ساعدنیوز
ساعدنیوز

بروکر به چه معناست و شرایط تنظیم این نوع قراردادها چه می باشد؟

  سه شنبه، 07 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
بروکر به چه معناست و شرایط تنظیم این نوع قراردادها چه می باشد؟
در این نوشتار، با زبان ساده به تبیین مفهوم بروکری و کارکردهای قرارداد بروکری پرداخته خواهد شد. در ادامه همراه ساعدنیوز باشید.

بروکر کیست؟

معنای بروکر از نظر لغوی دلال، داستار یا واسطه معاملات بازرگانی است. در اصطلاح بروکر یا کارگزار افراد یا سازمان هایی هستند که میان خریدار و فروشنده ارتباط برقرار می کنند و شرایط لازم را به منظور انجام معامله بین آن­ها فراهم می­کنند. می­توان گفت بروکر یک نهاد مالی غیر بانکی است که اعلان نرخ دارایی ها در بازار به مشتریان وظیفه او است.

کار اصلی شرکت کارگزاری یا بروکر این است که نرخ های بازار را به مشتری ارائه و دستورات معاملاتی مشتریان را اجرا کند. نحوه کار بدین صورت است که بروکرها دستورات معاملاتی مشتریان خود را از طریق تلفن، فکس و اینترنت دریافت می­کنند و از محل سپرده مشتری این دستورات که خرید یا فروش است را به انجام می­رسانند.

بروکر در دنیای اقتصاد در انواع متفاوتی فعالیت می­کند. مثلا بروکر کالا متخصص در زمینه مبادله کالا است. همچنین با توجه به نوع هر بازار، کارگزار های تخصصی برای آن بازار وجود دارد.

به طور مثال کارگزار بورس یکی از معمول ترین کارگزاری ها است و بنگاه های مشاور املاک که در حال حاضر در زمینه ی معاملات املاک و مستغلات فعالیت می کنند نیز یکی از این کارگزاری ­ها محسوب می­ شوند.

قرارداد بروکری

معمولا بروکرها تحت نظارت نهاد های قانونی ای هستند که فعالیت بروکر را تحت نظر دارند. رگولاتور ها از طریق دیکته کردن یک سری مقررات و نظارت بر انجام آن ها، از سلامت روال های معاملاتی و مالی کارگزار اطمینان حاصل می کنند. کارگزاری هایی که تحت نظارت یا رگولاتوری هستند در زبان عامیانه فارسی بروکر های “رگوله” خوانده می شوند. کارگزاری هایی که تحت چنین نطارتی هستند از نظر امنیت سرمایه و سلامت کاری بسیار بهتر از بروکر هایی هستند که این نطارت بر آنها اعمال نمی شود. با افتتاح حساب معاملاتی در یک بروکر شما چه اقلامی را می توانید معامله کنید، بستگی به کارگزاری شما دارد.

هر کارگزاری اقلام کاملا مشخصی را جهت معامله ارائه می کند که ممکن است با کارگزاری دیگر متفاوت باشد. مثلا یک کارگزار ممکن است نفت خام را جهت معاملات ارائه کند و کارگزار دیگر آن را ارائه نکند. کارگزار هایی که طرف همکاری ایران بورس آنلاین هستند همگی معاملات ارز و اونس طلا را پشتیبانی می کنند.

قرارداد بروکری

شرایط لازم برای عقد قرارداد بروکری

کارگزار باید به گونه ای شرایط اقتصادی را برای طرفین معامله مشخص کند تا آنها بتوانند با اطمینان و خاطر امن اقدام به معامله کرده و از سود دهی معامله خود مطمئن باشند تا خطر ریسک در معاملات به پایین ترین حد ممکن خود برسد.

در قرارداد بروکری بروکر باید به گونه ای از اقتصاد بازار باخبر باشد که بهترین پیشنهاد خرید یا فروش را به مشتری خود ارائه دهد و دامنه تصمیم گیری در مورد معامله را باید برای مشتری خود مشخص نماید تا با کمترین ضرر مالی مشتری موفق به انجام معاملات خود گردد.

دستمزد هر بروکر ممکن است یا در قرارداد ذکر شود و مورد توافق قرار گیرد یا نسبتی از درصد معاملاتی که توسط بروکر و به نفع مشتری انجام می گیرد به عنوان دستمزد وی در نظر گرفته شود.

کارگزاران در زمینه های مختلفی از سرمایه گذاری و خدمات به مشتریان خود خدمت رسانی می نمایند که این خدمات در قالب خدمات تحلیلی و مشاوره و آموزش و پشتیبانی به مشتریان ارائه می گرد.

در تنظیم قرارداد با بروکرها باید به تفاوت های میان آن ها توجه داشت، این تفاوت ها به شرح زیر است

  1. بروکرها از حیث اقلام معاملاتی با یکدیگر تفاوت دارند. در واقع، هر کارگزاری اقلام مشخصی را برای معامله ارائه می کند که متفاوت از کارگزاری های دیگر است. به عنوان نمونه، یک کارگزاری معاملات مربوط به ملک را انجام می دهد و یک کارگزاری معاملات مرتبط با ارز و طلا را پشتیبانی می کند.
  2. قوانین مالی و سازوکارهای معاملاتی حاکم بر بروکرها اگرچه عمدتاً مشابه یکدیگر است اما دارای تفاوت هایی نیز می باشد. نوع و میزان تعهدات بروکرها به خصوص در شرایط حساس اقتصادی یکی از مهم ترین تفاوت ها می باشد.
  3. اگرچه نوع فعالیت بروکرها مشابه یکدیگر است اما کیفیت خدماتی که بروکرها ارائه می دهند، در یک سطح قرار ندارد. این تفاوت به خصوص در سرعت اجرای معاملات و ارائه ی بهترین نرخ ها نمود پیدا می کند و براساس آن ها می توان کیفیت خدمات آن ها را مورد سنجش قرار داد.
  4. تفاوت دیگر در تحت نظارت بودن یا نبودن کارگزاری ها است که همان طور که پیش تر مورد اشاره قرار گرفت، بر امنیت و سلامت روابط معاملاتی با آن ها تأثیر بسزایی دارد.

چه زمانی از نمونه قرارداد بروکری استفاده می کنیم؟

  1. شروع یک کسب و کار نوپا با نمونه قرارداد بروکری: به دنبال راه اندازی یک کسب و کار نوپا هستید؟ لازم دارید که از زیر و بم آن کار آگاه شوید و می خواهید مشاوری همراه داشته باشید. بروکر می تواند به شما کمک کند. بروکری که در حیطه مورد نظر شما فعالیت می کند، به خوبی به بازار و شیوه کار آگاه است و می تواند به خوبی به شما مشاوره بدهد.
  2. راهکاری برای جبران افت کسب و کار با نمونه قرارداد بروکری: آیا کسب و کاری دارید که مدتی است دچار رکود و افت درآمد شده است و نمی دانید که برای افزایش درآمد و بهبود وضعیت کسب و کارتان چه باید بکنید؟ نمونه قرارداد بروکری می تواند به شما کمک کند. بروکر به نوسانات بازار آگاه است و با تحلیل و بررسی های پی در پی در زمینه کار مورد نظر شما، می تواند بفهمد که ایراد افت کسب و کار از چیست و می تواند راهکاری برای آن ارائه دهد.
  3. به دنبال سرمایه گذاری بیشتر و گسترش کارتان هستید؟ یکی از دغدغه های بزرگ صاحبان کسب و کار، گسترش کارشان و سرمایه گذاری پربازده در این زمینه است. ممکن است شما سال ها در یک حیطه مشغول باشید، ولی تا زمانی که به صورت حرفه ای یک کسب و کار را رصد نکنید و مورد بررسی قرار ندهید، نمی توانید به خوبی درباره آن تصمیم بگیرید. تنظیم قرارداد بروکری این امکان را می دهد که بتوانید از بروکر در حیطه گسترش کار و نحوه کاربردی سرمایه گذاری استفاده کنید.
  4. به دنبال رونق بیشتر کسب و کارتان هستید؟ بروکری که به وسیله نمونه قرارداد بروکر با شما در ارتباط است، نوسانات بازار کار شما را به خوبی می شناسد و از سیاست های کاری مورد نیاز برای رونق آن کسب و کار آگاه است. به همین دلیل بدون شک تنظیم قرارداد بروکری به رونق کسب و کار شما می انجامد.

چه مواردی در قرارداد بروکری ذکر می شود؟

مشخصات طرفین قرارداد بروکری

در بند اول این قرارداد، همانند سایر عقود لازم است مشخصات طرفین به طور کامل درج می شود. مشخصات شامل نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره شناسنامه، اقامتگاه یا محل سکونت، شماره تماس و نشانی رایانامه است.

موضوع قرارداد بروکری

در بند دوم قرارداد، موضوع قرارداد به صورت کامل بیان می شود. موضوع قرارداد بروکری به صورت مستقیم، باعث شفافیت ماهیت قرارداد بروکری می شود.

زمان در قرارداد بروکری

در زمان تنظیم قرارداد ، زمان شروع و اتمام همکاری درج می شود که یکی از ارکان اصلی بسیاری از قراردادهای مدنی و تجاری می باشد. لذا مدت زمان مربوطه را به صورت دقیق درج نمایید.

ذکر این نکته ضروری است که درج مدت زمان قرارداد به معنای تاریخ انقضا آن قرارداد بروکری نمی باشد. طرفین قرارداد برای ادامه همکاری تنها کافی است که زمان آن قرارداد را تمدید کنند و دیگر نیازی به نگارش مجدد قرارداد نمی باشد.

طرفین قرارداد

قوانین حاکم بر قرارداد بروکری

کارگزاری ها قوانین مشخص و معینی برای معاملات دارند. این قوانین تقریبا بین کارگزاری ها مشابه است اما در موارد جزئی با هم تفاوت دارند. مثلا اینکه یک بروکر در لحظه اعلام اخبار مهم اقتصاد جهانی چه تعهدی برای اجرای دستورات شما دارد و با چه ساز و کاری معاملات شما را در لحظات شلوغ بازار انجام می دهد، ممکن است با کارگزاری دیگر متفاوت باشد. قوانین و مقررات معاملاتی کارگزارها معمولا به وضوح در وب سایت آنها شرح داده شده است.

درست است که در تمام کارگزاری ها شما یک دستور معاملاتی ارسال می کنید و بروکر آن را اجرا می کند. اما ارسال دستور معاملاتی و اجرای آن در همه بروکر ها یکسان نیست. سرعت اجرای معاملات و عدم لغزش نرخ و ارائه بهترین نرخ ممکن، از پارامتر های کیفیت خدمات معاملاتی هستند که می بایست در طول زمان و توسط نرم افزار های خاص اندازه گیری شوند.

نظارت بر بروکرها چگونه صورت می پذیرد؟

نهادهای نوینی مانند بروکر هم چون هر پدیده ی دیگری می توانند در عین حال که دارای کارکرد مثبت هستند، آثار منفی نیز داشته باشند که به یکی از این آثار منفی اشاره گردید. از این رو، برای جلوگیری از تضییع حقوق اشخاصی که به هر علت به این نهادها مراجعه می کنند، باید نسبت به آن ها نظارت صورت گیرد. با توجه به ضرورت اِعمال نظارت بر فعالیت بروکرها، نهادهای قانونی برای نظارت بر فعالیت آن ها درنظر گرفته شده است که به آن ها «رگولاتور» گفته می شود. رگولاتور ها از طریق تنظیم مقررات و نظارت بر اجرای آن ها، از سلامت روابط معاملاتی و مالی کارگزار اطمینان حاصل می کنند. بدیهی است که کارگزاری های تحت نظارت یا رگولاتوری، از حیث امنیت سرمایه و سلامت کاری بسیار مناسب تر و قابل اعتمادتر از کارگزاری هایی هستند که چنین نظارتی بر آن ها وجود ندارد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (298 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (117 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (45 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (27 نظر) خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم (20 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (17 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (16 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (14 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (14 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (13 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (14 نظر) شوخی رهبر انقلاب با حامد حدادی بسکتبالیست تیم ملی ایران/ نیازی به پریدن نیست....+فیلم (12 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (11 نظر)
دیگران می‌خوانند   
پاسخ مهران غفوریان به حواشی ایجاد شده درخصوص پدرش: پدر من ناخدا یکم کمیسر دریایی بود+ویدئو میرتل، زنی که با 4 پا به دنیا آمد و در نهایت مادر شد! +عکس کیک تولد و جشن لاکچری پوریا پورسرخ+عکس/این کیکه یا پادشاه کاخ سلطنتی... مراسم آشتی کنان بهاره رهنما و بهنوش بختیاری با حضور جمع زیادی از مردم+ویدیو/ دعوا بر سر چه بود؟ شیرین و سلمان نون خ بچه دار می شوند/ چه اسمی هم رو بچه شون گذاشتن!! سلیمان +فیلم تغییر چهره هوش پران فاطمه گودرزی با گریم مردانه و ریش+عکس خلاقیت خنده دار دانش آموز کم سن و سالِ علاقمند به ازدواج در پاسخ به سوال درسی حماسه آفرید+عکس/ فقط جواب معلمش منو کُشته😂 هنرنمایی خلاقانه دکتر دندانپزشک در طراحی دندان مشتری هایش به شکل نقوش چینی/ دکترای افتخاری هنر حق توئه +عکس نگاهی به خونه زندگی لاکچری و اعیانی سیدمهدی رحمتی، دروازه‌بان سابق استقلال و تیم ملی+ عکس/ خونه نه انگار کاخه اینجا😍 حدیث میرامینی همبازی مرد عنکبوتی شد/ شاهکاری جدید از اُسکار مهران مدیری +فیلم شوهرم را کشتم که خودم را نجات دهم/ ضربه مرگبار کارد به قلب مرد جوان سرقت عجیب گل رز از باغچه توسط دو پیرمرد پرایدسوار با بیل و کلنگ!+ ویدئو جشن تولد ساده و بدون تجملات پسر پرویز پرستویی در خانه زیبایش و با دکوری های نوستالژی‌اش با رونمایی از نوه بانمک آقای بازیگر+عکس / مبارک باشه غوغای خوانندگی بی نظیر بهرام افشاری، بهتاش سریال پایتخت در نانوایی/ مردم چه استقبالی میکنن+ویدیو خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! راز معمای جسد بی‌سر مرد افغانستانی در اتوبان همت تهران فاش شد دانش آموزی که داماد معلمش شد+ ویدئو/به این میگن دانش آموز زرنگ ... 7 راه حل ساده برای جلوگیری از سر خوردن فرش روی سرامیک 5 ترکیب ساده و ارزان برای تمیز کردن لیوان کدر با 3 ترفند ساده لباس آب رفته را به حالت اول بازگردانید 4 خاصیت عجیب وایتکس برای شاداب شدن گیاهان آپارتمانی (فیلم) حامد آهنگی: ما تو جکوزی چیزایی از سید جواد هاشمی دیدیم که تا حالا ندیده بودیم! معرفی مهم‌ترین موزه‌های استانبول اعتراف جالب طناز طباطبایی/ عاشق این فوتبالیست بودم! جنجالِ بیلبورد پرحاشیه در تهران؛ شباهت کاراکتر مافیای زباله به بهنام بانی!+عکس آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت +عکس خوانندگی خنده دار حامد آهنگی به زبان چینی/ سلطان اشعار نامفهوم😂+فیلم تعریف و تمجید پسر شقایق فراهانی از مادرش + ویدئو/مامانش چه ذوقی میکنه باورش نمیشه ...! تحلیل خنده دار مهران مدیری از تبلیغات تلویزیونی/ رب گوجه فرنگی چه ربطی به کیک داره آخه!! +فیلم کادوی عجیب و معنادار بهرنگ علوی برای مهران غفوریان؛ آدامس ترک سیگار!+ویدیو/ بخاطر دخترت خریدم (فیلم) ماجرای عکس معروف حاج قاسم که روی زمین خوابیده و برگ های پاییزی روی ایشان ریخته / عسل خانم تنها تسکین دهنده روزهای ناراحتی سردار ... چیدمان قاشق چنگال های خوشگل و شبرنگ فریبا نادری روی میز شام رنگی و مفصلش برای بازیگران/ چه باسلیقه عکس هایی که شایعه رابطه داماد و مادرزن بودن مریم امیرجلالی و مجید یاسر را بر سر زبان‌ها انداخت! تاب بازی سپیده بزمی پور، همسر شاهرخ استخری با دخترش پناه در بلژیک+ویدیو/ چه مامان باحوصله و پایه‌ای😍 صفی الدوله “سریال گیل دخت” در کنار همسر هنرمند و دختر زیباش +عکس عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم عربی حرف زدن دم دری و خنده دار حامد آهنگی با علی انصاریان/ اهلا وسهلا حبیبی😂+فیلم تصاویر جهانی از پَرش بلند حسن یزدانی کشتی گیر ایرانی/ برگای رونالدو با این عکس ریخت +عکس گریه‌های تلخ و دردناک ساکنین روستای امامزاده ابراهیم در رشت پس از آتش سوزی مهیب چند روز پیش+ویدیو/ تصاویر قبل و بعد گویای همه چیزه
تیتر امروز   
میرتل، زنی که با 4 پا به دنیا آمد و در نهایت مادر شد! +عکس شوهرم را کشتم که خودم را نجات دهم/ ضربه مرگبار کارد به قلب مرد جوان راز معمای جسد بی‌سر مرد افغانستانی در اتوبان همت تهران فاش شد اعتراف جالب طناز طباطبایی/ عاشق این فوتبالیست بودم! خودداری مقام معظم رهبری از خوردن غذای لاکچری در یک رستوران و سفارش غذای معمولی+ عکس/ ثبت این لحظه توسط صاحب رستوران و قاب کردن و نصب آن بر دیوار (تصاویر) ابتکار جالب هوش مصنوعی در ایجاد ضرب‌المثل‌های فارسی! (2) باهوشا بگن این عکس چه مشکلی داره؟! رونمایی از مدارک فساد پسر معاون اول سابق قوه قضائیه که اعترافات خود را پس گرفته بود! (تصویر) نمونه‌ای از یک معلم خوش‌ذوق که عاشق کار خود است! (ویدئو) صحنه‌ی آخرالزمانی همنشینی آتش‌فشان و صاعقه! راز قدرت مانور مگس‌ها در این تصویر فاش شد! (ویدئو) بیک، از فرانسه تا ایران به روایت علی‌اکبر رفوگران ویدئویی عجیب از بازی کردن یک دانشجو سر کلاس درس / وقتی پدر و مادرت فکر می‌کنن داری تو دانشگاه درس می‌خونی 😂 (ویدئو) چند لحظه قبل از انقراض دایناسورها را ببینید (تصویر) با عجیب‌ترین میوه‌ی دنیا آشنا شوید!
منتخب روز   
عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ...