چگونه سرعت اینترنت لپتاپ را بصورت چشمگیر افزایش دهیم؟+ فیلم آموزشی

  یکشنبه، 25 تیر 1402   زمان مطالعه 10 دقیقه
چگونه سرعت اینترنت لپتاپ را بصورت چشمگیر افزایش دهیم؟+ فیلم آموزشی
آیا از سرعت پایین اینترنت گوشی خود رنج می‌برید؟ بدون تردید باید سرعت پایین اینترنت را بسیار ناامیدکننده توصیف کرد که هم اکنون ممکن است شما هم دچار این مشکل باشید. در این مقاله قصد داریم روش‌های افزایش سرعت اینترنت لپ تاپ را آموزش دهیم تا شما بتوانید شرایط را به سود خود تغییر دهید و از سرعت بالای اینترنت لذت ببرید. همراه ما باشید.

پایین بودن سرعت اینترنت یکی از ناامیدکننده‌ترین مشکلاتی است که تقریبا تمامی کاربران ایرانی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند؛ اما برخی از کاربران به دلیل تنظیمات اشتباه، نصب برنامه‌های پرمصرف و غیره با این مشکل درگیر هستند. اگر شما جز این کاربران هستید و احساس می‌کنید که سرعت اینترنت سیستم شما بیش از اندازه کم است، نگران نباشید. در این مقاله 9 ترفند برای بالا بردن سرعت اینترنت لپ تاپ به شما معرفی می‌کنیم، امیدواریم که گره از مشکل شما باز کنند.

1- مدیریت برنامه‌هایی متصل به شبکه؛ روشی برای افزایش سرعت اینترنت کامپیوتر

ممکن است بدون آن که بدانید برنامه‌ای روی ویندوز شما در حال اجرا باشد که حجم بالایی از شبکه شما را مصرف می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که سرعت اینترنت برای اجرای برنامه‌ها یا بازی‌های موردنظر شما کاهش پیدا کند. پس بهتر است نگاهی به برنامه‌هایی داشته باشید که در پس زمینه ویندوز شما و بدون سروصدا در حال اجرا شدن هستند.

برای این کار روی صفحه کلید، به صورت هم‌زمان دکمه‌های Ctrl + Shift + ESC را فشار دهید. پنجرۀ Task Manager برای شما باز می‌شود. برای مدیریت برنامه‌های مصرف کننده شبکه روی گزینۀ More Details کلیک کنید. حالا در پنجرۀ که روبروی شما باز شده است، تب Processes را باز کنید. در این تب می‌توانید مقدار مصرف منابع توسط برنامه‌های مختلف را ببینید.

در ستون Network میزان استفاده هر برنامه از شبکه اینترنت نمایش داده می‌شود. اگر عددی یا اعدادی در این ستون خیلی زیاد باشند، به این معنی است که برنامه‌ای که در آن سطر نوشته شده، بیش از حد اینترنت شما را مصرف می‌کند. توصیه می‌کنیم که این برنامه‌ها را ببندید.

برای این کار می‌توانید روی نام برنامه راست کلیک کرده و گزینۀ End task را انتخاب کنید. بد نیست بدانید که در همین پنجره و با استفاده از ستون Power Usage می‌توانید برنامه‌هایی را که شارژ باتری لپ تاپ شما را بسیار مصرف می‌کنند، هم بشناسید و برای افزایش عمر باتری لپ تاپ خود آن‌ها را ببندید.

 مدیریت برنامه‌هایی متصل به شبکه

2- غیرفعال سازی آپدیت خودکار ویندوز

فعال بودن آپدیت اتوماتیک در ویندوز می‌تواند بخشی از حجم اینترنت شما را به خود اختصاص دهد. پس بد نیست که آن را غیرفعال کنید. البته روش این کار در نسخه‌های مختلف ویندوز متفاوت است که ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

غیرفعال کردن به‌روزرسانی خودکار در ویندوز 7 و 8

وارد Control Panel سیستم خود شوید. سپس روی گزینۀ Windows Update کلیک کنید. در قسمت سمت چپ پنجرۀ جدید Change Settings را انتخاب کنید. در آخر از منوی کشویی گزینۀ Never Check For Updates را انتخاب کنید. فراموش نکنید که برای ذخیره کردن این تنظیمات قبل از خارج شدن روی گزینه Save کلیک کنید.

غیرفعال‌سازی آپدیت خودکار در ویندوز 10

امکان غیرفعال سازی همیشگی در ویندوز 10 تعریف نشده است. با این وجود می‌توانید بعد از پشت سر گذاشتن مراحل زیر، به‌روزرسانی را تا مدت زمان مشخصی متوقف کنید. واردSettings ویندوز شوید و از آن‌جا گزینۀ Update & Security را انتخاب کنید. بعد از آن روی گزینۀ Windows Update کلیک کنید. در سمت راست و پایین پنجرۀ جدید Advanced options را انتخاب کنید. پنجرۀ جدیدی برای شما باز می‌شود که باید عبارت Pause until را در آن پیدا کرده و منوی کشویی زیر آن را با کلیک روی علامت فلش باز کنید و دورترین تاریخ ممکن را انتخاب کنید.

غیرفعال‌سازی آپدیت خودکار در ویندوز 10

3- حذف Extensions در مرورگر کروم برای بالا بردن سرعت دانلود در لپ تاپ

اگر برای اتصال به اینترنت از مرورگر کروم استفاده می‌کنید و افزونه یا Extensionsهای بلااستفاده‌ای را روی آن نصب کرده‌اید، بهتر است که حذفش کنید. احتمالا با این کار اندکی سرعت اینترنت خود را بهبود می‌بخشید. برای این کار کافی است که:

  • مرورگر کروم خود را باز کنید.

  • در سمت راست و بالا روی منوی سه نقطه کلیک کنید.

  • در میان منوی نمایش داده شده ابتدا گزینۀ more tools و سپس Extensions را انتخاب کنید.

  • پنجرۀ ظاهر می‌شود که در آن می‌توانید افزونه‌هایی مرورگر خود را مشاهده کنید و هر کدام را که احساس می‌کنید نیازی به آن ندارید، با گزینۀ Remove حذف کنید.

  • اگر در هنگام امتحان کردن این ترفندها احساس می‌کنید که دمای سیستم شما بالا می‌رود، حتما دلایل داغ شدن لپ تاپ خود را بررسی کنید؛ قبل از آن که به قطعات سخت افزاری آسیبی وارد شود.

4- ایجاد محدودیت در مصرف پهنای باند ویندوز

هنگامی که به اینترنت متصل هستید، فایل‌های سیستمی و برنامه‌های نصب شده روی ویندوز درصد بالایی از پهنای باند شما را به خود اختصاص می‌دهند و تنها چیزی در حدود 20 درصد از پهنای باند اینترنت برای استفاده شما آزاد خواهد بود. برای این که پهنای باند مصرفی ویندوز را کنترل و محدود کنید، باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

  • روی کیبورد، هم‌زمان کلیدهای Windows + R را فشار دهید.

  • پنجرۀ RUN باز می‌شود که باید در کادر آن عبارت msc را عینا وارد کرده و در آخر روی OK کلیک کنید.

  • در پنجرۀ جدیدی که روبروی شما باز شده است، گزینۀ Computer Configuration را انتخاب کنید.

  • سپس به ترتیب گزینه‌های Administrative Templates، Network ، QoS Packet Scheduler و در آخر Limit reservable bandwidth را انتخاب کنید.

  • در سمت چپ و بالای پنجرۀ جدیدی که روبروی شما ظاهر می‌شود، گزینۀ Not Configured به صورت پیش فرض انتخاب شده است؛ اما شما باید Enabled را فعال کنید.

  • سپس در سمت چپ و پایین و در بخش options گزینۀBandwidth limit را از 80 درصد به صفر کاهش دهید. در آخر هم پس از تایید تنظیمات از صفحه خارج شوید.

افزایش سرعت اینترنت لپتاپ

5- غیرفعال‌سازی آپلود آپدیت‌ها

شرکت مایکروسافت قابلیت Peer-to-Peer یا دانلود همتا به همتا را به ویندوز 10 خود اضافه کرده است. با این قابلیت زمانی که سیستم شما به‌روزرسانی‌ها را از سرورهای مایکروسافت دانلود می‌کند، به صورت خودکار آن را با دیگر رایانه‌هایی که به اینترنت متصل هستند، به اشتراک می‌گذارد.

این قابلیت در کشورهای دیگر کارآمد است؛ اما از آن‌جایی که پهنای باند را اشغال می‌کند، در ایران مشکل ساز خواهد شد. در واقع، برای کاربران ایرانی که همگی با مشکل کندی اینترنت مواجه هستند، فعال بودن این ویژگی می‌تواند اوضاع سرعت اینترنت را بدتر کند. به همین دلیل به عنوان یکی از ترفندهای افزایش سرعت اینترنت لپ تاپ خود باید این قابلیت را از طریق مراحل زیر غیرفعال کنید:

  • روی منوی استارت کلیک کرده و setting سیستم را باز کنید.

  • حالا وارد بخش Update & Security شوید.

  • از میان گزینه‌های سمت چپ، Windows Update را انتخاب کنید.

  • حالا در سمت راست پنجره روی گزینۀ Advanced options کلیک کنید.

  • در پنجرۀ جدید روی Delivery optimizations کلیک کنید.

  • حالا با خاموش کردن گزینۀ Allow Downloads from other PCs می‌توانید قابلیت همتا به همتا را به طور کلی غیرفعال کنید.

  • در صورتی که در منزل یا محل کار خود به شبکه‌ای از سیستم‌ها متصل هستید، بهتر است گزینۀ PCs on my local network را انتخاب کنید تا بسته‌های آپلود شده فقط میان سیستم‌های متصل به شبکه به اشتراک گذاشته شوند. در این صورت، تنها یک‌بار بسته‌های آپدیت را دانلود می‌کنید و سپس تمامی سیستم‌ها را به‌روزرسانی خواهید کرد. این کار کمک می‌کند تا در مصرف اینترنت خود به شکل چشم‌گیری صرفه‌جویی کنید.

افزایش سرعت اینترنت  لپتاپ

6- غیرفعال کردن محدودیت استفاده از اینترنت

قابلیت دیگر ویندوز 10 که غیرفعال کردن آن می‌تواند باعث افزایش سرعت اینترنت لپ تاپ شما شود، Metered connection است. مایکروسافت این قابلیت را برای کاربرانی ایجاد کرده است که برای استفاده از داده محدودیت دارند و می‌خواهند میزان مصرف اینترنت خود را کنترل کنند. اگر روی سیستم شما هم این گزینه فعال شده باشد، ممکن است به صورت خودکار سرعت برخی از برنامه‌ها و قابلیت‌ها را کاهش دهد تا میزان مصرف اینترنت را مطابق با محدودیتی که تعریف شده، کنترل کند.

برای بررسی فعال بودن یا غیرفعال بودن این قابلیت وارد بخش Settings شوید. سپس گزینۀ Network & Internet را انتخاب کنید. در این پنجره ابتدا گزینۀ Status و سپس گزینۀ Properties را انتخاب کنید که در زیر نام اتصال شما دیده می‌شود.

بعد از آن باید Metered Connection را انتخاب کنید. در پنجرۀ باز شده اگر گزینۀ Set as metered Connection روشن باشد، یعنی محدودیت در اتصال به اینترنت فعال شده است که باید آن را غیرفعال کنید.

غیرفعال کردن محدودیت استفاده از اینترنت

7- پاکسازی کش DNS؛ برای رفع مشکل کم بودن سرعت اینترنت

DNS سرویسی است که به انتقال اطلاعات بین سیستم شما و سرورهای اینترنتی کمک می‌کند. این سرویس یک حافظه پنهانی به نام کش DNS دارد. هنگامی که شما به یک آدرس اینترنتی مثل: https://saednews.com وارد می‌شوید، آدرس IP این سایت تا مدتی روی حافظه کش DNS ذخیره می‌شود تا در صورتی که مجدد قصد باز کردن آن صفحه را داشتید ، با سرعت بیشتری روی سیستم شما بارگذاری شود.

معمولا این حافظه به صورت خودکار پاکسازی می‌شود؛ اما گاهی به دلیل ورودی‌های مخرب یا نامناسب ممکن است این امر با اختلال همراه شود. از طرفی، خالی نشدن حافظه کش هم می‌تواند روی سرعت اینترنت شما اثر منفی بگذارد. بنابراین، بد نیست اگر برای پاکسازی کش DNS به صورت دستی اقدام کنید:

  • روی کیبورد هم‌زمان کلیدهای Windows + R را فشار دهید.

  • پنجرۀ RUN باز می‌شود که باید عبارت cmd را وارد کرده و اینتر بزنید.

  • در پنجره سیاه رنگ Command Prompt ، فرمان ipconfig /flushdns را وارد کنید.

چند دقیقه صبر کنید تا پاسخ Windows IP configuration successfully flushed the DNS Resolver Cache را روی صفحه مشاهده کنید. این پیام به این معنی است که شما موفق به حذف کش DNS شده‌اید.

پاکسازی کش DNS

8- تغییر سرور DNS؛ تاثیر dns در سرعت اینترنت

راه حل دیگری که به بالا رفتن سرعت اینترنت لپ تاپ شما کمک می‌کند، تغییر سرور DNS است. سیستم شما به صورت پیش‌فرض از سرور DNS ISP استفاده می‌کند؛ اما احتمالا با تغییر این سرور می‌توانید اتصال اینترنت خود را بهبود ببخشید. برای این کار مراحل زیر را با ما پشت سر بگذارید:

وارد منوی Start و پس از آن Control Panel شوید.

  • گزینۀ Network and Internet را باز کنید. (اگر این گزینه را پیدا نمی‌کنید، در سمت و بالای صفحه حالت نمایش View by را تغییر دهید.)

  • گزینۀ Network and Sharing Center را انتخاب کنید.

  • حالا در سمت چپ پنجره روی گزینۀ Change adapter settings کلیک کنید.

تغییر سرور DNS

  • حالا روی آداپتوری که به شبکه اینترنت اتصال دارد، کلیک کنید. دقت داشته باشید که این آداپتور نباید «Disabled» یا «Network cable unplugged» باشد.

  • گزینۀ Properties را انتخاب کنید.

افزایش سرعت اینترنت لپتاپ

  • در کادر دوم پنجرۀ جدید باید برای انتخاب گزینۀ (Internet Protocol Version 4 (TCP/Ipv4 روی آن کلیک کنید و سپس روی دکمۀ Properties را در پایین کادر کلیک کنید.

تغییر سرور DNS

  • در این مرحله گزینۀ Use the following DNS server addresses را انتخاب کنید.

  • در کادرهای زیر این گزینه هم باید آدرس سرور موردنظر خود را وارد کنید. می‌توانید اطلاعات زیر را جایگزین کنید.

  • Preferred DNS server: 8.8.8.8

  • Alternate DNS server: 8.8.4.4

یا:

  • Preferred DNS server: 1.1.1.1

  • Alternate DNS server: 1.0.0.1

  • در آخر روی OK کلیک کنید تا تنظیمات ذخیره شوند.

افزایش سرعت اینترنت  لپتاپ

9- خالی کردن پوشه TEMP

یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند سرعت اینترنت لپ تاپ شما را کاهش دهد، پر شدن فایل TEMP

است. با حذف فایل‌های ذخیره شده در این پوشه می‌توان مشکل را حل کرد. برای امتحان کردن این راه حل باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

  1. روی صفحه کلید، دکمه‌های windows + R را فشار دهید تا پنجرۀ Run باز شود.

  2. حالا عبارت Temp را در کادر آن وارد کنید و اینتر بزنید تا این پوشه باز شود.

  3. تمامی فایل‌های درون این پوشه را انتخاب و حذف کنید.

سخن پایانی

بنابراین در این مقاله 9 ترفند برای بالا بردن سرعت اینترنت لپ تاپ به شما معرفی کردیم. برای این که از کارآمد بودن این روش‌ها مطمئن شوید، می‌توانید قبل و بعد از امتحان کردن این روش‌ها، سرعت اینترنت خود را اندازه‌گیری کرده و با هم مقایسه کنید. برای تست سرعت اینترنت کافی است که وارد سایت speedtest.net شوید و بعد از کلیک کردن روی دکمۀ GO یک دقیقه منتظر بمانید تا پینگ، سرعت دانلود و آپلود اینترنت سیستم شما ارزیابی شده و به شما نمایش داده می‌شود. شما از کدام ترفندها نتیجه گرفتید؟ آیا روش دیگری برای افزایش سرعت اینترنت سراغ دارید؟ نظرات و سوالات خود را با ما در میان بگذارید. همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (199 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (72 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (34 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (29 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (29 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (18 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید
طلایی های کشتی در المپیک پاریس پول یک لندکروز صفر کیلومتر را جایزه خواهند گرفت +سند
کرایه اولین خانه اجاره‌ای رهبر انقلاب بعد از ازدواج در 25 سالگی/ 2 اتاقی که متعلق به یکی از فامیل های نزدیک ایشان بود
چگونه در شب‌های گرم تابستان راحت‌تر بخوابیم؟/ 10 ترفند طلایی و کاربردی برای خواب آرام
تابستان کجایِ شمال بریم؟ / معرفی 12 نقطه که فقط شمال بازها می‌شناسند!
رونمایی سامسونگ از اولین حلقه هوشمند خود؛ «گلکسی رینگ» چیست؟
ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد
چگونه یک عینک آفتابی خوب انتخاب کنیم؟
(ویدئو+ عکس)حادثه خطرناک برای رئیس جمهور در شب تاسوعا/هجوم مردم برای سلفی گرفت با مسعود پزشکیان دردسر ساز شد
(ویدیو) یادی بکنیم از تست بازیگری شاهکار امین حیایی در حضور سیروس الوند و خسرو شکیبایی/از اولش بهترین بوده، فقط ببین چجوری ادای خسرو شکیبایی رو هم رو‌در‌ روی خودش درمیاره
بیوگرافی و زندگی خصوصی الناز ملک، سیمای سریال زخم کاری و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
بازیگر زن سریال پدر سالار: 3 همسر و 3 فرزندم را از دست داده‌ام+عکس
تصاویر حیرت انگیز از خانه حریری تبریز/ نخستین موزه مطبوعاتی ایران/ معماری فوق العاده قاجار
(ویدیو) زیباترین نگاه‌های عاشقانه پارسا پیروزفر و هدی زین العابدین، بهنام و ماهی سریال "در انتهای شب"/ سکانس پایانی سریال "در انتهای شب"
عکس زیبایی از نسرین مقانلو و همسر فوتبالیستش، کمال خلیلیان، در کنار پسر کوچکشان در امریکا
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت