چند تصور نادرست در مورد منافذ پوستی

  چهارشنبه، 28 آبان 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
چند تصور نادرست در مورد منافذ پوستی
بخور دادن صورت، ورزش کردن یا استفاده از بعضی ماسک های صورت «منافذ پوست را باز نمی کند» و «به آن ها اجازه ی تنفس نمی دهد». منافذ پوست مانند دهان، باز و بسته نمی شوند اما می توانند گشاد شوند (یا کش بیایند).

روزنه یا همان منافذ پوستـی در حقیقت محل خـروج چربـی از غدد چربی میباشد . در افرادی كه تا حدودی این غدد فعال میباشند و پوست چـربی دارند این منافذ دیده میشود ( در همه افراد این منافذ وجود دارد ) .نبایـد هـیچـوقـت به فكر بستن این منافـذ بود ؛ چـون با بستن این منافـذ محـل خـروجی این غـدد بسـته شـده و باعـث جـوش صورت میشوند. البته به اشتباه در جـامعه مرسوم است كه این منافذ را میبندند. ولی در حقیقت اینگونه نیست .
روشهایی وجود دارد كه میتوان این منافذ را غیر رویت كرد یعنی دیده نشوند . وقــتی ترشحات چــربی در این منافــذ وجود داشته باشند بعلت اكسیده شدن مواد چربی در این منافذ برنگ تیره دیده میشوند . راحــترین روش این است كه این ترشحـات چــربی را بوسـیله شستشو از بین برد .
شستشوی مكرر با صابونهای ضد جوش به این امر كمك میكنند.روش بعدی : با استفاده از كرم و ژلهای حاوی AHA كه مقداری لایه برداری میكنند میتوان این منافـذ را غـیر رویـت كرد .روشـهای دیگری نیز وجود دارد كه احتیاج به پزشك مجرب دارد و از ذكر آنها خودداری میكنم.

منافذ باز پوست چگونه ایجاد می شود؟

تا زمانی که منافذ باز پوست اندازه نرمالی دارند و به چشم نمی آیند، مشکلی در زیبایی ظاهری بوجود نمی آورد. اما زمانی که این منافذ بزرگ می شوند، زیبایی را بهم می زنند و ظاهری نامناسب بر روی پوست ایجاد می کنند. این مورد زمانی که آرایش بر روی پوست انجام می شود، مثلا از کرم های پوشاننده استفاده می شود، بیشتر به چشم می آید. افرادی که پوست چرب دارند، بیشتر مستعد بازشدن منافذ پوست هستند.به همین دلیل افرادی که پوست چرب دارند، همیشه به دنبال راهکارهایی برای کاهش اندازه منافذ باز پوستشان هستند.

مهمترین دلیل ایجاد منافذ باز پوست، تجمع آلودگی و چربی دور منافذ پوست و بسته شدن آنها است. تجمع سلول های مرده و سبوم اضافی در فولیکول باعث نفوذ و رشد باکتری ها و در نهایت ایجاد التهاب بر روی پوست می شوند. التهاب عامل بسیاری از مشکلات پوستی است. التهاب پوست سبب کش آمدن دیواره منافذ پوست و گسترده تر شدن آنها می شود. در واقع می توان گفت به جای اینکه کلاژن دور منافذ را بگیرد و منافذ را کوچک نگه دارد ، چربی و آلودگی مانع از دسترسی کلاژن میشود و همین باعث بزرگتر شدن منافذپوست می شود .

۱- منافذ باز و بسته می شوند

بخور دادن صورت، ورزش کردن یا استفاده از بعضی ماسک های صورت «منافذ پوست را باز نمی کند» و «به آن ها اجازه ی تنفس نمی دهد». منافذ پوست مانند دهان، باز و بسته نمی شوند اما می توانند گشاد شوند (یا کش بیایند).این تصور نادرست احتمالاٌ به دلیل کج فهمی درمورد چیستی منافذ پوست به وجود آمده. منافذ پوست دهانه های برجسته ای بر روی پوست هستند که در داخل آن ها یک فولیکول مو و یک غده ی چربی وجود دارد.غده های چربی وظیفه ی تولید چربی طبیعی پوست به نام «سبوم» را برعهده دارند که پوست ما را چرب می کند. اما گاهی این غده های چربی پرکار می شوند (به ویژه در کسانی که نوع پوست آن ها چرب است)، مسأله ای که می تواند به انباشت چربی در زیر پوست منجر شود.با مسدود شدن دهانه ی منفذ، چربی ای که تولید می شود راهی به بیرون پیدا نمی کند و به داخل برمی گردد، بنابراین منفذ پوست کش می آید. در نتیجه، خروجی منافذ گشاد می شود.

اینکه گفته می شود بخور دادن صورت، باعث باز شدن منافذ پوست آن می شود، تقریباً یک سوء تفاهم است. بخار هوا باعث نمی شود منافذ پوست تان مثل یک در باز شوند، بلکه گرما می تواند باعث شود مواد اضافه ای که درون پوست انباشته شده سست شود و به سطح پوست بیاید.

البته باید در استفاده از حرارت (از طریق بخور دادن یا آب داغ) برای پوست تان احتیاط کنید چون این کار می تواند باعث تشدید یا بروز دیگر مشکلات پوستی شود.

۲- مسدود بودن منافذ پوست به معنای کثیف بودن آن است

از آنجایی که منافذ بر روی سطح پوست قرار دارند، بعضی افراد تصور می کنند جوش های سرسیاه زمانی به وجود می آیند که مواد موجود در محیط، مثل کثیفی ها و آلودگی ها، به درون منافذ راه پیدا می کنند. اما حقیقت آن است که کثیفی ها و آلودگی های محیط اطراف نیست که باعث مسدود شدن منافذ پوست می شود.

در پزشکی به منافذ مسدود شده ی پوست اصطلاحاً «کومدون» گفته می شود. کمدون دو نوع است: کومدون های باز و بسته. کومدون های باز معمولاً به جوش های سرسیاه اطلاق می شود و منظور از آن این است که کثیفی ها و آلودگی ها دهانه ی فولیکولار (دهانه ی منفذ پوست) را مسدود کرده اند. اما این کثیفی ها و آلودگی ها مربوط به محیط اطراف نیستند و این مسأله به معنای کثیف بودن پوست شما نیست.

به عبارتی دیگر، آن لکه های تیره ای که درون منافذ پوست تان می بینید، در حقیقت کثیفی و آلودگی نیستند، بلکه سلول های مرده و سبومی هستند که زیر پوست انباشته شده اند. عوامل مختلفی مثل هورمون ها، ژنتیک و نوع پوست می تواند باعث این مسأله شود.

۳- هر منفذی که روی پوست دیده می شود جوش سرسیاه است

جوش های سرسیاه زمانی به وجود می آیند که سلول های مرده ی پوست دهانه ی منفذ پوست را مسدود می کنند و این مسأله کار خروج چربی طبیعی ای که تولید می شود را سخت می کند. این چربی محبوس شده باعث می شود منفذ پوست گشاد شود و چربی به سطح پوست برسد. این چربی وقتی با هوا تماس پیدا می کند، با اکسیژن ترکیب می شود و رنگی سیاه مانند به خود می گیرد.

اما هر منفذی روی صورت جوش سرسیاه نیست. شاید با فشار دادن، موادی از داخل منفذ پوست تان خارج شود، اما این به معنای آن نیست که آن منفذ یک جوش سرسیاه است. ممکن است چیزی که از منفذ پوست تان خارج شده همان غدد چربی ای باشند که به طور طبیعی درون منافذ وجود دارند.

۴- کسانی که پوست خشکی دارند مشکل جوش سرسیاه یا بزرگی منافذ را ندارند

معمولاً اینطور به نظر می رسد که منافذ بزرگ جزء جدایی ناپذیر پوست چرب هستند. اما این به معنای آن نیست که کسانی که پوست خشکی ندارد هرگز مشکل مشخص بودن منافذ پوست را پیدا نمی کنند. اندازه ی منافذ پوست را عوامل مختلفی، مثل ژنتیک یا هورمون ها، تعیین می کند. به علاوه، صدمات ناشی از نور خورشید و بالا رفتن سن هم می تواند باعث بزرگ شدن منافذ پوست به مرور زمان شود.

۵- آرایش کردن باعث مسدود شدن منافذ پوست می شود

خبر خوب برای دوستداران آرایش و لوازم آرایشی آنکه همه ی محصولات آرایشی باعث به وجود آمدن کومدون در پوست نمی شوند. گرچه مواد آرایشی دقیقاً به فولیکول ها نفوذ و منافذ پوست را مسدود نمی کنند، اما بعضی از عناصر موجود در آن ها ممکن است پوست را به گونه ای تحریک کنند که باعث به وجود آمدن کومدون در پوست شود.

بعضی محصولات آرایشی برچسب کومدونژیک یا غیر کومدونژیک دارند. کومدوژنیک به معنای کومدون ساز بودن آن محصول آرایشی است. بعضی چربی ها و ترکیبات موجود در مواد آرایشی کومدوژنیک می توانند احتمال تشکیل کومدون در پوست را بالا ببرند.استفاده از مواد آرایشی ای که برچسب غیر کومدونژیک دارند، ممکن است به شما کمک کند جلوی جوش زدن احتمالی خود را بگیرید.این مسأله در مورد محصولات بهداشتی ای مثل کرم های ضد آفتاب و مرطوب کننده هم صدق می کند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
داریوش ارجمند: خانومه میره وزنه بردار میشه 2 سال دیگه نه رحم داره نه تخمدان همشو عمل میکنه میریزه دور! من پدر سنتی رو دوست دارم تا پدری که سفره عرق پهن میکنه+فیلم (596 نظر) مهنوش صادقی همسر دوم مهدی هاشمی: 20 سال با مهدی هاشمی رابطه داشتم و گلاب آدینه خبر داشت (275 نظر) عکسی از اولین روز مادر شدن فرح پهلوی/ قرق بیمارستان و نمایش زندگی سلطنتی... (269 نظر) ساده زیستی رهبر انقلاب به روایت تصویر / از عینک شکسته و کفش ساده تا سفره غذای ساده در کنار سیاستمداران (263 نظر) مادر علی دایی: پسرم به بیمارستانها گفته اگه کسی توان مالی نداشت به من خبر بدین؛ به هر نیازمندی که من بگم به حسابش پول واریز می‌کنه +ویدیو (254 نظر) داریوش ارجمند: من مختار رو خوب میشناسم! مختار خیلی علیه السلام نیست/ اصلا از مختار و فریبرز عرب نیا خوشم نمیاد! (204 نظر) نگاهی به مجلل ترین مدرسه در سوئیس که بچه های پهلوی در آنجا درس خواندند/ زمانی که بچه های مردم از امکانات کم تحصیلی هم برخوردار نبودند! (176 نظر) خنده رهبر انقلاب از پیشنهاد عجیب احمدی‌نژاد: ساخت اتوبان از فرودگاه امام به مسجد جمکران تا امام زمان در ترافیک و شلوغی اتوبان قم گیر نکنند! (148 نظر) تصویری از اعلامیه ترحیم همسر تایلندی یوسف تیموری/ روحش شاد و یادش گرامی (122 نظر) شعرخوانی زیبای رهبر معظم انقلاب به زبان ترکی با تسلط بسیار بالا/ دلنشین و پرمعنا+ویدیو (115 نظر) رهبر معظم انقلاب تغییر چهره دادند؛ رهبری با لباس مبدل اصلا قابل شناسایی نبودند +فیلم (109 نظر) آلبوم تصاویر آذری جهرمی به مناسبت سالروز تولدش ؛ از استایل دامادی در شب عقد و سفر به حافظیه و تخت جمشید با اهل و عیال تا موتورسواری کنار دریا و دوشیدن شیر گوسفند (101 نظر) خلاقیت پسر بچه اصفهانی در تبدیل دوچرخه کلاسیک دهه شصتی به موتور پرشی با یک تکه حلبی حماسه ساز شد +فیلم/ آقا این به مغز مهندسای ایلان ماسک هم نمیومد (95 نظر) نگاهی به خانه ابدی گُلباران شده آرش میر احمدی هنرمند جوان پَر پَر شده / روحش شاد و یادش گرامی (88 نظر) پاسخ دندانشکن جهان پهلوان علیرضا حیدری به حرف های سخیف مهمان برنامه دورهمی مهران مدیری +فیلم/ دوست دارم بچم با بچه های عادی جامعه زندگی کنه (87 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه شنبه 31 شهریور 1403
فال انبیاء روزانه شنبه 31 شهریور 1403
فال حافظ با تفسیر روز شنبه 31 شهریور 1403 + فیلم
فال قهوه با نشان روز شنبه 31 شهریور ماه 1403
فال روزانه امروز شنبه 31 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه شنبه 31 شهریور 1403
قاب نوستالژی؛ نگاهی به بازی های بچه های دهه شصتی/ هفت سنگ، لی لی، الک دولک+عکس
ماجرای تلخ و شیرین نوجوان لاغر اندام نوازنده!/ از خرید اولین گیتار در 13 سالگی تا لحظه مرگ این مرد خوش صدا مرتضی پاشایی!+ ویدئو
فراخوان پذیرش دانشجوی بدون آزمون در مقطع ارشد و دکتری
(ویدیو) خاطره‌ی بانمک و فراموش‌نشدنی رضا عطاران از محمدرضا گلزار سر فیلم " توفیق اجباری"/ 🤔😅
دانشگاه تبریز در جمع 3 دانشگاه برتر وزارت علوم
(ویدئو) حمید معصومی نژاد و قهوه خوردنش در ایتالیا خبر ساز شد!/ آموزش آداب خوردن قهوه به سبک حمید معصومی نژاد در رم!😉
(عکس) ست زیبای مریم مومن و گیتی قاسمی، بازیگر جوکر 2 در اکران فیلم "لختگی"
(ویدیو) سکانس خنده دار جوکر با دبیری سوسن پرور/ فقط نرگس محمدی که میگه یبار دیگه میگی ایَ یَ الحالُ😂
(ویدیو) سوال جواب حامد آهنگی از الیکا عبدالرزاقی/ شوهرش امین زندگانی رو قشنگ نابود کرد😂
منتخب روز   
توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW جمله امروز پزشکیان که گفت «خیلی خراب نکردم که؟» در فرهنگ آذری زبان ها یعنی چه؟ +عکس کیک تولد خاص و شکلاتی شهاب حسینی برای تولد 13 سالگی پسرش با طرح مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : یه آقایی با کیف سامسونِت و کت و شلوار آبی استخری اومد صداشو کلفت کرد مغرورانه گفت آقای مدیری من برای اینکه وارد سینما شم باید چیکار کنم گفتم باید بلیط بخری+ویدئو کیک تولد خاص و شکلاتی همسر هاشمی رفسنجانی برای تولد 82 سالگی یارش با طرح مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس تصویر رهبر معظم انقلاب در دستان وزیر کودک‌کش+عکس انتشار غزل جدیدی از رهبر معظم انقلاب + فیلم/ دیدن این ویدیو با صدای دلنشین رهبری رو از دست ندید