چند توصیه برای از بین بردن موخوره

  سه شنبه، 17 فروردین 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
چند توصیه برای از بین بردن موخوره
موخوره عارضه‌ای است که در اثر آسیب‌های فیزیکی به ساقه مو اتفاق می‌افتد. این مشکل معمولا به صورت چند شاخه شدن انتهای موها یا بروز شکاف طولی در آن‌ها رخ می‌دهد. در واقع مجموعه عواملی که به موها آسیب رسانده و باعث خشکی یا شکنندگی آن می‌شوند، در نهایت باعث بروز موخوره در موها خواهند شد.

بیشتر خانم ها مخصوصا آ ن هایی که به موهای بلند علاقه مند هستند دو شاخه شدن مو را تجربه کرده اند. بلندبودن موها به علاوه استفاده مداوم و طولانی مدت از سشوار، رنگ کردن موها و استفاده از مواد شیمیایی همگی باعث می شوند که انتهای موها شکننده شده و حالت چندشاخه ای پیدا کند که اگر درصدد رفع آن برنیایید به مرور پیشرفت خواهد کرد. خوشبختانه روش های خانگی و آسانی برای درمان موخوره وجود دارد که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت.

اگر شما هم از دو شاخه شدن مو رنج می برید باید تاکنون از دست این وضعیت خسته شده باشید. دو شاخه شدن مو در نتیجه آسیب به مو بوجود می آید. خوشبختانه می توان به راحتی از شر این بیماری مو راحت شد. در این بخش از مقاله ما به بررسی روش های رهایی از دو شاخه شدن مو می پردازیم. تقریباً همه معتقدند که راه حل نهایی درمان موخوره مراجعه به آرایشگاه است. با وجود درست بودن این باور، راهکار هایی برای به تعویق انداختن این مراجعه وجود دارد. این راهکار چیزی جز مراقبت صحیح از موها نمی باشد.

با اینکه دو شاخه شدن مو، در مو های بلند و قطور رایج تر است؛ اما می توان آنها را در مو های کوتاه و نازک نیز مشاهده کرد. بهترین راه فرار از دو شاخه شدن مو، جلوگیری از اتفاق افتادن آن است. باید توجه داشت که هیچ راه معجزه آسایی برای درمان موخوره وجود ندارد. اگر از آخرین باری که موهای خود را کوتاه کرده اید 6 ماه می گذرد بهتر است که به آرایشگاه مراجعه کنید و اندکی سر موهای خود را بزنید. شما همچنین می توانید از راهکار های ارائه شده در این مقاله نیز استفاده کنید و اثرات آنها را مشاهده کنید.

شامپو، چربی طبیعی مو را از بین می برد. با شستن بیش از حد موهایتان خواهید دید که خیلی زود خشک می شوند و همان طور که می دانید، مهم ترین علت موخوره ، خشکی مو است. چرا؟ هر چه مویتان خشک تر شود، گره خوردگی آن بیشتر می شود. هنگامی که تلاش می کنید تا گره های موی خود را باز کنید احتمال دارد با کشیدن آن باعث شکستگی موها شوید. در نتیجه، بیشتر موخوره می زنید.

چند بار در هفته موها را بشوییم؟

دفعات استفاده از شامپو به نوع موی شما بستگی دارد.

  • اگر موهای شما چرب است، احتمالاً لازم است، هر روز آنها را شامپو کنید یا استفاده از شامپوی مخصوص موهای چرب را به عادت های روزانه ی خود اضافه کنید. این نوع شامپو چربی موی شما را جذب می کند و حجم موی شما را افزایش می دهد.
  • اغلب، برای موهای معمولی دو تا سه مرتبه شامپو کردن در هفته کافی است.
  • اگر موهایتان خشک یا آسیب دیده است، یک بار در هفته شامپو از شامپو مخصوص موهای خشک استفاده کنید. این برای شما، بهترین راه حل برای رسیدن به موهایی با حالت طبیعی است.

برای از بین بردن موخوره چه باید کرد؟

نکته ای که باید همواره مدنظر داشته باشید این است که بخشی از موها که دچار موخوره شده قابل درمان نبوده و باید حتما آن ها را کوتاه کرد. چرا که شکستگی های ایجاد شده در موها قابل ترمیم نیست. پس از این کار تنها کاری که باید بکنید جلوگیری از ایجاد دوباره موخوره و مراقبت صحیح از موها است. برای جلوگیری از بروز موخوره باید موارد زیر را رعایت کنید.

به موهای خود آسیب نزنید.

اتوکشی و استفاده از سشوار را به حداقل رسانده و برای مدتی نیز موهای خود را مش و رنگ نکنید. این قبیل کارها آسیب های زیادی به موهای شما می رساند که جبران آن کار بسیار دشواری است؛ بنابراین بهتر است حداقل برای مدتی استفاده از این موارد را محدود کنید تا اثرات آن را ببینید. پس از آن با مشاهده نتایج خودتان به صورت خودکار استفاده از سشوار، اتو و رنگ کردن موها را به حداقل می رسانید.

توجه کنید که حتما سشوار را با فاصله از موها بگیرید و اگر نمی توانید فاصله را کنترل کنید، از سری متمرکز کننده آن استفاده کنید. اگر از عاشقان موهای رنگی رنگی هستید، حتما موهای خود را پس از رنگ کوتاه کنید. این موضوع باعث حفظ سلامت و کاهش احتمال ایجاد موخوره خواهد شد.

نحوه خشک کردن موها پس از حمام بسیار اهمیت دارد. اگر موهای خود را با حوله خشک می کنید، باید مراقب گره خوردگی آن ها باشید. البته این در صورتی است که شما موهای خود را در حوله پیچیده و آن ها را بپیچانید. اگر حوله را بدون پیچاندن موها دور آن ها بیندازید، دیگر موها گره نخورده و آسیب نخواهند دید. همچنین اجازه دهید که موهای خیس شما به طور کامل خشک شده و سپس آن ها را شانه کنید. در زمانی که قصد آب کشی نرم کننده های مو را دارید، موها را با شانه ای دندانه درشت شانه بزنید تا مجبور نشوید برای باز کردن گره ها به موهایتان آسیب برسانید.

شیوه های متنوعی را برای بستن موهایتان ابداع کنید.

همه کش هایی را که باعث کشیدگی بیش از حد موها شده یا در آن ها گره می خورند، دور ریخته و آن ها را با کش هایی نرم و مناسب جایگزین کنید. توجه کنید که شما قرار نیست همیشه موهای خود را به یک شیوه و در یک جهت ببندید. اگر دوست ندارید موهای زیبایتان با موخوره آسیب ببیند، شیوه های دیگری برای بستن موها یاد گرفته و از آن ها استفاده کنید. تعویض زاویه بستن نیز می تواند باعث از بین رفتن فشار بر روی یک نقطه شده و آسیب موها را کمتر کند. هر چند وقت یک بار نیز موهای کوتاه را امتحان کنید. این کار باعث از بین بردن موخوره ها و جلوگیری از بروز دوباره آن ها می شود.

از روغن های طبیعی استفاده کنید.

بهترین کار برای مراقبت از موها در برابر موخوره جلوگیری از خشک شدن آن ها است. روغن های طبیعی نظیر روغن آرگان می توانند تاثیر زیادی در حفظ سلامتی و خوش حالت کردن موها داشته باشند؛ بنابراین استفاده از آن ها را برای مراقبت از موهای خود جدی بگیرید. البته ممکن است روغن آرگان در دسترس شما نبوده یا هزینه های آن بالا باشد. در این مورد می توانید از دیگر روغن های طبیعی نظیر روغن بادام برای چرب کردن ساقه موها استفاده کنید. توجه کنید که این روغن ها را تنها باید برای مراقبت از ساقه موها استفاده کنید و برای تقویت ریشه مو از روغن های طبیعی دیگری بهره ببرید.

از قرص ها یا داروهای تقویت کننده استفاده کنید.

ممکن است پزشک درمان دارویی را برای شما مناسب تشخیص دهد. در این مورد معمولا قرص های بایوتین یا آمپول های بیوتین تجویز می شود. دوز این داروها و مدت زمان استفاده از آن ها بنا به میزان موخوره و شدت آسیب در موها متفاوت است. این قرص ها به تقویت ساقه موها کمک کرده و از خشکی بیش از حد و بروز آسیب در آن ها جلوگیری می کنند. علاوه بر این ممکن است پزشکان برخی از ترمیم کننده های ساقه مو را تجویز کند که باعث رطوبت رسانی به موها خواهد شد.

از شامپوهای مناسب حاوی مواد تقویت کننده استفاده کنید.

شما باید جنس موهای خود را شناخته و شامپوی متناسب با آن را خریداری کنید. این موضوع باعث می شود که موهای شما آسیب کمتری دیده و خوش حالت تر شوند. علاوه بر این شامپوی مورد استفاده باید حاوی مواد مرطوب کننده نظیر گلیسیرین، روغن بادام، روغن آرگان و… نیز باشد تا به بهبود شرایط موها و حفظ سلامت آن ها کمک کند.

شیوه ی صحیحِ شست وشوی موها را بیاموزید.

بسیاری از افراد معمولا برای شست وشوی ساقه موها زمان بیشتری را صرف می کنند. این در حالی است که ریشه موها بیشتر کثیف و چرب شده و نیاز به شست وشو و ماساژ بیشتری دارد؛ بنابراین باید شست و شوی موهای خود را از این بخش آغاز کرده و برای تمیز کردن ساقه های مو زمان کمتری بگذارید. چرا که ساقه ها معمولا خشک تر بوده و شست وشوی مداوم آن ها باعث تشدید خشکی و بروز موخوره می شود.

توجه کنید که شست وشوی مداوم موها با استفاده از شامپو نیز می تواند به آن ها آسیب برساند. شامپو هرچند که با توجه به نوع موهای شما انتخاب شده باشد، نهایتا موها را خشک خواهد کرد؛ بنابراین اگر تعداد دفعات شست وشوی موها با شامپو را افزایش دهید در نهایت صاحب موهایی خشک و گره خورده خواهید بود. موهایی که باز کردن گره های آن ها باعث ایجاد آسیب و شکنندگی در آن ها شده و در نهایت آن ها را به موخوره مبتلا می کند.

توجه کنید که تعداد دفعات شست وشوی موها بسته به نوع موها متفاوت است. به عنوان مثال افرادی که دارای موهای چرب هستند، بهتر است هرروز موهای خود را با شامپو شست وشو دهند. افرادی که موهای خشکی دارند نیاز به دو یا سه بار شامپو زدن در هفته دارند و برای افراد صاحب موهای خشک تنها یک بار در هفته کافی است. ضمن اینکه افرادی که موهای خود را رنگ کرده اند باید از شامپوهای مخصوص رنگ کرده استفاده کرده و دستورالعمل همان شامپوها را رعایت کنند.

نکته دیگر اینکه اگر در زمان استحمام موهای شما گره خورده یا به هم پیچیده اند باید به آرامی و با صبر و حوصله گره ها را باز کنید. برای راحتی کار می توانید از شانه های دندانه درشت استفاده کنید و سپس بدون نیاز به دست کشیدن لای موها آن ها را آب کشی کنید.

استفاده از محصولات مراقبتی مو را جدی بگیرید.

توجه کنید که مراقبت از موها به معنای شست وشوی مداوم آن ها نیست. این کار حتی می تواند به موهای شما آسیب برساند. شما باید موهای خود را در زمان های مناسب و با استفاده از شامپوهای سازگار با نوع موهایتان شست وشو داده و پس از آن از محصولات مراقبتی موها نظیر سرم مو استفاده کنید. سرم مو معمولا حاوی روغن های گیاهی بوده و از ایجاد موخوره یا آسیب های دیگر در موهای شما جلوگیری می کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (466 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (171 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (74 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (46 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (37 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (23 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (19 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (18 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (11 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند
حمایت تمام قد قالیباف از جلیلی: همه باید تلاش کنیم تا نامزد جبهه انقلاب آقای دکتر جلیلی بعنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شود
تاریخ مناظره‌ ها و برنامه‌های تبلیغاتی دور دوم انتخابات ریاست‌ جمهوری + جدول
میانجی گری پسر 17 ساله با از دست دادن جانش تمام شد
یک حیوان نایاب پس از 2 قرن در ایران دیده شد + فیلم | این حیوان گمشده، ایرانی‌ها را خوشحال کرد
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس