چه چیزهایی درباره ساز کنتر باس دوبل باس می دانید؟

  جمعه، 27 فروردین 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
چه چیزهایی درباره ساز کنتر باس دوبل باس می دانید؟
ساز کنتر باس یا دوبل باس در طبقه‌بندی سازهای کوردوفون، لوت دسته‌دار، ساز زهی و از خانواده ویولن (ویولن، ویولا، ویولنسل) قرار می‌گیرد.

معرفی ساز کنترباس

کُنترباس (به فرانسوی: contrebasse) بزرگ ترین و بمترین ساز زهی آرشه ای است که یا به وسیلهٔ آرشه، یا از طریق زخمه زدن (پیتزیکاتو) نواخته می شود. امروزه این ساز در موسیقی کلاسیک غربی در دستهٔ سازهای زهی نقش مهمی را در ارکستر ایفا می کند. کنترباس نه تنها در موسیقی کلاسیک غربی، بلکه در دیگر سبک های موسیقی مانند جاز، بلوز و راک اند رول کاربرد دارد.

پیشینه

از کنترباس به عنوان تنها ساز مدرن خانواده ویولا دا گامبا نام برده می شود، خانواده ای که اصلیت اروپاییدارد و در قرن ۱۵ میلادی پدید آمد. به همین خاطر می توانیم به این ساز ویلن بیس نیز بگوییم. با این حال این مسئله که آیا کنترباس مستقیماً از خانواده ویولا دا گامبا است یا نه، به طور کامل به جواب نرسیده است.

تا قبل از صده ۲۰ میلادی بسیاری از کنترباس ها تنها سه سیم داشتند، در مقابل سازهای معمول خانواده ویولا دا گامبا که پنج یا شش سیم داشتند، و یا سازهای خانواده ویلن که چهار سیم داشتند.

پال برن در کتاب «تاریخی از کنتر باس»، با اشاره به چندین منبع می گوید کنترباس به عنوان یک بیس حقیقی در خانواده ویولون ریشه دارد. وی توضیح می دهد، در صورتی که شکل ظاهری کنترباس به خانواده ویولا دا گامبا شبیه می باشد، اما ساختمان داخلی اش تقریباً با سازهای خانواده ویلن برابری می کند، و با ساختمان داخلی ویولاها بسیار متفاوت می باشد.

نحوه ی کوک کردن سیم های کنتر باس

نحوه ی کوک کردن سیم های کانتر باس برخلاف کوک کردن سیم های ویولن است و با فاصله ی چهارم درست کوک می شوند. سیم اول، سیم دوم، سیم سوم و سیم چهارم یعنی سل، ر، لا و می ترتیب کوک کردن سیم های این ساز است که زیرترین کوک مربوط به اولین سیم آن است. برای نوشتن نت هایش نیز از کیلد فا خط چهارم استفاده می شود و صدایش از نت نوشته شده یک اکاتو بم تر است.

استفاده از کنترباس در گذشته

در دوره باروک و کلاسیک، تا زمان بتهون، در بسیاری از کارهای آهنگسازان، کنترباس با ویلنسل دوبل می شد.بخش های مستقل باس، بجزبعضی پارتیتورهای اپرا،در این دوره به ندرت در کارهای ارکستری یافت می شوند.

وقتی آهنگسازان خط های باس کمرنگ تر می خواستند، در بخش های ویلنسل عبارت senza basso ووقتی می خواستند دوباره کنترباس بنوازد عبارت+basso را می نوشتند.

ویژگی های کنترباس

  • کنتر باس بزرگ ترین ساز خانوادهٔ زهی – آرشه ای ها محسوب می شود.
  • دارای بم ترین گسترهٔ صوتی در خانوادهٔ زهی – آرشه ای ها به شمار می رود.
  • کوک سیم های این ساز به ترتیب از زیر به بم عبارت است از:
  • سُل (سیم اول)، رِ (سیم دوم)، لا (سیم سوم)، و می (سیم چهارم).
  • سیم های کنترباس برعکس سیم های ویلن کوک می شوند.
  • این ساز یک اکتاو بم تر از نت نوشته شده صدا می دهد.
  • نت این ساز را با کلید فا خط چهارم می نویسند.
  • این ساز دارای ۴ سیم است، اما نمونه های ۵ سیمهٔ این ساز نیز وجود دارد. (کنترباس های ۵سیمه قادرند ۴ نت بم تر از کنترباس های ۴سیمه اجرا کنند)
  • سیم های کنترباس با فاصله چهارم درست کوک می شوند. اولین سیم کنترباس زیرترین کوک را دارد.

آکوردهای چند صدایی

استفاده ازاکوردهای دو، سه و یا چهارصدایی برای کنترباس خطرناک است و درکارهای ارکسترال باید از انها دوری کرد، مگر اینکه یک یا دو نت نورد نظردست باز باشند. در پوزیسیونهای بالاتر، به دلیل نزدیک بودن نت ها، توقف های دوبل امکان پذیراست، اگرچه دستورdivisi برای آسان تر کردن این توقف ها باید به کار گرفته شود. به رغم استثناهای زیاد، برای تولید آکوردهای دو صدایی ( نه در سیم دست باز) باید با احتیاط برخورد شود، مگر اینکه تاثیرات ویژه مد نظر باشند.

ساختار ساز کنترباس

  • سردسته ساز کنترباس

سردسته ساز کنترباس یا دوبل باس به شکل حلزونی (مارپیچ) و جعبه گوشی با مکانیزم کوک و چهار گوشی در قسمت عقب ساز است.

  • دسته ساز کنترباس

مواد مورد استفاده در ساخت دسته ساز کنتر باس یا دوبل باس عبارت اند از افرا و چوب هایی از این جنس و برای صفحه انگشت گذاری بدون پرده نیز از ابونیت استفاده می شود.

  • بدنه ساز کنتر باس

طول: تقریباً 100 تا 140 سانتی متر، جعبه ای شکل. برای سازهای ارکسترال 115 سانتی متر معمول است. شکم با حفره های صدای F شکل، پشت، ریب ها (ورقه های قوسی) با ارتفاع 23 سانتی متر (دو برابر ارتفاع ریب های ویولنسل).

  • سیم ها در ساز کنترباس

طول سیم های مرتعش: 95 تا 115 سانتی متر، 4 سیم، کوک شده روی فواصل یک چهارم: E1، A1، D2، G2. مواد مورد استفاده: روده، مس، نقره، آلومینیوم، استیل، نایلون تابیده شده (با پوشش) استیل.

در سازهای پنج سیمه: B0 (C1)، E1، A1، D2، G2.

  • آرشه ساز کنتر باس

طول: 68 تا 70 سانتی متر. دسته یا کمان آرشه از چوب پرنامبوکو (Pernambuco)، رأس، پاشنه قابل تنظیم (از جنس صدف مروارید). قدری سنگین تر و کوتاه تر از آرشه ویولنسل.

برای نواختن کنترباس دو مدل آرشه توسط نوازندگان این ساز استفاده می شود:

  • آرشهٔ آلمانی
  • آرشهٔ فرانسوی

از نظر ساختار، در آرشهٔ فرانسوی فاصلهٔ بین فراگ آرشه و چوب کمتر از آرشهٔ آلمانی است. (آرشهٔ فرانسوی شبیه به آرشهٔ دیگر سازهای زهی می باشد). هرکدام از این دو نوع آرشه دارای تکنیک نوازندگی متفاوت اند.

نحوه نواختن کنتر باس

کنترباس به دو روش نواخته می شود: مثل ویولن با کشیدن آرشه روی سیم ها و یا به روش پیتزیکاتو. روش پیتزیکاتو بیشتر وقتی باس در موسیقی جاز نواخته می شود، مورد استفاده می گیرد. در این روش با زخمه دست راست و حرکت دست چپ روی دسته ساز، صدا ایجاد می شود. نوازنده کنترباس در حالت ایستاده این ساز را می نوازد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (650 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (37 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (17 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان