چه زمان هایی نباید با همسر خود سازش کنید !

  دوشنبه، 03 خرداد 1400   زمان مطالعه 12 دقیقه
چه زمان هایی نباید با همسر خود سازش کنید !
بودن در یک رابطه عاشقانه جدی به این معنا هست که یک روح در دو بدن هستید و مواقعی وجود دارد که باید با یکدیگر سازش زناشویی داشته باشید. اما مواقعی هم وجود دارد که نباید با همسر خود سازش کنید. در ادامه مطلب بیشتر به این موارد پرداخته میشود.

در ابتدای ازدواج، زن و مرد عشق و هیجان زیادی را تجربه می کنند که تحمل اختلاف نظرها را ساده می کند، اما با فروکش کردن هیجانات اولیه کنار آمدن با تفاوت ها دشوار شده و ناسازگاری ها آغاز می شود. منظور از ناسازگاری صرفا اختلاف نظرها نیست، بلکه مجموعی از چالش هایی است که به خوبی مدیریت نشده و باعث آسیب عمیقی به رابطه زن و شوهر شده اند. در ناسازگاری زوجین، مشکلات به حدی می رسد که خود رایی، غرور، خشم، آزار و تلخی مانع ارتباط موثر بین آن ها می شود. اما ناسازگاری پایان زندگی مشترک نیست! کافی است نشانه ها و علل آن را بشناسیم و از راهکارهای موثر در این زمینه کمک بگیریم.

ناسازگاری از کجا نشات می گیرد؟

در بسیاری از موارد،سازش کلید سعادت یک ازدواج هست. سازش به معنای دادن یک چیز درازای دریافت چیز دیگری است. باید توجه کنیم که تفاوت زیادی بین مصالحه و فداکاری وجود دارد. برای اینکه زوج ها ازدواج طولانی مدت داشته باشند، باید یاد بگیرند که چگونه مصالحه کنند. شما و همسرتان هریک نظام ارزشی خود را دارید و هردو حق دارید برای رسیدن به آن تلاش کنید. در واقع هیچ یک از شما ارزش های بد یا اشتباهی ندارد. تنها چیزهای متفاوتی از زندگی می خواهید که سازش کردن بر سر آن ها برایتان مشکل است.

تفاوت در انتظارات و اهداف

هریک از زوجین خواسته ها و انتظاراتی از زندگی خود دارند. آن ها با توجه به اهدافی که برای خود تعیین کرده اند تصویری از آینده خود در ذهن ساخته اند. هرکدام ارزش های متفاوتی دارند و زندگی خود را براساس اولویت بندی این ارزش ها برنامه ریزی می کنند. به عنوان مثال برای مرد موفقیت شغلی بالاترین ارزش را دارد و برای رسیدن به آن لازم است ساعت های زیادی را به کار اختصاص دهد. اما برای زن صمیمیت با همسر و تربیت صحیح فرزندان در اولویت اول قرار دارد. رابطه صمیمی تر با زن و فرزندان نیازمند حضور بیشتر مرد در جمع خانواده است. در واقع در این حالت سه راه وجود دارد. مرد از خواسته های خود بگذرد، زن از خواسته های خود بگذرد، یا راه حلی بین این دو پیدا کنند. معمولا علت ناسازگاری ها انتخاب یکی از راه های اول یا دوم است. فردی که از خواسته خود به طور کامل کوتاه آمده احساس شکست می کند. او با ناسازگاری با همسر درصدد جبران شکست خود برمی آید.

ناسازگاری با همسر

ازدواج اجباری و بدون علاقه

ازدواج اجباری به اصرار خانواده هنوز هم در جای جای دنیا و حتی کشور خودمان اتفاق می افتد. اگر شما هم درگیر این نوع ازدواج هستید باید بدانید که تنها نیستید. افراد زیادی هستند که به خواسته دیگران مثلا والدین و بدون رضایت قلبی خودشان، تن به ازدواج می دهند. اگر بدون علاقه و برخلاف میل خود با همسرتان ازدواج کرده اید احتمالا اختلافات و ناسازگاری های زیادی دارید. ازدواج هایی که با فشار والدین و اطرافیان و بدون عشق و علاقه انجام می شوند، معمولا دوام چندانی نخواهند داشت.

مشکلات روانشناختی زوجین

بعضی از افراد ویژگی های دارند که از نظر روانشناختی آسیب زا شناخته می شود(مانند بدبینی، پرخاشگری، دروغگویی، عدم تعهد و ..). این ویژگی ها با ازدواج تشدید می شود و همسر را آزار می دهد. زوجین باید قبل از ازدواج از سلامت روان یکدیگر مطمئن شود. در صورتی که همسر شما یکی از این مشکلات را به صورت جدی دارد، او را تشویق کنید به متخصصین روانشناسی مراجعه کند.

عدم تعهد به وظایف زندگی مشترک

هریک از زن و مرد بنا بر توافق اولیه بینشان وظایفی را در زندگی مشترک برعهده دارند. وظایفی مانند تامین هزینه ها، آشپزی، نظافت، بچه داری و غیره. اگر یکی از زوجین نسبت به انجام وظایف خود متعهد نباشد نظم زندگی به هم میریزد. در این صورت نارضایتی و ناسازگاری همسر طبیعی و غیرقابل اجتناب است.

مسائل مالی

این علت تنش در روابط زوجین به مشکلات بیشتری در زمینه کنترل، قدرت و اعتماد به یکدیگر دامن می زند. پول داشتن دامنه انتخاب را گسترده می کند. زمانی که پول زیادی داشته باشید، انتخاب های بیشتری پیش رویتان قرار می گیرد. اما زمانی که از نظر مالی در مضیقه قرار می گیرید، انتخاب هایتان محدود می شود و باید استرس بیشتری را تحمل کنید. نخستین ماه ها و سال های ازدواج تا قبل از خو گرفتن به شرایط جدید به اندازه کافی پرتنش هست، این شرایط را با رفتن زیر بار قرض سخت تر نکنید.

اختلاف در تربیت فرزندان

اگر شما و همسرتان، بر سر روش های تربیت فرزندان توافق نظر ندارید بدانید که تنها نیستید. شما و همسرتان دو انسان متفاوت هستید با دو زمینه و شخصیت متفاوت، پس طبیعی است که دیدگاه ها و خلق و خو های متفاوتی هم داشته باشید.

ناهماهنگی روش های تربیتی زن و شوهر علاوه بر مشکلاتی که برای فرزندان به وجود می آورد، باعث ناسازگاری بین خودشان هم می شود. روش های اداره کردن و تربیت فرزند، میزان تشویق و تنبیه ها یا رقابت برای والد محبوب شدن نزد فرزند نمونه ای از مشکلات احتمالی در این زمینه است.

نارضایتی جنسی

مسائل مربوط به رابطه جنسی، از جمله تعداد دفعات نزدیکی، یکی از بحث های قدیمی و رایج بین زن و شوهر است. برخی همسران به دلایل مختلفی نمی توانند رضایت یکدیگر را جلب کنند، و به این ترتیب آتش ناسازگاری بین زن و شوهر شعله ورتر می شود. برقراری رابطه جنسی سالم یکی از مزایای زندگی زناشویی است. متاسفانه این هدیه گاهی اوقات به منشأ استرس و مشاجره تبدیل می شود.

ناسازگاری با همسر

رابطه بد با خانواده همسر

یکی از حساس ترین موضوعاتی که به جرو بحث های آتشین دامن می زند، خانواده همسر است. “درباره مادرم درست حرف بزن” یکی از متداول ترین جمله های شروع کننده ی دعواهای زناشویی است. جدا شدن از خانواده پدری و در عین حال وفادار ماندن به خانواده خود و خانواده جدید در عمل آن قدرها هم آسان نیست. رابطه بد با هانواده همسر یکی از زمینه های ناسازگاری با همسر است.

انتظارات غیر واقع بینانه

اگر از صد زن و شوهر بپرسید که “انتظار دارید همسرتان بی نقص و کامل باشد؟” احتمالاً جواب تمام زوجین منفی خواهد بود. البته این جواب حرف دل آنها نیست، و کارهای آنها در عمل خلاف این پاسخ را نشان می دهد. آستانه صبر بعضی زن و شوهرها آن قدر پایین است که در واقع به جز ایده آل مطلق چیز دیگری را نمی پذیرند و تایید نمی کنند.

چه زمانی نباید با همسر سازش کرد؟

ریشه اصلی ناسازگاری زن و شوهر تفاوت و یا گاها تناقض در انتظارات و اهداف هرکدام در زندگی است که ممکن است در زمینه های مختلف مانند مسائل مالی، تربیت فرزندان ویا روابط خانوادگی بروز پیدا کند. گاهی هم این ناسازگاری بدلیل اجباری بدون ازدواج، اختلالات شخصیتی و انتظارات غیر واقع بینانه از هم باشد.

سازش های بزرگتری وجود دارد که نمی توانید به راحتی بپذیرید. در واقع بعضی مواقع آنقدر موضوع سازش زناشویی برای شما جدی می شود که رابطه عاشقانه خود را زیرسوال می برید و به این فکر می کنید که آیا واقعا ارزشش را دارد یا خیر؟ در این نوشته ۱۰ مورد از سازش های بزرگ وجود دارد که بهتر است انجام ندهید بدون اینکه چقدر طرف مقابل خود را دوست دارید.

۱. سازش نکردن برای آرزوها و اهداف شخصی

این مورد مخصوصا زمانی که جوان هستید خیلی مهم است. شما باید به سمت اهداف و آرزوهای خود حرکت کنید. اگر هدف شما این هست که یک مهندس شوید و موقعیت شغلی عالی در شهر بزرگی پیدا کنید دور از کسی که عاشقش هستید شما باید به اهداف خود اولویت دهید. این موضوع را یکی از متخصصان مشاور روابط زناشویی بیان کرده است.

اگر طرف مقابل شما به بلوغ کافی رسیده باشد و به نظرات شما احترام بگذارد به اهداف شما نیز افتخار می کند و شما را در این زمینه حمایت می کند. اگر بخواهید بخاطر یک نفر دیگر دست از آرزوهای خود بکشید بعدتر پشیمان خواهید شد.

۲. ارزش های شخصی خود را حفظ کنید

ارزش های شخصی به شما می گوید که چه کسی هستید. اگر شما اهل سیگار کشیدن نیستید اما طرف مقابل شما چنین کاری انجام می دهد و این موضوع شما را اذیت می کند مشکلی ندارد اگر به او یک مهلت برای ترک کردن آنچه انجام می دهد بدهید و شریک عاطفی شما باید به اولویت های مهم زندگی شما توجه کند مانند سلامتی، خانواده و شغل و کسی که می خواهید شوید.

اگر برای ازدواج ارزش های خاصی را مدنظر دارید بهتر است صبر کنید تا چنین شخصی که با ارزش های اعتقادی و مذهبی شما سازگار باشد پیدا شود.

۳. سبک زندگی تان مخصوص خودتان است

اگر شما در زندگی خود به این موضوع فکر کرده بودید که دو بچه داشته باشید و در محدوده اطراف شهر و بدور از شلوغی زندگی کنید اما شریک عاطفی شما علاقه ای به بچه ندارد و ترجیح می دهد در محدوده مرکزی شهر زندگی کند. شاید نباید برای سبک زندگی مورد علاقه طرف مقابل خود سازش زناشویی داشته باشید و علایق خود را فراموش کنید. بهترین کار این هست که به چنین رابطه ای پایان دهید. اگر نگاه همراستایی با شخصی ندارید بهتر است وقت خود را با وی هدر ندهید.

۴. خانواده و دوستان تان را نباید بخاطر رابطه عاطفی ترک کنید

اگر شریک عاطفی تان شما را از دیدن خانواده و دوستانتان بازمیدارد باید بدانید که رابطه عاطفی اشتباهی را آغاز کرده اید که طبیعی نیست. زیرا شما همیشه قرار نیست که با همسر خود باشید. در یک رابطه عاطفی سالم ارتقا سطح روابط سالم دیگر شما اتفاق می افتد.

۵. ارزش خود را دریابید

همه ما باید سطحی از عشق و احترام را بدست آوریم. شریک عاطفی شما باید در هر شرایطی که خوب یا بد باشد نباید احساس بد بودن را به شما القا کند.توهین های کلامی را نباید در رابطه خود بپذیرید. ارتباطات ناسالم عاطفی می تواند به اعتماد به نفس شما ضربه شدیدی وارد کند و انسان بدون اعتماد به نفس جذاب نخواهد و کسی که از درون خود جذاب نباشید رابطه موفقی نخواهد داشت.!

۶. اصول فردی را نباید فدای سازش زناشویی کنید

شما شاید حتی متوجه این موضوع نباشید که در یک رابطه عاطفی باید دو طرف کاملا مراقب عواطف احساسی یکدیگر باشند. شاید اگر برای شریک عاطفی خود کمی کمتر از میزانی که نیاز عاطفی دارد وقت بگذارید به توجه به دیگران بپردازد و شما نشانه هایی از این موضوع رو متوجه شوید و نباید سازش زناشویی داشته باشید و از کنار آن بگذرید. سازش زناشویی نباید به اصول شما ضربه بزند.

۷. رابطه ای که می خواهید داشته باشید را پیدا کنید

اصلا درست نیست که از سوی شریک عاطفی خود به سمتی کشیده شوید که نمی خواهید. برای مثال اگر رابطه باز با دیگران را نمی پذیرید و حضور به همراه شریک عاطفی خود در یک مهمانی با افراد غریبه را اصلا نپذیرید و این حق شماست که رابطه خود را آنگونه که دوست دارید تعریف کنید. البته قهر کردن راه حل نیست . بلکه باید با گفت و گو به یک نتیجه برسید(نه سیخ بسوزد و نه کباب)

۸. رابطه عاطفی بدون ارتباط و در تماس بودن معنی ندارد

جملاتی مانند «او خیلی سرش شلوغ است.» «او دوست ندارد که پای تلفن حرف بزند.» چنین جملاتی نشان می دهد که ارتباط کلامی شما به سختی با شریک عاطفی تان اتفاق می افتد و اگر به ارتباط نیاز دارید باید بتوانید ارتباط کاملی با وی برقرار کنید زیرا در غیر این صورت به مشکلات بزرگی در آینده خواهید خورد. واقعیت این هست که شما اولویت طرف مقابل هستید یا خیر.

۹. شما به امنیت مالی نیاز دارید

این روزها برآمدن از هزینه های مالی یکی از نشانه های احساس امنیت در زندگی است. اگر تصمیم به خرید خانه جدیدی دارید، اینکه بتوانید از چه منبع مالی کسب درآمد کنید بسیار مهم است. اگر طرف مقابل فقط هزینه ایجاد می کند و در تامین آن مشارکتی ندارد سازش زناشویی دربرابر این موضوع کار درستی نیست و باید این رابطه را به پایان برسانید. باید از نظر شرایط مالی دو طرف بتوانند به یکدیگر کمک کنند.

نکته های کلیدی برای زوجین

حتی اگر با همسر رؤیاهای خود ازدواج کنید بازهم برای همیشه با خوشبختی زندگی نخواهید کرد. بی شک هنگامی که خواسته ها و سلایق ما باسلیقه و خواسته های همسرمان یکی نباشد، با مشکل مواجه می شویم. و اگر هنر خوب مصالحه کردن را نیاموخته باشیم و در آن مهارت کسب نکرده باشیم، احساس نارضایتی و اختلاف به زودی به سراغ ما خواهد آمد. و پیامد آن ،احساس تنهایی در رابطه زناشویی خواهد بود. چنین تجربه ای می تواند بسیار دلهره آور باشد؛ زیرا زمانی که در ابتدا به شریک زندگی خود متعهد شدیم، فرض کردیم که این رابطه از ما در برابر احساس تنهایی محافظت خواهد کرد.

راه حل این مشکل که همچنین می تواند به صورت شادمانه و شفاف، رشد شخصیت و احساس تکامل را به هم مرتبط سازد ،این است که یاد گرفته شود چگونه بدون فدا کردن خواسته های خود، به بهترین روش ممکن خواسته های متفاوت همسر خود را برآورده سازید. در این قسمت ،هفت راه مصالحه عنوان خواهد شد که می تواند به شما کمک کند تا عشق، اعتماد و صمیمیت "به خطر افتاده" بین شما و همسرتان را بازگردانید.

نگرش کلیدی برای حل وفصل موفقیت آمیز اختلافات زوجین، حل مشکل است. سعی کنید به همسرتان احساس بدی ندهید. سعی در اثبات اشتباه همسرتان نداشته باشید. در عوض سعی کنید که با ساده ترین روش ،اشتباه به وجود آمده را اطلاع دهید. در نگرش حل مسئله فرض می شود که درگیری هیچ بعد اخلاقی ندارد. درواقع، منازعه به دلیل مخالفت با نیازهای موجود رخ می دهد. هنگامی که نیازهای هر فرد مشروع و مهم قلمداد شوند، می توان اختلاف نظرها را بهتر حل کرد. در این روش شما مجبور نیستید نیازهای خود را بزرگ تر جلوه دهید و یا بیشتر توجیه کنید. ازآنجایی که هر دو طرف برای به کارگیری روش خود حق برابر دارند ، حل مسئله کمک خواهد کرد به توافق دوجانبه قابل قبولی دست یابید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (539 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (366 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (197 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (113 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (31 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (11 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (12 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (8 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر) حضور رهبر انقلاب پای صندوق رأی بدون عصا و ایستاده و سرحال در سن 85 سالگی / چون تو را نوح است کشتیبان، غم مخور (6 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (6 نظر) (عکس) گریه های تلخ نسرین مرادی، فریده سریال نون خ در روز تشییع پیکر همسر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی (4 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
مهمترین مساله پیش روی نهمین رئیس جمهوری ایران چیست؟
رشد مشارکت به سود پزشکیان است یا جلیلی؟
همسر رهبر معظم انقلاب: من خواهر آقای هاشمی رفسنجانی هستم/ترفند خلاقانه رهبر و همسرشان برای دیدن هاشمی رفسنجانی در زندان سیاسی
بتول خانم یک تنه آمار مشارکت روستا را بالا برد / رای‌های خاموشی که در مغازه کوچکش زنده کرد
عجیب ترین تابستانی که با برف و یخبندان آغاز شد! برف و سرمای تابستان 3 نفر را کشت
جشن فارغ‌التحصیلی پزشکان آینده کنار امام رضا(ع) + فیلم و عکس
رونمایی از فونت اختصاصی دانشگاه شریف با هدف ارتقای هویت بصری
اعلام تقویم تحصیلی 1404 - 1403 دانشگاه‌های علوم پزشکی
آخرین جزئیات از برگزاری مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری
پدر بازیکن معروف تیم ملی به جرم آزار جنسی یک نوجوان دستگیر شد +جزئیات
لحظه شماری برای ساخت یک ایران تمام عیار در حواشی داغ امروز پنجشنبه 14 تیر 1403
سرخط مهم‌ترین اخبار: تلاش پزشکیان و جلیلی در آخرین روز تبلیغات
اظهارات وقیحانه رضا پهلوی: فحاشی به رأی‌دهندگان ایرانی در کشورهای مختلف، کار جمهوری اسلامی است!
فاجعه هولناک: مرد شیطان‌صفت دو عشق اش را به قتل رساند
کشف شربت تریاک و متادون در عملیات پلیس گرمسار
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس