ساعدنیوز
ساعدنیوز

چگونه از بروز طلاق عاطفی در زندگی مشترک جلوگیری کنیم؟

  شنبه، 16 فروردین 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
چگونه از بروز طلاق عاطفی در زندگی مشترک جلوگیری کنیم؟
در این مقاله می‌خواهیم نشانه‌های رفتاری و اخلاقی که در یک زندگی مشترک وجود دارند و از وجود طلاق عاطفی در آن زندگی خبر می‌دهند را برایتان بیان کنیم تا اگر زندگی شما نیز با این بحران روبرو شده است بهتر آن را بشناسید و در ادامه سعی می‌کنیم راهکار‌های کلیدی را برای حل این مشکل به شما معرفی کنیم تا شاید با بهره گرفتن از این مطالب گرهی از مشکل شما حل شود

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از زوج باز،در پروسه طلاق عاطفی روابطی آنچنان سرد و ضعیف بر زندگی مشترک حاکم می شود که در آن خانواده همیشه نشانه های بی مهری و کمبود محبت بیداد می کند و زن و مردی که در کنار هم زندگی می کنند از لحاظ روحی و جسمی از هم فاصله زیادی دارند و هرگز یک دل و یک صدا نیستند و فقط در قالب دو نفر هم صحبتی هستند که به هم عادت کرده اند.

با اینکه آمار مستقیم و رسمی درمورد وجود این حالت در بین خانواده ها وجود ندارد اما تخمین زده می شود که آمار طلاق عاطفی به مراتب از طلاق قانونی بالاتر است.

تعریف طلاق عاطفی

در طلاق عاطفی زن و شوهر به طور قانونی از هم جدا نمی شوند اما چون احساسی نسبت به یکدیگر ندارند و مانند سابق از همدیگر آرامش نمی گیرند پس فقط در قالب یک هم خانه با هم زندگی می کنند. پس طلاق عاطفی زمانی اتفاق می افتدکه دیگر نشانه ای از عطوفت، مهربانی، صفا و صمیمت در بین زن و شوهر دیده نمی شود و گویی آنها همدیگر را فقط می بینند اما صدای هم را نمی شنوند و همچنین خواسته های مطلوبی که قبلا با کمال آرامش بین آنها پاسخ داده می شد بعد از طلاق عاطفی با دعوا و خشم حل می شود.

علایمی که از وجود طلاق عاطفی خبر می دهند

۱- افزایش دعوا در زندگی

اگر می بنید زندگی شما این روز ها دچار سردی شده است که دیگر خبری از آرامش در آن نیست و شما و شریک زندگیتان به دنبال راهی هستید که ناراحتی های خود را از طریق دعوا و سرزنش تخلیه کنید در حالی که در روز های اول زندگی همواره حاضر بودید به همدیگر وفاداری کنید و همیشه همراه و همدل بودید پس زندگیتان در سرازیری طلاق عاطفی قرار گرفته است.

۲- وجود انزوا و گوشه گیری در هر یک از زوجین

اگر در اوایل ازدواج یا در روز های اول زندگی مشترکتان لحظه ای بدون هم بودن برایتان سخت بود و برای وصال دوباره لحظه شماری می کردید و هم اکنون در شرایطی قرار دارید که بودن یا نبودن شریک زندگیتان برایتان اهمیتی ندارد باید گفت که طلاق عاطفی بر زندگیتان سایه افکنده است پس اگر می بینید تنهایی و گوشه گیری را به همنشینی با همسرتان ترجیح می دهید یا اصلا دوست دارید کسی دیگر را به جای او بیاورید و خود را به کارهایی دیگر مشغول می کنید پس زندگی شما در خطر طلاق عاطفی قرار گرفته است و ممکن است شما را دچار انتخاب هایی نادرست کند.

۳- وجود رابطه های نامناسب

وقتی ناملایمات به زندگی زوجین روی می آورد و با توجه به رابطه ضعیف بین آنها دیگر جایی برای تخلیه کردن ناراحتی های روحی- روانی وجود ندارد و همچنین اثری از مهر و محبت سابق که هر دو طرف به هم داشتند و قلبشان مالامال از آن بود وجود ندارد بنابراین در این مواقع طرفین به دنبال فردی هستند که جای این همه خلاء را برایشان پر کند و از این رو دست به انتخاب نا مناسبی می زنند یعنی شخص دیگری را از جنس مخالف برمی گزینند و وقایع و راز های زندگی خود را برای او بازگو می کنند و ممکن است به روابط غیر اخلاقی با وی دست بزنند و در نهایت به پیشرفت طلاق عاطفی خود کمک می کنند.

۴- احساس کم رنگ شدن رابطه

بعضی اوقات زوجین از نیاز های عاطفی همدیگر آگاه نیستند و از همدیگر غافل می مانند و به همین جهت بدون اینکه خودشان نیز مطلع باشند فقط احساس می کنند چیزی در ناخودآگاه آنان گم شده است. آنها حس می کنند که رابطه یشان کمرنگ شده است و صمیمت آن از بین رفته است بنابراین آنها نیازهای مختلفی مانند درک شدن، شنیده شدن، قدردانی و ارزشمندی را در خود حس می کنند و چون از طریق شریکشان برآورده نمی شود پس پای طلاق عاطفی به رابطه مشترکشان باز می شود.

۵- پیدایش افکار منفی

یکی از نشانه های طلاق عاطفی در زندگی مشترک هجوم افکار منفی است که ذهن هر دو نفر را مسموم می کند به طوریکه زندگی آنها اصلا با دورانی مانن اوایل ازدواج یا دوران های عادی قابل مقایسه نیست مثلا آنها با خود فکر می کنند که دوره مجردی به مراتب دوره بهتری بود و فکر می کنند که آن زمان واقعا شاد تر بودند و یا سایر افکار منفی که مدام فکر و ذهن آنها را درگیر می کند و باعث می شود از وضعیتشان ناراضی باشند و فکر کنند دیگر در زندگی آنها روز های خوب رخت بربسته اند و آنها دائم دچار تردید و پاسخ های منفی برای سوالاتشان می شوند.

۶- نداشتن حرف برای همدیگر

معمولا در اوایل ازدواج دو نفر هر چقدر برای هم وقت بگذارند و به حرف های یکدیگر گوش بدهند باز هم از این لحظات عاشقانه خسته نمی شوند اما زمانی که مهر و محبت بین دو نفر از بین برود طبیعی است که آنها مثل سابق از شنیدن سخنان یکدیگر لذت نمی برند و حتی حرفی برای همدیگر ندارند و لذتی از کنار هم بودن نمی برند که این علایم به وضوح از طلاق عاطفی خبر می دهد.

راهکار هایی که به درمان یا پیشگیری از طلاق عاطفی کمک می کند

۱- شروع کردن تغییر از خودتان

معمولا در جوامع امروزی ما وقتی مشکلی پیش می آید اکثرا هر دو نفر سعی می کنند به دنبال علت رفتار در دیگری باشند بنابراین اگر شما نیز به این طریق فکر می کنید و هم اکنون هم با مشکلی به نام طلاق عاطفی درگیر شده اید و می خواهید خودتان برای بازسازی زندگیتان دست به کار شوید باید در مرحله اول از خود گذشتگی داشته باشید و به این مسئله فکر کنید که واقعا سهم شما از این بی محبتی، بی مهری و عدم عاطفه که در زندگیتان بوجود آمده است چقدر است.

اگر کمی منصف باشید و از خودتان شروع کنید باید با خود بنشینید و منصفانه فکر کنید چون شاید علت رفتار بی عاطفه همسرتان به دلایلی مانند مشکلات کاری و بیرون از محیط خانه باشد که زیر بار آنها فشار ریادی را تحمل می کند و آثار آن به زندگی و رابطه شما نیز آسیب وارد کرده است و اصلا ربطی به شما ندارد پس در این مواقع خودتان می توانید با از خود گذشتگی و ایجاد تغییر در روابط گذشته اجازه ندهید که خانواده و رابطه یتان از بین برود.

۲- تلاش برای شناخت ویژگی های همدیگر

یکی از کار هایی که می تواند از بروز طلاق عاطفی جلوگیری کند این است که سعی کنید همواره برای شناخت ویژگی، روحیه و خصوصیات همسرتان تلاش کنید و در راستای علاقه مندی های او و آنچه که او را خوشحال نگه می دارد اقدام کنید چون اگر این کار را انجام ندهید نوعی سوء برداشت از رفتار ها و کار های شما پیش می آید که به مرور زمینه ساز افسردگی، درگیری های روحی و در نهایت طلاق عاطفی می شود.

۳- هماهنگی در امور و مسائل جنسی

مسائل و مشکلات مربوط به ارتباط جنسی همواره می تواند شیرین ترین رابطه ها و زندگی های مشترک را با ناکامی روبرو کند بنابراین این چنین عواملی را مانند سردمزاجی، زودانزالی و غیره با همکاری و هماهنگی هم درمان و پیگیری کنید و با شناخت بیشتر این مسائل اجازه ندهید که مشکلات مربوط به این زمینه لذت همبستری و شایستگی را از شما بگیرد و زندگی شما را دچار طلاق عاطفی کند.

۴- گوش دادن فعال به گفته ها و خواسته های همسر

روانشناسان معتقدند یکی از روش هایی که با آن می توان از بروز طلاق عاطفی جلوگیری کرد و یا آن را درمان کرد در واقع مهارت گوش دادن است و در این زمینه اغلب زنان از همسرشان گله مندند. بنابراین پیشنهاد می شود برای اینکه صمیمت را بین خود و همسرتان افزایش دهید و به تبعات آن دچار طلاق عاطفی نشوید همواره به وسیله گوش دادن ارتباطتان را قوی و موثر نگه دارید و از خواسته ها و نیازهای او بدین طریق آگاهی یابید.

۵- یادگیری مهارت های همسر داری

مهارت های رفتاری و همسر داری که به کار بردن آن برای موفقیت در زندگی مشترک لازم هستند حتما باید به موقع یادگرفته شوند و سعی کنید برای درمان و پیشگیری از طلاق عاطفی از آنها بهره بگیرید. شما باید حتما مهارت هایی مانند کنترل خشم را یاد بگیرید تا بتوانید در مواقع عصبانیت بهترین تصمیم را بگیرید و همچنین یادگیری مهارت هایی دیگر مانن درمان شکایت و بدگمانی، پیشگیری از مجادله و بحث، همانند پنداری و غیره به شما کمک می کند که اختلافات بین خود و همسرتان را حل کنید و از طلاق عاطفی دور بمانید.

۶- پرهیز از تحقیر و توهین به همدیگر

در ارتباط با همسر خود چه به صورت کلامی و چه غیر کلامی سعی کنید همدیگر را تحقیر نکنید مثلا سوابق منفی گذشته را به همدیگر یادآور نشوید. در این زمینه همچنین باید به هویت همسرتان احترام بگذارید و اگر احتمالا اشتباهی هم از طرف وی روی داد با تحقیر و سرزنش او را از خود دور نکنید و به او بر چسب نزنید و درعوض این کار ها سعی کنید برای جلوگیری از طلاق عاطفی و از بین رفتن این پدیده (طلاق عاطفی) خشم و عصبانیت خود را به خوبی کنترل کنید و از مواردی مانند تهدید کردن یک دیگر خودداری کنید و با توجه به شناختی که از همسرتان دارید کار هایی که می تواند او را دلگرم کند را برایش انجام دهید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (107 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (84 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (82 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (82 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (41 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (39 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (38 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (35 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (33 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (31 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (29 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (27 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (26 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (26 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (26 نظر)
دیگران می‌خوانند   
نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس بدرقه مهدی هاشمی برای رفتن به اوین توسط پدرش هاشمی رفسنجانی +ویدئو (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند! بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران ؛ مرعوب نمی شویم نخبه معلول کنکور انسانی بر اثر گاز گرفتگی جان باخت‌ توصیه امام صادق (ع) به پدران و مادران امروز دفاع جانانه محمدحسین میثاقی از بانوان پرسپولیسی هتک حرمت شده / از اون سربندت خجالت بکش ... پدر مهران غفوریان افسر ارشد ساواک بود؟ | واکنش فوری ستاره سینما و تلویزیون به یک شایعه فراگیر درباره پدرش از اهتزاز پرچم ایران در کالیفرنیای امریکا تا بازداشت لیدر سپاهان در حواشی داغ امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403 شباهت بی حد و اندازه احسان علیخانی، مجری محبوب ایرانی به مادرش+عکس رونمایی از یک عکس نایاب و تاریخی از خلاقیت مردم دوران قاجار برای حمل جنازه/ بیچاره مُرده تا دفن بشه چی به سرش میومد!+عکس عکس تاریخی از یک دبیرستان پسرانه در تهران 90 سال پیش/ چه قوانین جالبی برای امتحان گرفتن داشتند! کولاک ژست های جذاب و جدید علیرضا بیرانوند، ستاره تیم ملی در صنعت مدلینگ/ چه استایل تابستونی خفنی+ویدیو (ویدئو)سکانس فراموش نشدنی از پشت صحنه در حاشیه/ترکیب جواد رضویان و مهران مدیری یعنی بمب خنده نگاهی به تابلوفرش وَاِن یَکاد المیرا شریفی مقدم در خانه اش/ هم اصالت هم دیانت +عکس خلاقیت خنده دار یک مادر در تبدیل نوزادش به تِی برای تمیز کردن خانه حماسه آفرین شد+ویدئو/هیتلر هم مغز تو رو نداشت! رونمایی از مادر واقعی ریما رامین فر، همای پایتخت +عکس/چه مامان زیبایی😍 خانه شیک و امروزی بهاره افشاری، بیتای سریال فاصله ها به سبک اروپایی/ دکوراسیون لوکس و باسلیقه خانم بازیگر+عکس نگاهی به لباس عروس و دسته گل با کلاس سوگل طهماسبی بازیگر سریال فاصله ها/ باز هم عکس عروس خانوم بدون حضور آقای داماد+عکس خلافیت منحصربفرد مادر باحوصله ایرانی برای خوراندن تخم مرغ به فرزند بد غذایش/ مادر نمونه سال+ عکس ویدئوی جذاب از همراهی جواد عزتی و الناز حبیبی در اکران تمساح خونی! شوکه کننده ترین سکانس برنامه "صداتو"/ افشاگری عجیب جوان خوش چهره و خوش صدای برنامه صداتو درباره ترانه معروف "تنهاترین عاشق" (ویدئو) شادترین لحظه برنامه "صداتو" با آهنگ محلی جنوبی / داور معروف دیگه نتونست جلو خودشو بگیره اومد وسط عکسی جنجالی از دوران جوانی مریم امیر جلالی / ماشالا خانوم بازیگر مثل قالی کرمان می مونه! (عکس) استوری جدید یوسف تیموری با پدرش/ شباهت عجیب وی به پدرش جلب توجه کرد!/چه میز غذای شیک و رنگارنگی! زهره فکور صبور، ستایش دلنوازان: مرگ آرومو خیلی دوس دارم و بدم میاد تو بستر مریضی بمیرم! +ویدئو خلاقیت بامزه و خنده دار یک پسربچه برای رای آوردن در انتخابات شورای مدرسه/ با این وعده شیرین حتما رای میاری😂+عکس
تیتر امروز   
محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند! بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران ؛ مرعوب نمی شویم نخبه معلول کنکور انسانی بر اثر گاز گرفتگی جان باخت‌ توصیه امام صادق (ع) به پدران و مادران امروز پدر مهران غفوریان افسر ارشد ساواک بود؟ | واکنش فوری ستاره سینما و تلویزیون به یک شایعه فراگیر درباره پدرش از اهتزاز پرچم ایران در کالیفرنیای امریکا تا بازداشت لیدر سپاهان در حواشی داغ امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...