چرا بعضی ها خیلی پول دوست هستند؟

  دوشنبه، 28 آذر 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
چرا بعضی ها خیلی پول دوست هستند؟
دلیل پول دوستی زیاد به عوامل مختلفی بستگی دارد. روانشناسی پول ارتباط انسان و پول را بیان می کند، این ارتباط در موارد زیادی دچار آسیب هایی شده است و به دنبال آن افراد دچار مشکلاتی مانند پول پرستی افراطی شدند. ما در این مطلب دلایل و علت پول پرستی بیش از اندازه را را برای شما بیان کردیم.

شاید فکر کنید روانشناسانی که به مباحث مالی می پردازند لزوماً باید در مورد روش های پول دار شدن مطالبی را ارائه دهند. در واقع اینگونه نیست و روانشناسی پول معنای دیگری دارد و به بررسی ارتباط بین انسان و پول می پردازد چرا که این ارتباط در بسیاری از موارد دستخوش آسیب هایی می گردد و در پی آن افراد مشکلاتی نظیر پول دوستی افراطی یا همان پول پرستی را تجربه می کنند. ما در این مقاله تلاش کرده ایم تا در مورد روانشناسی پول اطلاعات بیشتری را ارائه کنیم پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

پول دوستی و پول پرستی

پول به عنوان یک مقوله ارزشمند در زندگی افراد می تواند بخش بسیار زیادی از ذهن ما را به خود اختصاص دهد و در طول روز تا حد بسیاری فکر ما را درگیر کند. با این حال برخی افراد آن قدر درگیر به دست آوردن پول هستند و به آن عشق می ورزند که به جنبه های دیگر زندگی خود آسیب می رسانند و عملکردشان را در سایر ابعاد زندگی نظیر زندگی خانوادگی از دست می دهند. این افراد اغلب به صورت وسواسی به پول فکر می کنند و حتی در زمانی که اوضاع مالی کاملاً مناسبی دارند مشغله های ذهنی بسیار زیاد در مورد امور اقتصادی و مرتبط با پول را احساس می کنند.

این افراد که در اصطلاح عامه به عنوان پول پرست شناخته می شوند اغلب تمام وقت خود را صرف امور مالی می کنند به طوری که از مسائل مهم دیگر زندگی خود باز می مانند. روانشناسی پول امروزه با بررسی کردن این افراد تلاش می کند تا بتواند به درک بهتری از این افراد برسد و به آن ها کمک کند تا بتوانند در زندگی خود تعادل و توازن بیشتری را ایجاد کنند. اگر این مشکل را در خود احساس می کنید مراجعه به روانشناس و شرکت در جلسات روان درمانی می تواند به شما کمک کند تا بتوانید افکار خود را بیشتر بررسی کنید و با تغییر آنچه که موجب علاقه افراطی تان به پول می شود رفتارهای خود را تعدیل کنید.

پول

بررسی دلیل پول پرستی زیاد

افراد زیادی که به روانشناس مراجعه می کنند، غالب مشکلاتشان مالی می باشد و استرس هایی که در این باره تجربه می کنند . نکته ای که جالب و مهم است که شما هم از آن آگاه شوید، این است که دلیل پول دوستی زیاد حول و محور مسائل محیطی و اجتماعی است اما گاهی اوقات دلایل این مشکلات مالی از ناتوانی افراد در کنترل هیجانات سرچشمه می گیرد.به عنوان مثال برخی از افراد هر ماه تصمیم می گیرند مقداری از پول خود را پس انداز کنند ولی زمانی که پول در اختیار آن ها قرار می گیرد به دلیل ناتوانی در کنترل هیجانات باعث می شود نتوانند تصمیمات درستی بگیرند و در نهایت باعث ولخرجی می شود.

تجربه ثابت کرده است به دلیل پول پرستی زیاد، به طوری که به صورت یک بیماری در می آید. به طوری که فرد در خرید چیزی که به آن نیاز ندارد وسوسه می شود و بعد از آنکه آن را خریداری کرد دچار احساس پشیمانی شدیدی می شود. روانشناسی پول به افراد یاد می دهد که با استفاده از مهارت های کنترل هیجانات امور مالی خود را بهتر مدیریت کنند و نگرانی کمتری در این باره داشته باشند.

در شرایط امروزه در کنار اینکه به مواد مخدر اعتیاد دارند و روانشناسان آن را اعتیاد رفتاری تعریف کرده اند که به معنای انجام برخی از رفتارهای خاص می باشد. پول علاوه بر اینکه می تواند پیامد های شیرین و لذت بخشی داشته باشد امکان دارد در برخی از افراد به اعتیاد به پول منجر شود. بدین صورت که فرد دائما در حال کسب درآمد بیشتر می باشد، دائما در مورد پول فکر می کنند و در صورتی که به امور مالی نمی پردازند احساس بی قراری، اضطراب و تنش زیادی را تجربه می کنند. در این صورت فرد برای درمان حتما باید به یک روانشناس بالینی مراجعه کرده و درمان های روان شناختی مناسب با مشکل خود مانند درمان شناختی رفتاری دریافت کنند.

آسیب های مادی گرایی و پول دوستی بیش از حد

هیچ شکی نیست که در جامعه امروزی خیلی از ما در طول روز فقط به فکرِ پول درآوردن هستیم، زیرا نیاز جامعه تعیین می کند که ما اینگونه باشیم؛ اما مادی گرایی و پول دوستی بیش از حد ممکن است که باعث ایجاد شرایطی خاص شده و تغییراتی را در شما به وجود بیاورد که در این قسمت راجع به آن ها صحبت خواهیم کرد.

  • باعث ایجاد شادی شرطی می شود:مادی گرایی باعث می شود که شما فقط در بعضی شرایط خاص؛ احساس شادی و خوشبختی کنید؛ شرایطی که در آن پول، شغل، خانه ی رویاهای تان فراهم باشد. در غیر این صورت نمی توانید از زندگی واقعی لذت ببرید.
  • پذیرش شما کمتر می شود:زمانی که بیش از حد مادی گرا باشید، نمی توانید شرایط سخت مالی را تحمل کنید. در صورتی که پذیرش یک نیاز اساسی در انسان است؛ اما پول دوستی بیش از حد، پذیرش را از شما می گیرد.
  • اجازه میدهید که جامعه، زندگی را به شما دیکته کند:زمانی که بیش از حد به پول فکر کنید، از واقعیت های زندگی فرار می کنید. در واقع جامعه، شرایط زندگی شما را مشخص می کند و همه چیز به شما دیکته و در واقع تحمیل خواهد شد.
  • ممکن است احتکار کنید:زمانی که افراد خیلی به پول و ثروت فکر کنند، فقط سود خودشان را در نظر می گیرند. به خاطر همین ممکن است دست به کارهایی بزنند که به ضرر خودشان و جامعه است که یکی از همین کار ها احتکار کردن می باشد.
  • به نتایج خاصی از پول دوستی دست پیدا می کنید:زمانی که بیش از حد مادی گرا باشید، تعریف شما از خانه مورد علاقه، ماشین مورد نیاز، اموال و ثروت با دیگران متفاوت خواهد بود و به طور کل نتیجه و هدف متفاوت از دیگران خواهید داشت و این گونه به مرور؛ احساس تنهایی خواهید کرد.
  • ممکن است درک اشتباهی از واقعیت داشته باشید:وقتی که بیش از حد به پول و ثروت اهمیت بدهید، درک شما از واقعیت با دیگر افراد اطرافتان متفاوت می شود و مدام درگیر فکر کردن به پول هستید و همین باعث می شود که شرایط برای تان تغییر کند.
  • دیگران را قضاوت می کنید:افرادی که خیلی زیاد به پول فکر می کنند؛ اعتماد به نفس پایینی دارند و خیلی زود دیگران را قضاوت می کنند و از روی مال و ثروت آن ها را می سنجند . همین باعث می شود که همیشه نسبت به دیگران شک و بدبینی داشته باشند.
  • تفاوت بین هزینه و ارزش برای شما کمرنگ می شود:افرادی که بیش از حد به پول فکر می کنند، هزینه و قیمت هر چیز را متفاوت با ارزش آن می دانند؛ در صورتی که این تفکر کاملا غلط است.
  • هیچ چیز برایتان خاص و منحصر به فرد نخواهد بود:زمانی که شما بیش از حد پول دوست باشید، فقط مال و ثروت خوشحال تان می کند و هیچ چیز دیگری برای تان متفاوت و خاص نیست، زیرا فقط به دنبال پول می گردید.
  • به دنبال ثروت نامرئی می گردید:زمانی که خوشبختی را بر پایه ثروت و پول بدانید، تعریف شما از واقعیت و ثروت حقیقی دچار مشکل خواهد شد و متوجه می شوید که نمی توانید آرامش را با پول بخرید و ممکن است بعد از مدتی سرخورده شوید.

درمان پول دوستی زیاد

تا اینجا مطلب با دلیل پول دوستی زیاد آشنا شدید. حال ما راه هایی را به شما معرفی می کنیم تا حد ممکن این مشکل را درمان کنید. این راهکارها به شرح زیر می باشند.

  • از بدهکار شدن دوری کنید:فردی که بدهکار است همیشه برده طلبکار می باشد. زمانی که خرجتان از درآمد خود بیشتر باشد باعث می شود به افراد مختلفی بدهکار باشید. به همین دلیل سعی کنید خرج هایتان را طوری تنظیم کنید که با درآمد شما همخوانی داشته باشد، در این صورت بدهکار کسی نمی شوید و ذهنتان دائما در حال فکر کردن به پول نمی باشد.
  • تقسیم کردن را فرا بگیرید:تقسیم کردن دارایی هایتان برای هر دو طرف فایده دارد و زمانی که این کار را انجام می دهید احساس خوشایندی دارید. پس ببخشید تا دیگران هم مانند شما ببخشند.
  • این را از یاد نبرید که پول می آید و می رود:زمان هایی است که در پایان روز پولی برایتان باقی نمانده است اما گاهی هم پول زیادی دارید، این خصلت ذاتی پول است که می آید و می رود. از آن ابایی نداشته باشید و به سوی آن بروید.
  • پول را وسیله ای در نظر بگیرید که با آن می توانید زندگی خود را پیش ببرید:پول به دلیل ذات خود جلوی زحمت ما را می گیرد مانند اینکه پول می دهیم دیگران برای ما لباس می دوزند یا مبل ما را درست کنند و نظیر این ها. به همین علت می توانید در طول روز به انجام کارهایی بپردازید که از انجام آن ها لذت می برید. یا شما می توانید با پول وسیله هایی که دیگران با عشق آن را درست کرده اند تهیه کنید. بله هدف پول همین است و اگر آن قدر پول دارید که می توانید نیازها و آرزو های خود را برآورده کنید، پس نیازی نیست باقی عمر خود را برای کسب پول بیشتر صرف کنید.
  • از فقر یا پولداری خودتان راضی باشید اما اگر وضعیت پولی خوبی ندارید برای بهبود آن تلاش کنید:همه شما با افرادی آشنا هستید که با رضایت و خوشحالی کامل زندگی خود را می گذرانند و انسان های پولدار زیادی را می شناسید که از زمانی که پول نداشتند تا به امروز که از پول غنی هستند به هیچ وجه احساس خوشحالی نداشتند. دارایی های شما باعث خوشحالی شما نمی شود، این قلب شماست که این شادی را به وجود می آورد و اگر با عشق به پول زندگی تان محدود می شود، رضایت تنها راهی است که از این زندگی محدود خود رها می شوید.

1 دیدگاه
  دیدگاه ها
بازدیدکننده
2 سال پیش

پول فقط برا خرج کردن خوبه 🤤
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (472 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (103 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (20 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (16 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (10 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان