برق دزدی چیست؟ و چه مجازاتی دارد؟

  شنبه، 28 آبان 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
برق دزدی چیست؟ و چه مجازاتی دارد؟
از جمله اعمالی که باعث به وجود آمدن هرج و مرج و بی نظمی در اجتماع می شود، استفاده کردن از برق افراد دیگر بدون گرفتن اجازه یا داشتن مجوز قانونی است. در قانون مجازات اسلامی برای برقراری نظم در جامعه و جلوگیری از به وجود آمدن هرج و مرج و بی نظمی در بین افراد جامعه،‌ مجازات هایی برای جرم برق دزدی وضع شده است. در ادامه به مجازات برق دزدی میپردازیم.

قانونگذار برای برقراری نظم و امنیت در جامعه قوانینی را وضع کرده است که با رعایت آن قواعد و قوانین از بی نظمی و هرج و مرج جلوگیری نماید و فردی که از این قوانین سر پیچی کند و آن را نقض نماید بر طبق قانون مجازات اسلامی مرتکب جرم شده است و مستوجب مجازات است که یکی از این عمل خلاف قانون استفاده از برق دیگران بدون اجازه و داشتن مجوز قانونی است که به آن برق دزدی می گویند . شاکی می تواند با ارائه شکواییه سرقت از برق یا غیره از فرد مجرم در دادسرا و دادگاه های کیفری شکایت نماید . یکی از جرایمی که متاسفانه در جامعه ما پرونده های زیادی را به خود اختصاص داده است جرم سرقت می باشد که سرقت در واقع به معنای برداشتن مال دیگران بدون اجازه فرد مالک و یا ربودن مال متعلق به غیر می باشد و همچنین جرم سرقت به صورت های مختلفی امکان دارد واقع شود . مانند : سرقت وسایل منزل ، سرقت خودرو ، سرقت همراه با اسلحه یا کیف قاپی یا سرقت از خدماتی مانند سرقت از برق ، آب و گاز و تلفن و غیره باشد که در صورت اثبات بر طبق قانون مجازات اسلامی مستوجب مجازات است یعنی اگر فردی به صورت غیر مجاز اقدام به استفاده از برق و گاز و غیره کند جرم محقق شده و بر اساس قانون مجازات می گردد . به همین دلیل در این محتوا به بررسی جرم سرقت برق و مجازات جرم سرقت برق می پردازیم.

پوستر تعمیر کنتور برق

آیا برق دزدی نیز نوعی سرقت اموال دیگران است؟

سرقت اموال دیگران ممکن است به صورت های مختلفی انجام شود. به طور کلی ربودن اموال دیگران بدون کسب اجازه از صاحب آن دزدی یا سرقت محسوب می شود. در زیر مصادیقی از سرقت اموال دیگران آورده شده است:

  • سرقت وسایل منزل
  • سرقت خودرو
  • سرقت اموال دیگران با همراه داشتن اسلحه
  • کیف قاپی
  • سرقت از خدمات شهری ارائه شده به شهروندان از جمله سرقت از برق ، آب، گاز، تلفن و …

در صورتی که فرد شاکی بتواند در دادگاه ثابت نماید که فرد متهم بدون داشتن مجوز یا گرفتن اجازه اقدام به استفاده از برق منزل یا محل کارش کرده است، فرد متهم مجرم شناخته خواهد شد و طبق قانون مجازات اسلامی موظف است کلیه های خسارت های وارد شده را جبران نماید.

جرم سرقت برق چیست ؟

برای پاسخ به این سوال که جرم برق دزدی چیست ؟ باید گفت برای اینکه عملی جرم باشد یا جرمی محقق گردد باید ارکان جرم وجود داشته باشد در جرم سرقت نیز به همین صورت باید کلیه ارکان وجود داشته باشد تا جرم سرقت محقق گردد . در واقع جرم سرقت همیشه با ربودن مال افراد محقق نمی گردد بلکه این امکان وجود دارد که سرقت از برق و آب و یا گاز باشد در واقع زمانی که فردی بدون پرداخت حق انشعاباتی مانند برق از آن استفاده غیر قانونی و غیر مجاز بکند جرم سرقت محقق می گردد . قانونگذار نیز این مورد را به صراحت در ماده 660 قانون مجازات اسلامی بیان کرده است که هرکس بدون پرداخت حق انشعاب آب و فاضلاب و برق و گاز و تلفن مبادرت به استفاده غیر مجاز از آب و فاضلاب و برق و تلفن و گاز و نماید مرتکب جرم سرقت شده است و فرد شاکی می تواند از آن شخص که بدون اجازه از انشعاب و کنتور برق اقدام به استفاده غیر مجاز از برق کند با ارائه شکواییه سرقت برق در مراجع قضایی صالح شکایت خود را مطرح نمایید تا دادگاه به موضوع رسیدگی کرده و حکم مقتضی را صادر نماید . به عنوان مثال : اگر همسایه ای در کوچه ای با وصل کردن سیم به مسیر انتقال سیم برق بدون اجازه از برق و کنتور آن استفاده نماید این استفاده غیر مجاز و غیر قانونی می باشد و جرم محقق شده است در این صورت مالک می تواند از همسایه خود در دادسرا یا دادگاه کیفری از این اقدام او شکایت نماید .
لازم به ذکر است که ماده 660 این قانون و مجازات بیان شده ، فقط مختص به دزدی از برق یا سرقت از برق نمی باشد بلکه شامل سرقت از آب و فاضلاب ، گاز و تلفن نیز می باشد .

برق دزدی در چه مکان هایی اتفاق می افتد؟

سرقت برق یا برق دزدی در هر مکانی می تواند اتفاق بیفتند، اما برق دزدی معمولا در شهرک های تازه ساز بیشتر رخ می دهد. به طوری که برخی از ساکنین این شهرک ها با وصل کردن یک کابل به سیم تیر برق یا به کابل برق همسایه، برق منزل خود را تامین می کنند. این گونه استفاده غیرقانونی از برق افراد دیگر جرم محسوب می شود و مجازات برق دزدی شامل حال فردی خواهد شد که بدون داشتن مجوز قانونی از انشعاب برق دیگران استفاده کرده است. پس از شکایت فردی که دچار خسارت شده است، انشعاب برقی که به صورت غیر قانونی مورد استفاده قرار گرفته است، قطع خواهد شد و مطابق قانون با فرد مجرم برخورد می شود. به طوری که فرد مجرم باید بهای برقی که استفاده کرده است را به طور کامل یا در برخی مواقع دو برابر هزینه برق مصرف شده را بپردازد. موارد گفته شده در مورد مجازات برق دزدی از منزل می باشد. برق دزدی از محل کار افراد یا مکان های بزرگ تر دارای جریمه بسیار سنگین تری می باشد. در صورتی که یکی از همسایه ها از انشعاب برق منزل یا محل کار شما بدون داشتن مجوز استفاده غیرقانونی نماید، با مراجعه به دادگاه یا دادسرا و شکایت از فرد مجرم می توانید، حق و حقوق قانونی خود را مطالبه نمایید.

مجازات سرقت از برق

در واقع می توان گفت که هر فعل یا ترک فعلی که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است جرم می باشد بر همین اساس در قانون مجازات اسلامی استفاده غیر مجاز از برق را جرم دانسته و برای آن مجازات تعیین کرده است در ماده 660 این قانون هـر کس بدون پرداخت حق انشعاب و اخـذ انشعاب برق و مبادرت بــه استفاده ی غیر مجاز از و برق نماید علاوه بر جبران خسارت وارده بــه جزای نقدی معادل دو برابر خسارت وارده محکوم خواهد شد و اگر مرتکب این جرم از مامورین شرکت های مذکور باشد به حداکثر مجازات محکوم می گردد . بر همین اساس قانونگذار مجازات جرم سرقت برق را پرداخت جزای نقدی از یک تا دو برابر خسارت وارده به محکوم اعلام کرده است علاوه بر این فرد مجرم باید کلیه خسارات وارده را نیز جبران نماید و اگر فرد مرتکب از مامورین شرکت برق باشد مجازات وی پرداخت دو برابر جزای نقدی و جبران خسارت خواهد بود.

بنابراین جرم برق دزدی با وارد شدن برخی صنایع سود ده مثل ماینینگ رواج زیادی پیدا کرده است. قانون گذار در مقابل برق دزدی ها برای حفظ نظم و امنیت جامعه قوانینی را تنظیم می نماید. امیدوارم از محتوای مسائل حقوقی نهایت استفاده را برده باشید و برای کسانی که دچار مشکل حقوقی هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (179 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (39 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (26 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (26 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!