بخور های گیاهی برای زیبایی صورت

  دوشنبه، 19 مهر 1400   زمان مطالعه 12 دقیقه
بخور های گیاهی برای زیبایی صورت
همه‌ی ما دوست داریم پوستی سالم و زیبا داشته باشیم. اما فعالیت‌های روزانه و آلودگی‌هایی که در محیط زندگی‌مان وجود دارد، می‌تواند به‌طور مستقیم روی پوست صورت ما تأثیر بدی بگذارد. در پایان یک روز طولانی و پرمشغله، استفاده از بخور صورت راه مناسبی برای از‌بین‌بردن آلودگی‌ها و آرام‌کردن صورت است.

پاکسازی پوست صورت در کنار استفاده از محصولات مراقبت از پوست مناسب تا حد زیادی به سلامت و زیبایی پوست تان کمک می کند. اگر به دنبال یک روش عالی و موثر برای زیباتر کردن پوستتان هستید، توصیه می کنیم حتما بخور دادن صورت را امتحان کنید. در ادامه علاوه بر توضیح فواید این روش، به شما می گوییم که چگونه باید بخور صورت را انجام دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید و پوستتان درخشان و شاداب شود این درمان خانگی پوستتان را تغذیه می کند بخور سبب بازشدن منافذ و شادابی پوست می شود و پوست تان را لطیف تر و تمیزتر می کند.

بخور دادن به صورت

فواید بخور صورت

همه ما چه زن و چه مرد خواهان داشتن پوستی زیبا، جوان و شاداب هستیم، اما زندگی در شهر با هوای آلوده، استرس و فشار کاری، تغذیه نامناسب، سبک زندگی ناسالم و بسیاری موارد دیگر در طول شبانه روز باعث آسیب دیدن پوست ما می شوند. بخور صورت یکی از راه های کم خرج است که به سلامت پوست ما کمک خواهد کرد تا جایی که فواید بخور صورت با آب جوش بر هیچ کسی پوشیده نیست.

در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با بخور صورت و فواید آن صحبت کنیم

پاکسازی صورت

زمانی که صورت خود را بخور می دهید، گرمای بخار آب باعث آرام شدن منافذ پوستی می شود و آن ها را کمی باز می کند و در نتیجه هر گونه آلودگی که باعث تیرگی شده از لابلای آن حذف می شود.

آلودگی ها در هوای اطراف ما بسیار زیاد هستند. مثلا یکی از آن ها بخار حاصل از دود ماشین هاست. همچنین استفاده از محصولاتی مثل مرطوب کننده ها، لوازم میکاپ و ضدافتاب به صورت روزانه چربی زیادی را روی پوست قرار می دهند و باعث ایجاد ضایعه هایی مثل جوش می شود.

با بخور صورت می توانید میزان سبوم و آلودگی ها را محدود کنید و لابلای منافذ پوست را تمیز کنید. در نتیجه پوست شفاف تری داشته باشید.

پاکسازی سلول های مرده و الودگی باکتریایی

پوست صورت بزرگترین ارگان بدن است و مانند دیگر قسمت های بدن نیاز به جوانسازی مداوم دارد تا باکتری های مرده و سلول های مرده را از بین ببرد. این باکتری ها سالم هستند و نیاز نیست که از آن ها بترسید اما باعث می شوند که اکسیژن رسانی خوبی به پوست شما نشود. زمانی که بخور می گیرید، تمامی باکتری های مرده را از بین می برید و ظاهر پوست را شفاف تر خواهید کرد.

پوستتان اکسیژن بیشتری دریافت می کند

بعضی از افراد ممکن است از بخور دوری کنند، مانند کسانی که از آلرژی مثل گل سرخ پوست رنج می برند زیرا بخور باعث می شود که پوست آن ها دچار حساسیت و قرمزی شود. علت آن هم این است که گردش خون هنگام بخور افزایش پیدا کرده و اکسیژن رسانی بالا می رود و می توان همین را یکی از عوامل فایده رسانی به پوست دانست.

بروز چروک های پوستی را به تأخیر می اندازد

یکی از موارد مهم این بخش از سلامت پوست نمناک تاثیر ضد چروک بخور پوست صورت است. همه ما می دانیم که خانم ها دوست ندارند خیلی زود با چروک روی صورت مواجه شوند. کلاژن ها عواملی هستند که به کل پوست کمک می کنند و از چروک جلوگیری می کنند.

اگر کلاژن مصرف کنید، بخور می تواند جایگزین مناسبی باشد. بخور باعث افزایش گردش خون و افزایش تعداد کلاژن ها و انعطاف پذیری بیشتر پوست می شود و در نتیجه چین و چروک ها دیرتر ظاهر می شوند.

آبرسانی طبیعی پوست

از بین بردن چربی ها و سبوم، بدن را مجبور می کند تا چربی طبیعی بیشتری تولید کند که عامل رطوبت رسانی به پوست است و سطح آب رسانی را بالا می برد. علاوه بر آن بخور باعث افزایش نفوذپذیری پوست شده و رطوبت را بهتر به خود جذب می کند.

محصولات مراقبت از پوست بهتر جذب می شوند

بخور صورت یک درمان کامل نیست اما می تواند بخش ضروری از روتین مراقبت از پوست محسوب شود. مهم ترین چیز در مورد بخور صورت این است که کرم، لوسیون و پاک کننده ها بهتر به پوست شما جذب می شوند و در نتیجه جذب طبیعی پوست افزایش پیدا می کند و اکسیژن رسانی بالا می رود.

زمانی که لابلای منافذ خالی و تمیز باشد، جذب محصولات نیز افزایش پیدا می کند . در نهایت پوست به طور کامل مرطوب می شود و زمانی که سرم می زنید، تاثیر فوق العاده آن را احساس خواهید کرد.

چگونه باید بخور دادن را انجام دهیم؟

بخوردهی سبب باز کردن منافذ پوستی روی صورت می شود و انسدادهای این منافذ را راحت تر برطرف می سازد. برای بخوردادن حتما لازم نیست که دستگاه بخور مخصوص صورت داشته باشید بلکه شما می توانید با استفاده از وسایل خانگی معمولی هم بخوردهی برای صورت را به راحتی انجام بدهید. برای این منظور به روش زیر اقدام نمایید.

  1. با کمک پاک کننده های آرایشی و پاک کننده های صورت به خوبی هر گونه آرایش، آلودگی یا دوده را از صورت خود پاک کنید.
  2. درون یک ظرف دارای دهانه بزرگ و عمیق مقدار زیادی آب بریزید و بگذارید تا جوش بیاید.
  3. پس از برداشتن ظرف از روی شعله درون آن چند قطره اسانس درخت چای بریزید. این اسانس سبب پاک سازی صورت و از بین بردن میکروب های بیماری زا می شود.
  4. صورت خودتان را طوری بالای ظرف بگیرید که با بخار تماس پیدا کند و یک حوله روی سر خودتان بیندازید اما نباید بیش از حد هم به آن نزدیک شوید.
  5. بخوردهی را حدود 8 تا 10 دقیقه ادامه بدهید و بعد حوله را بردارید.
  6. بعد از بخوردادن مقداری آب ولرم به صورت زده و سپس از آب سرد برای شستن صورت استفاده کنید. آب ولرم، سبب شستن ذراتی می شود که با بخوردهی بیرون آمده اند و آب سرد در ادامه به بستن منافذ پوستی کمک می کند.
  7. پس از پایان این کارها از تونر پوست طبیعی و مرطوب کننده (متناسب با شرایط پوست خودتان) استفاده کنید.
  8. برای داشتن پوستی پاکیزه و بدون انسداد بخوردهی را یک بار در هفته تکرار کنید.

انواع بخور برای شادابی پوست

افزودن انواع گیاهان خشک و روغن به بخور، مزایای آن را افزایش می دهد. برای انواع مختلف پوست، گیاهان دارویی متفاوت و مفیدی وجود دارد. برخی از گیاهان دارویی و اسانس های روغنی آرامش بخش و تقویت کننده اند؛ بستگی دارد خواهان چه چیزی باشید.

بخور بابونه

بخور بابونه یکی از ماسک های مورد علاقه بانوان است. بخور گل بابونه برای بهبود آکنه و جوش های صورت مفید است. بخور گل بابونه علاوه بر تسکین التهاب و از بین بردن میکروب ها سبب تحریک گردش خون صورت شده، پوست را جوان و شاداب می کند، همچنین منافذ پوست را باز کرده و روند دفع سموم و آلودگی هایی مانند فلزات سنگین موجود در هوای شهرهای بزرگ را که طی روز در منافذ پوستی نفوذ کرده اند، تسریع می کند. طبق تحقیقات، بابونه به درمان التهاب پوست و درماتیت کمک می کند. اگر شما جزء کسانی هستید که به جز جوش های آکنه ای، دانه های سر سیاه و سفید را نیز در روی پوست صورت خود مشاهده می کنید، میتوانید مقداری بابونه را در ظرفی ریخته و به مقدار متناسبی آب به آن اضافه نمایید و در هنگام جوشیدن آب، صورت خود را بخور دهید، به مدت ۱۰ دقیقه بخور را انجام داده و سپس با دستمال تمیزی دانه ها را فشار دهید تا از پوست خارج شود و بعد با آب سرد صورت خود را بشویید تا منافذ باز شده، تنگتر شود. این گیاه برای همه ی انواع پوست (حتی پوست های حساس) مفید است. برای پاکسازی عمقی پوست و درمان جوش های صورت می توانید ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری گل بابونه خشک شده به آب جوش اضافه کنید. بعد از اتمام بخور حوله را از روی سر خود برداشته و گل های بابونه را از داخل آب بیرون بیاورید و برای ۵ دقیقه روی پوست قرار دهید. سپس صورت تان را با آب سرد بشویید و از یک کرم مرطوب کننده فاقد چربی استفاده کنید. برای نتیجه گیری بهتر باید این روش را دو تا سه بار در هفته تکرار کنید.

بخور بابونه

بخور اب داغ

یکی از بهترین روش های بخور دادن، بخور بخار آب است چرا که این بخور را می توانید همیشه و در همه جا انجام دهید. برای بخور دادن با بخار آب باید پوست خود را در معرض بخار آب قرار دهید البته باید بسیار مراقب باشید که پوستتان نسوزد. با بخور بخار آب، انواع آلودگی ها، چربی ها و سلول های شاخی از روی سطح پوست برداشته می شوند، پوست تمیز می شود و در نهایت، پوست مرطوب می گردد. این رطوبت پوست مانع از ایجاد چین و چروک آن می گردد.

این روش کمک می کند منافذ پوست باز شده و چربی های اضافی به راحتی از آن خارج شوند. برای این منظور لازم است قبل از بخور دادن، پوستتان را تمیز کنید و تمام مواد آرایشی و آلودگی های روی پوست صورتتان را پاک کنید. سپس ۲ لیوان آب جوش را داخل یک کاسه متوسط بریزید و یک حوله روی سر خود قرار دهید. سرتان را با فاصله مناسب بالای ظرف آب جوش بگیرید طوری که حوله روی سرتان دور تا دور ظرف را بگیرد. مراقب باشید صورت تان را بیش از حد به کاسه نزدیک نکنید تا دچار سوختگی نشوید. ۱۰ دقیقه در این حالت بمانید و طی این مدت به آرامی با نوک انگشتان تان پوست صورت خود را ماساژ دهید. اگر می خواهید تنها از بخور آب جوش استفاده کنید بهتر است جهت استفاده ابتدا از بخور گرم استفاده کرده تا منافذ پوست باز و پوست برای جذب مواد تقویتی و انواع ماسک آماده شود و در نهایت از بخور سرد جهت بسته شدن منافذ پوست استفاده کنید.

خواص بخور گلاب، خاصیت ضد باکتری و آنتی اکسیدانی

بخور گلاب به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی گلاب برای تقویت سلول های پوستی و بازسازی بافت پوست بسیار مفید است. بخور گلاب همچنین خاصیت ضد باکتریایی دارد و به بهبود زخم کمک می کند.

اسانس گل محمدی

بخور گل ختمی و بابونه

بخور گل ختمی و بابونه نیز می تواند علاوه بر تمیزی و رطوبت پوست، موجب ضد عفونی شدن، روشن شدن و شادابی پوست گردد. پس از بخور دادن می توانید از انواع ماسک ها استفاده نمایید اما در مورد این نوع بخور، علاوه بر ماسک می توانید از روغن زیتون نیز استفاده نمایید. چنانچه پوستتان دارای جوش می باشد، پس از بخور گل ختمی و بابونه می توانید از آب لیمو ترش بر روی پوست خود استفاده کنید.

در هنگام استفاده از روغن زیتون و یا آب لیمو ترش از پنبه استفاده نمایید و اجازه دهید 30 دقیقه بر روی پوست بمانند. سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید.

در مورد طرز تهیه این بخور می توان گفت که مقداری گل ختمی و بابونه را در ظرف آب جوش می ریزیم و سپس در ظرف را به مدت 10 دقیقه می گذاریم تا دم بکشد. سپس، در ظرف را برداشته و یک پارچه کلفت روی سر خود بیاندازید و همینطور که صورتتان بالای ظرف و در معرض بخار قرار دارد، با کمک 2 انگشت، پوست خود را ماساژ دهید. این عمل را چندین بار تکرار نمایید.

بخور رازیانه

استفاده از رازیانه یکی از بهترین روش ها برای بستن شدن منافذ پوست است. اگرچه استفاده از بخور ها به طور کلی منجر به باز شدن منافذ پوست می شود، اما این بخور دو چندان در انقباض منافذ پوستی موثر است. برای استفاده از این بخور کافی است ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری برگ رازیانه خشک شده را درون آب جوش بریزید و از بخار این آب برای بخور دادن صورت خود استفاده کنید. استفاده از این بخور دوبار در هفته کافی است.

بخور زنجبیل

این بخور نه تنها باعث شفافیت و شادابی پوست می شود بلکه به پاک سازی دستگاه تنفسی نیز کمک می کند. برای این منظور باید دو قاشق غذاخوری پودر زنجبیل را درون آب جوش بریزید. سپس روی سر خود حوله بیندازید و صورت تان را بالای ظرف بگیرید. پس از گذشت ۱۰ دقیقه می توانید با کمک دستمال، جوش های سرسفید و سرسیاه خود را خارج کنید.

بخور اسطوخدوس

اسطوخدوس در بخور، به شما احساس آرامش خواهد داد. این گیاه برای پوست خشک یا مبتلا به اگزما، فوق العاده است و رایحه ای آرامش بخش دارد.

اکالیپتوس

اکالیپتوس در بخور، حس خنکی را ایجاد می کند. اگر پوستتان آکنه دارد یا به احتقان و گرفتگی دچار شده اید، اکالیپتوس بهترین گزینه است.

شمعدانی

روغن استخراج شده از گل شمعدانی یک قابض طبیعی است که پوست را محکم، صاف و یک دست می کند.

پرتقال

پرتقال در رایحه درمانی به کار می رود. همچنین، ممکن است منافذ مسدود را باز و پوست را شاداب کند.

دستورالعمل های بعد از بخور

بعد از پاکسازی صورت با بخور، برای پاکسازی بیشتر پوست، یک پنبه را به تونر آغشته کرده و آن را به پوستتان بزنید. این کار را دو یا سه بار تکرار کنید و اجازه دهید کمی روی پوستتان بماند؛ و یا می توانید اگر وقت و حوصله اش را دارید یکی از ماسک های زیر را امتحان کنید.

استفاده از تونر بعد از بخور

برای بسته شدن منافذ پوست بعد از بخور می توانید مقداری آب لیموترش تاره و خیار رنده شده را برای ۵ دقیقه روی صورت قرار دهید. در آخر هم پوست خود را با آب سرد بشویید.

استفاده از ماسک خاک رس بسیار مناسب است. خاک رس را با آب مخلوط کنید و به آرامی روی پوست خود بمالید و ۱۵ دقیقه صبر کنید، سپس صورت تان را با آب گرم بشویید.

سرکه سیب تونری طبیعی است. می توانید آن را امتحان کنید و نتیجه را ببینید. یک قاشق غذاخوری با یک استکان آب مخلوط شود و با پنبه بر روی صورت خود بکشید.

از روغن زیتون برای ماساژ صورت خود استفاده کنید. روغن زیتون علاوه بر مرطوب کنندگی به بازسازی سلول های پوستی کمک می کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (642 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (82 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (53 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (29 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (17 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان