سنسور فشار خودرو چیست و چگونه خراب می شود؟

  جمعه، 17 مرداد 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
سنسور فشار خودرو چیست و چگونه خراب می شود؟
زمانی که خودرو روشن می شود و راننده به پدال گاز فشار می آورد، طبیعتاً فشار هوای بیشتری برای ورود به محفظه نیاز است. در این مواقع نیز تنظیم فشار با توجه به اطلاعات ارسالی از سوی سنسور فشار هوا بر عهده ECU است.

به گزارش سایت خبری ساعدنیوز، سنسور فشار یا ( ترانسمیتر فشار) یک تجهیز اندازه گیری فشار است که پارامتر مکانیکی فشار را به یک سیگنال خروجی الکتریکی تبدیل می کند.
راهنمایی جهت انتخاب سنسور فشار متناسب با نوع کاربرد و شرایط محیطی همواره یکی از اساسی ترین نیاز های صنعتگران و ماشین سازان می باشد. در بسیاری از موارد نیازی به صرف هزینه زیاد برای تهیه سنسور فشار نمی باشد ولی در برخی از کاربرد های خاص و حساس انتخاب اشتباه سنسور و عدم توجه به مشخصات فنی آن می تواند منجر به صدمات و خسارات جبران ناپذیر گردد.

لازم به ذکر است که سنسور فشار هوا به نام های دیگری چون سنسور خلاء منیفولد هوا ، سنسور فشار مطلق منیفولد هوا ، حسگر فشار و مپ سنسور هم شناخته می شود؛ پس اگر به دنبال عیب یابی قطعه ای با این نام ها هستید، بدانید که همه آن ها مربوط به قطعه مورد بحث در مقاله ماست.

خرابی سنسور فشار چه نشانه هایی دارد؟

بروز مشکل در عملکرد سنسور فشار هوا برابر است با ایجاد اختلال در دستوراتی که ECU برای باز یا بسته شدن دریچه ورودی هوا صادر می کند. به طور کلی، بروز هر گونه مشکلی در کارکرد سنسور فشار باعث صدور دستور اشتباه از سوی ECU و بر هم خوردن نسبت سوخت و هوا و زمان جرقه زدن می شود. (اگر بخش پایانی این مقاله را بخوانید، بهتر متوجه رابطه میان این حسگر و کامپیوتر مرکزی خودرو می شوید) در مراکز تعمیر خودرو، عیب یابی سنسور فشار هوا با استفاده از دستگاه دیاگ انجام می شود.

تعمیرکاران در این پروسه، میزان باز و بسته بودن دریچه هوا و مقدار ورودی هوا را محاسبه کرده و نتیجه به دست آمده را با گزارش مپ سنسور یا همان سنسور فشار هوا مقایسه می کنند. اگر این دو گزارش باهم تناقض داشته باشند، حسگر خراب است. نشانه هایی که خرابی سنسور فشار هوا را به رانندگان خودرو گزارش می دهد، از این قرار است:

خودرو می لرزد.

مصرف سوخت بالا می رود.

سر شمع ها دوده می گیرند.

از اگزوز بوی بد خارج می شود.

خودرو بد کار می کند یا به اصطلاح، ریپ می زند.

خودرو بلافاصله پس از روشن شدن خاموش می شود.

قدرت موتور به صورت ناگهانی کاهش پیدا می کند.

سنسور فشار به چه دلایلی خراب می شود؟

بیشترین موارد خرابی سنسور فشار به عمر طولانی و کارکرد بیش از حد آن مربوط می شود، اما موارد دیگری هم وجود دارد که در کارایی صحیح و استاندارد قطعه، خلل وارد می کند.

زنگ زدگی یا جرم گرفتگی نوک سنسور

نشت خلاء در منیفولد هوا

وارد شدن شوک ناگهانی به حسگر

پوسیدگی یا خوردگی شیلنگ متصل به ورودی هوا یا سایر اتصالات

خوردگی یا هر مشکل دیگری در سیم کشی های مربوط به سنسور

وظیفه سنسور فشار چیست؟

همان طور که از نام این قطعه پیداست، حسگری است که گزارش های مربوط به هوا و فشار آن در محیط و دریچه را به کامپیوتر مرکزی خودرو ECU می فرستد. فشار هوای محیط و داخل منیفولد ، بسته به مکانی که خودرو در آن قرار دارد، تغییر می کند. در مکان های کوهستانی که از ارتفاع بالاتری برخوردارند، فشار هوا کمتر و بالعکس، در مناطقی که نزدیک به سطح دریا و اقیانوس باشد، فشار هوا بیشتر است؛ به همین دلیل سنسور فشار هوا طوری طراحی شده است که هم اتمسفر بیرون خودرو و هم اتمسفر داخل دریچه هوا را اندازه گیری می کند و اطلاعات مربوط به هر دو را به سمت ECU می فرستد.

پیشرانه خودرو برای اشتعال، به هوا نیاز دارد. کشیدن هوا به داخل محفظه سیلندر بر عهده دریچه ورودی هواست. سنسور فشار هوا دقیقاً در مسیر ورود هوا ( منیفولد هوا ) تعبیه می شود تا اطلاعات مربوطه را به صورت لحظه ای منتقل کند. انتقال اطلاعات مربوط به فشار هوا از چند جهت برای ECU حائز اهمیت است:

اول اینکه این قسمت با توجه به مقدار هوای ورودی، دستور میزان باز و بسته بودن دریچه هوا را صادر می کند. هوای ورودی به محفظه احتراق، میزان مشخصی دارد. اگر بیشتر از مقدار مشخص شده باشد، انفجاری بزرگ تر از حد استاندارد رخ می دهد و اگر کمتر از آن مقدار باشد، اشتعال ناقص انجام می شود. مورد بعدی، شرایطی است که خودرو در آن قرار دارد؛ سرعت، جاده، شرایط جغرافیایی و … از جمله عواملی هستند که روی میزان باز و بسته بودن دریچه هوا تأثیر مستقیم می گذارند؛ بنابراین تطبیق میزان هوای ورودی با شرایط خودرو نیز از وظایف ECU است.

زمانی که خودرو روشن می شود و راننده به پدال گاز فشار می آورد، طبیعتاً فشار هوای بیشتری برای ورود به محفظه نیاز است. در این مواقع نیز تنظیم فشار با توجه به اطلاعات ارسالی از سوی سنسور فشار هوا بر عهده ECU است. هنگامی که خودرو خاموش است، میزان فشار هوای داخل منیفولد با میزان فشار هوای بیرون فرقی ندارد. سنسور فشار هوا به دریچه ورودی هوا با یک شیلنگ باریک متصل می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (628 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (76 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (34 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (12 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان