چرا امثال سحر تبر مهم هستند؟

  یکشنبه، 14 مهر 1398 ID  کد خبر 46699
چرا امثال سحر تبر مهم هستند؟
ساعد نیوز: «سحر تبرها و امیر تتلوها و ساسی مانکن‌ها تکثیر شده‌اند. یادتان می‌آید ترانه «جنتلمن» چطور یک کشور را درگیر خودش کرد؟»

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، احسان محمدی در عصر ایران نوشت: «دستگیری دختر جوانی به نام فاطمه خ. مشهور به سحر تبر مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است. در خبر آمده است: «او به واسطه عمل های متعدد زیبایی و گریم های مشمئزکننده و هنجارشکن، اقدام به جذب فالوور در حساب اینستاگرام خود می کرد.»

از بازداشت او ذوق زده نیستم. در مورد مسائل قانونی و حقوقی این ماجرا سوادی ندارم و نمی دانم آیا می شود کسی را به خاطر این اقدامات دستگیر کرد یا نه، اما از آنجایی که بازداشت یک دختر جوان همواره با خودش نوعی مظلومیت همراه می آورد، از منظری دیگر به این ماجرا ورود می کنم که «چرا سحر تبر مهم است»؟

بیشتر از ۲۵ میلیون ایرانی عضو اینستاگرام اند. رتبه ششم بیشترین صفحه در جهان. آن هم در شرایطی که ما از لحاظ جمعیتی هجدهمین کشور دنیا به شمار می رویم. دلایل این استقبال متعددند.

اینستاگرام ایرانی شهری شگفت انگیز است که در آن داوود هزینه دلبری می کند، اکستنشن تهرانی عشوه می ریزد، بهادر وحشی میکس هشت پا با تخم مرغ گندیده می بلعد، تتلو آواز می خواند، وحید خزایی فحش می دهد، ساشا سبحانی به ریش ملت می خندد و... .

اینها شاخ ها و پلنگ های اینستاگرام هستند. یعنی وقتی وسط این جنگل راه می روی، باید مواظب باشی آنها و هوادارانشان تکه پاره ات نکنند. سحر تبر هم یکی از این چهره ها به شمار می رفت. آخرین بار که صفحه اش را دیدم تقریباً ۲۰۰ هزار نفر بیشتر از کل مردم کشور ایسلند او را دنبال می کردند. با گریم عجیب و غریب شبیه جن زده ها، بدنی استخوانی، موهایی نارنجی و صدایی تودماغی جلوی دوربین جیغ می زد و هزاران هزار نفر او را لایک می کردند! همین! او با همین شمایل و کارها تبلیغ می گرفت و درآمد داشت.

اگر عضو اینستاگرام هستید و او را نمی شناسید شما در شهری زندگی می کنید که رهبران اثرگذارش را نمی شناسید. مواظب باشید یک وقت پلنگی، شاخی خفت تان نکند! این شاخ ها و پلنگ ها دارند سبک زندگی ما را عوض می کنند. ممکن است کسی بگوید:

- اینها؟ اصلاً تو این حد و اندازه ها نیستند!

اما همین «اینها» بازار را دست شان گرفته اند. با تبلیغ یک کالا، فروش آن را تضمینی می کنند. گاهی برای تبلیغ یک محصول ده ها میلیون تومان می گیرند. برای همان استوری که شما ثانیه ای می بینید و رد می شوید. فکر می کنید اهل بازار مغز گنجشک خورده اند که چنین پولی را محض رضای خدا بدهند به «اینها»؟ همین «اینها» روی فروش پوشاک، لوازم آرایش، مواد غذایی و حتی کالاهای فرهنگی مثل موسیقی آن قدر عمیق اثرگذارند که ذائقه را هم تغییر داده اند. برخی از خواننده ها پول می دهند که همین «اینها»، رویش حرکات موزون کنند و دابسمش اش را بسازند و هزاران نفر ببیند و فروش و محبوبیت بیشتر... .

اگر حال این دختر رقت انگیز به نظر می رسد و اگر از دستگیری او ناراحت هستید، در شکل گیری این اتفاق هر کدام از ما که او و امثال او را با فالو کردن به رسمیت می شناسیم، اعتبار می دهیم و تشویقش می کنیم، مقصریم. ما تکثیرشان می کنیم و آنها ذائقه فرهنگی (Cultural Taste) ایجاد می کنند و دختران و پسران کم سن و سال تر به جای آن که بروند هنری بیاموزند، با چنین معرکه گیری های بی فایده ای به شهرت و ثروت می رسند.

امثال این چهره ها به دیگران هم می گویند لازم نیست کار خاصی بلد باشید، زحمتی بکشید، کتاب بخوانید، عمرتان را صرف آموختنی موسیقی کنید، کافی است به هر قیمتی متفاوت باشید تا «دیده و پسندیده شوید». این یعنی ایجاد ذائقه فرهنگی. یعنی این افراد مهم هستند و انکار کردن آنها خطاست.

وقتی غر می زنیم که فرهنگ و شعور از این مملکت رفته، مغزها فرار کرده اند و ببوها مانده اند، یادمان نرود که خودمان هم با میدان دادن به افراد کم مایه، بی سواد و بی هنر مقصریم. فقط تقصیر حکومت نیست. تقصیر ماست که با لایک و فالو کردن به بقیه می گوییم این راه دیده شدن و موفقیت است.

سحر تبر جوان است و دو وسوسه «شهرت» و «ثروت» زانوی پیران دنیادیده را هم می لرزاند، شاید کمترین گناه را بشود به نام او نوشت، با دستگیری اش هم اتفاق خاصی نمی افتد. سحر تبرها و امیر تتلوها و ساسی مانکن ها تکثیر شده اند، یادتان می آید ترانه «جنتلمن» چطور یک کشور را درگیر خودش کرد؟ جز این است که این افراد دارای ضریب نفوذ بالایی میان نسل جدید شده اند؟

در کنار همه عوامل می توان به یک نکته هم اشاره کرد: وقتی به دلایل مختلف فضا را برای کار و فعالیت آنها که می اندیشند، هنر و شعور و خردی دارند، تنگ می کنیم، کار کردن شان پرهزینه و کم قدر و منزلت می شود، عرصه به دست این افراد می افتد و جولان می دهند و ستاره می شوند و ذائقه خلق می کنند... از سحر تبر ننالید، از ماست که برماست!»


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
ناشناس
5 سال پیش

اصلا چرا جوانان ایران اینجور شده اند...بخدا قسم از پوشیدن شلوار تنگ چسبان باچه کوتاه که هم پسر و هم دخترش از پوشیدنش لذت میبرن واسه منی که بچه هفت سالم ازم‌میپرسه بابا چرا این پسره شلوارش مثل اون‌خانومس که تو پیاده رو‌داشت میرفت.مگه شلوار پسرانه دخترانه فرق نمیکنه؟؟بهش میگم چرا فرق داره..میگه پس اگه فرق داره چرا اینا مثل هم لباس میپوشن.اصلا موندم چطوری تربیتش کنم که فکر نکنه دروغ میگیم بهش.چپ میره راست میاد میگه چرا مچ پای پسرا و‌دخترا پیداست.منم میخام مچ پاهام پیدا باشه.مامانش میگفت ظهری رفته موزر را برداشته داره میکشه به مچ‌پاهاش.موندیم چیکار کنیم.دلمون‌نمیخاد دچار سردرگمی بشه.و به شدت هم‌وحشت داریم‌که مبادا پسرمون که تمام زندگیمونه دچار گیجی بشه.حتی پلک هم‌نمیزنیم که بتونیم درست و به‌جا آموزش و‌تعلیم‌و‌تربیتش کنیم.نمیخایم از الان مچ‌پاهاشو موزر بزنه در حالی که حتی نمیدونه اصلا واسه چی اینکارا داره‌میکنه.چندتا شلوار داره همش میاره وسط اتاق میگه‌پاچه هاشو کوتاه کنید.بهش میگم‌اخه‌چرا.میگع خب تو‌خیابون‌همه پوشیدن.میکم توعم‌میخای بپوشی؟میگع اره.میگم‌به‌نظرت باحاله میگه ن.خجالت هم‌میکشم‌.میگم‌پس چرا میگی میخای پاچه هات‌کوتاه بشه.میگه چون تو‌خیابون باچه هاسون تنگ‌و‌کوتاهه.یعنی احساس میکنه اکه باچه هاش کوتاه‌و‌مچ‌پاهاش پیدا نباشه مورد تمسخر‌قرار میکیره.این شده حال و‌روز ما..همه چیز بلعکس شد.
ناشناس
5 سال پیش

احسنت بله برا هیچ کس اینا مهم نیستند این رسانه ها هستند چنین افراد زشت و شیطان صفت رو بزرگ و مهم میکنن
ناشناس
5 سال پیش

چون مدام سرتیتر روزنامه های شما هستند
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (545 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (35 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (34 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (8 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید (7 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شهاب حسینی برای سومین بار پدر شد +عکس/مادر شدن ساناز ارجمند همسر جدید آقای بازیگر
شهید رئیسی چرا گفت :«دفعه بعد خودم باید پشت فرمون بشینم»؟
اعلام اسامی 30 دانشجوی نمونۀ سال 1402
برنامه تازه اردوغان برای بقاء / ترکیه از روی عربستان کپی می‌کند
دغدغه‌ها و اولویت‌های پزشکیان و جلیلی برای «آموزش و پرورش»
جلیلی: دولت را با 1500 تحریم تحویل رئیسی دادند!
ماجرای جمله «به شما ناهار دادند؟» شهید رئیسی چه بود
واردات خودروهای ارزان قیمت با کیفیت در دستور کار دولت
مدافع پرسپولیس به تراکتور پاسخ مثبت داد / هایجک چهارم از اردوی سرخ پوشان توسط زنوزی
سرخط مهم‌ترین اخبار ایران و جهان / 11 تیر 1403
از واکنش متفاوت پسر بزرگ دهقان فداکار به توییت پزشکیان تا مراسم وداع با شهید حافظ صندوق در حواشی داغ امروز دوشنبه 11 تیر 1403
همسر سعید جلیلی چرا غایب است و این کاندیدا را همراهی نمی کند؟ / شغل او چیست؟ + عکس
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس