چگونه در کودکان حس امنیت ایجاد کنیم؟

  دوشنبه، 26 آبان 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
چگونه در کودکان حس امنیت ایجاد کنیم؟
اجازه دهید کودک ترس ها و نگرانی هایش را با شما در میان بگذارد. خردسالان نگرانی های خود را در طول بازی و نقاشی نشان می دهد. بچه های بزرگ تر با نوشتن تخلیه می شوند. نوپاها نیز ممکن است به خاطر رخ دادن یک اتفاق بد احساس گناه و تقصیر کنند. به آنها اطمینان دهید که شرایط فعلی تقصیر او نیست.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، نیاز به امنیت آنقدر مهم است که بر دلبستگی کودک تاثیر زیادی می گذارد که البته همین دلبستگی هم منشاء اکثر خصلت های درست و نادرست فرد در بزرگسالی ست. نیاز به امنیت به دلیل اینکه مانند نیاز به آب و غذا مشهود نیست، در بسیاری از موارد، مورد غفلت والدین قرار می گیرد.

والدین نمی دانند عدم ارضای این نیاز باعث به وجود آمدن چه خسارات جبران ناپذیر روحی می شود که تا سال های سال با فرزندشان باقی می ماند. در این مقاله به چند اصل مهم که رعایت کردنش منجر به ایجاد امنیت در کودکان می شود، اشاره می کنیم .

برآورده شدن این نیاز در درجه اول به وجود امنیت در روابط مستحکم خانوادگی که در آن، نگرش ها و رفتارها، هم جهت و قابل اعتماد باشند؛ و امنیت حاصل از محیطی صمیمی و آشنا؛ و امنیت حاصل از وجود نظمی همواره و معین، بستگی دارد. تمامی موارد فوق، باعث می شود که ئنیا در چشم کودک، محیطی برخوردار از پیوستگی و قابل پیش بینی به نظر رسد تا بتواند با جهانی سرشار از تغییرات و تجارب جدید روبرو شود و با آنها کنار بیاید.

کودک به علت جثه بسیار کوچک و ناآگاهی بیش از حدش، بسیاری از موارد بدیهی زندگی، همچون سررفتن آب از وان حمام را تهدیدآمیز می انگارد. هم چنین، ناتوانی او را در پیش بینی وضعیت های مختلف اشیاء، همچون شکستن لیوان به هنگام افتادن، می تواند در او ایجاد وحشت کند. احتمالاً ماهیت و شدن احساسات کودک بیش از همه، احساس ایمنی او را به مخاطره می اندازد. اگر چارچوب زندگی کودک ایمن باشد، او جرأت پیدا می کند تا با اطمینان از اینکه می تواند بار دیگر به ایمنی و آسایشی که داشت رو بیاورد، به جستجوی جهان بیرون برآید.

راهکارهای ایجاد حس امنیت در کودکان:

استرس پدیده رایجی در زندگی همه ما و کودکان است. کودکان می توانند نگران ظاهر، مدرسه، مقبولیت اجتماعی، جدایی از خانواده و موارد دیگر باشند. میزانی از استرس طبیعی است، اما زیادش ناسالم است. مواجهه با اخبار ناخوشایند در تلویزیون و حرف های والدین می تواند باعث استرس و ایجاد حس ناامنی در او شود.

محیط خانواده:

اعضای خانواده باید توجه مثبتی به یکدیگر داشته باشند. کودکان در تمام سنین نیاز دارند که در آغوش کشیده شوند و به آنان محبت شود.

به محیط کودک و آنچه می شنود و می بیند دقت کنید. حتی کودکان خردسال نیز از دیدن تصاویر دلخراش اخبار آزرده می شوند. بهتر است میزان تماشای تلویزیون و حرف های خانواده در مورد حوادث را محدود کنید.

فعالیت بدنی و بازی باعث تخلیه تنش و ایجاد حس امنیت در کودکان می شود. به کودکان کمک کنید انرژی خود را در مسیر مثبت به کار گیرند.

برنامه روزمره خانواده را پیگیری کنید و در آن نظم حاکم کنید. این مسئله احساس کنترل بر شرایط را در کودک افزایش می دهد.

نیازهای کودک را در زمان مناسب رفع کنید. به او نگویید بی پول هستید و نمی توانید از پس نیازهایش برآیید.

دنیا را به جای خنده داری تبدیل کنید. خندیدن بهترین درمان برای اتفاقات ناخوشایند در جهان است. در زمان سختی، سعی کنید روحیه خود را حفظ کنید و لب های کودک را به خنده باز کنید.

توصیه هایی برای والدین جهت امن کردن محیط کودک:

بر دسترسی او به محتوای خشونت آمیز نظارت داشته باشید. مشاهده فیلم های ترسناک و پر از خشونت به کودکان این حس را می دهد که دنیا جای خطرناکی است. دسترسی او به فضای مجازی و اینترنت را نیز محدود کنید. برخی از نرم افزارها محدودیت هایی را روی تلفن همراه اعمال می کنند که کودک تنها می تواند به سایت های تعیین شده توسط والدین دسترسی داشته باشد.

در کنار کودک باشید. او باید بداند که در زمان نیاز و هر موقع دچار مشکلی شود، فارغ از آنکه مقصر است یا نه، شما در کنارش هستید.

به او زمان اختصاص دهید. خندیدن، بازی کردن و حرف زدن با والدین در ایجاد حس امنیت در کودکان نقش مهمی دارد.

او را تحسین کنید و عزت نفس و اعتماد به نفسش را تقویت کنید. تشویق شما به او این اطمینان را می دهد که می تواند از پس هر مشکلی برآید.

در تربیت خود تعادل داشته باشید. همانقدر که ممکن است گاهی به خاطر یک اشتباه تنبیه شود، در مواردی نیز اشتباهاتش را ببخشید. برای این کار مرزهای تربیتی دقیقی داشته باشید. کودک باید بداند چه انتظاراتی از او می رود، چه چیزی درست و چه چیزی نادرست است و به خاطر چه چیزی ممکن است تنبیه شود. عدم هماهنگی در تربیت باعث گیج شدن کودک و ایجاد حس ناامنی در او می شود.

در مراقبت از او اهمال نکنید:

این شما هستید که برای امن کردن جهان او باید تلاش کنید. اینکه به فرزندتان بگویید با غریبه ها حرف نزن، اما هر روز اجازه دهید که تنها در کوچه بازی کند، امنیتش را به خطر می اندازید.

کودکان دستورالعمل های زیادی را از سوی ما می شنوند. اما ممکن است در زمان خطر، نتوانند از آنها استفاده کنند. این شما، به عنوان والدین یا سرپرست کودک، هستید که باید تلاش کنید در ضمن دادن دستورالعمل های مراقبت از خود تلاش کنید از بروز خطر برای او پیشگیری کنید.

پرهیز از بروز تروما، باعث می شود حس امنیت در کودکان بدون خدشه باقی بماند.

کودکی که به دلیل اهمال والدین و عدم مراقبت از کودک مورد تجاوز قرار گرفته باشد، دیگر به سختی به دنیا اعتماد خواهد کرد.

بیشتر از آنکه به فرزندتان تذکر می دهید، از او مراقبت کنید.

توضیح دادن در مورد شرایط بحرانی به کودک:

هر چند راهکارهای فوق تلاشی است در جهت ایجاد حس امنیت در کودکان است، اما واقعیت این است که دنیا همیشه جای امنی نیست. گاهی شرایطی پیش می آید که خطراتی جان ما و کودکان را تهدید می کند، وجود یک قاتل سریالی در شهر که کودکان را هدف قرار داده است، مشکلات درون خانوادگی، احتمال جنگ یا بیماری های اپیدمی می تواند این حس امنیت را مختل کند. در عین حال، لازم است که کودک از شرایط تا حدی آگاه باشد تا بتواند از خود مراقبت کنید.

در این شرایط:

با کودک صادق باشید. آرام اما واقعی صحبت کنید. به سوالات کودک در حد فهم او پاسخ دهید اما او را با دادن اطلاعات بیش از حد و غیرضروری گیج نکنید.

به او امید دهید. فرزندتان باید بداند که این شرایط موقتی است تمام می شود.

به او اطمینان دهید که شما در کنارش هستید و همه در کنار هم از این شرایط عبور خواهید کرد.

اجازه دهید کودک ترس ها و نگرانی هایش را با شما در میان بگذارد. خردسالان نگرانی های خود را در طول بازی و نقاشی نشان می دهد. بچه های بزرگ تر با نوشتن تخلیه می شوند. نوپاها نیز ممکن است به خاطر رخ دادن یک اتفاق بد احساس گناه و تقصیر کنند. به آنها اطمینان دهید که شرایط فعلی تقصیر او نیست.

برای مثال، فرض کنید یک اپیدمی در سراسر جهان در حال شیوع است و لازم است خانواده ها مراقبت بیشتری از خود به عمل آورند. اینکه دائما به فرزندتان تذکر دهید دست به هیچ کجا نزن، با بچه ها حرف نزن، مراقب باش جایی را لمس نکنی. مراقب باش بیرون از خانه چیزی نخوری و …، به او این حس را می دهد که همه کثیف و آلوده هستند و حتما مریض خواهد شد.

به جای افعال منفی، از افعال دستوری مثبت استفاده کنید. برای مثال، به هر جایی دست زدی، دست هایت را ضدعفونی کن. از افراد بیمار فاصله بگیر و غیره.

در عین حال، به او اطمینان دهید که این دوره موقت است و با مراقبت شما و خودش همه چیز تمام می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان