چرا باید میخچه را از طریق جراحی برداشت؟

  سه شنبه، 04 آذر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
چرا باید میخچه را از طریق جراحی برداشت؟
شایع ترین شکل ضایعه است و همانطور که از اسم آن برمی آید سخت و خشک است. عمدتا روی انگشتان و بین آنها و زیر سر استخوان های بند انگشتان و پاشنه بوجود می آید و غالبا با زگیل کف پا اشتباه می شود.

برای خیلی از افراد سوال است که میخچه چیست، باید بگوییم میخچه به عنوان یک ضایعه پوستی، نوعی واکنش طبیعی بدن برای حفاظت از خود است. پوست یکی از حساس ترین مناطق بدن به شمار می رود و با کوچک ترین فشاری، عکس العمل نشان می دهد و این واکنش ها به صورت های مختلفی همچون تورم، قرمزی، تاول و … بروز می کنند.این حالت زمانی به وجود می آید که فشار وارده بر پوست حالتی بیضوی یا شبیه بیضی در پوست ایجاد کند که مرکز آن کانون فشار است و به مرور زمان گسترده می شود. اگر تحریک به طور مستمر روی بافت های تولید کننده میخچه ادامه یابد، حتی پس از حذف آن، پوست مجددا تولید ضایعه می کند.

انواع میخچه

میخچه پا را به دو نوع کلی تقسیم بندی می کنند:

میخچه سخت

شایع ترین شکل ضایعه است و همانطور که از اسم آن برمی آید سخت و خشک است. عمدتا روی انگشتان و بین آنها و زیر سر استخوان های بند انگشتان و پاشنه بوجود می آید و غالبا با زگیل کف پا اشتباه می شود.

میخچه نرم

در فضای بین انگشتان به ویژه بین انگشت چهارم و پنجم دیده می شود. معمولا سفید رنگ بوده، ابعاد آن از سه تا نه میلیمتر متغیر است و قوامی لاستیکی دارد. این ضایعات دردناک تر از میخچه سخت هستند و بخصوص وقتی از طرفین به انگشتان فشار وارد شود، درد بیشتر خواهد شد.

چرا باید میخچه را از طریق جراحی بردارم؟

در عمل جراحی میخچه، پزشک میخچه و بورسی را که در زیر آن قرار دارد به طور کامل از بین می برد. در بیشتر موارد، پزشک فیوژن مفصل کوچک یا آرتروپلاستی را توصیه می کند. این عمل ها همان چیزی هستند که به وسیله جلوگیری از خم شدن انگشتان پا در کفش (فیوژن مفصل) یا خارج شدن یک قطعه کوچک از استخوان از بند انگشتان پا برای جلوگیری از فشار پوست از داخل بدن (آرتروپلاستی) مانع از بازگشت میخچه می شوند. این عمل های اضافی در جلوگیری از بازگشت میخچه بسیار موفقیت آمیز هستند و بنابراین درمانی را برای میخچه فراهم می کنند که نمی توان با درمان های محافظه کارانه یا غیرجراحی ارائه داد. مشاوره قبل از عمل اطلاعاتی را در مورد شرایط، نحوه انجام اصلاح، توانبخشی، الزامات بهبودی بعد از جراحی و خطرات جراحی را پوشش می دهد.

درمان

اکثردرمان ها تخریبی هستند، یعنی ضایعه را تخریب می کنند ولی عفونت ویروسی را درمان نمی کنند، چرا که به طور کلی از بین بردن ویروس ها کار آسانی نیست .
در حال حاضر معروف ترین روش دارویی که برای درمان زگیل به کار می رود، محلولی ترکیبی است که حاوی اسیدسالیسیلیک، اسید لاکتیک و کلودیون است. برای به کار بردن آن ابتدا ضایعه را 5 دقیقه در آب ولرم قرار دهید تا پوست ضخیم روی ضایعه نرم شده و راه برای نفوذ دارو، هموار شود.سپس موضع را خشک کرده و بافت های مرده و آثار داروئی قبل را با سنگ پا پاک کنید سپس با محلول ترکیبی فوق، سطح ضایعه را بپوشانید. دقت کنید که محلول با بافت های اطراف ضایعه تماس پیدا نکند. چرا که سبب تحریک و زخم در پوست سالم اطراف ضایعه می شود. برای جلوگیری از این مسئله، اطراف زگیل را با لاک ناخن، وازلین و یا پماد اکسیددوزنگ بپوشانید و سپس محلول را روی ضایعه قرار دهید. بهتر است این کار را در شب انجام دهید خصوصا برای زگیل پا.
اینروش درمان معمولا چند ماه نیز طول میکشد.

سرما درمانی (کرایوتراپی)

کرایو برای بیماران دارای زگیل های با تعداد کم تا متوسط توصیه می شود. مهم ترین عارضه جانبی آن هم درد یا تاول البته موقتی در محل است و به دنبال آن، 20تا 40 درصد هم خطر عود وجود دارد.

جراحی

از آنجا که مستلزم برداشت عمقی ضایعه است، به مهارت جراح بستگی دارد. خطر عود با استفاده از این روش، حدود 20 درصد است.

لیزر

بهترین روش درمانی زگیل های وسیع داخل پیشابراه و واژن است. نکته جالب این است که دود حاصل از این نوع درمان می تواند حاوی ویروس پاپیلومای انسانی باشد و به همین دلیل پزشکانی که این عمل را انجام می دهند حتما باید از ماسک استفاده کنند. برای درمان با لیزر بین 5 تا40 درصد احتمال عود در نظر گرفته می شود.
مزیت روش های فیزیکی نسبت به روش های شیمیایی، علیرغم هزینه بالاتر و عوارض جانبی مانند زخم در محل درمان و ... این است که بیمار سریع تر از آنها نتیجه می گیرد و نیاز به مراجعات مکرر ندارد. به عبارت دیگر این نوع درمان ها برای بیماران عجول مناسب تراست.

در چه مواردی برای درمان میخچه باید به دکتر مراجعه کرد؟

اگر میخچه در پای شما ماند ودرد آن نیز شدید تر شد پیشنهاد می کنیم هرچه زودتر به یک پزشک متخصص مراجعه کنید که از عفونت احتمالی جلوگیری شود. در این لحظه پزشک تشخیص می دهد که به جراحی نیاز است یا باید با لیزر برداشته شود.

البته از راه های درمانی که بسیار موثر است فریز کردن است، که دکتر با نیتروژن مایع میخچه را منجمد می کند، که کمی دردناک خواهد بود، توجه داشته باشید که خود پزشک با توجه به نوع میخچه و شدت آن راه درمانی مناسب را پیش خواهد گرفت.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (463 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (171 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (74 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (45 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (23 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (19 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (18 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (11 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند
حمایت تمام قد قالیباف از جلیلی: همه باید تلاش کنیم تا نامزد جبهه انقلاب آقای دکتر جلیلی بعنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شود
تاریخ مناظره‌ ها و برنامه‌های تبلیغاتی دور دوم انتخابات ریاست‌ جمهوری + جدول
میانجی گری پسر 17 ساله با از دست دادن جانش تمام شد
یک حیوان نایاب پس از 2 قرن در ایران دیده شد + فیلم | این حیوان گمشده، ایرانی‌ها را خوشحال کرد
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس