چسبندگی روده چیست؟

  پنجشنبه، 16 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
چسبندگی روده چیست؟
انسداد و چسبندگي روده هنگامي اتفاق مي‌افتد که مسير روده کوچک يا روده بزرگ به صورت جزئي يا کامل مسدود شود. مسدود شدن روده باعث ممانعت از عبور غذا، مايعات و گازها از مسير آن به‌طور طبيعي مي‌شود.

روده بزرگ یا کلون بلندترين قسمت از روده بزرگ است که آب و عناصر غذایی باقیمانده در غذایی که از روده کوچک دریافت کرده و تقریباً به طور کامل هضم شده است را جذب می کند و فضولات باقیمانده (مدفوع) را به راست روده (رکتوم) منتقل می کند. اصطلاح چسبندگی به حالتی گفته می شود که بافت اسکار بین حلقه های روده (روده کوچک یا روده بزرگ) و پوشش داخلی در دیواره شکم (پوشش صفاقی) یا با سایر اعضا در داخل حفره شکم (کبد، کیسه صفرا، رحم و لوله های فالوپی آن و تخمدانها و مثانه ادراری) تشکیل شود. چسبندگی همچنین می تواند بین حلقه های روده کوچک اتفاق بیافتد.

مسدود شدن روده باعث ممانعت از عبور غذا، مايعات و گازها از مسير آن به طور طبيعي مي شود. روده کوچک يک اندام لوله اي شکل دراز در داخل شکم است که غذايي که تا حدودي هضم شده است را از معده مي گيرد و پس از هضم کامل آن در مسير خود، غذاي کاملاً هضم شده را به روده بزرگ منتقل مي کند.

علت چسبندگی روده

چسبندگی زمانی رخ می دهد که التهاب بر روی سطح اندام های شکم و یا حفره صفاق حفره شکم رخ دهد؛ شکل گیری بافت زخم، بخشی طبیعی از بهبود است که التهاب وجود دارد. علت چسبندگی روده می تواند بطور قابل توجهی متفاوت باشد. ممکن است به علت التهاب یک عضو (به عنوان مثال، کولسیستیت، آپاندیسیت)، جراحی قبلی که در آن اندام شکمی برداشته شود یا تحت جراحی قرار بگیرد، التهاب شکم (پریتونیت) یا در معرض قرار گرفتن اشعه ایکس را نام برد. از عوامل التهاب شکمی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دست زدن به ارگان های شکمی در زمان جراحی
  • قرار گرفتن اجسام خارجی در زمان عمل جراحی در داخل شکم (به عنوان مثال، یک تکه گاز)
  • خونریزی حفره صفاقی
  • بیماری های مربوط به زنان (به عنوان مثال، بیماری التهابی لگن)

در شرایط عادی، حلقه های روده کوچک و روده بزرگ آزاد هستند و مواد غذایی در طول روده به راحتی حرکت می کنند. هنگامی که چسبندگی روده رخ می دهد، روده ها دیگر قادر به حرکت آزادانه نیستند. در محل هایی که چسبندگی رخ می دهد، روده می تواند در خود پیچ ​​خورده و پیچ خوردن ممکن است سبب تضعیف جریان خون یا حرکت طبیعی محتوای آن، به ویژه در روده کوچک شود. اغلب اوقات پیچش متناوب است، اما گاهی اوقات چرخش به طور خود به خود معکوس نمی شود. علائم چسبندگی ممکن است به زودی پس از فرآیند التهابی ایجاد شود؛ با این حال، به طور معمول چند ماه یا حتی چند سال بعد از التهاب رخ می دهد.

جراحی شکم بیشترین علت چسبندگی روده است. علل مرتبط با جراحی عبارتند از:

  • برداشتن اندام های داخل شکم از قبیل کیسه صفرا، آپاندیس
  • جراحی اندام های داخلی
  • تماس بافت های داخلی با مواد خارجی مانند گاز، دستکش های جراحی و بخیه
  • خون یا لخته های خون که در طول عمل جراحی شستشو داده نشده

علت چسبندگی روده به غیر از جراحی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • التهاب آپاندیس
  • آسیب دیدگی روده ها در اثر پرتودرمانی
  • عفونت های زنان و زایمان
  • عفونت شکمی
  • جای زخم ها و یا چسبندگي (اتصال نواری شکل بين دو نقطه از بافت روده به همديگر) در محل جراحت هايي که بعد از عمل روده بزرگ یا روده کوچک باقی مانده است.
  • تأثیر داروهای خاصی از قبیل مخدرها، داروهای ضد اسهال و بعضی از داروهای شیمی درمانی که بر مجاری گوارشی اثر می گذارد.
  • فشردگی مدفوع که طی آن یک توده بزرگ، خشک و سخت از مدفوع به دلیل یبوست مزمن در داخل راست روده تشکیل می شود و مسیر روده بزرگ را مسدود می کند. تومورهایی که مسیر روده ها را مسدود می کند نیز می توانند علت چسبندگی روده باشند، در برخی موارد انواع سرطان (سرطان معده، پروستات، روده،…) نیز ممکن است علت چسبندگی روده باشد. به ندرت، چسبندگی روده بدون علت ظاهر می شود.

علائم چسبندگی روده

علائم چسبندگي و انسداد روده مي تواند بسته به علت به وجود آورنده آن و چندين عامل ديگر، در افراد مختلف، متفاوت باشد. مهم ترين علائم انسداد و چسبندگي روده عبارتند از:

  • درد شکم
  • گرفتگي مداوم عضلات شکم
  • ورم یا نفخ شدید شکم
  • استفراغ
  • اسهال
  • خشک شدن دهان
  • یبوست
  • اسهال (ممکن است مدفوع شل از مواد دفعي جامد موجود در روده بزرگ، خارج شود)
  • عدم تحرک مدفوع در روده بزرگ و تغيير در عادات دفعي
  • ناتواني در دفع گاز معده يا باد شکم
  • بوي بد دهان
  • تب

انسداد روده می تواند منجر به ایجاد یک فرورفتگی یا سوراخ در روده کوچک یا بزرگ شود که آن را زخم روده می نامند. ایجاد چنین سوراخی در دیواره روده باعث می شود که محتویات آن به حفره شکمی نشت کند و باعث ایجاد عفونت روده شود. این نوع عفونت را پریتونیت می نامند.

در صورتی که هر یک از علائم فوق را مشاهده کردید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

چسبندگی روده

عوامل خطر چسبندگی روده:

بعضی از عوامل می تواند خطر چسبندگی روده را افزایش دهد:

  • بالا بودن سن
  • مشکلات گوارشی
  • ناتعادلی در الکترولیت
  • سابقه مشکلاتی در شکم
  • آسیب روده ای
  • لاغر شدن در زمان کوتاه
  • مسمومیت عفونی
  • سابقه اختلالات روده ای، مثل بیماری التهاب روده و مشتقات

چسبندگی روده چگونه تشخیص داده می شود ؟

پزشک قبل از هر چیزی به علائم گفته شده توسط شما گوش می کند و سپس در مورد تاریخچه مصرف دارو از شما سوال می کند و وضعیت های پزشکی مثل جراحی های اخیر را بررسی می کند و همچنین ممکن است که یک آزمایش جسمی از شما بگیرد و شکم تان را معاینه کند و سفت بودن و ورم آن را بسنجد .پزشک همچنین به صدا های روده و معده شما گوش خواهد داد و اگر روده های تن به دلیل چسبندگی ، حرکتی نداشته باشد، پزشک در این حالت چیزی نمی شنود یا ممکن است صدا های اضافی به گوشش برسد .تصویر برداری ها در این مورد می تواند تشخیص خوبی را بدهند . پزشک همچنین از روش هایی استفاده می کند که از طریق آن بتواند محتوای روده را بررسی کند و این آزمایشات می تواند شامل موارد زیر باشد :

فیلم هایی توسط اشعه ایکس : این کار می تواند گاز های مسدود شده و حذف شده درون روده را نشان دهد .

آزمایش سی تی اسکن : که می تواند تصاویر را با جزئیات بهتر و بیشتر در اختیار پزشک قرار دهد تا بتواند چسبندگی روده را تشخیص دهد .

امواج فراصوت : این تکنیک عکس برداری برای تشخیص چسبندگی روده در کودکان رایج است .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (600 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (185 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (55 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (27 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان