد شده و به این روستا برسید. مسیر دیگری که برای این روستا میتوانید آن را طی کنید از سمت روستای زینگر است. روستای رادکان کمی قبل از روستای بیگ نظر قرار دارد.

برای بازدید از میل رادکان شرقی باید به روستای زیبای رادکان در مشهد سفر کنید. سفر به این روستای پرشور و سرسبز خاطره ای به یاد ماندنی برای شما خواهد بود. مسیر دیگر برای رسیدن به این مناره قدیمی عبور از روستای زینگر است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم پرچم گنبد حرم رضوی به رنگ سیاه درآمد+عکس
دیگران می‌خوانند   
حال و هوای خانواده شهید دریانوش؛ خلبان هلی کوپتر رئیس جمهور+ویدئو/عجب رسمیه رسم زمونه... واکنش داریوش ارجمند بازیگر نقش فردوس در سریال ستایش به شهادت سید ابراهیم رئیسی +عکس پدر شهید سیدمهدی موسوی: «وقتی خم شد و پایم را بوسید فهمیدم دیگر قرار نیست همدیگر را ببینیم...» +ویدئو واکنش متفاوت پوران درخشنده به شهادت رئیس جمهور و همراهان/ حادثه هولناک بود و همه را در شوک فرو برد+عکس اولین تک آهنگ ویژه شهادت آیت الله رئیسی منتشر شد تصاویری از لحظه پیدا شدن انگشتر آیت الله رئیسی در محل حادثه/ این انگشتر هدیه رهبری بود +فیلم تنها درخواست شهید رئیسی از تولیت آستان قدس+ ویدئو/خاکسپاری در جوار امام رضا علیه‌السلام... اولین تصاویر از تابوت حامل شهید رئیسی و شهید موسوی حال و هوای شهید خلبان دریانوش در جلوی منزل پدری ایشان/ گریه های جگرسوز پدر برای جوان پَر پَر شده +عکس ایران در سوگ عزیزانش/ به یاد شهیدان راه خدمت آیت الله رئیسی، حسین امیر عبداللهیان، مالک رحمتی و آیت الله آل هاشم در حواشی داغ امروز سه شنبه 1 خرداد 1403 کفش رها شده و باران خورده شهید مالک رحمتی، استاندار آ.ش در جنگل مه آلود +عکس/یک روزی باران میبارد...آرام آرام میشورد غمها را شعرخوانی زیبای شهید آیت الله آل هاشم، امام جمعه محبوب قبل از شهادت/ سید شریف و خندان تبریز روحت شاد+ویدیو تصاویری از منزل کوچک و فوق العاده ساده مادرِ رئیس جمهور شهید کشورمان سید ابراهیم رئیسی+ویدیو سوگواری و وداع دردناک پدر همسر سیدابراهیم رئیسی پای تابوت داماد شهیدش+عکس آخرین قاب دو نفره پدر و پسری شهید مالک رحمتی که در تاریخ ماندگار شد+عکس شباهت باورنکردنی برادر سیدابراهیم رئیسی به رئیس جمهور شهید کشور+عکس وداع با پیکر شهید مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... اولین تصویر دردناک از پیکر آیت الله آل هاشم در تابوت+عکس گریه های دلخراش مادر عزادار ابراهیم رئیسی: امام زمان! ابراهیم را کجا بردی؟ هدیه خاص ابراهیم رئیسی به این دختر بچه 5 ساله تبریزی+عکس خاطره دردناک و شنیدنی احمد نجفی از سیدابراهیم رئیسی فال انبیاء روزانه سه شنبه 1 خرداد 1403 دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ای/ قتل مرد 40 ساله با شلیک 2 گلوله ترکی صحبت کردن جالب سیدابراهیم رئیسی با لهجه ای شیرین و دلنشین در بین مردم اردبیل+ویدیو پوشش متفاوت و رسمی ابراهیم رئیسی در دوران جوانی+عکس کدام دولتمردان بزرگ جهان با سانحه هوایی درگذشتند؟+عکس کشف راز قدیمی‌ترین تتوی جهان روی بدن «اوتسی مرد یخی» آخرین دیدار سید ابراهیم رئیسی با پهلوان مازندرانی پیش از شهادت+عکس نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو عرض ارادت سرتیم حفاظت سیدابراهیم رئیسی به رهبر معظم انقلاب+عکس/ بادیگاردی که تا آخرین لحظه کنار رئیس جمهوری بود! لحظه اعلام خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی توسط المیرا شریفی‌مقدم/ رئیس جمهموری که با شهادت ماندگار شد+ویدیو تصویری جگرخراش از فرزند سردار شهید موسوی، سرتیم حفاظت رئیس جمهور+عکس بغض برادر شهید آل هاشم؛ امام جمعه تبریز روی آنتن زنده شبکه سه +ویدئو برف روبی مخلصانه و بدون ریای سیدابراهیم رئیسی در حرم امام رضا(ع)+عکس فال روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد 1403 مصاحبه اختصاصی ساعدنیوز با علیرضا منادی: دو سید بزرگوار در قلب مردم جای داشتند+ویدیو حضور بی نظیر و خودجوش مردم انقلابی تبریز در شام غریبان شهدای خدمت به شکل دسته های عزاداری فال قهوه با نشان روز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403 گفتگو با سردار عباسقلیزاده فرمانده سپاه عاشورا در شام غریبان شهدای خدمت/ اندوه و ناراحتی فرمانده و بغض صدایش دلگیر است+ فیلم
تیتر امروز   
اطلاعیه شماره یک ستاد برگزاری مراسم «شهدای خدمت»
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟
واکنش متفاوت پوران درخشنده به شهادت رئیس جمهور و همراهان/ حادثه هولناک بود و همه را در شوک فرو برد+عکس
ایران در سوگ عزیزانش/ به یاد شهیدان راه خدمت آیت الله رئیسی، حسین امیر عبداللهیان، مالک رحمتی و آیت الله آل هاشم در حواشی داغ امروز سه شنبه 1 خرداد 1403
دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ای/ قتل مرد 40 ساله با شلیک 2 گلوله
فال روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 1 خرداد 1403+فیلم
خاطره دردناک و شنیدنی احمد نجفی از سیدابراهیم رئیسی
کشف راز قدیمی‌ترین تتوی جهان روی بدن «اوتسی مرد یخی»
فال انبیاء روزانه سه شنبه 1 خرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 1 خرداد 1403
تشییع پیکر مطهر شهید آیت‌الله رئیسی فردا در قم
خاطره متفاوت یک استاد از امام جمعه شهید تبریز/ راز محبوبیتش در تبریز را من به خوبی می‌فهمم+عکس