دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

دانشگاه / آموزش / مسائل حقوقی /

چگونه برای موسسات و مراکز غیردولتی و خیریه مجوز دریافت کنیم؟ 

دوشنبه، 17 بهمن 1401
در گذشته، دریافت مجوز موسسات غیر دولتی، با مراجعه حضوری به نهادهای ذی صلاح و پس از ارائه مدارک لازم، صورت می گرفت که این روند، بسیار زمان بر بود و از این رو، دولت، اقدام به راه اندازی سامانه صدور اینترنتی مجوز موسسات و مراکز غیر دولتی و خیریه نمود. در ادامه ساعدنیوز شرایط تاسیس این موسسات و نحوه دریافت مجوز بصورت الکترونیکی را بیان خواهد کرد.

سامانه صدور الکترونیکی مجوز موسسات و مراکز غیردولتی و خیریه

همانطور که دولت، برای ثبت شرکت به صورت اینترنتی، سامانه جامع ثبت شرکت ها را راه اندازی نموده، برای صدور الکترونیکی مجوز موسسات و مراکز غیردولتی و خیریه نیز، سامانه مخصوص این امر را طراحی کرده که در این بخش از محتوا، قصد داریم به معرفی آن، بپردازیم.

  • سامانه صدور الکترونیکی مجوز موسسات و مراکز غیردولتی و خیریه یا درگاه ملی مجوز ها، از طریق آدرس mojavez.ir، در دسترس متقاضیان بوده و می توانند، با مراجعه به آن، پس از ثبت نام و احراز هویت در پنجره ملی خدمات هوشمند دولت، نسبت به ثبت درخواست صدور مجوز، اقدام کنند.
  • از دیگر امکاناتی که این سامانه، در اختیار مراجعان خود، قرار می دهد، اطلاع از شرایط تاسیس موسسات و مراکز غیردولتی و خیریه، مدارک لازم، هزینه ها و مدت زمان صدور مجوز است. همچنین، امکان دریافت اطلاعات، درباره مدارک و شرایط دریافت مجوز سایر کسب و کارها در کشور نیز، از طریق این سامانه، وجود دارد.

شرایط تاسیس موسسات و مراکز غیردولتی و خیریه

تنها، افرادی که دارای شرایط تاسیس موسسات و مراکز غیردولتی و خیریه​ هستند، می توانند، نسبت به ثبت درخواست صدور این مجوز، اقدام کنند و در غیر این صورت، درخواست آن ها، به دلیل واجد شرایط نبودن، رد خواهد شد. این شرایط، بر اساس آنچه در سامانه صدور الکترونیکی مجوز موسسات و مراکز غیردولتی و خیریه یا درگاه ملی مجوز ها، آمده، عبارتند از:

  • داشتن حداقل سرمایه لازم، برای تاسیس موسسات و مراکز غیردولتی و خیریه​ که این حداقل سرمایه را در تیتر هزینه، توضیح خواهیم داد؛
  • داشتن تابعیت ایران؛ شرط سنی حداقل 18 سال و اعتقاد به یکی از ادیان رسمی کشور؛
  • دارا بودن مدرک تعیین کننده وضعیت خدمت فرد، اعم از کارت پایان خدمت یا معافیت( افراد بالای 50 سال، از ارائه مدرک پایان خدمت، معاف هستند)
  • امکان معرفی یک نفر، با حداقل مدرک کارشناسی، به عنوان رییس هیئت مدیره یا مدیر عامل یا بازرس موسسه
  • داشتن فضایی با کاربری غیر مسکونی، با ابعاد حداقل 50 متر
  • مشغول نبودن مدیر عامل، در ساعات اداری به شغلی دیگر، غیر از فعالیت در موسسه
  • بهره مندی از تائیدیه اماکن
  • معتاد نبودن شخص حقیقی یا مدیر عاملان و اشخاص صاحب امضای شخص حقوقی، همچنین، عدم وجود رابطه و خویشاوندی، اعم از سببی یا نسبی، میان بازرس موسسه، با اعضای هیئت مدیره. در ادامه، درباره نحوه دریافت مجوز موسسات و مراکز غیردولتی و خیریه از طریق سامانه صدور الکترونیکی آن، توضیح خواهیم داد.

نحوه دریافت مجوز موسسات و مراکز غیردولتی و خیریه

از آنجا که متقاضیان دریافت مجوز موسسات و مراکز غیردولتی و خیریه، باید با نحوه دریافت این مجوز آشنا باشند، در این بخش از مقاله، قصد داریم در خصوص نحوه دریافت مجوز موسسات و مراکز غیردولتی و خیریه توضیح دهیم که به شرح زیر می باشد:

  • در ابتدا، متقاضی باید، آدرس سامانه مخصوص این امر، یعنی mojavez.ir را در مرورگر خود، جستجو کند تا وارد صفحه ای همانند صفحه زیر گردد و بر روی گزینه ورود سمت چپ صفحه کلیک کند.

  • سپس، باید، نوع شخص را انتخاب کرده که در اینجا، شخص حقیقی انتخاب شده است.
  • در این گام، متقاضی، به درگاه احراز هویت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، هدایت خواهد شد و باید، شماره همراه خود و کد امنیتی تصویر را در کادرهای مربوطه وارد کند تا کد تایید، به همراه او، ارسال شود.
  • در این مرحله، متقاضی باید، کد 5 رقمی ارسالی به شماره همراه را در کادر مورد نظر، وارد کرده تا مجددا، به صفحه درگاه ملی مجوز ها، هدایت شود.

  • در این بخش، متقاضی باید، عبارت خیریه را در کادر جستجو، وارد کرده و بر روی گزینه جستجو، کلیک کند.
  • در این مرحله، متقاضی باید، بر روی گزینه درخواست مجوز کلیک کند تا وارد صفحه توضیحات شرایط تاسیس، هزینه، مدت زمان و... برای دریافت مجوز گردد.
  • در این بخش، متقاضی باید، پس از مطالعه شرایط تاسیس و تهیه مدارک، گزینه آبی رنگ درخواست مجوز را انتخاب کند.
  • در این مرحله، متقاضی باید، تیک تایید قبول شرایط تاسیس را انتخاب کرده و با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز نظیر سریال کارت ملی و...، بر روی گزینه درخواست مجوز، کلیک کند.

  • با طی کردن مراحل لازم و بارگذاری مدارک مورد نیاز که در ادامه، توضیح خواهیم داد، متقاضی، قادر خواهد بود، پس از طی شدن یک بازه زمانی مشخص، در صورت تکمیل بودن مدارک و تایید ثبت نام، اقدام به اخذ مجوز موسسات غیر دولتی و خیریه کند و سپس، با مراجعه به بهزیستی، نسبت به دریافت موافقت اصولی و پروانه تاسیس، اقدام نماید.

مدارک لازم برای دریافت مجوز موسسات و مراکز غیردولتی و خیریه

یکی از مراحل دریافت مجوز موسسات و مراکز غیردولتی و خیریه داشتن مدارک لازم برای این امر است. از این رو، در این قسمت، درباره مدارک لازم برای دریافت دریافت مجوز موسسات و مراکز غیردولتی و خیریه، توضیح خواهیم داد که به شرح زیر، هستند:

  • مدارک اثبات کننده داشتن سرمایه ابتدایی مورد نیاز، برای تاسیس موسسات و مراکز غیر دولتی و خیریه
  • فرم تکمیل شده تقاضای تاسیس موسسات و مراکز غیر دولتی و خیریه
  • کپی شناسنامه (از تمام صفحات) و کارت ملی اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل
  • عکس سه درچهار (پرسنلی) مدیر عامل یا اشخاص حقیقی
  • مدارک تعیین تکلیف در خصوص نظام وظیفه، نظیر کارت معافیت سربازی، کارت پایان خدمت و...
  • اصل گواهی مثبت عدم اعتیاد مدیر عامل، صاحبان امضای شخص حقوقی و یا اشخاص حقیقی
  • مدرک تاییدیه پلیس نظارت بر اماکن عمومی و پلیس اطلاعات و امنیت عمومی
  • مدرک مثبت تاییدیه مدرک کارشناسی مدیر عامل شخص حقوقی، از وزارت علوم

هزینه های دریافت مجوز موسسات و مراکز غیردولتی و خیریه

همانطور که ثبت شرکت، نیازمند پرداخت هزینه است، دریافت مجوز موسسات و مراکز غیردولتی و خیریه نیز، مستلزم پرداخت هزینه های مربوط به این امر است که در ادامه، در خصوص این هزینه ها، بر اساس آنچه در سایت سامانه دریافت مجوز موسسات و مراکز غیردولتی، آمده، توضیح خواهیم داد.

  • اولین و اصلی ترین هزینه، از هزینه های دریافت مجوز موسسات و مراکز غیردولتی و خیریه، هزینه درخواست صدور آن است که در حال حاضر، طبق اعلام سامانه، مبلغی معادل 10 هزار تومان می باشد.
  • هزینه های فرعی قابل پرداخت برای دریافت مجوز موسسات و مراکز غیردولتی و خیریه، هزینه مربوط به دریافت گواهی عدم اعتیاد شخص حقیقی و یا مدیر عامل و صاحبان امضای شخص حقوقی می باشد که در حال حاضر، در حدود 100 تا 150 هزار تومان می باشد.
  • همچنین، حداقل سرمایه لازم، برای تاسیس موسسات و مراکز غیردولتی و خیره که در خصوص موسسات شهرستانی، 50 میلیون تومان؛ موسسات استانی 200 میلیون تومان؛ موسسات فرا استانی، حداقل مبلغ 500 میلیون تومان و موسسات کشوری، مبلغ 1 میلیارد تومان می باشد نیز، از دیگر هزینه های فرعی دریافت مجوز تاسیس موسسات غیردولتی و خیریه است.

مدت زمان دریافت مجوز موسسات و مراکز غیردولتی و خیریه

یکی از پرسش های رایج متقاضیان دریافت مجوز موسسات غیردولتی و خیریه، در خصوص مدت زمان صدور این مجوز و مدت اعتبار آن است. لذا در این بخش از محتوا، قصد داریم درباره مدت زمان دریافت مجوز موسسات و مراکز غیردولتی و خیریه و مدت اعتبار مجوز صادره، صحبت کنیم. در خصوص مدت زمان صدور این مجوز باید گفت، پس از ثبت درخواست، در صورت تکمیل بودن مدارک متقاضی و واجد شرایط تشخیص داده شدن، 60 روز کاری، زمان می برد تا نهاد ذی صلاح، اقدام به صدور مجوز موسسات غیردولتی و خیریه کند. در باب مدت اعتبار مجوز موسسات غیر دولتی و خیریه نیز، بر اساس آنچه در سایت سامانه آمده، از زمان صدور، به مدت 60 ماه، مجوز صادر شده، دارای اعتبار خواهد بود و پس از آن، متقاضی باید، برای تمدید مجوز دریافت شده، اقدام کند.

بنابراین نحوه دریافت مجوز موسسات و مراکز غیر دولتی و خیریه، از طریق مراجعه به سامانه صدور آن که درگاه ملی مجوزها بوده و پس از احراز هویت، میسر می باشد و از جمله شرایط تاسیس و مدارک لازم برای صدور مجوز موسسات غیردولتی، داشتن گواهی عدم اعتیاد و حداقل سرمایه لازم، برای تاسیس موسسه است. امیدوارم از محتوای مسائل حقوقی نهایت استفاده را برده باشید و برای کسانی که دچار مشکل حقوقی هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
گام به گام مراحل چاپ کتاب
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی