چند نوع براکت در ارتودنسی بکار میرود؟

  دوشنبه، 21 مهر 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
چند نوع براکت در ارتودنسی بکار میرود؟
براکت، یکی از ابزارهای اصلی مراحل ارتودنسی است که برای اصلاح ناهنجاری‌های دهان و دندان در کنار بریس‌ها (پلاک‌­های نگه دارنده) به کار می‌روند. اگر عکس براکت‌های ارتودنسی را دیده باشید، این براکت­‌ها در واقع همان نگین­‌هایی هستند که در طول درمان و مراحل ارتودنسی روی دندان‌­ها توسط پزشک چسبانده می­‌شوند.

براکت ارتودنسی یا براکت دندان چیست؟

براکت، یکی از ابزارهای اصلی مراحل ارتودنسی است که برای اصلاح ناهنجاری های دهان و دندان در کنار بریس ها (پلاک ­های نگه دارنده) به کار می روند. اگر عکس براکت های ارتودنسی را دیده باشید، این براکت­ ها در واقع همان نگین­ هایی هستند که در طول درمان و مراحل ارتودنسی روی دندان ­ها توسط پزشک چسبانده می­ شوند.

مطمئنا یک سیم قوسی را نیز در عکس براکت ارتودنسی دیده­ اید، براکت ­های ارتودنسی برای اتصال پذیری همین سیم با چسب یا باند روی دندان­ ها در مراحل ارتودنسی به کار می رود.

براکت­ های ارتودنسی، نیروی سیم ارتودنسی را به دندان ­ها منتقل می­ کنند تا به محل صحیح خود هدایت شوند. آن ها معمولا دو شیار برای قرارگیری سیم روی خود دارند. فروش براکت ارتودنسی با توجه به ماده سازنده آن شامل براکت فلزی (طلا، تیتانیوم، کامپوزیت، کبالت و …)، سرامیکی و پلاستیکی در بازار انجام می­ شود.

براکت لینگوال

از نظر شیوه اتصال براکت به دندان، باید به براکت لینگوال و خود بازشونده اشاره داشت. براکت لینگوال، در سمت زبان در سمت داخلی دندان تعبیه می شود. در براکت لینگوال به جای قرارگیری براکت فلزی در جلوی دندان، براکت ها در پشت آن چسبانده می شود. مزیت این براکت نامرئی بودن آن است اما دشواری پاکسازی دندان ها و حس نارحتی در طول درمان ارتودنسی عیب این روش می باشد.

براکت خود بازشونده دیمون

براکت خود بازشونده دیمون، فشار لازم را از طریق فنری بسیار نازک به سیم ارتودنسی اعمال می کند و طول درمان کوتاه تری و نیاز به جلسات درمانی کمتری دارد. هزینه ارتودنسی در این روش به دلیل کاهش تعداد کشیدن دندان های بیمار (حفظ دندان های بیمار تا حد امکان) کمتر می باشد. علاوه بر این این رویکرد درمانی، به علت حذف کش دور براکت ها از تجمع پلاک روی دندان جلوگیری کرده و میزان آن را تا حد امکان کاهش میدهد و در نتیجه لبخندی طبیعی و جذاب تری را برای مراجعه کننده به ارمغان می آورد.

ارتودنسی ثابت و براکت فلزی

یکی از پر کاربردترین براکت ارتودنسی، براکت فلزی است که در ارتودنسی ثابت کاربرد زیادی دارد. ارتودنسی ثابت از مزایای متعددی مانند قابل بازیافت بودن براکت فلزی، استریلیزه بودن و مقاومت بالا در برابر فشار برخوردار است. در مقایسه با سایر براکت های پر کاربرد در ارتودنسی متحرک، ارتودنسی ثابت از حداقل هزینه برخوردار بوده و از اینرو به عنوان شیوه ای مقرون به صرفه با توجه به کاربرد براکت فلزی، مراجعین سراغ ارتودنسی ثابت می روند.مهمترین مزایای ارتودنسی ثابت شامل مقرون به صرفه بودن و ارزانی براکت فلزی آن و در دسترس بودن کش های رنگی برای افزایش جذابیت نوع درمان ارتودنسی ثابت است. مهمترین عیب ارتودنسی ثابت مشخص بودن نوع بریس است.

براکت سرامیکی

براکت های سرامیکی از اکسید زیرکونیوم به صورت کاملا مقاوم در برابر نیرو تهیه می شوند اما براکت های سرامیکی بر خلاف براکت فلزی در ارتودنسی ثابت ممکن است در طول دوره درمان بشکنند که برای مقابله با این احتمال بهترین متخصص ارتودنسی دندان برای مقاومت بیشتر براکت در قسمت شکستگی از مواد بیشتری استفاده می نماید. مهمترین مزیت براکت سرامیکی در مقایسه با ارتودنسی ثابت تشخیص کمتر براکت نسبت به براکت فلزی است. عیب این نوع براکت در مقایسه با ارتودنسی ثابت به عنوان ارزان ترین شیوه ارتودنسی دندان، گرانی براکت ها و لکه شدن سریع براکت است که نیاز به مراقبت بیشتری را برای حفظ شفافیت براکت می طلبد.

معیارهای انتخاب براکت ارتودنسی مناسب

عوامل متعددی مانند مدت زمان استفاده از بریس، زیبایی، شدت کجی و نامرتبی دندان ها، نوع اختلال بایت، ضرورت استفاده از فیس ماسک یا دیگر وسایل و تجهیزات ارتودنسی و هزینه درمان باید هنگام انتخاب براکت ارتودنسی در نظر گرفته شود.

هزینه انواع براکت

براکت فلزی مقرون به صرفه ترین نوع براکت است. براکت های سرامیکی و پلاستیکی به دلیل قیمت بالاتر مواد و هزینه های جانبی نگهداری گران ترند. براکت های سرامیکی و پلاستیکی نسبت به فلزی نیاز به جلسات تنظیم و تعمیر بیشتر دارند و مدت زمان ویزیت هر دوره نیز طولانی تر است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (470 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (362 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (221 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (96 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (91 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (31 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (24 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) کیف مجلسی زیبا و جذاب مینا مختاری، همسر خوش سلیقه بهرام رادان با طراحی اصیل و ایرانی پسند/ خانوما ایده بگیرین+عکس (12 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (11 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر)
تیتر امروز   
12 حیوان عجیب و غریب دنیا که تا کنون ندیده‌اید! / احتمال اینکه این حیوانات را در طبیعت ببینید صفر است!
بیوگرافی و زندگی خصوصی نیما نادری، سروش سریال لحظه گرگ و میش و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره
پیام احساسی پرویز پرستویی خطاب به پزشکیان از زبان فاطمه همسرش/ مسعود جان...
تیم 8 نفره تروریستی حمله کننده به آراء مردم توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) دستگیر شدند
(ویدئو) گریه دیدنی رحمت سریال "پایتخت" برای منقرض شدن نسلش / خیلی با استعداده نگران نسلشم هست😂
یادی کنیم از عکس زیبای مرحوم ماه چهره خلیلی، جاریه سریال "مختارنامه"، با لباس عروس ساده ولی شیک، در کنار پارسا پیروزفر، بهنام سریال "در انتهای شب"
(عکس) شهری که متفاوت‌ ترین «پشت‌ بام‌ های» جهان را دارد!
(عکس) داماد مسعود پزشکیان کیست/ تحصیلات و شغل فعلی زهرا پزشکیان و همسرش
(تصاویر) لحظات زیبایی از قرآن گرفتن دختر پزشکیان، زهرا، برای راهی کردن پدر
(تصاویر) نگاهی به استایل های ایرانی پسند و شیک احسان علیخانی، مجری و برنامه ساز "جوکر 2"/ استایل های مامان پسند احسان علیخانی👌
سنگ تمام مژده لواسانیه برای رئیس جمهور ایران با انتشار عکس دیده نشده از مسعود پزشکیان و دختر جوانش/ نیم ست پاپیونی دخترشون چه شیکه
خطرناک ترین و در عین حال زیباترین ترند آرایش در مصر باستان/ ریسک بزرگی که زنان مصر بخاطر زیبایی افسانه ای خود، به جان می خریدند
(ویدئو) آواز تلخ و جانسوز مهدی یغمایی بر مزار برادرش
خنده دارترین سکانس فصل یک " جوکر 2" که هرگز فراموش نمیشه/ مطمئنا تاریخ این مشاعره نیما شعبان نژاد و رادش رو یادش میمونه تا ابد🤣