چگونه گوشی های اندرویدی را ریست فکتوری کنیم؟چه مزایا و معایبی دارد؟+ فیلم آموزشی

  یکشنبه، 04 تیر 1402   زمان مطالعه 9 دقیقه
چگونه گوشی های اندرویدی را ریست فکتوری کنیم؟چه مزایا و معایبی دارد؟+ فیلم آموزشی
اگر تاکنون مشکل جدی با گوشی ‌های اندرویدی و آیفون های خود داشته اید و یا تصمیم به فروش گوشی هوشمند خود گرفته‌اید، بدون تردید باید تنظیمات کارخانه را بر روی گوشی اعمال کنید. ریست فکتوری در موارد دیگر نیز می‌تواند برای شما کاربردی باشد. در ادامه ساعدنیوز به آموزش ریست فکتوری و مزایا و معایب این روش خواهد پرداخت.

ریست فکتوری گوشی یا همان بازگردانی گوشی به تنظیمات کارخانه معمولا آخرین راهی است که کاربران برای حل مشکلات متفاوت گوشی های هوشمند انجام می دهند. البته انجام ریست فکتوری گوشی های هوشمند یا همان بازگردانی تنظیمات گوشی به حالت کارخانه، تنها به دلیل حل مشکلات گوشی انجام نمی شود. با هر بار بازگردانی گوشی به تنظیمات کارخانه، تمامی اطلاعات و تنظیمات گوشی پاک می شود و به حالت اولیه باز میگردد. از این رو می توان از این روش برای مواردی که قصد فروش گوشی هوشمند را دارید یا می خواهید آن را واگزار کنید، به عنوان روشی کارآمد استفاده کنید. در این محتوا به مهم ترین نکات درباره ریست فکتوری گوشی های هوشمند و نحوه انجام آن خواهیم پرداخت.

در چه مواقعی ما نیاز به ریست فکتوری داریم؟

حال که به طور کلی با مفهوم ریست ‌فکتوری آشنا شده اید، ممکن است سوالات مختلفی در ذهن شما ایجاد شود. این که دلیل ریست فکتوری چیست و در چه مواقعی می توان از این فرآیند استفاده کرد، به نکات مختلفی شما را خواهد رساند. در واقع مشکلات و موارد متعددی وجود دارند که شما را ملزم به بردن گوشی به تنظیمات کارخانه خواهند کرد. این راهکار موثر به خوبی می تواند بخش زیادی از مشکلات را برطرف نمایند. یکی از مهمترین مواردی که به بازگرداندن گوشی به تنظیمات کارخانه شما را وادار می کند، داشتن قصد فروش آن خواهد بود. با توجه به اینکه تمام اطلاعات و داده های شخصی شما بر روی گوشی ذخیره می شوند، هنگامی که قصد فروش آن را دارید باید این اطلاعات را حذف کنید. به همین علت بردن گوشی به تنظیمات کارخانه راه حلی موثر شناخته می‌شود. در کنار این مورد در پاره‌ای از اوقات استفاده از اپلیکیشن های مختلف و بازی های سنگین ممکن است گوشی‌های هوشمند را با مشکلاتی مانند کندی و لگ همراه کند. به همین علت راهکار موثر برای رفع این مشکل، بازگرداندن به تنظیمات کارخانه خواهد بود. گاهی اوقات این مشکلات سخت افزاری نیز موجب می‌شوند که گوشی شما به صورت ناگهانی خاموش شود. هر چند که در بسیاری از مواقع باید برای تعمیر گوشی خود از یک فرد وارد کمک بگیرید ولی به طور مکرر مشاهده شده که ریست فکتوری نیز به خوبی می‌تواند این مشکل را برطرف نماید. در واقع بسیاری از کاربران هنگام مواجهه با مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری، آخرین راه حل را برای برطرف کردن این ایرادات، بازگرداندن گوشی به تنظیمات کارخانه در نظر می گیرند.

پوستر ریست کردن گوشی

اقدامات قبل از ریست فکتوری

نکته بدیهی که در بالا بیان کردیم حذف تمام اطلاعات شخصی و داده های موجود در گوشی های هوشمند و تبلت ها پس از انجام فرآیند ریست فکتوری خواهد بود. انجام این تکنیک تمام فایل های شخصی، اپلیکیشن ها و اطلاعاتی مانند پیامک و مخاطبین را از گوشی حذف می کند. با این حال برخی از گوشی های هوشمند تنظیماتی پیش روی شما قرار داده تا بتوانید با استفاده از آن ها مواردی خاص را در حافظه گوشی حفظ کنید.

یکی از راهکارهایی که قبل از بازگرداندن گوشی هوشمند به تنظیمات کارخانه می‌تواند برای شما موثر باشد، ذخیره سازی داده های شخصی در مکانی امن خواهد بود. با استفاده از یک مموری کارت یا هارد اکسترنال می‌توانید تمام عکس، فیلم و فایل های صوتی موجود در گوشی هوشمند خود را ذخیره کنید. علاوه بر این تمام رمزهای ورود را در مکانی امن ذخیره کرده تا پس از نصب مجدد اپلیکیشن ها بتوانید از آنها بهره ببرید.

قبل از انجام ریست فکتوری می توانید از اکانت گوگل خود استفاده کرده و همگام سازی گوشی هوشمند را با آن انجام دهید. پیش از انجام این عمل می توانید این گزینه را فعال کرده تا به راحتی پس از طی کردن فکتوری ریست بتوانید اطلاعات مورد نیاز را بازیابی کنید. این اطلاعات می توانند عکس ها، فیلم ها و فایل های صوتی، مخاطبان و همچنین اطلاعات مرورگر باشند. برای ریکاوری گوشی هوشمند خود پس از ریست فکتوری با ورود به حساب کاربری گوگل می توانید به بخش تنظیمات رفته و پس از انتخاب اکانت gmail، روی به انتخاب گزینه Sync Account بیاورید. حال می توانید گزینه های مورد نظر خود را فعال کرده تا اطلاعات موجود را مجدداً بازیابی کنید.

یکی دیگر از نکاتی که قبل از بازگرداندن گوشی هوشمند به تنظیمات کارخانه باید به آن دقت شود، پر بودن باتری و اتصال به شارژر خواهد بود. با توجه به اینکه در حین انجام فرآیند ریست فکتوری، سخت افزارهای مختلف مانند رام با حساسیت بالایی این فرآیند را انجام می دهند، نباید باتری گوشی هوشمند شما خالی باشد. به همین علت سعی کنید قبل از انجام این روش و شروع فرآیند بازگرداندن به تنظیمات کارخانه، گوشی خود را حداقل 50 درصد شارژ کنید.

خارج کردن میکرو اس دی و سیم کارت از دیگر نکاتی به شمار می‌روند که می‌توانند به عنوان نکات مهم قبل از ریست فکتوری عنوان شوند. فراموش نکنید با خارج کردن حافظه جانبی تمام اطلاعات ذخیره شده بر روی آنها را می‌توانید حفظ کنید. علاوه بر این برداشتن سیم کارت از روی گوشی هوشمند نیز موجب جلوگیری از حذف مخاطبین و پیامک های ذخیره شده بر روی آن می شود.

ویژگی ها و مزایای ریست فکتوری

مهمترین ویژگی بازگرداندن گوشی هوشمند به تنظیمات کارخانه هنگامی نمایان می‌شود که شما قصد فروش گوشی خود را داشته باشید. اگر قصد ندارید که داده‌های شخصی شما توسط خریدار بازبینی شوند، باید قبل از فروش گوشی، تنظیمات مجدد کارخانه را انجام دهید.

علاوه بر این برای رفع مشکل کندی گوشی هوشمند، استفاده از فرآیند ریست فکتوری به بهترین شکل می تواند پاسخگوی نیازهای شما باشد. گاهی اوقات به واسطه پر شدن حافظه داخلی به شکل بیهوده، سرعت پردازش گوشی به مقدار قابل توجهی کاسته می‌شود. به همین علت بازگرداندن گوشی به تنظیمات کارخانه به خوبی می تواند برنامه ها و بازی های مختلف را سریع تر اجرا کند.

کاربر می تواند با انجام این روش یک فضای خالی گسترده و تمیز برای خود فراهم کند. این شرایط امکان می دهد که یک شروع مجدد برای نصب اپلیکیشن های کاربردی پیش رو داشته باشید. در نهایت باید بدانید که فکتوری ریست موجب ارتقاء کیفیت اجرای نرم افزارهای مختلف خواهد شد. امروزه نرم افزارهای مختلفی به شما کمک می کنند تا بتوانید برای بازگرداندن گوشی به تنظیمات کارخانه از آنها بهره ببرید.

روش های انجام ریست فکتوری (بازگردانی تنظیمات گوشی به حالت کارخانه)

به صورت کلی 3 روش اصولی برای انجام این کار وجود دارد. با توجه به دلیل انجام ریست فکتوری و شرایط گوشی باید یکی از روش ها را انتخاب کنید. برخی از این روش ها برای مواقعی که گوشی خراب هستند کاربرد دارند و برخی دیگر برای مواقعی که گوشی هیچ مشکلی ندارد، انتخاب مناسبی هستند. در این قسمت به بررسی هر سه روش ریست فکتوری گوشی خواهیم پرداخت.

بازگردانی گوشی به تنظیمات کارخانه از منو تنظیمات (اندروید و آیفون)

ساده ترین و مطمئن ترین روش برای بازگردانی گوشی به حالت کارخانه، استفاده از قابلیتی است که در منو تنظیمات انواع گوشی های هوشمند فراهم شده است. این قابلیت با عنوان Reset Device در قسمتBackup and Reset تنظیمات گوشی قرار دارد. همچنین با استفاده از این روش می توانید قبل از بازگردانی گوشی به تنظیمات کارخانه، یک فایل بک آپ از گوشی خود تهیه کنید. روش های بکاپ گوشی در گوشی های هوشمند متفاوت است. اگر فکر می کنید بکاپ گیری و بازگردانی آن ممکن است برایتان سخت باشد، استفاده از کارت حافظه، بهترین راه حل است. تمامی داده های گوشی همراه را به کارت حافظه یا فلش مموری انتقال دهید، سپس عملیات بازگردانی را انجام دهید. روش بازگردانی با تنظیمات نرم افزاری در صورتی بهترین انتخاب است که پسورد گوشی را داشته باشید و برنامه های گوشی اجرا شوند و امکان مراجعه به قسمت تنظیمات گوشی وجود داشته باشد. اما در صورتی که پسورد گوشی را به یاد نداشته باشید یا مشکلات نرم افزاری به شما اجازه ندهد به منو تنظیمات بروید، می توانید از روش بعدی استفاده کنید.

پاک کردن اطلاعات گوشی با استفاده از Recovery Mode

این روش برای مواقعی مناسب است که گوشی موبایل با مشکلات نرم افزاری مواجه شده است. همچنین در مواقعی ریکاوری گوشی با روش ریکاوری مود، ابتدا باید گوشی خود را خاموش کنید. البته برخی از گوشی ها برای خاموش شدن نیاز به پسورد دارند، پس می توان گفت این روش برای این دسته از گوشی ها نمی تواند مناسب باشد. بعد از خاموش کردن گوشی باید دکمه پاور به همراه یکی از دکمه های ولوم را نگه دارید تا لوگوی گوشی نمایان شود. بهتر است در این مرحله قاب گوشی را خارج کنید تا راحت تر بتوانید دکمه ها را نگه دارید. البته نگه داشتن دکمه ها برای باز شدن منوی ریکاوری در گوشی های متفاوت فرق دارد. از این رو در صورتی که دکمه پاور به همراه ولوم بالا یا ولوم پایین شما را به منو ریکاوری هدایت نکرد، باید دکمه ریکاوری مدل گوشی خود را جستجو کنید. بعد از اینکه با نگه داشتن دکمه ولوم و پاور، صفحه ی ریکاوری مود، ظاهر شد باید گزینه Backup and Restore را انتخاب کرده سپس Backup را بزنید. توجه داشته باشید که در این حالت، لمس صفحه نمایش کار نمی کند. بلکه برای جابجایی بین گزینه ها باید از کلیدهای ولوم استفاده کنید. در صورتی که یک کارت حافظه درون گوشی قرار داشته باشد، بعد از اینکه این گزینه را انتخاب کنید، ابتدا عملیات پشتیبان گیری از دیتاهای گوشی انجام می شود.

ریست فکتوری گوشی با استفاده از کد (کد ریست فکتوری گوشی)

آخرین روشی که برای ریست فکتوری گوشی می توانید استفاده کنید، بازگردانی گوشی به واسطه کد است. با استفاده از این روش، امکان بکاپ گیری وجود ندارد. از این رو باید توجه داشته باشید که قبل از شروع ریست فکتوری باید حتما فرآیند پشتیبان گیری را انجام دهید. پیشنهاد می کنیم تنها در صورتی از این روش برای ریست فکتوری سامسونگ، شیائومی و غیره استفاده کنید که امکان انجام روش های قبلی وجود نداشته باشد. برای بازگردانی گوشی به تنظیمات کارخانه تنها کافیست کد 27673855# را در گوشی خود وارد کنید. توجه داشته باشید که با وارد کردن این کد در گوشی هوشمندتان هیچ صفحه جدیدی باز نمی شود که تاییدیه خاصی از شما اخذ شود. بعد از فشردن آخرین دکمه یعنی همان دکمه # فرآیند حذف تمامی داده های گوشی شما شروع می شود. بعد از شروع شدن این فرآیند به هیچ عنوان نمی تواند روند کار را متوقف کنید. از این رو باید تمامی دقت و توجه خود را برای بکاپ گیری از فایل ها در نظر داشته باشید. تنها فایل های مموری کارت و سیستم در این روش باقی می ماند و سیستم اندروید به صورت کامل از ابتدا نصب می شود.

بهترین روش ریست فکتوری گوشی کدام است؟

با توجه به شرایط و دلیلی که برای ریست کردن گوشی دارید، باید یکی از این روش ها را انتخاب کنید. اما به صورت کلی روش اول (بازگردانی تنظیمات کارخانه با تنظیمات گوشی) مطمئن ترین و بهترین روشی است که برای انجام این کار می توانید انتخاب کنید.

چرا باید گوشی را ریست فکتوری کنیم؟

هیچ بایدی وجود ندارد. بازگردانی گوشی به تنظیمات کارخانه بیشتر مواقع به دلیل حل مشکلات ناشناخته مانند خاموش شدن ناگهانی گوشی انجام می شود. هر چند که برای چنین مشکلاتی دلایل رایج تر مانند خراب شدن باتری گوشی باید بررسی شود اما همانطور که گفتیم ریست فکتوری می تواند آخرین راه حل برای مشکلات این چنینی باشد.

سخن پایانی

بنابراین با استفاده از روش های فوق به راحتی رست فکتوری انجام دهید و سرعت و امنیت گوشی همراه خود را افزایش دهید. همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (405 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (169 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (152 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (71 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (61 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (52 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (16 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (11 نظر) حضور جذاب بازیگران معروف و مشهور ایرانی در کنسرت رضا گلزار/ از منوچهر هادی تا ترلان پروانه و فرزاد فرزین+عکس (10 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس