چگونه می توان از بابونه برای پوست صورت استفاده کرد؟

  جمعه، 13 فروردین 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
چگونه می توان از بابونه برای پوست صورت استفاده کرد؟
بابونه یکی از گیاهانی است که فواید بسیاری برای پوست و مو دارد. بابونه می تواند آکنه های صورت شما را محو کند، تیرگی دور چشم شما را از بین ببرد و حتی شوره موهای تان را درمان کند.

بابونه دارای تاریخچه ای غنی در زمینه درمان درد های مختلف و بیماری هایی است که می توان قدمت آن را به تمدن مصر و یونان نسبت داد. گل بابونه از خانواده کاسنیان، گروهی از گل هایی شبیه گل مینا است. با وجود اینکه بابونه انواع متنوعی دارد اما امروزه دو گونه آلمانی و رومی آن بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

بیشتر ما تصور می کنیم که مزیت این گیاه در آرام بخش بودن آن است اما خواص گیاه بابونه بیش از این است. این گیاه به سبب داشتن خواصی چون ضدالتهاب، ضدحساسیت و آنتی باکتریال بودن، به رشد مجدد موهای سالم کمک می کند. افزون بر اثر نرم کنندگی برای پوست سر، بابونه بر تغذیه و تقویت فولیکول های مو نیز مؤثر است و سبب تحریک رشد موهایی سالم تر و با ضخامت بیشتر می شود.

بابونه همچنین خواصی چون ضدالتهاب، ضدقارچ، آنتی باکتریال و ضدعفونت بودن برای پوست دارد. طبق مطالعات انجام شده، این گیاه حاوی آنتی اکسیدان ها و اسانس های روغنی بوده و برای پوست های حساس مناسب است و به واسطه خنثی کردن رادیکال های آزاد به کاهش تحریک های پوستی کمک می کند.

از خواص کم نظیر بابونه می توانید برای زیبایی پوست تان بهره ببرید. اگر دچار آکنه پوست و صورت هستید، ماسک ضد جوش حاوی عصاره بابونه به عنوان یک درمانبرای رفع آکنه عمل می کند. بابونه همچنین می تواند پوست شما روشن کند و در جوان سازی آن مؤثر باشد.

امروزه یکی از کاربردهای بابونه در مراقبت از پوست، استفاده از آن برای رفع جوش صورت و اثرات سوء آن است. آکنه از جمله مشکلات پوستی است که در آن، منافذ پوست توسط باکتری ها، چربی اضافی پوست و دیگر آلودگی ها مسدود می شوند و پس از التهاب، به صورت جوش های قرمز بزرگ روی پوست، به ویژه پوست صورت ظاهر می شود.

بابونه برای درمان آکنه، یکی از معمول ترین مشکلات پوستی، مؤثر است؛ مشکلی که اکثر مردم به نحوی آن را تجربه می کنند و تلاش برای رهایی از آن می تواند اثر منفی بر سلامت فیزیکی و روانی افراد داشته باشد. خواص گیاه بابونه به سبب خاصیت ضدالتهابی و آنتی باکتریال خود، که حاصل وجود ترکیباتی چون آلفابیزابولول، فلاونوئیدها و کامازولن است، بر کاهش آکنه تأثیر دارد.

ماسک صورت بلغورجو دوسر و بابونه:

بلغور جو دوسر به دلیل داشتن سالیسیلیک اسید خاصیت پوسته پوسته شدن دارد و عسل به از بین بردن سلول های مرده پوست کمک می کند در حالی که قند مثل لایه بردار قوی تر عمل می کند.

مواد لازم:

  • نصف فنجان جو (فرآوری شده)
  • یک قاشق چای خوری جوش شیرین
  • 1 قاشق سوپ خوری عسل
  • 2 قاشق سوپ خوری شکر سفید (اختیاری)
  • یک چهارم فنجان چای بابونه ( دم کشیده )

دستورالعمل:

با دم کردن یک فنجان چای بابونه شروع و داخل کاسه، جو دوسر، جوش شیرین و عسل را اضافه کنید سپس2 قاشق سوپ خوری چای بابونه را به مواد بی افزایید. اگر مخلوط بیش از حد خشک است، کمی چای به آن اضافه کنید تا زمانی که به ثبات مطلوب برسد. حالا شکر سفید (اختیاری) را به خوبی مخلوط کنید و روی صورت بزنید، بعد از5 دقیقه صورت خود را بشویید این کار را در حمام انجام دهید چون این فرآیند کثیفی دارد.

ماسک صورت روغن زیتون و بابونه:

دومین ماسک صورت بابونه، ماسک روغن زیتون بابونه است. بابونه به تسکین پوست، قند سفید به از بین بردن سلول های پوست مرده و روغن زیتون به مرطوب کردن پوست شما کمک می کند.

مواد لازم:

  • یک چهارم فنجان روغن زیتون
  • نصف فنجان شکر سفید
  • 1 عدد چای کیسه ای بابونه

دستورالعمل:

ابتدا محتویات چای کیسه ای را داخل کاسه خالی کرده و شکر سفید، روغن زیتون را به آن اضافه و خوب ترکیب کنید مواد را داخل یک ظرف محفوظ از هوا نگه دارید، سپس صورت را با آب گرم بشوئید و مواد را بصورت دورانی روی صورت خود بمالید فقط دقت کنید مناطق حساس اطراف چشم را نزنید. هنگامی که ماسک اعمال شد، اجازه دهید 10 تا 20 دقیقه بماند.بعد صورت را با استفاده از آب سرد بشوئید و خشک کنید.

ماسک صورت بادام و بابونه:

ماسک بادام و بابونه به سفیدی و شفافیت پوست کمک می کند.

مواد لازم:

  • چای بابونه (1 عدد چای کیسه ای)
  • 1 قاشق سوپ خوری بلغور جو دو سر (پودر)
  • 2 قاشق سوپ خوری عسل
  • 2 - 3 قطره روغن بادام

دستورالعمل:

محتویات چای کیسه ای بابونه را داخل کاسه ای خالی کرده و عسل، بلغور جو دو سر، روغن بادام را به خوبی با آن مخلوط کنید و با انگشت این ماسک را به صورت دورانی روی صورت بزنید. هنگامی که ماسک اعمال شد، اجازه دهید 10 تا 20 دقیقه بماند، سپس صورت را با استفاده از آب سرد بشوئید و خشک کنید.

ماسک صورت روغن نارگیل و بابونه:

مواد لازم:

  • چای کیسه ای بابونه
  • روغن نارگیل

دستورالعمل:

چنانچه توضیح داده ایم بهتر است از روغن نارگیل خام برای این ماسک صورت استفاده کنید. محتوای چای کیسه ای بابونه را داخل کاسه خالی کرده و دو قاشق سوپ خوری روغن نارگیل خام را به خوبی با آن مخلوط کنید می توانید مخلوط را با نوک انگشتان روی صورت و گردن خود بمالید و بعد از 10 تا 15 دقیقه با آب ولرم بشوئید.

ماسک صورت موز و بابونه:

موز رسیده ای را پوست کنده و نیمی از موز را به خوبی با یک قاشق سوپ خوری عسل مخلوط کنید. قبل از اینها یک فنجان چای بابونه دم کنید و دو قاشق سوپ خوری از آن را به مخلوط موز و عسل اضافه کنید تا خمیری شود. سپس این مخلوط را روی پوست خود با نوک انگشتان بمالید و بعد از10 دقیقه با آب سرد بشویید.

ماسک صورت شیر و بابونه:

مواد لازم:

  • چای بابونه
  • شیر
  • زردچوبه

این دستور ماسکی عالی برای پاکسازی صورت است. به سادگی یک فنجان چای بابونه درست کنید و دو قاشق سوپ خوری چای و یک قاشق سوپ خوری شیر و مقداری از زردچوبه را داخل کاسه اضافه وخوب مخلوط کنید از مخلوط برای ماساژ دادن روی صورت و گردن خود استفاده کنید و بعد از 5 دقیقه با آب ولرم بشویید.

ماسک صورت گل و بابونه:

مواد لازم:

  • بابونه خشک 3 قاشق سوپ خوری
  • عسل 1 قاشق
  • گلاب 1 قاشق

سه قاشق سوپ خوری از گل های بابونه خشک را با یک فنجان آب حدود 10 دقیقه بجوشانید. مخلوط را صاف کرده و یک قاشق سوپ خوری عسل و گلاب را با آن ترکیب کنید و روی صورت و گردن خود بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند سپس با آب سرد بشویید. این ماسک عالی و سفید کننده طبیعی برای پوست است.

بابونه برای درمان آکنه

اگر مدام در حال مبارزه با جوش ها و اثر به جا مانده از آنها هستید، می توانید از چای بابونه به صورت موضعی استفاده کنید که شیوه ای ارزانقیمت و طبیعی برای کاهش تظاهر آکنه و اثر به جا مانده از آن است. بابونه یک آنتی اکسیدان قوی است که به درمان آکنه کمک می کند.

کاربرد روزانه بابونه برای درمان آکنه

یک فنجان چای بابونه دم کنید، لیف تمیزی را به آن آغشته کرده و کمی بچلانید. صورت خود را با یک پاک کننده ی ملایم بشویید. لیف را روی صورت خود بگذارید و اجازه دهید لیف 15 دقیقه در تماس با پوست بماند. لیف را بردارید و صورت خود را با آب ولرم آبکشی کنید و با حوله ی نخی خشک کنید. این کار را روزی دو بار انجام دهید.

کاربرد هفتگی بابونه برای درمان آکنه

در یک فنجان یک قاشق غذاخوری گل بابونه بریزید و آب داغ را به آن اضافه کنید، بگذارید 20 دقیقه دم بکشد. یک قاشق غذاخوری عسل، یک قاشق چایخوری آبلیمو و یک عدد سفیده تخم مرغ را با آن ترکیب کنید تا ماسک درست شود. ماسک را روی صورت تمیز خود گذاشته و 15 تا 20 دقیقه صبر کنید. سپس صورت را با آب سرد بشویید. این کار را هفته ای یک بار انجام دهید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (637 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (82 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (46 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان