چند تصور نادرست در مورد منافذ پوستی

  چهارشنبه، 28 آبان 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
چند تصور نادرست در مورد منافذ پوستی
بخور دادن صورت، ورزش کردن یا استفاده از بعضی ماسک های صورت «منافذ پوست را باز نمی کند» و «به آن ها اجازه ی تنفس نمی دهد». منافذ پوست مانند دهان، باز و بسته نمی شوند اما می توانند گشاد شوند (یا کش بیایند).

روزنه یا همان منافذ پوستـی در حقیقت محل خـروج چربـی از غدد چربی میباشد . در افرادی كه تا حدودی این غدد فعال میباشند و پوست چـربی دارند این منافذ دیده میشود ( در همه افراد این منافذ وجود دارد ) .نبایـد هـیچـوقـت به فكر بستن این منافـذ بود ؛ چـون با بستن این منافـذ محـل خـروجی این غـدد بسـته شـده و باعـث جـوش صورت میشوند. البته به اشتباه در جـامعه مرسوم است كه این منافذ را میبندند. ولی در حقیقت اینگونه نیست .
روشهایی وجود دارد كه میتوان این منافذ را غیر رویت كرد یعنی دیده نشوند . وقــتی ترشحات چــربی در این منافــذ وجود داشته باشند بعلت اكسیده شدن مواد چربی در این منافذ برنگ تیره دیده میشوند . راحــترین روش این است كه این ترشحـات چــربی را بوسـیله شستشو از بین برد .
شستشوی مكرر با صابونهای ضد جوش به این امر كمك میكنند.روش بعدی : با استفاده از كرم و ژلهای حاوی AHA كه مقداری لایه برداری میكنند میتوان این منافـذ را غـیر رویـت كرد .روشـهای دیگری نیز وجود دارد كه احتیاج به پزشك مجرب دارد و از ذكر آنها خودداری میكنم.

منافذ باز پوست چگونه ایجاد می شود؟

تا زمانی که منافذ باز پوست اندازه نرمالی دارند و به چشم نمی آیند، مشکلی در زیبایی ظاهری بوجود نمی آورد. اما زمانی که این منافذ بزرگ می شوند، زیبایی را بهم می زنند و ظاهری نامناسب بر روی پوست ایجاد می کنند. این مورد زمانی که آرایش بر روی پوست انجام می شود، مثلا از کرم های پوشاننده استفاده می شود، بیشتر به چشم می آید. افرادی که پوست چرب دارند، بیشتر مستعد بازشدن منافذ پوست هستند.به همین دلیل افرادی که پوست چرب دارند، همیشه به دنبال راهکارهایی برای کاهش اندازه منافذ باز پوستشان هستند.

مهمترین دلیل ایجاد منافذ باز پوست، تجمع آلودگی و چربی دور منافذ پوست و بسته شدن آنها است. تجمع سلول های مرده و سبوم اضافی در فولیکول باعث نفوذ و رشد باکتری ها و در نهایت ایجاد التهاب بر روی پوست می شوند. التهاب عامل بسیاری از مشکلات پوستی است. التهاب پوست سبب کش آمدن دیواره منافذ پوست و گسترده تر شدن آنها می شود. در واقع می توان گفت به جای اینکه کلاژن دور منافذ را بگیرد و منافذ را کوچک نگه دارد ، چربی و آلودگی مانع از دسترسی کلاژن میشود و همین باعث بزرگتر شدن منافذپوست می شود .

۱- منافذ باز و بسته می شوند

بخور دادن صورت، ورزش کردن یا استفاده از بعضی ماسک های صورت «منافذ پوست را باز نمی کند» و «به آن ها اجازه ی تنفس نمی دهد». منافذ پوست مانند دهان، باز و بسته نمی شوند اما می توانند گشاد شوند (یا کش بیایند).این تصور نادرست احتمالاٌ به دلیل کج فهمی درمورد چیستی منافذ پوست به وجود آمده. منافذ پوست دهانه های برجسته ای بر روی پوست هستند که در داخل آن ها یک فولیکول مو و یک غده ی چربی وجود دارد.غده های چربی وظیفه ی تولید چربی طبیعی پوست به نام «سبوم» را برعهده دارند که پوست ما را چرب می کند. اما گاهی این غده های چربی پرکار می شوند (به ویژه در کسانی که نوع پوست آن ها چرب است)، مسأله ای که می تواند به انباشت چربی در زیر پوست منجر شود.با مسدود شدن دهانه ی منفذ، چربی ای که تولید می شود راهی به بیرون پیدا نمی کند و به داخل برمی گردد، بنابراین منفذ پوست کش می آید. در نتیجه، خروجی منافذ گشاد می شود.

اینکه گفته می شود بخور دادن صورت، باعث باز شدن منافذ پوست آن می شود، تقریباً یک سوء تفاهم است. بخار هوا باعث نمی شود منافذ پوست تان مثل یک در باز شوند، بلکه گرما می تواند باعث شود مواد اضافه ای که درون پوست انباشته شده سست شود و به سطح پوست بیاید.

البته باید در استفاده از حرارت (از طریق بخور دادن یا آب داغ) برای پوست تان احتیاط کنید چون این کار می تواند باعث تشدید یا بروز دیگر مشکلات پوستی شود.

۲- مسدود بودن منافذ پوست به معنای کثیف بودن آن است

از آنجایی که منافذ بر روی سطح پوست قرار دارند، بعضی افراد تصور می کنند جوش های سرسیاه زمانی به وجود می آیند که مواد موجود در محیط، مثل کثیفی ها و آلودگی ها، به درون منافذ راه پیدا می کنند. اما حقیقت آن است که کثیفی ها و آلودگی های محیط اطراف نیست که باعث مسدود شدن منافذ پوست می شود.

در پزشکی به منافذ مسدود شده ی پوست اصطلاحاً «کومدون» گفته می شود. کمدون دو نوع است: کومدون های باز و بسته. کومدون های باز معمولاً به جوش های سرسیاه اطلاق می شود و منظور از آن این است که کثیفی ها و آلودگی ها دهانه ی فولیکولار (دهانه ی منفذ پوست) را مسدود کرده اند. اما این کثیفی ها و آلودگی ها مربوط به محیط اطراف نیستند و این مسأله به معنای کثیف بودن پوست شما نیست.

به عبارتی دیگر، آن لکه های تیره ای که درون منافذ پوست تان می بینید، در حقیقت کثیفی و آلودگی نیستند، بلکه سلول های مرده و سبومی هستند که زیر پوست انباشته شده اند. عوامل مختلفی مثل هورمون ها، ژنتیک و نوع پوست می تواند باعث این مسأله شود.

۳- هر منفذی که روی پوست دیده می شود جوش سرسیاه است

جوش های سرسیاه زمانی به وجود می آیند که سلول های مرده ی پوست دهانه ی منفذ پوست را مسدود می کنند و این مسأله کار خروج چربی طبیعی ای که تولید می شود را سخت می کند. این چربی محبوس شده باعث می شود منفذ پوست گشاد شود و چربی به سطح پوست برسد. این چربی وقتی با هوا تماس پیدا می کند، با اکسیژن ترکیب می شود و رنگی سیاه مانند به خود می گیرد.

اما هر منفذی روی صورت جوش سرسیاه نیست. شاید با فشار دادن، موادی از داخل منفذ پوست تان خارج شود، اما این به معنای آن نیست که آن منفذ یک جوش سرسیاه است. ممکن است چیزی که از منفذ پوست تان خارج شده همان غدد چربی ای باشند که به طور طبیعی درون منافذ وجود دارند.

۴- کسانی که پوست خشکی دارند مشکل جوش سرسیاه یا بزرگی منافذ را ندارند

معمولاً اینطور به نظر می رسد که منافذ بزرگ جزء جدایی ناپذیر پوست چرب هستند. اما این به معنای آن نیست که کسانی که پوست خشکی ندارد هرگز مشکل مشخص بودن منافذ پوست را پیدا نمی کنند. اندازه ی منافذ پوست را عوامل مختلفی، مثل ژنتیک یا هورمون ها، تعیین می کند. به علاوه، صدمات ناشی از نور خورشید و بالا رفتن سن هم می تواند باعث بزرگ شدن منافذ پوست به مرور زمان شود.

۵- آرایش کردن باعث مسدود شدن منافذ پوست می شود

خبر خوب برای دوستداران آرایش و لوازم آرایشی آنکه همه ی محصولات آرایشی باعث به وجود آمدن کومدون در پوست نمی شوند. گرچه مواد آرایشی دقیقاً به فولیکول ها نفوذ و منافذ پوست را مسدود نمی کنند، اما بعضی از عناصر موجود در آن ها ممکن است پوست را به گونه ای تحریک کنند که باعث به وجود آمدن کومدون در پوست شود.

بعضی محصولات آرایشی برچسب کومدونژیک یا غیر کومدونژیک دارند. کومدوژنیک به معنای کومدون ساز بودن آن محصول آرایشی است. بعضی چربی ها و ترکیبات موجود در مواد آرایشی کومدوژنیک می توانند احتمال تشکیل کومدون در پوست را بالا ببرند.استفاده از مواد آرایشی ای که برچسب غیر کومدونژیک دارند، ممکن است به شما کمک کند جلوی جوش زدن احتمالی خود را بگیرید.این مسأله در مورد محصولات بهداشتی ای مثل کرم های ضد آفتاب و مرطوب کننده هم صدق می کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (629 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (78 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان