چگونه کودک خود را دست و دلباز تربیت کنیم؟

  پنجشنبه، 04 آذر 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
چگونه کودک خود را دست و دلباز تربیت کنیم؟
برخی از خصایص و ویژگی های فردی، مانند دست و دلباز بودن، اکتسابی هستند و باید در طول زمان به آن رسید. اما چگونه می توانیم کودک را دست و دلباز تربیت کنیم؟ با ما همراه باشید.

معمولا اکثر کودکان به خصوص در سنین 5 تا 6 سالگی بسیار روی لوازم و وسایل خود حساس اند و نسبت به آن ها احساس مالکیت شدیدی می کنند. در واقع داشتن کودکان دست و دلباز برای بسیاری از خانواده ها به آرزو تبدیل شده است. ما در این مقاله تلاش داریم تا به شما راه حل هایی را ارائه دهیم تا به کمک آن ها بتوانید کودکانی دست و دلباز و بخشنده تربیت نمایید.

تربیت فرزند دست و دلباز

روش های فراوانی وجود دارد که شما به وسیله آن ها می توانید فرزندانی بخشنده و دست و دلباز تربیت نمایید. در ادامه شما را با چند نمونه آشنا خواهیم کرد.

خودتان داوطلب شوید

اگر می خواهید کودکی سخاوتمند تربیت کنید، باید برایش الگو باشید. به انتخاب خود داوطلب سازمانی برای کمک به دیگران شوید، هنگامی که کودک شما را می بیند که داوطلبانه به دیگران کمک می کنید، ممکن است او نیز بترغیب می شد، این کار را انجام دهد. برای داشتن فرزند دست و دلباز فرزندان خود را به محض اینکه به اندازه کافی بزرگ شدند، درگیر کار داوطلبانه کنید.کودکان بالای 8 سال اغلب می توانند در مکان های خاصی مانند بوفه های غذا یا پناهگاه حیوانات در کنار والدین داوطلب شوند. کارهای داوطلبانه را حداقل سه ماه انجام دهید تا کودک متوجه اهمیت سخاوت شود.

کودک را با سخاوت پرورش دهید

برای اینکه کودک سخاوتمند داشته باشید، باید او به روشهای مختلف الگو ببیند. خودتان سخاوت را تمرین کنید و کارهایی مثل اهدای غذا، هدیه دادن لباس های قدیمی و وسایل کودک به افراد بی سرپرست یا کمک های مالی به یک موسسه خیریه انجام دهید و کودک را با خود همراه کنید، اینگونه فرزندتان عمل سخاوت را بیشتر درک می کند.

آن ها را مجبور به بخشش نکنید

معمولا یکی از کار های اشتباهی که والدین در قبال کودکان خود انجام می دهند این است که آن ها را به انجام برخی کار ها از جمله بخشیدن و یا تقسیم کردن وسایل شان به افراد دیگر مجبور می کنند. در واقع این کار بسیار اشتباه است چرا که بیشتر کودکان نسب به وسایل خود حساسیت و احساس مالکیت فراوانی دارند.در نتیجه اگر والدین او را مجبور به بخشیدن وسایل خود به دیگران کنند و یا این که بدون اجازه فرزندشان وسایلش را به فرد دیگری بدهند, کودکشان هم از دست والدینش و هم از دست آن فرد بسیار عصبانی و دلخور خواهد شد همچنین این کار در او حس لجبازی را به وجود خواهد آورد. بنابراین توصیه می شود که به هیچ وجه از این روش استفاده نکنید.

بازی کودکان

او را با زمان آشنا کنید

یکی از کار های مفیدی که می تواند به کودک شما کمک کند تا دست و دلباز بار بیاید این است که برای انجام کارهای او زمان خاصی را تعیین نمایید. به عنوان مثال اگر او در حال بازی کردن با وسایل شما است به او بگویید که فقط به مدت نیم ساعت می تواند با آن وسیله بازی کند و بعد از اتمام نیم ساعت باید وسیله تان را به شما باز گرداند.

بسیاری از کودکان گمان می کنند که اگر وسایل شان را به دوست شان بدهند آن وسیله برای همیشه مال آن ها خواهد بود. در صورتی که با یاد دادن زمان بندی به او می تواند متوجه شود که اگر چیزی را به کسی بدهد برایش زمان تعیین کرده و بعد وسیله اش را از او بگیرد. در این صورت او خواهد فهمید که وسایلش همیشه مال خودش است و فقط برای چند لحظه آن را به کسی خواهد داد.

برای کودک داستان افراد سخاوتمند را بگویید

داستان افراد سخاوتند را برای کودکان خود بخوانید و به آنها بگویید که سخاوت آنها زندگی دیگران را چقدر تغییر داده و آنها را خوشحال نموده است. وقتی اخبار را مشاهده کردید که شخصی مبلغ زیادی را به نیازمندان اهدا می کند یا چقدر یک خیریه از دریافت کمک مالی خوشحال است به آنها بگویید. همه جنبه های سخاوت و نتیجه را با کودکتان در میان بگذارید.

از آنها سوال بپرسید

کودک را با سخنان خود در مورد سخاوت درگیر کنید و از آنها بپرسید که دوست دارند کاری در این راستا انجام دهند یا بخشی از آن باشند. از علاقه کودک خود آگاه شوید تا اگر راه خاصی وجود دارد به جامعه یا دنیای اطراف خود کمک کند. اگر ایده ای دارند، گوش کنید و آن را انجام دهید.شنیده شدن و کمک به کودکتان برای انجام کار خیرخواهانه برایشان بسیار خاص خواهد بود. والدین بدانند که نباید به زور برای خیرخواهی فرزندشان اقدام کنند اینگونه به جای خیرخواهی نتیجه معکوس می گیرند.

کودک را به همدلی تشویق کنید

همدلی و سخاوت بسیار با هم مرتبط هستند. از کودک خود بپرسید که اگر اتفاق خاصی برایشان بیفتد، چه حسی دارند. لازم نیست که پاسخ ها عمیق باشند اما بپرسید اگردر زمان تعطیل نتوانند بازی کنند یا اگرآنچه را که برای تولدشان انتظار داشتند را دریافت نکنند چه احساسی پیدا می کنند. این سوال ها آنها را به فکر وا می دارد. سپس به او بگویید حتما دوست تو که اسباب بازی ندارد و نمی تواند تولد بگیرد نیز همین احساس را دارد، آیا می خواهی به او کمک کنیم. اینگونه کودک را به همدلی و سخاوت تشویق می کنید.

دوستان یا خانواده را خوشحال کنید

با هدیه دادن به دیگران، کیک پختن یا حتی ساخت کارتهای دست ساز می توان بچه ها را ترغیب کرد که نسبت به احساسات دیگران مثبت عمل و به آنها توجه کنند.

با دیگران رقابت کنید

از طریق رقابت دوستانه می توانید به فرزندان خود بیاموزید تا در کمک به دیگران پیش قدم شوند و به خواهر و برادر و دوستانشان در رسیدن به اهدافشان کمک کنند.

موسسه خیریه انتخاب کنید

بچه ها می توانند با انتخاب خیریه ای به آنها کمک مالی کنند. اگر هر یک از اعضای خانواده علتی را برای حمایت انتخاب کنند، گفتگویی درباره آنچه که هر فرد برای آن ارزش قائل است آغاز می شود. حمایت از یک موسسه خیریه باعث احساس غرور در کودکان می شود و حتی ممکن است سنت جدیدی را در آنها ایجاد کند.

سخن پایانی

شاید بسیاری از افراد گمان کنند که یک کودک لازم نیست تا کار هایی همچون سخاوتمندی را بیاموزد چرا که کسی از او توقع ندارد فردی بخشنده و مهربان باشد. اما این موضوع کاملا اشتباه است. چون برای این که فرزند شما در آینده فردی مفید و موفق باشد باید بتوانید از همین دوران کودکی او را به خوبی تربیت کرده و به آن ها اصول و رفتار های ارزشمند را آموزش دهید تا در بزرگ سالی به این رفتار های خوب عادت کنند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (126 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (86 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (83 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (66 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (65 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (56 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (38 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه