چراغ چک خودرو چرا روشن می شود؟

  سه شنبه، 28 مرداد 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
چراغ چک خودرو چرا روشن می شود؟
خروج دود سیاه و غلیظ همراه با بوی بد و صداهای ناهنجار از نشانه های خرابی کاتالیزور ماشین است اما گاها هم پیش آمده که چراغ چک پشت آمپر نشان دهنده بروز ایراد در کارکرد این قطعه باشد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،روشن شدن چراغ چک خودرو اغلب برای دارندگان خودرو پدیده ای نگران کننده است، زیرا این اخطار بسیار کلی است و اغلب رانندگان نمی دانند که باید کدام مشکل را در خودرو رفع کنند.

به همین دلیل ما در این نوشته قصد داریم شما را با علل روشن شدن چراغ چک خودرو آشنا کنیم.

سیستم EGR

زمانی که این سیستم دچار اختلال شود یا مجرای آن بگیرد، چراغ چک خودروی شما روشن خواهد شد.

«EGR» یا سیستم گردش مجدد گازهای اگزوز یکی از راهکارهای موثر سالهای اخیر در کاهش میزان آلایندگی خودرو است. وظیفه این سیستم، کاهش اکسیدهای نیتروژن خارج شده از موتور خودرو است.

ترموستات

اولین نشانه ی خرابی ترموستات، بالا رفتن درجه ی آب و جوش آوردن خودرو است، اما موارد گزارش شده ای که روشن شدن چراغ چک خودرو را به خاطر ایراد در ترموستات بیان کرده اند هم کم نبوده است.

وظیفه ترموستات به جریان درآوردن مایع خنک کننده در موتور خودرو است.

باتری

معمولا درست کار نکردن دینام و خرابی باتری از عمده دلایل روشن شدن چراغ چک است. مسئله مهم این است که اگر ایراد مربوط به باتری باشد، یکی از قطعات حیاتی خودروی شما خراب شده پس باید سریعا در صدد رفع مشکل برآیید؛ چرا که ممکن است خودرو پس از خاموش شدن دیگر روشن نشود.

نکته۱ : به یاد داشته باشید که بعد از خرابی دینام، باتری خودرو تا مدت کوتاهی (حدودا ۳۰ دقیقه) قابل استفاده است.

نکته ۲: عدم نصب صحیح سیستم دزدگیر هم موجب خالی شدن باتری می شود. در بسیاری از مواقع علت روشن شدن چراغ چک خودرو مربوط به ایراد در سیم کشی یا نصب دزدگیر است.

کاتالیزور

خروج دود سیاه و غلیظ همراه با بوی بد و صداهای ناهنجار از نشانه های خرابی کاتالیزور ماشین است اما گاها هم پیش آمده که چراغ چک پشت آمپر نشان دهنده بروز ایراد در کارکرد این قطعه باشد.

کاتالیزور قطعه ای است که در مسیر سیستم اگزوز قرار می گیرد تا گازهای سمی موتور خودرو را به گازهای غیر سمی بدل کند.

به موقع تعویض نکردن روغن موتور عامل موثری در خرابی این سیستم است.

کوئل و شمع

خرابی هر یک از این قطعات منجر به روشن شدن چراغ چک خودرو خواهد شد. توجه داشته باشید که بروز ایراد در هر یک از کوئل ها منجر به روشن شدن چراغ چک خواهد شد حتی اگر مابقی سالم باشند.

خرابی شمع ها ممکن است علائمی چون کم شدن شتاب خودرو را نیز در پی داشته باشد اما چراغ چک هشداری است که ما را زودتر متوجه ایراد خواهد کرد.

وایر شمع

وایر شمع وظیفه اتصال کوئل به شمع و انتقال جریان ولتاژ بالا برای زدن جرقه را دارد. اگر به هر دلیلی امکان جرقه زدن فراهم نشود، چراغ چک روشن خواهد شد.

این سیم رابط معمولا بر اثر حرارت و ارتعاش آسیب می بیند و تعویض دوره ای آن کار معقولانه ای است.

خلاء

نشتی خلاء در منیفولد هوا، مشکل در سیم کشی سنسور یا خرابی شیلنگ خلاء متصل به منیفولد می توانند از دلایل روشن شدن چراغ چک باشند. ریپ زدن، لرزش، کاهش قدرت و افزایش مصرف سوخت از علائم دیگری خرابی سیستم خلاء هستند که ممکن است قبل از روشن شدن چراغ چک وجود داشته باشند ولی شما متوجه آن نشده باشید.

نکته: بیشترین دلیل روشن شدن چراغ چک در این زمینه، مربوط به پوسیدگی و پارگی شیلنگ خلاء است.

سنسور MAF

MAF یا سنسور اندازه گیر جرم هوای ورودی همانطور که از نامش پیداست مشخصات اجزای ورودی در هوا را به کامپیوتر ماشین گزارش می دهد. این سنسور به هوای گرم و گردو خاک حساسیت بالایی دارد و به محض بروز ایراد در سیستم آن چراغ چک خودرو روشن خواهد شد.

اگر خودرویتان به سختی استارت می خورد، مصرف سوخت آن بالاست، در دور آرام می لرزد و یا در هنگام شتاب گیری ریپ می زند به خرابی سنسور MAF آن مطمئن تر شوید.

درب باک

گاهی هر قدر هم درب باک را باز و بسته کنید، چراغ چک خاموش نمی شود. در این مواقع تنها با تعویض درب باک است که می توانید چراغ چک را خاموش کنید. البته این مورد بستگی به مدل خودروی شما هم دارد.

سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن در مسیر خروجی دود موتور قرار می گیرد تا نسبت سوخت به هوای درون موتور را اندازه گیری کند. در واقع نقش اصلی این سنسور تعیین میزان مصرف سوخت در خودرو است. به همین دلیل هم هست اگر ایرادی در آن بروز کند، مصرف سوخت بالا رفته و کارکرد آن دچار ضعف می شود. خرابی این سنسور هم می تواند از دلایل روشن شدن چراغ چک خودروها باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (604 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (59 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان