چرا باید از کفش طبی استفاده کنیم؟

  سه شنبه، 15 تیر 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
چرا باید از کفش طبی استفاده کنیم؟
پوشیدن کفشی که کاملاً اندازه پا باشد و به خوبی از پا حمایت کند، کمک می‌کند تا بدون درد راه برویم و فعالیت‌های مختلف را انجام دهیم. با این حال در صورت وجود ناهنجاری‌های پا و بدشکلی‌های خاص پا پوشیدن کفش مناسب به تنهایی کافی نخواهد بود.

پوشیدن کفشی که کاملاً اندازه پا باشد و به خوبی از پا حمایت کند، کمک می کند تا بدون درد راه برویم و فعالیت های مختلف را انجام دهیم. با این حال در صورت وجود ناهنجاری های پا و بدشکلی های خاص پا پوشیدن کفش مناسب به تنهایی کافی نخواهد بود. وجود بدشکلی در کف پا یا انگشت شست، آسیب دیدگی شدید یا پیچیده پا، قوز شست پای بسیار بزرگ، زخم باز یا ابتلا به بیماری عصبی مختل کننده عملکرد پا پوشیدن کفش طبی را ضروری می سازد. طراحی کفش طبی به گونه ای است که از مکانیک و ساختار پا، مچ پا و کف پا حمایت کند یا شکل پا را به خود بگیرد، به علاوه کفش طبی عملکردها و ویژگی های درمانی مفیدی دارد که آن را از کفش معمولی متمایز می سازد. هر چه مکانیک پا غیرعادی تر باشد، نیاز بیمار به پوشیدن کفش طبی بیشتر می شود.

همان طور که سن بالاتر می رود، بخش هایی از بدن نیز ضعیف تر می شود و تحلیل می رود، بنابراین سالمندان غالباً به کفش طبی نیاز دارند. البته کفش طبی مختص سالمندان نیست. ناهنجاری های پا سن و سال نمی شناسند و کفش طبی غالباً برای جوانان نیز توصیه می شود.

خصوصیات کفش طبی به نیازهای خاص پا بستگی دارد. هر یک از شکل های خاص پا، عارضه ها، آسیب ها و بدشکلی ها نیاز به کفشی طبی دارد که ترکیب بندی آن اندکی با بقیه کفش های طبی تفاوت دارد.

تاندونیت آشیل پی آمد التهاب یا تحریک این تاندون است و غالباً پس از آسیب های ورزشی، به ویژه تمرین های سخت یا افزایش ناگهانی تمرین ها، بروز می یابد. زخم و متورم شدن تاندون آشیل نشانه این است که کفش مناسب نبوده است. کفش طبی تاندون آشیل دارای خصوصیات زیر است:

  • داشتن پدهای حمایت کننده از پا، به ویژه در ناحیه پاشنه
  • پاشنه ای به بلندی نیم تا یک و نیم اینچ
  • حمایت فوق العاده از قوس کف پا
  • کنترل کردن حرکت پا

کفش طبی چیست؟

کفش های طبی به راحتی کفش هایی هستند که به شکل طبیعی کف پای شما طراحی شده اند تا ثبات و راحتی را برای کسانی که دچار درد پا، مچ پا یا زانو هستند فراهم کنند. معمولاً کفش های طبی در اندازه ها و عرض های بیشتری ساخته می شوند تا بتوانند برای مشکلات پا و بیماری های مختلف پا از جمله میخچه و پینه و موارد دیگر جا داشته باشند. بسیاری از مارک های کفش های طبی شیک در هر دو فروشگاه اینترنتی و فروشگاه های حضوری در دسترس هستند. بیایید به ویژگی های کفش های ارتوپدی و اینکه چرا آن ها برای پاهای شما مناسب هستند، بپردازیم.

جعبه انگشت پا

ابتدا کفش های طبی یک جعبه انگشت پای بزرگ و عمیق را ارائه می دهند. بسیاری از کفش ها به ویژه مدل هایی که برای خانم ها طراحی شده اند، انگشتان پا را در فضای خیلی باریک قرار می دهند. جعبه انگشت باریک کفش می تواند در بروز ناهنجاری های دردناک پا مانند انگشت چکشی، کالوس، میخچه، پینه، تاول ، انگشت چنگالی پا کمک کند. جعبه انگشت پای کفش طبی باید به شما اجازه دهد انگشتان پا به راحتی در کفش جا بگیرند و حرکت کنند.نکته: یک جعبه انگشت پا برای افرادی که دارای انگشت چکشی و پینه هستند، مناسب است.

جریان بهتر خون

افراد دیابتی که زیاد راه می روند و به نوروپاتی دیابتی مبتلا شده اند یا آسیب عصبی در نتیجه مشکلات جریان خون دیابتی دارند، می دانند که بزرگترین خطر لزوماً دردی نیست که شما احساس می کنید، بلکه آن چیزی است که احساس نمی کنید. این بی حسی می تواند مشکلات پا را که به آرامی در حال پیشرفت است پنهان کند که ممکن است در طولانی مدت درمان نشوند و عوارض جدی ایجاد کنند.

کفش های طبی اجازه می دهند پا به راحتی در کفش حرکت کند و فضای راحتی را فراهم می کند و از این طریق قادر به اصلاح مسائل جریان خون و بهبود گردش خون در پاها هستند. کفش طبی می تواند برای کسانی که از درد عصبی رنج می برند یک تسکین بزرگ باشد و کسانی که از نوروپاتی دیابتی رنج می برند ممکن است گزینه دیگری به جز پشتیبانی ارائه شده توسط کفش ارتوپدی راحت و شیک نداشته باشند.

کفی قابل جابجایی

کفش های طبی معمولاً دارای کفی قابل جدا شدن هستند. این ویژگی شما را قادر می سازد سایز کفش خود را مطابق تورم پاهای خود تغییر دهید. علاوه بر این، اگر کفش های شما از آب و هوا یا تعریق خیس می شود، تغییر کفی های شما به شما امکان می دهد کفش های خود را خشک و راحت نگه دارید. کفش های خشک یک روش مهم برای جلوگیری از پای ورزشکار یا سایر عفونت های قارچی پا و ناخن پا است.نکته: کفی قابل جابجایی برای افراد دیابتی و افرادی که مستعد عفونت هستند مفید است.

محافظ پاشنه

امروزه بیشتر کفش ها بسیار سست و بی دوام هستند. محافظ پاشنه پایداری را به کفش اضافه می کند. اگر انگشت شست خود را به پشت پاشنه کفش فشار دهید و پاشنه پا به راحتی به سمت داخل خم شود، کفش دارای محافظ پاشنه محکم نیست. به دنبال کفش هایی باشید که پاشنه آن ها به گونه ای ساخته شده باشد که در برابر این فشار مقاومت کنند.

کفش طبی چه تفاوتی با کفش معمولی دارد؟

برخی ویژگی های منحصر به فرد و طراحی خاص کفش طبی باعث شده تفاوت بسیار زیادی با کفش معمولی داشته باشد. در بخش زیر به برخی از تفاوتهای کفش طبی و کفش معمولی می پردازیم:

  • از آن جایی که شرایط پای همه افراد یکسان نیست و انواع مختلفی از کفش طبی در دسترس آنها قرار دارد تا آنها با توجه به سایز و پهنای پای خود به انتخاب کفش مورد نظرشان بپردازند. به این ترتیب هیچ گونه محدودیتی در ارتباط با سایز و پهنی کفش طبی وجود ندارد.
  • افرادی که دچار برخی مشکلات پا از قبیل پا چنگالی هستند به کفش نیاز دارند که فضای عمودی بیشتری را در اختیار پای آنها قرار بدهد. کفش طبی یک گزینه مناسب برای این افراد محسوب می شود.
  • اکثر کفش های طبی ساختار منحصر به فردی دارند که استفاده از آنها و پوشیدن شان برای فرد ساده است و می تواند بدون هیچ گونه محدودیتی راه برود و به انجام فعالیت های خود بپردازد.
  • از آنجایی که کفش طبی با توجه به شرایط پای افراد ساخته می شود فضای کافی در اختیار پای آنها قرار می گیرد تا از ساییده شدن نقاط مختلف آن به کفش جلوگیری گردد.
  • ساختار خاص کفش طبی باعث شده که به خوبی از پاشنه محافظت شود و در هنگام راه رفتن در حالت مناسبی قرار بگیرد.
  • قسمت میانی و خارجی کفش بافت مناسبی دارد و به خوبی از پا محافظت می کند تا از ساییده شدن پاها در هنگام راه رفتن پیشگیری گردد.
  • پاشنه سفت کفش طبی از اتیلین وینیل استات ساخته شده که پاشنه را به سمت بالا هدایت می کند تا به این ترتیب فشار کمتری به کف پا وارد گردد.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (528 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (31 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (10 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان