چرا باید در زندگی خود امید داشته باشیم؟

  دوشنبه، 08 اسفند 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
چرا باید در زندگی خود امید داشته باشیم؟
امید در زندگی یعنی داشتن انتظار مثبت برای رسیدن به هدف، امید به زندگی موتور محرک و یکی از عوامل موثر در سلامت جسمانی و روانی انسان می‌باشد. در ادامه این مطلب از ساعد نیوز درباره تاثیرات مثبت امید در زندگی بحث می کنیم.

امید انگیزه اصلی حرکت رو به جلو بشر می‌باشد و نقش بسیار مهمی درزندگی ایفا می‌کند. خداوند نیز در قرآن بزرگترین گناه را برای آدمی ناامیدی از درگاه خویش می‌داند. با این حال از لحاظ علمی نقش امید به اندازه کافی مورد بررسی قرار نگرفته است. در این نوشتار به اهمیت امید در زندگی و سلامت روان پرداخته‌ایم.

امید چیست؟

امید و امیدواری یک نگرش ذهنی و عاطفی است که بر کیفیت زندگی تمرکز داشته و شامل انتظار نتایج مثبت از تمام چالش‌ها و اتفاقات روزانه است. در تعریف دیگر امید به معنای انجام فعالیت و امور زندگی با چشم‌انداز مثبت است. این مفهوم لزوماً به معنای اجتناب یا نادیده گرفتن اتفاقات یا نتایج بد نیست، بلکه تلاش برای داشتن دید مثبت با علم به ‌احتمال وجود موقعیت‌های بد بالقوه است.

امید داشتن به زندگی یک احساس، میل و انتظار است که همه‌چیز در آینده به‌خوبی پیش ‌خواهد رفت. اگر بخواهیم برای این احساس مثال‌های ملموسی بزنیم، لحظاتی را یادآور خواهیم شد که با اطمینان منتظر یک رویداد خوب هستید. مانند زمانی که یک برنده‌ی رقابت در یک همایش یا جلسه قدردانی، منتظر رفتن روی سن و دریافت جایزه خود است و یا لحظاتی قبل از اعلام نتایج امتحانی که شخص مطمئن است به‌خوبی از عهده‌ی آن برآمده است.

نکته‌ای که در مورد امید در زندگی قطعیت دارد، عدم امکان ادامه یک زندگی خوب بدون داشتن این مفهوم یا احساس است. راه‌های به‌وجودآمدن امیدواری متعدد و متنوع هستند. معمولاً مذاهب و جهان‌بینی‌ها همگی به دنبال ایجاد این احساس در پیروان خود هستند. امید به خدا داشتن بخش اصلی و عمده‌ای از ایدئولوژی بیان‌شده توسط آن‌هاست. یکی از دلایل مهمی که افراد جذب مذاهب می‌شوند همین ایجاد حس اطمینان و وابستگی به منبعی فرا بشری و قدرتمند است که اجازه نمی‌دهد امید به آینده در وجود آن‌ها از بین برود.

پیرمرد امیدوار

چرا امید در زندگی مهم است؟

خب، زندگی دشوار است. موانع زیادی در مسیر وجود دارند. داشتن هدف، کافی نیست. انسان در میان همه‌ی فراز و نشیب‌های زندگی، باید مدام به اهدافش نزدیک‌تر شود. امید به آدم‌ها اجازه می‌دهد با طرز تفکر و استراتژی‌های مناسب برای رسیدن به موفقیت، با مسائل و مشکلات زندگی مواجه شوند. در نتیجه با افزایش این فرصت‌ها، واقعا به اهداف‌شان دست خواهند یافت.

امید فقط یک حس خوب نیست، بلکه سیستم انگیزش شناختی پویایی نیز هست. بر اساس این مفهوم، احساسات به دنبال شناخت حرکت می‌کنند و از این مسیر منحرف نمی‌شوند. شناخت‌های مربوط به امید مهم هستند. امید منجر به داشتن اهداف یادگیری می‌شود که برای رشد و توسعه مفید هستند. کسانی که اهداف یادگیری دارند، فعالانه درگیر یادگیری‌شان هستند، برای رسیدن به اهداف‌شان مدام استراتژی‌هایی طرح‌ریزی و پیشرفت خود را کنترل می‌کنند تا مطمئن شوند در مسیر درست در حرکت هستند. تحقیقات فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهند اهداف یادگیری به‌طور مثبتی در گستره‌ای از زندگی انسان، از دستاوردهای علمی و ورزشی و هنری گرفته تا کسب‌وکار با موفقیت در ارتباط هستند.

از سوی دیگر، آنهایی که امید ندارند، تمایل به انتخاب اهداف عملکردی دارند. آدم‌هایی که اهداف عملکردی دارند، کارهایی را انتخاب می‌کنند که چالش یا فرصتی برای رشد ندارند. وقتی شکست می‌خورند، همه چیز را رها می‌کنند. این افراد، درمانده عمل می‌کنند و احساس کمبود کنترل بر محیط‌شان را دارند. آنها به ظرفیت خودشان برای دستیابی به آینده‌ای که دوست دارند، ایمان ندارند. آنها ناامیدند.

گل در بیابان

تاثیر امید در زندگی بر سلامت انسان

جالب است بدانید که امید به زندگی رابطه معکوس و منفی با میزان افسردگی و اضطراب شما دارد. پس هرچقدر امید در زندگیتان بالاتر باشد، میزان اضطراب و افسردگی‌تان پایین‌تر است. در حقیقت مهم‌ترین کارکرد امید را می‌توان افزون بر تحرک بخشی و تلاش زایی در انسان، جلوگیری از افسردگی و خودکشی دانست.

تفکر امیدوارانه تأثیرات عصبی زیستی بسیاری دارد، این تأثیرات در زمینه رفتارهای هدفمند آشکارتر است. “نورمن کوشینگ” درباره ارتباط مغز و افکار امیدآفرین چنین می‌نویسد: «محققانی که بر روی مغز کار می‌کنند، معتقدند که آنچه در بدن اتفاق می‌افتد می‌تواند بر مغز اثر بگذارد و آنچه در مغز روی می دهد، بر جسم تأثیر دارد. معنا و امید در زندگی صرفا حالت‌های روانی نیستند، بلکه این امور ارتباطات الکتروشیمیایی هم دارند که در فعالیت‌های دستگاه ایمنی بدن و در همه ارگانیسم انسانی نقش مهمی ایفا می‌کنند. خلاصه اینکه صحبت از بیولوژی امید، چندان هم غیرعلمی نیست…»

یکی از بخشهای جالبی که در مباحث امید در زندگی به وفور در کتابها و مجلات علمی به آن پرداخته می‌شود، نقشی است که امید در تشخیص و درمان بیماری‌های صعبالعلاجی چون سرطان یا ایدز دارد. به طور کلی گفته می‌شود که امید هم به شکل مستقیم و هم غیرمستقیم و از چند طریق با سرطان ارتباط دارد:

  • افراد امیدوارتر پریشانی و ناراحتی کمتری دارند و هنگامی که می‌شنوند به سرطان مبتلا شده‌اند، با استفاده از روش‌های سازگارانه‌تر و فعالتر با این بیماری کنار می‌آیند.

  • افراد امیدوارتر، هدفمندترند و معتقدند که توانایی یافتن راه‌حل‌های مهم برای حل مشکلاتشان و همچنین توانایی پیگیری پرشور و حرارت این راه‌حل‌ها را دارند.

  • تحقیقات نشان داده است که وقتی بیماران مبتلا به سرطان به اولویتبندی اهدافشان در زندگی می‌پردازند، بعضی از آنان، افکار امیدوارانه‌تری به دست می‌‌آورند.

پروفسور اسنایدر معتقد است بیماران مبتلا به سرطان سینه که امید زیادی دارند، در خلال مرحله بهبودی سازگاری روانی خیلی خوبی دارند و کمتر گرفتار پریشانی و ناراحتی می‌شوند. این عده درباره زندگی خود افکار منفی کمتر و افکار مثبت بیشتری دارند. مهمترین کار آنها این است که می‌کوشند در دوره بهبودی برای خود اهداف تازهای بیابند و راه‌های جدیدی برای نگاه به زندگی در پیش بگیرند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (666 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان