ساعدنیوز
ساعدنیوز

چگونه یک مقاله نویس حرفه ای شویم؟

  چهارشنبه، 26 آبان 1400   زمان مطالعه 19 دقیقه
چگونه یک مقاله نویس حرفه ای شویم؟
هر پژوهش با هدف ارائه یک راهکار برای حل یک مشکل انجام میگیرد و نتایج آن به اطلاع محققین دیگر میرسد. رایج ترین شیوه ارائه نتایج تحقیقاتی و پژوهشی چاپ آن در مجلات و نشریات علمی معتبر می باشد در این بین برای موفقیت مقاله نقش نویسنده بسیار حائز اهمیت می‌باشد. در ادامه ما شمارا با روش های نویسنده خوب شدن آشنا خواهیم کرد.

نحوه ی نوشتن مقاله خوب

راه های بسیار زیادی وجود دارد که از آنها برای نوشتن مقاله خوب استفاده کنید. مقاله در واقع زمانی بسیار خوب خواهد شد که شما پس از تحقیقات میدانی و جمع آوری مطالب مناسب و دیگر فعالیت ها، شروع به پردازش و بررسی نماید و در آخر نتیجه گیری کنید.

 چگونه یک مقاله نویس حرفه ای شویم؟

در کار تحقیقی که کتابخانه محور انجام می شود، فرد با کتاب ها مجلات و مقالات سر و کار دارد. وی در هرصورت به طور منظم منابع و مقدمات را جمع آوری می کند. اگر به طور منظم، مسیر خاصی نداشته باشد بین انبوهی از مطالب گم می شود و تحلیل درستی نمی تواند شکل بدهد.

تا می توانید مقاله زیاد بخوانید

یک جمله قدیمی هست که می گوید اگر می خواهید موفق باشید فقط کافی است کارهایی که افراد موفق انجام داده اند را تکرار کنید. برای اینکه مقاله نویسی را شروع کنید باید ابتدا مقالات بسیاری را در حیطه خودتان بخوانید. چند مقاله در موضوعات آسان را دانلود کنید و شروع به مطالعه نمایید.

یک پژوهش را عینا تکرار کنید

شما می توانید یک مقاله را انتخاب و عینا آن را انجام دهید. این کار در دنیای علم بسیار مرسوم است چراکه هر پژوهشی باید بارها تکرار شود تا بتوان در مورد آن با قطعیت نظر داد. شما می توانید ابزارها و پرسشنامه های آن پژوهش را دوباره اجرا کرده و مطابق با آن مقاله، خودتان شروع به نوشتن مقاله کنید.

از همایش ها شروع کنید

همایش ها را می توان یک کلاس آموزش مقاله نویسی دانست. برخلاف نظر برخی افراد، همایش ها به درد نخور نیستند. حداقل فایده آن ها این است که بسیاری از دانشجویان مقاله نویسی را از ارسال مقاله برای همایش شروع می کنند. در همین سایت صدها همایش معرفی شده است. یکی را انتخاب کنید و یک مقاله هر چند ضعیف را برای آن ارسال نمایید. حداکثر چیزی که از دست خواهید داد این است که مقاله شما رد خواهد شد. همچنین می توانید در چند همایش بدون ارائه مقاله شرکت کنید.

هر روز یک مقاله بنویسید

نوشتن مقاله یکی از مهم ترین مواردی است که به شما کمک می کند که مقاله نویسی خوبی شوید، هرچند اگر مقاله بدی را بنویسید در هر صورت شروع به نوشتن کرده اید.

از دانشجویان دیگر کمک بخواهید

یک مقاله را با قلم خود بنویسید. از یک دانشجو یا همکلاسی که قبلاً مقاله نوشته است بخواهید مقاله شما را بخواند و اشکالات آن را به صورت کامنت برای شما بنویسد. این کامنت ها بهترین ابزار برای یادگیری مقاله نویسی هستند و شما با استفاده از این روش یک مقاله نویس عالی خواهید شد.

چک و ادیت مقاله

چارچوب مقاله ی خود را مشخص کنید

در ابتدا با ساختارهای مقاله ی استاندارد آشنا شوید و یک ساختار مناسب برای خودتان پیدا کنید. فعلا با جزییات سرکار نداشته باشید و به دنبال یک مقاله علمی نباشید. مقاله های علمی دارای جزییات و مختصات بسیار زیادی هستند. لازم نیست اولین مقاله شما کامل ترین مقاله باشد. اینکه اسامی جداول یا نمودارها چگونه باشد، یک ابزار را چگونه گزارش کنید، در مقدمه به چه پژوهش هایی اشاره کنید و مواردی از این دست برای شروع نگارش یک مقاله لازم نیست. کم کم و با نوشتن هر مقاله قدرت قلم شما بهتر خواهد شد.

کمال طلب نباشید

برای نوشتن مقاله ی خوب تنها قدرت قلم شما کافی نیست و باید حتما از ابزار آماری برای نوشتن مقاله ی خود استفاده کنید. یک مقاله خوب دارای چندین اسم متفاوت می باشد و دلیل آن هم کمک گرفتن از متخصصان و محققان برای ارائه یک مقاله کامل و خوب است.

کارگاه های مقاله نویسی خوب است اما به شرطی که در ابتدا اصول مقاله نویسی را یاد بگیرید، بعد شروع به شرکت در این کارگاه ها نمایید. بیشتر افرادی که به کارگاه ها می روند معمولا اطلاعاتی در مورد مقاله نویسی ندارند.

قبل از نوشتن مقاله به این سوالات فکر کنید

  • آیا موضوع مورد نظر تخصصی است یا عمومی؟
  • آیا می خواهید صرفا مقاله ای بنویسید یا کسی را قانع کنید؟
  • چیزی در این مقاله شما را به موضوع علاقه مند کرده است ؟

انتخاب موضوع مناسب

شما باید موضوعی را انتخاب کنید که مورد علاقه شما باشد و معلومات جزیی در مورد موضوع مقاله خود داشته باشید. موضوعی که شما به عنوان مقاله ارائه می دهید نباید دارای ابهام باشد، بلکه باید به گونه ای باشد که ابهامات دیگران را برطرف نماید.

ممکن است کتاب ها و مقالات زیادی برای بیان عنوان وجود داشته باشد ولی شما باید به گونه محتوا را بیان کنید که به زبان شیواتر با ویژگی های خاص تر بیان شود. شما باید شیوه بیان محتوای خود را مناسب تر از دیگر مقاله ها انتخاب نمایید.

برای الگو گیری در نوشتن مقاله می توانید به منابع مختلفی دسترسی پیدا کنید. برای مثال اگر رشته ی حقوقی داشته باشید می توانید از رای های دادگاه استفاده کنید. آرای دادگاه ها و مقالات اینترنتی می توانند در رفع ابهامات به شما کمک زیادی کنند. در حالی که کتاب ها به شما تنها کلیات و مباحث سرفصلی را توضیح می دهند و در مطالب ریز نمی شوند.

تهیه ساختار کلی مقاله

شما باید بتوانید مطالبی که ارائه می دهید را منظم کنید که وقتی را تلف نکند. نظم در ارائه ی مطالب، زیبایی مقاله ی شما را بالا می برد. برای تهیه پلان برای ارائه می توانید از کتاب ها استفاده کنید. اگر دو یا چند کتاب را مطالعه کنید چهارچوب اصلی را متوجه خواهید شد.

ساختار تنها اسکلت اصلی مقاله ی شماست و ممکن است در طول مقاله تغییراتی نیز شکل بگیرد. بهترین پلان ها، الگوهای فرانسوی است که به این شکل هستند که تنه درخت دو شاخه دارد و هر شاخه دو شاخه ی دیگر. این شیوه دید کلی را ارئه می دهد ولی بعضی مزایا را قربانی شکل گرایی خود می کند.

این موضوع در حالی است که بیشتر مقاله های مطالب گنگی را در اختیار مخاطب قرار می دهند که در آخر نتیجه ای هم حاصل نمی شود. نمونه دیگر اجرای مو به موی آمریکایی است که با شماره گذاری برروی عناوین شکل میگیرد متل ۱-۱ و ۱-۲ و…

پس از اینکه عناوین را مطالعه کردید، لیست عنوانی خود را چارت بندی نمایید و لیست عنواین اصلی خود را حتما لیست کنید. عناوین فرعی شما می تواند سوژه خوبی برای تولید مطالب بعدی باشد.

رسم نمودار و ساختار اولیه

برای اینکه مقاله ی خوبی بنویسید باید حتما افکار خود را منظم کنید. با بیرون کشیدن نظرات و ایده ها و نوشتن آنها بر روی برگه می توانید به راحتی برای خود شفاف سازی کنید. ساختاری از نوشته های شما پایه و اساس اصلی مقاله شما را شکل خواهد داد. بد نیست از نموداری برای اینکار استفاده نمایید.

برای شروع عنوان را در ابتدا بنویسید و پنج الی چهار خط در مورد هدف اصلی نوشتن مقاله درج نمایید. سپس همین کار را برای ایده های مرتبط با همین ایده، انجام دهید. سپس در اطراف مقاله خطوطی را رسم کنید و بنویسید که در مورد ایده ی خود چه فکری می کنید.

اگر با نوشتن طرح کلی راحت تر هستید، ابتدا عنوان اصلی را ذکر کنید سپس زیر عنوان ایده های خود را یادداشت کنید. برای هر ایده با کمی فاصله نظر و تفکر خود را بنویسید. تفاوت ها و ارتباط ایده های خود را باهم بیابید و در مورد آنها بیشتر صحبت کنید.

جمع آوری و تهیه رفرنس

پس از اینکه کتاب ها و مقالات مناسبی را مطالعه کردید، یک لیست از مطالب مهم و نکات کلیدی آماده کنید. در کنار آن لیست تمام کتاب ها و منابعی که این نکات و مطالب را نکته بردارید به صورت جداگانه یادداشت کنید. در صورت نیاز به هر مطلب، ارجاع به رفرنس بدهید.

نکته بعدی این است که هرگز به نقل دیگران اکتفا نکنید و حتما منبع مادر را مطالعه کنید. شخصی که برای شما از منبعی صحبت می کند، ممکن است برداشت اشتباهی داشته باشد و یا سلیقه ای با اصل موضوع برخورد کرده باشد.

نوت برداری کردن

هیچگاه نوت برداری های کوچک پیشنهاد نمی شود. برای هر مطلب زیر عنوانی در نظر بگیرید و هرکدام رو در برگه ای دیگر به طور کامل با جزییات توضیح بدهید.

فهرست بندی

ابتدای مقاله باید حتما فهرست بندی ها را درج کنید به طوری که با به صورت الفبایی دانشنامه های در نظر گرفته شود. کتاب هایی که زبان گوناگون دارند باید حتما جدا گانه عنوان شوند. پس از آن باید حتما کتاب ها ذکر شوند و پس از آن پایان نامه ها و مقالات ذکر شوند.

نوشتن مقدمه

مقدمه یکی از مهم ترین بخش های مقاله محسوب می شود و باید در مورد نوشتن آن به گونه ای رفتار کنید که نظر خواننده را به خود جلب نمایید. مقاله را با همان موضوع جالبی را مطرح کرده اید، آغاز کنید. مقاله را از هر زاویه که دوست داشتید، شروع کنید و به گونه مقدمه را بنویسید که با شرح موضوع هماهنگی داشته باشد.

مقدمه دارای مبحث هایی است مربوط به نوشته اصلی است و تعریف هایی مانند تعاریف و شبه تاریخچه ها را در خود گنجانده باشد. در مقدمه باید موارد زیر رعایت شوند:

  • طرح موضوع اصلی
  • انگیزه برای نوشتن مقاله
  • سوالات مطرح شده در تحقیق
  • هدف از نوشتن تحقیق
  • بیان اندازه ی تحقیق
  • مانع های موجود در تحقق
  • توضیح پلان های مقاله

نوشتن متن اصلی

هر ایده ای که بر روی کاغذ نوشته اید را بر روی یک متن جامع وارد کنید و یک بخش جداگانه برای هرکدام از نظرات خود اختصاص دهید. هر ایده را به عنوان یک ایده برای عنوان اصلی درنظر بگیرید و در مورد ان توضیح دهید. بهتر است برای هرکدام سه الی چهار خط در نظر بگیرید.

با پر و بال دادن به هر کدام از مطالب می توانید پاراگراف خود را تکمیل نمایید. هر پارگراف باید حتما با بدنه اصلی مقاله، ساختار یکسانی داشته باشد. هر فاصله باید با عنوان اصلی خود پر شود و ایده های کوچکتر را بهم مرتبط نماید.

پس از تهیه پلان ها و لیست رفرنس ها و نوت برداری های لازم، شروغ به نوشتن متن اصلی می کنیم. بدون مقدمه و نتیجه گیری شروغ به نوشتن متن کنید. مقدمه و نتیجه گیری باید قبل از نوشتن متن مقاله آماده شده باشد. در هر عنوانی که در نظر می گیرید، باید زیر عنوان هایی نیز قرار دهید. پس از آن بررسی کنید که :

  1. مطلب مناسبی با دیدگاه دانشمندان در نظر گرفته شده باشد.
  2. تحلیل و همچنین دیدگاه خود را ارائه دهید.
  3. مطالب ارائه شده در ذیل عنوان را جمع بندی نمایید.

متنی که می نوسید باید حتما دارای یک مسیر منطقی باشد و منظور اصلی را در مقاله مشخص کند به گونه ای که از هدف اصلی مقاله دور نباشد. در میانه ها باید حتما سخن اصلی با صراحت بیان شود. در بخش پایانی، مقاله به گونه ای باشد که شروع به جمع بندی مبحث نماید.

شرح موضوع

شرح هایی که برای یک موضوع در نظر گرفته می شوند معمولا میانه های مقاله از آنها استفاده می شود. هدف استفاده از شرح موضوع، بیان کردن هدف اصلی مقاله و پشتیبانی از عنوان اصلی مقاله می باشد. شرح موضوع را می توان ادعای مقاله نیز در نظر گرفت.

قسمت های مختلف شرح موضوع

  • قسمت اول: تعریف موضوع مقاله
  • قسمت دوم: معرفی هدف اصلی مقاله

برای مثال اگر در مورد جان اف کندی می نویسید باید بیان کنید که چرا شما او را به عنوان رئیس جمهور خوبی برای آمریکا می دانید.

ارزش رفرنس ها

پیدا کردن رفرنس ها برای مقاله ای که می نویسید نه تنها باعث نمی شود که مقاله کم ارزش شود، بلکه این مطلب را می رساند که برای مقاله زحمت کافی کشیده شده است. کپی برداری از نوشته های دیگران به گونه ای سرقت معنوی می باشد، ولی لازم هم نیست هر ایده ای که می گیرید، به پاورقی های خود اضافه کنید. از دیگران می توانید به این دو صورت نقل قول نمایید:

نقل قول مستقیم

اگر منبعی که قصد ارائه ی آن را دارید، موضوع مهمی است، باید حتما عین گفته را در مقاله ی خود درج نمایید و از علامت « » استفاده نمایید. در پاورقی نیز مرجع منبع را حتما ذکر کنید. هیچ گاه در هیچ زمینه ای در نقل قول ها افراط نکنید.

نقل قول غیر مستقیم

نقل قولی که محققی بیان کرده است را به صورت برآیندی در نوشته ی خود استفاده کنید و حتما به رفرنس ارجاع دهید. ارجاعاتی که برای مطلب خود در نظر می گیرید باید حتما دارای نام خانوادگی محقق، کتاب، ناشر، سال چاپ، مترجم و صفحه ی مورد نظر باشد.

در صورتی که تاریخ نامشخص بود از بی تا (بی تاریخ)، در صورتی که نامی از ناشر نبود بی نا (بی نام) و در صورتی که محل نشر منبع مشخص نبود از بی جا (بی جا) استفاده می کنیم. باید ازحداقل ممکن باید برای ارجاعات اول و دوم در نظر گرفته شود. اگر دو منبع در یک صفحه داشتید یا از لفظ ” همان ص… ” استفاده کنید.

تمام این موارد را هم می توانید در آخر مقاله خود با تمام جزییات در مورد منبع نیز ذکر نمایید. همچنین باید بگوییم که زیر نویس ها کاربردهای بسیار زیادی دارند که توضیح کلمات و معادل واژه ها تنها بخشی از کاربرد آنهاست. تا اینجا نگاهی به مقاله ی خواهیم داشت.

نتیجه گیری

جدا از اینکه شما در زیر هر عنوان باید نتیجه گیری داشته باشید، باید این نتیجه گیری کلی نیز در آخر مقاله ی خود داشته باشید. در نتیجه گیری نهایی باید حتما خلاصه و فشرده ی مطلب خود را جای دهید. دو مطلب مهمی که باید در نتیجه گیری نهایی رعایت شود:

  • ذکر خلاصه ها و دستاوردها
  • ارائه ی پیشنهاد و راهکار مرتبط با مقاله
  • بررسی نهایی و رفع اشکال

اینکه فک کنید مقاله ی شما با نوشتن نتیجه گیری به پایان رسیده است، فکر درستی نیست. مقاله ی شما باید حتما دارای اطلاعات و جزییات ریز خاصی باشد. در بازبینی باید حتما اندازه ی پاراگراف های مرتب شود و مهم ترین مطلب را باید در پاراگراف اول قرار دهید. از مهم ترین موضوع هم باید در بدنه ی اصلی مقاله خوب استفاده کنید. بقیه مطالب باید براساس الویت بین مقاله پخش شوند. باز تکرار می کنیم که باید حتما ترتیب پراگراف ها منطقی باشند.

همه ی مقالاتی که نوشته می شود ساختار یکسانی ندارند. پس باید بدانید که محتوای یک مقاله خوب به چه منظور نوشته می شود و از کجا ایده می گیرد تا ساختار کلی دقیقی را برای مقاله خود در نظر بگیرید.

در آخر یک بازخوانی کلی بر روی مقاله داشته باشید و مطمئن شوید که هیچ نقطه ی کور و یا نامفهوم در مقاله وجود ندارد. به اشتباهات املایی نیز توجه داشته باشید، چون این اشتباهات ارزش مقاله ی شما را پایین خواهد آورد.

ساختار مقاله

چگونه مقاله ISI بنویسیم؟

مقالات ISI معمولا مقالاتی هستند که به عنوان مقالات علمی معروف هستند. درجه این مقالات نشان دهنده ی آینده ی علمی یک کشور است. مقالات ISI دارای درجه و رتبه بسیار بالایی هستند. این مقالات معمولا باید به زبان انگلیسی نوشته شوند و حتما مورد تایید بین المللی قرار بگیرند.

نوشتن مقاله ی ISI با مقاله های معمولی تفاوت های بسیار زیادی دارد، هرچند که باید در مورد مقاله های ISI، حتما اصول مقاله نویسی و نگارشی رعایت شوند.

قبل از اینکه شما را با این موضوع آشنا کنیم که نوشتن مقاله های ISI چگونه است؟ باید بگوییم که ISI در اصل مخفف Institute for Scientific Information است که به معنای موسسه اطلاعات علمی است. کار این موسسه، ارائه خدمات در زمینه چاپ و نشر آثار می باشد.

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا با لغت ISI آشنایی کامل را دارند. دانشجویان برای بالا بردن درجه علمی خود باید حتما مقاله علمی خود را به این موسسه ارسال نمایند تا مورد پذیرش قرار بگیرد. تمام کسانی که قصد دارند این مقاله را بنویسند، باید حتما تسلط کافی به نگارش زبان انگلیسی داشته باشند.

هر مقاله ای که برای موسسه ی ISI ارسال می شود باید دارای مشخصات خاصی باشد که در ادامه شما را با این خصوصیات آشنا می کنیم.

عنوان مقاله ی ISI

  1. عنوانی که برای مقاله در نظر می گیرد باید حتما شفاف و کلمات کلید مرتبط را دربربگیرد.
  2. عنوانی کمه در نظر می گیرد باید کمتر از ۲۰ کلمه باشد
  3. به وسیله ی عنوان باید بتوانید هدف اصلی مقاله را بیان کنید
  4. عنوان نباید اشتباه دستوری یا املایی داشته باشد
  5. عنوان مقاله باید دارای قسمت هایی مانند متغیرهای کاربردی، ارتباط بین متغیرها و جامعه ی هدف باشد
  6. باید پژوهش های تجربی و متغیرهای وابسته و مستقل در عنوان در نظر گرفته شود.

خلاصه ی مقاله ISI

خلاصه ی یک مقاله خوب، یکی از مهم ترین بخش های مقاله ی ISI است که باید در آن تمنامی مراحل به طور خلاصه در اختیار خواننده قرار بگیرد. چکیده ی مقاله باید حتما واضح و شفاف سازی شده باشد.

خلاصه ی مقاله را معمولا در یک پاراگراف ۲۵۰ کلمه ای می نویسند و باید به صورتی باشد که عنوان و مراحل انجام کار و نتایج، ذکر شده باشد.

مرحله های مختلف نوشتن چکیده ی مقاله

  1. با متن مقاله و موضوع پژوهش آشنایی کامل داشته باشید
  2. مطالب اصلی را جداسازی کنید
  3. نکات اصلی باید یادداشت شوند
  4. حتما پیش نویس داشه باشید
  5. پیش نویس را بازخوانی کنید و حتما رفع اشکال نمایید
  6. چکیده نهایی را یادداشت نمایید

بخش های دیگر خلاصه ی مقاله ی ISI

بیان مطلب: دو الی سه خط از چکیده را شامل می شود و همراه با مقدمه شروع می شود. در این بخش بیشتر باید سوالی و ابهامی رفتار کنید و از بیان اصطلاحات خاص خودداری کنید.

روش بررسی

در این بخش باید حتما ۲ تا ۳ خط در مورد موارد زیر بیان کنید:

  • نوع تحقیق
  • محل تحقیق
  • دوره تحقیق
  • جامعه تحقیق

روش انتخاب حجم نمونه

محقق باید با تکیه بر روش های تحقیقاتی خود، ایده و تفکر خود را ثابت نماید.

نتیجه ی تحقیق: در این قسمت باید حتما فرضیه های رد و یا تایید شوند. آنها را می توانید در ۳ الی ۴ خط خلاصه کنید.

کلمات کلیدی

کلمات کلید بین ۳ تا ۵ کلمه باید باشند و باید با کام از هم جدا شوند. از کلمه کلیدی باید در عنوان خود استفاده کنید تا خواننده راحت تر بتواند به مقاله ی شما دسترسی پیدا کند.

مقدمه مقاله ISI

مقدمه ی مقاله باید مانند دیگر مقاله ها، طوری باید نوشته شود که خواننده را ترغیب نماید. ابتدا موضوع مقاله را از منابع معتبر معرفی نمایید. هرچه منبع معتبر باشد خواننده را بیشتر جذب می کند که ادامه ی مقاله را بخواند.

مقاله شما به گونه ای باشد که بتوانید آن را به پژوهش هایی که در گذشته انجام داده اید؛ ارجاع دهید. اگر مقاله ی شما قابلیت آن را نداشته باشد که به رفرنس ها ارجاع داده شود، از ارزش مقاله ی ISI شما کاسته خواهد شد. درج سال های پژوهشی نیز یکی از الزاماتی که باید در مقاله ی ISI نیز در نظر داشته باشید.

نکاتی که باید در مقاله ی ISI رعایت شوند

  • توضیح دادن مسئله ها
  • معرفی مشکلات و مسئله های مرتبط با عنوان
  • طرح کردن سوال ها و نظریه ها
  • در نظر گرفتن نکات منفی و توجه به نتایج مثبت اجرایی
  • بررسی تحقیقات و پژوهش های گذشته
  • در مقاله ی ISI از یک نفر به عنوان رفرنس نام ببرید

روش تحقق برای مقاله ی ISI

در این بخش تمام فعالیت های محقق بیان می شود و تمام منابع و رفرنس هایی که گرد آوری شده است، نام برده خواهد شد. برای چاپ مقاله ی ISI حتما باید یک متخصص مورد اعتماد صحبت کنید. همچنین مشورت با یک متخصص آمار برای نوشتن روش تحقیق الزامی می باشد.

برای مطالعات تحقیقات می توانید از مطالعات آزمایشگاهی استفاده کنید. دلیل آن هم این است که حجم کار علمی در آنها بالاست. در مقاله ی خود می توانید یک ستون برای مطالعات آزمایشگاهی در نظر بگیرید.

نتیجه های تحقیق

نتایج و پژوهش هایی که به صورت فردی و یا جمعی در مورد مقاله انجام شده است، باید به طور کامل و خوانا در مقاله ی ISI درج کنید. در بخش نتیجه، نویسنده نتیجه ی شخصی خود را با دیگر نویسنده ها مقایسه می کند.

برای اینکه اعتبار مقاله بالا رود باید از به روز ترین مطالب موجود و پژوهش ها برای بخش نتایج خود استفاده کنید. حتما محدودیت های موجود در پژوهش مقاله را ذکر نمایید و برای پژوهش های آینده پیشنهادات لازم را ارائه دهید.

تشکر

این موضوع کاملا اختیاری است و می توانید در مقاله ی خود از دوستان و استاید و متخصصانی که از آنها برای حمع آوری مقاله کمک گرفته اید، با چند جمله تقدیر و تشکر نمایید.

رفرنس های مربوط به مقاله

مانند دیگر مقالات باید حتما تمام منابع و رفرنس هایی که از انها برای نوشتن مقاله استفاده کرده اید، در آخر مقاله از آنها یاد کنید. این بخش یکی از مهم ترین و اصلی ترین قسمت هایی است که باید در مقاله ی ISI به آن توجه شود.

منابعی که در پایان مقاله قصد دارید کاملا باید دقیق و بدون نقص باشند. هر ایراد و مشکلی در ارائه ی منبع ها سبب می شود که از اعتبار مقاله ISI کاشته شود. جدولی که اطلاعات کاملی از منابع و رفرنس ها در اختیار خواننده قرار می دهد باید کمتر از ۱۵ صفحه باشد.

تشخیص مقاله ISI

با مراجعه به مجلات تامسون که هر ساله توسط موسسه ی تامسون در اختیار دانشمندان قرار می گیرد، می توانید از نزدیک با نحوه ی نوشتن اصولی مقاله ی ISI آشنا شوید. لیست های مقالات را می توانید در سایت های تامسون رویترز مشاهده نمایید. در این وبسایت ها می توانید پوشش های مختلف برای مقالات ISI را بشناسید.

سخن آخر

همانگونه که مشاهده کردید برای مقاله نویس خوب و حرفه ای شدن یک سری اصول و قوانینی که مختص مقاله نویسی است باید رعایت شود تا مقاله نهایی از کیفیت بالایی برخوردار باشد. در این مطلب ما به تمام نکاتی که می تواند شمارا در تبدیل شدن به مقاله نویس خوب راهنمایی کند، اشاره کرده ایم امیدواریم مفید واقع شده باشد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تذکر جدی رهبر انقلاب به عکاسان خبری در کرمانشاه/ با کفش وارد نشوید+عکس (295 نظر) مهران رجبی: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد (112 نظر) دیدار بازیگران معروف و محبوب ایرانی با رهبر انقلاب/ از شاهرخ استخری تا مصطفی زمانی و عموپورنگ+عکس (110 نظر) چیدمان میز صبحانه مفصل و متنوع آیسان خانوم نو عروس رضا گلزار برای همسرش/ چه کدبانو و با سلیقه+عکس (103 نظر) خلاقیت بی نظیر معلم اصفهانی برای روحیه دهی به دانش آموزان حماسه ساز شد +فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (60 نظر) روایت جالب از زندگی شخصی رهبر معظم انقلاب؛ از پیاده‌روی رهبری در خانه‌شان تا ماجرای عمل جراحی ایشان بدون بیهوشی عمومی (57 نظر) خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل گل رُز/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس (56 نظر) رونمایی از عبای طلاییِ حسن روحانی در دیدار نوروزی با سیاستمداران+عکس (54 نظر) مراسم عقد ساده و بدون تجملات نوه آیت الله هاشمی رفسنجانی با حضور نوه امام خمینی/ چه منزل باصفا و دلبازی+عکس (43 نظر) محمدرضا گلزار با این عکس نوستالژیک در کنار سفره هفت سین تولد پدرش را تبریک گفت/ چه پدرشوهر باکلاس و جنتلمنی داره آیسان خانوم (42 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی در ابداع توالت خیلی عمومی در هوای آزاد/ هنر نزد ایرانیان است و بس😂+عکس (39 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای به سیخ کشیدن کباب حماسه آفرید/ مغز اینو باید طلا گرفت + عکس (37 نظر) چرا رهبر انقلاب در زمان ایراد خطبه نماز عید فطر بغض کردند؟ (36 نظر) جشن خودمونی و کیک تولد متفاوت محمود احمدی نژاد جلوی در خانه شان در نارمک تهران+عکس (36 نظر) نگاهی به دکوراسیون خانه محمدرضا گلزار و نو عروسش آیسان خانوم/ چه شیک و باکلاس +عکس (33 نظر)
دیگران می‌خوانند   
نیم نگاهی به دکوراسیون شیک و باکلاس خانه حسین کنعانی زادگان ستاره فوتبال/ چه مبل خوشگلی داره +عکس نگاهی به مراسم تولد هوش پَران حسین کنعانی زادگان ستاره فوتبال با دیزاین شاهکار/مبارکا باشه +عکس فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 29 فروردین 1403 فال روزانه امروز چهارشنبه 29 فروردین ماه 1403 معرفی بروکر کوتکس فال ابجد روزانه چهارشنبه 29 فروردین 1403 عملیات ایران باعث مهار نتانیاهو می‌شود زدن یک تیر و سه نشان با رزرو تور اروپا در زمان برگزاری فستیوال فیلم کن! تیغه چاقوی شوهر در قلب زنی که طلاق می‌خواست/ مرد همسرکش بخشیده شد چون... فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 29 فروردین ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 29 فروردین 1403 + فیلم تعجب و شگفتی رسانه اسرائیلی از واکنش علی کریمی به حمله موشکی پهپادی سپاه به اسرائیل روایت جالب رهبر معظم انقلاب از کتاب کرایه کردنشان به مبلغ هر شب 1 قِران+ویدیو/ کتابفروشی ناراحت شد که چرا من هر جلد رو توی یک شب میخونم! فرمول محاسبه وزن ورق روغنی نگاهی به دسته گل شیک و حلقه های زیبا و باکلاس سوگل طهماسبی، ریحانه سریال فاصله ها/ ایشالا به پای هم پیر بشین+عکس ماجرای فوت یک دختر در اجرای طرح عفاف و حجاب در خیابان وزرا چیست؟ خلاقیت تحسین برآنگیز شهرداری در ترغیب کودکان به انداختن زباله در سطل آشغال+عکس/ آفرین به این ذهن توانمند👏 نگاهی به تمرینات سخت ورزشی امیرحسین زارع کشتی گیر افتخار آفرین در کنار ساحل/ هزار ماشلله به این جوون پُر زور +فیلم توقیف تریلی با یک تن مواد مخدر شیشه در این شهر! رونمایی از حضرت عشق امیرحسن زارع مدال آور کشتی/ همیشه کنار هم +عکس عکسی بانمک و جالب از دوران کودکی لعیا زنگنه، رعنای سریال مادرانه/ چقد ناز و دوست داشتنی بوده😍 حضور بازیگران معروف و محبوب در مراسم تشییع حسن جوهرچی، شوهرعمه شاهرخ استخری در سریال فاصله ها/ از لعیا زنگنه تا رضا توکلی و امین تارخ+عکس بیوگرافی و زندگی خصوصی رضا اکبرپور، اسماعیل سریال گیلدخت و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی رونمایی از روستایی با اهالی فرهیخته؛ از دهیار دهه هفتادی با لیسانس حسابداری تا چوپانی با فوق لیسانس علوم سیاسی خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل ابر/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس خلاقیت خنده دار و هدفمند مادر ایرانی با بامیه‌های مونده از ماه رمضان+عکس/چیزی نیست همونه فقط تغییر کاربری داده🤣 6 فرد مشهور که ضریب هوشی آن‌ها با انیشتین برابری می‌کند (عکس) کیک تولد دخترونه و شیک دختر نوجوان ابراهیم تاتلیسس/ ولی بیشتر از مادرش شبیه باباشه مگه نه؟ لحظه عجیب ترکیدن نورافکن استودیو در پخش زنده شبکه خبر+ویدیو (عکس) تفریح هیجان انگیز و خفن نیکای سریال "پایتخت" در شهربازی استکهلم سوئد! شهر جن‌ها در صحرای عمان و افسانه‌هایی جادویی که دهان به دهان روایت می‌شوند +عکس وقتی نصاب سینک ظرفشویی واحدهای عملی دوره‌اش رو آنلاین پاس کرده+عکس/ اُستاد، برای نکات ریز جزوه میدین یا خودمون بنویسیم؟🤣 مهدکودک: آری یا خیر؟ (ویدئو) سوت بلبلی زدن بامزه نعیمه نظام دوست و سمیرا حسن پور در برنامه "اسکار" مهران مدیری/ بقول بهنام تشکر؛ نعیمه میتونه! سنگ تمام پوریا پورسرخ در چیدمان میزغذا و میز میوه در میزبانی از بازیگران و دوستانش در خانه رویایی و اروپاییش+عکس/ چقد خوش سلیقه و تمیز👌 نگاهی به ماشین لوکس و هوش پَران امیرمحمد یزدانی مدال آور کشتی/ این ماشین نیست هواپیماست +عکس عکسهای یادگاری هستی مهدوی فر، رهایِ سریال مادرانه با چهره های فوتبالی در رستورانی لاکچری و روباز/ علی دایی و کارلوس کی‌روش و... جدیدترین عکس روژا، دختر مو فرفری و بانمک مهدی سلطانی، اردلان سریال "مادرانه" + عکسهای قدیمی گریم سخت و سنگین شازده مفخم سریال "گیلدخت"، صالح میرزاآقایی، برای بازی در نقش امام خمینی/ بنظرتون شبیه ایشون شدن؟ سلفی جذاب ثریا قاسمی، خانم گل سریال گیلدخت و پسرش داخل ماشین لوکسشان/ چقدر مادر و پسر شبیه همدیگه هستن+عکس
تیتر امروز   
ماجرای دلبری زن آلمانی برای شاه قاجار!/ دیگری‌های غریب و عجیب از خودش در میاورد ... فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 29 فروردین 1403 فال روزانه امروز چهارشنبه 29 فروردین ماه 1403 فال ابجد روزانه چهارشنبه 29 فروردین 1403 عملیات ایران باعث مهار نتانیاهو می‌شود تیغه چاقوی شوهر در قلب زنی که طلاق می‌خواست/ مرد همسرکش بخشیده شد چون... فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 29 فروردین ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 29 فروردین 1403 + فیلم تعجب و شگفتی رسانه اسرائیلی از واکنش علی کریمی به حمله موشکی پهپادی سپاه به اسرائیل ماجرای فوت یک دختر در اجرای طرح عفاف و حجاب در خیابان وزرا چیست؟ توقیف تریلی با یک تن مواد مخدر شیشه در این شهر! بیوگرافی و زندگی خصوصی رضا اکبرپور، اسماعیل سریال گیلدخت و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی رونمایی از روستایی با اهالی فرهیخته؛ از دهیار دهه هفتادی با لیسانس حسابداری تا چوپانی با فوق لیسانس علوم سیاسی 6 فرد مشهور که ضریب هوشی آن‌ها با انیشتین برابری می‌کند شهر جن‌ها در صحرای عمان و افسانه‌هایی جادویی که دهان به دهان روایت می‌شوند +عکس