چگونه از پیشرفت بیماری اگزما در بدن جلوگیری کنیم؟

  پنجشنبه، 15 آبان 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
چگونه از پیشرفت بیماری اگزما در بدن جلوگیری کنیم؟
اگزماچرا برخی از درمان‌های اگزما، نه تنها سودی ندارند، بلکه اوضاع را بدتر هم می‌کنند؟ اگزما چیست؟ اگر پوستی حساس داشته باشید درمان اگزما سخت‌تر خواهد شد. اگزما یک بیماری مزمن است و بسیاری از داروهای این بیماری در واقع چرخه خارش را طولانی‌تر و التهاب را بیشتر و سیستم ایمنی بدن را نامتعادل می‌کنند


در مجموع قرمزی، ادم و تاول های ریز (وزیکول) از خصوصیات کلینیکی تمام بثورات حاد اگزمایی است. وقتی ضایعات «تحت حاد» می شوند، به تدریج فروکش می کنند و در موارد مزمن، ضایعات، خشک شده و ضخامت پوست افزایش می یابد، خطوط پوست برجسته می شود و میزان رنگدانه پوست افزایش می یابداگزما یا درماتیت همان التهاب پوستی است که به اشکال مختلف بروز می کند و انواع مختلفی دارد؛ ازجمله درماتیت تماسی، شغلی، عصبی و درماتیت سبوریک که با تورم و قرمزی پوست سر و صورت و شوره زیاد همراه است. البته شایع ترین نوع اگزما درماتیت آتوبیک است که علت دقیق بروز آن مشخص نیست.

۱)استرس خود را کم کنید

استرس میتواند این مشکل را شعله ور کند پس سعی کنید استرس خود را کاهش دهید.راه هایی برای آرام کردن خود یا کودکتان در طی روز یاد بگیرید. محرکهای تنش زا را شناسایی کنید.وقتی استرستان زیاد است به عوامل تاثیر گذار بر آن فکر کنید.مسائلی که شما را نگران یا هیجان زده میکنند یادداشت کنید و فکر کنید که چگونه میتوانید استرستان را راجع به آنها کم کنید.به عنوان مثال،اگر کارتان پر استرس است،ممکن است بتوانید از رئیس تان بخواهید که هفته ای یکبار از طریق اینترنت و در خانه کار کنید.با هوشیاری نفس بکشید تا بتوانید خود را آرام کنید.لحظه ای چشمانتان را ببندید.اجازه دهید نفس کشیدن ذهنتان را پر کند.روی نفس های آهسته و عمیق تمرکز کنید. و فقط به نفس کشیدن فکر کنید تا زمانی که احساس کردید آرام شدید.با کودکتان صدای حیوانات را تقلید کنید تا آرام شوند.با بالا بردن بازوهایشان نفس عمیق کشیدن را با آنها تمرین کنید ،هنگام پایین آوردن دستهایشان صدای زنبور یا مار تقلید کنید.این کار به آنها کمک میکند تا آرام نفس کشیدن را یاد بگیرند و ذهنشان را از مسائل استرس زا منحرف کنند.

۲)خودتان را نخارانید

خاراندن فقط باعث بدتر شدن خارش می شود.در واقع زمانی که اگزما اطراف چشمتان ظاهر میشود،خاراندن میتواند باعث تورم،قرمزی و پف پوست شود.همچنین خاراندن میتواند باعث ریزش مژه و ابروهایتان شود.اگر شما یا کودکتان در خواب خود را میخارانید،سعی کنید دستکش بپوشید یا ناخنهایتان را کوتاه کنید تا این مشکل کمتر شود.

۳)آنتی هیستامین مصرف کنید

آنتی هیستامین های بدون نسخه مانند لوراتادین و فکسوفنادین،میتوانند به کنترل نشانه های التهاب پوستی آلرژیک کمک کنند.از آنجایی که این بیماری به آلرژی های دیگری از جمله تب یونجه مربوط است،آنتی هیستامین میتواند این بیماری،به خصوص خارش آن را آرام کند. دستورات آنتی هیستامینی که انتخاب میکنید را پیروی کنید.اکثر آنتی هیستامین های غیر خواب آور را روزی یکبار مصرف میکنند.با شعله ور شدن آلرژی،یک دوره ی مصرف را شروع کنید.هرچند اگر بخاطر اگزما برای خوابیدن مشکل دارید،یک آنتی هیستامین خواب آور میتواند به خوابیدن شما در شب کمک کند.

۴)آلرژن ها و محرک ها را شناسایی کنید

آلرژن ها و محرک ها میتوانند به شعله ور شدن بیماری کمک کنند.سعی کنید با به آرامی عوض کردن محصولات آرایشی بهداشتی خود بفهمید کدام موارد شما را اذیت میکنند و آن ها را استفاده نکنید.هنگامی که بیماریتان شعله ور میشود،بهتر است از آرایش کردن به طور کلی صرف نظر کنید. صورت و ناحیه ی چشم میتوانند به طور مخصوصی مشکل زا باشند زیرا محصولات زیادی در این ناحیه به خصوص در زنان استفاده میشوند.ضد آفتاب،آرایش،صابون و عطر همگی میتوانند بیماری را شعله ور کنند.

5) تغییر در سبک زندگی

علاوه بر درمان اگزما با داروهای خانگی، برخی تغییرات ساده در شیوه زندگی می تواند تا حدود زیادی به کاهش علائم اگزما کمک کند. کاهش استرس: استراحت کافی داشته باشید، تفریح کنید و به تمدد اعصاب بپردازید و افکار منفی را از خود دور کنید دوش آب گرم در رسیدن به آرامش بسیار مؤثر است. از محصولات بهداشتی و آرایشی ضدحساسیت و ضعیف استفاده کنید. همیشه پوست خود را مرطوب نگه دارید. مرطوب کننده ها از خشکی پوست جلوگیری می کنند.

هوای منزل را مرطوب نگه دارید. می توانید از دستگاه های مرطوب کننده نیزاستفاده کنید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بدون هیچ گونه کرم و یا محافظی در معرض نور خورشید قرار بگیرید و مطمئن باشید که این مدت کوتاه هیچ آسیبی به پوست شما نمی رساند. به این روش UV درمانی می گویند. از تغییرات ناگهانی دما جلوگیری کنید؛ اگرچه شاید با وجود الگوهای متغیر آب و هوایی، کمی مشکل باشد.

لباس های پنبه ای بپوشید سعی کنید ملحفه و روتختی شما از جنس پنبه و یا نخ باشد. اگر خارش شما شدید بود، با جوراب و دستکش بخوابید. از قرار گرفتن در برابر آلرژن های بالقوه، همچون گرد و غبار و گرده گیاهان، خودداری کنید. از مصرف لوسیون ها، صابون های خشن و شامپو و مواد شیمیائی قوی که حاوی رنگ های مصنوعی، اسانس و یا مواد محرک همچون سولفات سدیم لوریل هستند، اجتناب ورزید. از محصولات گیاهی و ضدحساسیت استفاده کنید که معمولاً عاری از هر نوع ماده تحریک کننده هستند.
برخی افراد درمی یابند که با تغییر رژیم غذائی می توانند اگزمای خود را درمان کنند؛ یکی ازاین افراد دکتر لیم اولین است که کتاب اگزما و اسرار رژیم غذائی را نیز نوشته است. تخم مرغ، محصولات لبنی، شکلات، رنگ های مصنوعی، طعم دهنده های و غذاهای فرآوری شده را از زندگی خود حذف کنید. میوه ها و سبزیجات خام بخورید و رژیم غذائی سرشار از آبمیوه و میوه داشته باشید.

۶۰ درصد میوه و سبزیجات خام بخورید و ۴۰ درصد آب، میوه و سبزیجات تازه ، اسیدهای چرب ضروری را که در روغن ماهی، تخم کتان، گردو، ساردین و ماهی آزاد وجود دارند، فراموش نکنید. بهترین نوع اسیدهای چرب امگا ۳ است که می توانید مکمل آن را بخورید. فراموش نکنید که مصرف بیش از حد مکمل روی موجب کمبود مس در بدن می شود. پروبیوتیک هایی همچون اسید و فیلوس و بیفنیو باکتر ها را فراموش نکنید. این باکتری های مفید می توانند به درمان اگزما در کودکان کمک کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (664 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (118 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (68 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (65 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (47 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان