چگونه در دوران بارداری ریزش مو را کنترل کنیم؟

  شنبه، 19 مهر 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
چگونه در دوران بارداری ریزش مو را کنترل کنیم؟
در دوران بارداری تغییرات زیادی در بدن اتفاق می‌ افتد. ریزش مو  یکی از عوارضی که در دوران بارداری ممکن است به آن دچار شوید که امری طبیعی و قابل درمان است و همانطور که در این دوران دچار تغییرات زیادی می شوید، موی سر هم می تواند تغییراتی داشته باشد.

در دوران بارداری تغییرات زیادی در بدن اتفاق می افتد. ریزش مو یکی از عوارضی که در دوران بارداری ممکن است به آن دچار شوید که امری طبیعی و قابل درمان است و همانطور که در این دوران دچار تغییرات زیادی می شوید، موی سر هم می تواند تغییراتی داشته باشد.چرخه ی رشد مو به این صورت است که در هر زمان مشخص، ۹۰٪ موها رشد می کنند و ۱۰٪ باقی مانده در فاز استراحت (تلوژن) هستند. بعد از ۲ تا ۳ ماه استراحت، مو می ریزد و موی جدیدی جای آن را می گیرد.در دوران بارداری، این چرخه رشد در مرحله استراحت، متوقف می شود و موها به جای اینکه بریزند، ضخیم تر می شوند. اما گاهی نیز این اتفاق نمی افتد و قبل از ضخیم شدن، مو به دلایل مختلفی می ریزد.تحقیقات نشان می دهند که حدود ۴۰ تا ۵۰٪ زنان باردار، از ریزش مو رنج می برند که این امر کاملا طبیعی و موقت است.گفتنی است؛ برخی از زنان در طول بارداری تغییرات زیادی در موهای خود نداشته و در مقابل، برخی دیگر دچار ریزش موی شدید می شوند. هر حاملگی منحصر به فرد است، تجربیات شما در مورد تغییرات مو در طول یک حاملگی، نسخه ای برای بارداری های بعدی نیست.

آیا رشد موهای من متوقف شده است؟

به طور کامل نه، اما این امر تقریباً در حال اتفاق افتادن است. در هر زمانی، 85٪ موهای ما در حال رشد است. این موضوع همچنین به عنوان موی آناژن شناخته می شود و 15٪ دیگر که به عنوان موهای تلوژن شناخته می شوند، در حال استراحت می باشند. هر فولیکول مو معمولاً حدود چهار سال به عنوان موهای آناژن رشد می کند و سپس حدود چهار ماه استراحت می کند. حدود هر 2-3 ماه موهایی که استراحت می کنند می ریزند تا موهای جدید به جای آن ها رشد کند. با ظهور موهای جدید آناژن، به موهای تلوژن فشار وارد می کنند تا جای خود را برای رشد بیشتر باز کنند.

ما به طور کلی همه موهای خود را با سرعت ثابت و مداوم از دست می دهیم. بیشتر ما با بیرون کشیدن مو از روی شانه ها و برس های خود، بخصوص بعد از شستشوی خوب موها ، آشنا هستیم. به طور متوسط ، روزانه حدود 100 تار مو از دست می دهیم ، اما این حالت در زمان ریختن بیش از حد و یا زمان ابقا، تغییر می کند.

آنچه در دوران بارداری اتفاق می افتد این است که مو دوست دارد بیشتر در مرحله استراحت و آرامش باشد و ما بیشتر از آن مویی که به طور طبیعی و منظم از دست می دادیم، از دست می دهیم. به همین دلیل است که بسیاری از خانم ها در دوران بارداری ریزش موی بسیار شدیدی را در آن دوران تجربه می کنند. در واقع بسیاری از افراد بر این عقیده هستند که موهای آن ها نسبت به دوران قبل بارداری از ضخامت کمتری برخوردار بوده و رنگ موهایشان کم رنگ تر به نظر می رسد.

برخی از خانم ها در واقع تغییر در ساختار موهای خود را تجربه می کنند. موهای آن ها روشن تر ، صاف تر ، یا تیره تر و حتی سایه دار یا دو رنگی می شود. حتی اگر ترجیح می دهید هیچ کدام از این ها را نداشته باشید، برای وقوع برخی از این اتفاقات در دوران بارداری خود آماده باشید.

تغییرات مو فقط به آنچه روی سر شما اتفاق می افتد، محدود نمی شود. بسیاری از زنان افزایش مو در نواحی مختلف بدنشان را نیز مشاهده می کنند. افزایش رشد مو در پاها ، قفسه سینه ، در زیر بغل ، ناحیه عانه و حتی اطراف نوک سینه نیز می تواند در دوران بارداری ایجاد شود. ممکن است متوجه شوید که هنگام بارداری نیاز به وکس ، موچین ، نخ و یا تراشیدن بیشتری نسبت به دوران قبل بارداری پیدا می کنید. اگر دچار چنین مشکلاتی شده اید ممکن است بخواهید در مورد گزینه های درمانی با یک متخصص پوست صحبت کنید.

چگونه در دوران بارداری ریزش مو را کنترل کنیم؟

شما تنها فردی نیستید که در دوران بارداری دچار ریزش مو می شوید. به جای نگرانی، به دنبال اقدامات پیشگیرانه و درمان های در دسترس و موثر باشید. روش های زیادی وجود دارد که می توانید در طول دوره ی بارداری و پس از آن از موهای خود مراقبت کنید. ریزش مو یک اتفاق طبیعی است و تجربه افزایش ریزش مو در حین بارداری و بعد از آن نیز طبیعی است.ریزش مو در دوران بارداری و بعد از آن در اکثر موارد نیاز به درمان خاصی ندارد و معمولا با گذشت زمان برطرف می شود.در صورتی که رشد مو به سطح قبلی نرسد، پزشکان ممکن است ماینوکسیدیل تجویز کنند، اما این دارو برای استفاده در دوران بارداری چندان هم بی خطر نیست.

توصیه ها :

بسیاری از درمان ها برای انواعی از زیرش مو که دلایل دیگری دارند مانند آلوپسی آندروژنیک در دوران بارداری توصیه نمی شود. پزشک شما ممکن است پیشنهاد کند که به جای دارو درمانی ، از لیزر سطح پایین LLLT که از موج های نور قرمز استفاده می کند ، برای تحریک رشد مو استفاده کنید.

پوست سر خود را از نور مستقیم خورشید و گرما محافظت کنید.

نور مستقیم خورشید و گرما باعث خشکی ریشه ی موها و پوست سر و به دنبال آن ریزش مو می شود. پس از تماس مستقیم با آن خودداری کنید. می توانید از کلاه یا آفتاب گیر استفاده کنید.

رژیم غذایی سالم و کامل داشته باشید.

مصرف سبزیجات و میوه ها، به ویژه آنهایی که میزان آب و فیبر زیادی دارند را افزایش دهید. رژیم غذایی تان باید سرشار از میوه و سبزیجات ، حاوی فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان ها که از فولیکول های مو محافظت و رشد مو را تقویت می کند باشد.

آزمایش خون بدهید تا بررسی کنید که سطح هورمون تیروئیدتان طبیعی است یا خیر و برای اطمینان از تعادل مناسب هورمون ها از پزشک خود کمک بگیرید.

وقتی موها خیس هستند آنها را شانه نزنید .

بعضی از خانم ها عادت دارند که بلافاصله پس از دوش گرفتن موهای خود را شانه کنند. باید از این کار اجتناب کرد. چون هنگامی که مو مرطوب است ، فولیکول آن بسیار نرم می شود و می ریزد. بهتر است صبر کنید تا موها به طور طبیعی خشک شوند. حتی می توانید از حوله ای برای خشک کردن آن استفاده کنید.

بنابراین با ملایمت با موهایتان رفتار کنید و از شانه هایی که دندانه های ریز دارند استفاده نکنید. همچنین از شانه کردن موهای خود به طور مکرر خودداری کنید.

  • موهای خود را در فواصل منظم مرتب و کوتاه کنید تا موخوره ها که باعث ریزش مو می شوند از بین بروند.
  • از بافتن مو و استفاده از کش موهای تنگ که موهای شما را می کشند خودداری کنید.
  • از شامپوها و نرم کننده هایی که حاوی بیوتین و سیلیس هستند استفاده کنید.

از وسایل حرارت دهنده ی مو استفاده نکنید.

سعی کنید حالت طبیعی موهای خود را حفظ کنید، نه اینکه با صاف کردن و خشک کردن با حرارت به آنها آسیب بزنید. اگر نیاز به استفاده از سشوار و سایر ابزارهای حرارت دهنده ی مو دارید ، از درجات کمتر استفاده کنید.

مدیتیشن کنید.

استرس یکی از دلایل اصلی ریزش مو در دوران بارداری است. طبیعی است که یک خانم باردار در مورد زایمان و هر موقعیت ناخوشایند احتمالی دچار تنش و نگرانی شود، اما باید سعی کنید در این دوران استرس خود را کنترل کنید

روی افکار خوب و مثبت متمرکز شوید و هر کاری را که شما را خوشحال می کند انجام دهید. تنفس کنید ، استراحت کنید و مدیتیشن را امتحان کنید تا خود را از نگرانی و تنش خلاص کنید.

از محصولات شیمیایی استفاده نکنید.

ممکن است انواعی از محصولات مراقبت از مو را در بازار پیدا کنید که ادعا می کنند تمام مشکلات مربوط به ریزش مو را برطرف می کنند، اما بهتر است هنگام بارداری از آنها استفاده نکنید. این مواد آرایشی برای زنان باردار بی خطر نیست ، زیرا ممکن است حاوی مواد شیمیایی مضر باشند. فقط باید از شامپو و نرم کننده هایی استفاده کنید که حاوی بیوتین و سیلیس هستند.

از مکمل های زیر استفاده کنید.

توجه کنید که مصرف این مکمل ها باید تحت نظر پزشک باشد پس از مصرف خودسرانه آن ها پرهیز کنید و چون ممکن است مصرف نا آگاهانه و دوزهای کنترل نشده ی این مکمل ها در دوران بارداری برای سلامت شما و جنین تان خطرناک باشد.

  • ویتامین B کمپلکس
  • بیوتین ویتامین C
  • ویتامین E
  • روی

علاوه بر مراقبت های پیشگیرانه از ریزش مو درمان های خانگی متنوعی برای درمان این مشکل در زنان باردار وجود دارد که می توانید آنها را نیز امتحان کنید. در ادامه چند راهکار مؤثر برای درمان ریزش مو آورده شده است:

ماساژ روغن گرم

یکی از درمان های طبیعی شناخته شده ماساژ سر است. می توانید پوست سر خود را با روغن ولرم ماساژ دهید زیرا این امر به کنترل ریزش مو کمک می کند. روغن نارگیل ، بادام ، جوجوبا ، زیتون و خردل از بهترین گزینه ها برای تغذیه پوست سر هستند.

ژل آلوئه ورا

عصاره های آلوئه ورا به طور گسترده ای برای درمان اختلالات پوستی استفاده می شود. می توانید به راحتی ژل را روی پوست سر خود بمالید تا خشکی و عفونت را کاهش داده و در نتیجه ریزش مو را کاهش دهد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (223 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (129 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (54 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (51 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (49 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (31 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (19 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (17 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت