چگونه میتوان از گل ختمی برای پوست و موی خود استفاده کرد؟

  جمعه، 13 فروردین 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
چگونه میتوان از گل ختمی برای پوست و موی خود استفاده کرد؟
در خواص گل ختمی آمده است که برای درمان ورم بناگوش، درمان مشکلات تنفسی و برونشیت، رعشه، درد سیاتیک، التیام شکستگی‌ها، درمان سرماخوردگی و گلو درد، ضد سرفه، التهاب دستگاه گوارش، ضدعفونی کردن زخم‌ها، کاهش التهاب لثه نوزادان در هنگام نیش زدن دندان، جلوگیری از چاقی و چرب شدن کبد و کمک به درمان زخم معده می توان استفاده کرد.


گل ختمی گیاه بومی مناطق شرق مدیترانه است. این گیاه علفی و چند ساله بوده، ارتفاع آن به حدود 2 متر میرسد وساقه آن از کرکهای ریز که به رنگ خاکستری می باشد، پوشیده شده است. برگهای گل ختمی دندانه دار ، پهن و مانند قلب می باشند و گلهای آن درشت به رنگ سفید مایل به قرمز یا ارغوانی است که بصورت دسته های سه تایی در اواخر تابستان ظاهر میشود. ختمی به علت داشتن گلهای زیبا به صورت گیاه زینتی در باغچه ها کاشته میشود. با این وجود ختمی جزء گیاهان دارویی محسوب شده، گل، میوه و ریشه آن مصرف دارویی دارد و ختمی هایی که گل سفید دارند، از خواص دارویی بیشتری برخوردار هستند ، طبیعت گل ختمی سرد و تر است. خواص گل ختمی عبارتند از درمان ورم بناگوش، درمان مشکلات تنفسی و برونشیت، رعشه، درد سیاتیک، التیام شکستگی ها، درمان سرماخوردگی و گلو درد، ضد سرفه، التهاب دستگاه گوارش، ضدعفونی کردن زخم ها، کاهش التهاب لثه نوزادان در هنگان نیش زدن دندان، جلوگیری از چاقی و چرب شدن کبد و کمک به درمان زخم معده است. همچنین از بین بردن جای جوش و برطرف کننده جوش صورت، کاهش قرمزی و سوزش اگزما، نرم کردن پوست های خشک و ایجاد طراوت و شادابی پوست از تاثیرات ختمی بر روی پوست است.

گل ختمی گیاهی گل دار از تیره پنیرکیان (Malvaceae) است؛ گیاهی ایستاده و علفی که طول آن به ۱٫۵ تا ۲ متر می رسد. گل ختمی گیاهی چندساله است که البته به صورت ۱ ساله یا ۲ساله هم کشت می شود. این گیاه از جنوب غربی آسیا آمده و بومی آسیا و اروپاست. ساقه این گیاه استوانه ای و کُرک دار و سبز روشن است. برگ هایش گرد و سبز متوسط هستند و عرض آنها نیز ۷ تا ۱۵ سانتی متر است.

گل ختمی گل هایی بزرگ و پرجلوه به رنگ های صورتی، بنفش روشن، قرمز، سفید، بنفش و زرد دارد. گل های این گیاه شکلی شبیه قیف دارند و عرض آنها نیز ۷ تا ۱۲ سانتی متر است. میوه چاک بَر یا جداهستۀ این گیاه دارای ۱۵ تا ۲۰ دانه کوچک، بیضی شکل و مسطح است.

این گیاه در خاک غنی و دارای زهکشی، خوب رشد می کند. گل ختمی گیاهی زینتی است که کاربردهای درمانی فراوانی نیز دارد. بعضی افراد از گل ختمی برای پیشگیری و درمان اختلالات تنفسی و مشکلات دستگاه گوارشی استفاده می کنند. بعضی نیز برای درمان جای زخم و تورم دردناک (التهاب) پوست، گل ختمی را مستقیم روی پوست قرار می دهند.

ماسک گل ختمی برای درمان جوش

مواد لازم :

1 قاشق غذا خوری گل ختمی

طرز تهیه و طریقه استفاده :

ابتدا گل ختمی را داخل یک فنجان آب سرد بریزید، به خوبی هم بزنید و به مدت 15 دقیقه داخل یخچال قرار دهید و بگذارید تا کاملا خیس خورده شوند و رنگ آب بنفش شود و سپس آن را از صافی رد کرده و آب آن را بنوشید و مواد صاف شده را روی پوست صورتتان اعمال کنید و بعد از 10 دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.استفاده از این ماسک را هر روز تکرار کنید تا شاهد رفع جوش و جای جوش ها باشید.

ماسک گل ختمی برای پوست های خشک

این ماسک برای ایجاد نرمی و لطافت پوست های خشک بسیار مفید و مناسب است.

مواد لازم :

  • 1 قاشق غذاخوری گل ختمی
  • نصف قاشق غذاخوری نشاسته
  • نصف فنجان شیر پرچرب

طرز تهیه و طریقه استفاده :

ابتدا نشاسته را آسیاب کنید و سپس شیر و گل ختمی خرد شده را به آن بیفزایید، به خوبی هم بزنید تا ترکیبی یکدست حاصل شود و بعد ماسک به دست آمده را روی صورتتان اعمال کنید و بعد از 20 دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک گل ختمی و بابونه

این ماسک برای رفع و درمان جوش های صورت به خصوص سرسیاه بسیار مفید و موثر است.

مواد لازم :

  • 1 قاشق غذاخوری گل ختمی
  • 1 قاشق غذاخوری گل بابونه
  • چندین تکه پنبه

طرز تهیه و طریقه استفاده روش اول :

ابتدا گل ها را درون آب ریخته و روی حرارت قرار دهید و بعد ، از صافی رد کنید و پنبه را به محلول به دست آمده آغشته نمایید و به صورتتان اعمال کنید و بعد از 20 دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.

طرز تهیه و طریقه استفاده روش دوم :

یکی دیگر از روش های استفاده از این گیاهان بدین گونه است که ابتدا صورتتان را با آب ولرم و صابون شستشو دهید و بعد از بخور آن ها استفاده کنید که در برطرف کردن جوش های سرسیاه صورت و پاکسازی پوست موثر است.همچنین می توانید این گیاهان را به صورت چای دم کنید و بنوشید.

ماسک گل ختمی و ماست

این ماسک برای پوست های مختلط و خشک مفید بوده و باعث شادابی پوست می گردد.

مواد لازم :

  • 1 قاشق غذاخوری گل ختمی
  • 1 قاشق غذاخوری ماست
  • 1 قاشق چای خوری آویشن
  • 1 قاشق چای خوری نعناع
  • 1 قاشق غذاخوری پنیرک
  • 1 قاشق چای خوری آبلیمو

طرز تهیه و طریقه استفاده :

تمام مواد را با هم مخلوط کنید و به خوبی هم بزنید تا ترکیبی یکدست حاصل شود و سپس ماسک به دست آمده را روی صورتتان اعمال نمایید ، ماساژ دهید و بعد از 20 دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.

نکته : دقت داشته باشید چنانچه از گیاهان تازه برای تهیه ماسک استفاده می کنید ترکیب ماست با آن ها به تنهایی کافی است اما اگر از خشک شده گیاهان استفاده کردید ، باید مقداری آب لیمو به مواد ماسک اضافه کنید.

ماسک مو و پوست گل ختمی و عسل

مواد لازم :

  • 8 تا 10 عدد گل ختمی
  • 3 تا 4 قاشق غذا خوری ماست
  • 1 قاشق غذاخوری عسل
  • چند قطره اسانس رزماری

طرز تهیه و طریقه استفاده :

ابتدا گلبرگ های ختمی را خرد کنید و مابقی مواد را به آن بیفزایید ، به خوبی هم بزنید تا ترکیبی یکدست حاصل شود و اگر سفت بود کمی آب به آن اضافه کنید و بعد، ماسک به دست آمده را روی صورتتان اعمال کنید و بعد از 20 دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک مو گل ختمی و شنبلیله

استفاده از این ماسک باعث نرم شدن موهای خشکتان خواهد شد.

مواد لازم :

  • 5 عدد برگ گل ختمی
  • 1 تا 2 قاشق غذا خوری تخم شنبلیله خیس خورده

طرز تهیه و طریقه استفاده :

ابتدا گل ختمی و تخم های شنبلیله را به مدت نیم ساعت درون آب بخیسانید و سپس آسیاب کنید و به خوبی مخلوط کنید و در آخر کمی آب بیفزایید.

با استفاده از انگشتان دست یا برس رنگ مو، ماسک مو به دست آمده را از ریشه تا انتهای ساقه بمالید به طوری که کاملا همه جای مو را مانند زمانی که رنگ می کنید بپوشاند و بعد ، از کلاه رنگ استفاده کنید و بعد از 30 دقیقه با آب شستشو دهید.

بعد از شستن ماسک، موهای خود را به طور معمول شامپو کنید و در آخر نرم کننده را اعمال نمایید.

اگر موهای خشک و آسیب دیده دارید، یک بار در هفته از ماسک مو گل ختمی استفاده کنید. کسانی که موهای معمولی دارند می توانند این ماسک ها را هر دو هفته یک بار استفاده کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (618 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (108 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (70 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (43 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (31 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (21 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان