چرا جای واکسن کودکان سفت می شود؟

  سه شنبه، 26 بهمن 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
چرا جای واکسن کودکان سفت می شود؟
سفت شدن جای واکسن، از علائمی است که بعد از تزریق واکسن ایجاد می‌شود و ممکن است به دلیل آبسه کردن، عفونت و یا بدلیل مواد موجود در داخل واکسن باشد. در ادامه این مطلب دلایل این عارضه را بررسی می کنیم . با ما همراه باشید.

بعد از واکسیناسیون نوزاد، در برخی موارد مشاهده شده است که جای واکسن نوزاد سفت می شود. والدین هنگام بررسی سفت شدن جای واکسن، باید ببنند که آیا جای واکسن آبسه کرده یا قرمز رنگ شده است، و یا علائم دیگری نظیر عفونت و یا تورم دارد یا نه.بررسی این علائم مهمتر از سفتی جای واکسن است. البته به شما توصیه می کنیم در مورد راهکارهایی برای آماده کردن نوزاد برای واکسن و راه های کاهش درد واکسن کودک مطالعات لازم را انجام دهید تا کودک دلبندتان درد و ترس کمتری را تجربه نماید.

عوارض واکسن در کودکان

عوارض زیر به صورت معمول پس از تزریق بروز می کند و در بیشتر مواقع جای نگرانی نیست، اما نیازمند مراقبت از کودکان بعد از واکس زدن است. مگر در مواقعی که درجه ی تب کودک بالا باشد یا عوارض بیشتر از سه روز ادامه پیدا کنند. چنین حالتی کمی نگران کننده خواهد شد.

  • مشکلات تنفسی
  • خشن شدن صدا
  • تورم گلو
  • احساس ضعف
  • ضربان قلب بالا
  • سرگیجه
  • رنگ پریدگی
  • تب خفیف
  • آبریزش بینی و بثورات قرمز (بعد از واکسن سرخک، سرخچه و اوریون)
  • قرمزی، ورم با ایجاد توده در محل واکسن

پس از واکسن ۱۲ ماهگی، علائم تب یک تا دو هفته بعد از واکسن بروز خواهند کرد.پس از واکسن ۱۸ ماهگی، علائم تب دو تا سه روز بعد از واکسن بروز خواهند کرد و یک تا دو هفته بعد نیز ممکن است دوباره بروز کنند.

سفت شدن محل واکسن نوزاد از عوارض تزریق واکسن

تزریق واکسن نوزادان معمولا با عوارض خفیفی مانند سفت شدن جای واکسن همراه است. عوارض واکسن معمولا خود به خود و بعد از چند روز از بین می روند که عبارتند از: درد، تورم و قرمزی در محل تزریق واکسن، تب خفیف، احساس خستگی. با شیوع کمتر سردرد، درد مفاصل و عضلات، بی اشتهایی، استفراغ و بی قراری. یکی دیگر از عوارضی که بعد از واکسیناسیون نوزادان مشاهده شود، سفت شدن جای واکسن است. در ادامه بیشتر به این موضوع می پردازیم.

البته به صورت نادر ممکن است بعد از واکسیناسیون، واکنش های جدی تری هم ایجاد شود. مانند: تشنج، گریه بدون وقفه بیشتر از سه ساعت، تب شدید (بالای 40 درجه سانتی گراد) و شل شدن عضلات. در صورت مشاهده هر یک از این موارد باید به پزشک مراجعه کرد.

برای درک علت عوارض واکسن، باید به نحوه عملکرد واکسن در بدن پرداخت. واکسن مثل یک آموزش و تمرین سیستم ایمنی بدن برای شناسایی و مبارزه با عوامل بیماری زا، یعنی ویروس ها و باکتری ها است. برای رسیدن به این هدف، باید مولکول های خاصی از عامل بیماری وارد بدن شود تا سیستم ایمنی را به واکنش وادار کند. پس سیستم ایمنی یاد می گیرد که آنها را به عنوان دشمنان قطعی خود بشناسد و در صورت مواجهه با آن ها در آینده، پادتن تولید کند. در واقع دلیل عوارض بعد از واکسن، همان فعال شدن سیستم ایمنی علیه میکروب وارد شده به بدن است.

همه عوارض جانبی واکسن ها به علت فعال شدن سیستم ایمنی کودک علیه عامل بیماری نیست. بلکه ترکیبات دیگری در ساخت واکسن به کار می روند که می توانند باعث عوارض جانبی و واکنش های نامطلوبی شوند. نظیر: ژلاتین، تایمروسال، پلی سوربات80 و گاهی آلومینیوم.

واکسن زدن به کودک

مهم ترین علت های سفت شدن جای واکسن

  1. این عارضه ممکن است بر اثر واکنش حساسیتی به عامل بیماری زای واکسن به وجود بیاید. این واکنش حساسیتی در بیشتر موارد به شکل خفیف و گذرا است. در موارد نادری واکنش موضعی آرتوس رخ می دهد. علائم این واکنش به صورت تورم بافتی وسیع، درد و حساسیت شدید در محل تزریق، سفتی عضله محل تزریق و حتی تخریب بافتی و زخم در محل تزریق است. این واکنش موضعی شدید بیشتر در نوبت های یادآور واکسن دیده می شود نه در اولین واکسن بدو تولد. نوبت های یادآور مثل سفت شدن جای واکسن 18 ماهگی است.
  2. واکنش های حساسیتی بیش ازحد کودک نسبت به سایر ترکیبات واکسن نیز رخ می دهد. یکی از این ترکیبات آلومینیوم است. تحقیقات نشان داده است که واکسن های حاوی آلومینیوم نسبت به سایر واکسن ها با قرمزی و سفتی بیشتری در محل تزریق همراه هستند. یکی از واکسن هایی که معمولا بعد از تزریق آن با سفت شدن جای واکسن مواجه می شویم، واکسن سه گانه دیفتری-کزاز-سیاه سرفه (DTaP) است. حتی در بزرگسالان هم سفت شدن جای واکسن کزاز دیده می شود. در ترکیبات واکسن ثلاث برای تاخیر جذب واکسن و کمک به بهبود عملکرد آن، از فسفات آلومینیوم استفاده می شود. در واقع همین ترکیب آلومینیومی باعث سفتی و ایجاد توده زیرجلدی می شود. این واکسن دو ماهگی، چهار ماهگی و شش ماهگی به صورت پنج گانه (سه گانه + هپاتیت ب + هموفیلوس آنفلوانزا) تزریق می شود. واکسن 18 ماهگی و شش سالگی نیز به صورت یادآور تزریق می شود. پس سفتی جای واکسن در این سنین دور از انتظار نیست.
  3. به ندرت، ترکیبات آلومینیومی ممکن است باعث ایجاد توده های کوچک، سفت، زیرپوستی و خارش دار (گرانولوم) در محل تزریق شوند. اگرچه گرانولوم ها خطرناک نیستند اما می توانند تحریک کننده باشند و ماه ها یا حتی سال ها دوام داشته باشند. کودکانی که بعد از واکسن دوماهگی، هجده ماهگی و حتی شش سالگی دچار گرانولوم می شوند، بعدها هم اغلب در صورت تماس با آلومینیوم دچار حساسیت می شوند.
  4. از دیگر دلایل معمول، مربوط به خطا در نحوه تزریق واکسن است. در برخی واکسن ها اگر تزریق به صورت عمقی صورت نگیرد، ماده تزریق شده به صورت یک توده زیرجلدی تظاهر می یابد. البته خطرناک نیست و رفع می شود.

آیا برای سفت شدن جای واکسن، باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که آسیب واکسن و سفت شدن جای واکسن، زیاد نباشد بعد از مدتی رفع می شود. این سفتی در برخی موارد تا یک سال نیز می ماند. در برخی موارد هم به دلیل تزریق واکسن سه گانه به صورت عمیق، این سفتی به وجود می آید. به منظور درمان سفت شدن جای واکسن، باید علت آن را پیدا کنید و سپس درمان را انجام دهید. اما اگر جای واکسن آبسه و یا قرمز رنگ شده باشد، باید توسط پزشک تخلیه گردد و بعد از آن آنتی بیوتیک مصرف شود. در صورتی هم که سفتی مختصر باشد، نیاز به اقدام خاصی ندارد و به مرور زمان خوب می شود.

در برخی موارد دیگر، سفت شدن جای واکسن به دلیل مواد موجود داخل واکسن است که باعث سفتی محل تزریق می شود. در صورتی که بعد از چند روز تزریق واکسن، علایم کبودی و قرمز در جای واکسن مشاهده شد، بهتر است نوزاد را به پزشک نشان دهید. اما توجه داشته باشید که کبودی جای واکسن به مدت یک هفته تا ده روز بهبود می یابد. به منظور کاهش سفت شدن جای واکسن، شما می توانید بعد از تزریق واکسیناسیون محل تزریق را کمپرس گرم کنید. بهتر است بعد از اینکه تزریق انجام گرفت، تمامی موارد بهداشتی پس از تزریق را انجام دهید تا به مشکلاتی نظیر عفونت و تورم برخورد نکنید.

نکات مهم در انجام واکسیناسیون کودکان

  1. سرماخوردگی خفیف یا شل بودن مدفوع کودک، مانع انجام واکسیناسیون نخواهد بود.
  2. اگر کودکی به هر علتی دچار ضایعات مغزی باشد، باید به جای واکسن سه گانه (دیفتری، کزاز و سیاه سرفه)، واکسن دو گانه (دیفتری و کزاز بدون واکسن سیاه سرفه) به او تزریق گردد.
  3. اگر سن کودک، ۶ سال تمام است و واکسن های او به طور کامل تزریق نشده است، باید به جای واکسن سه گانه، واکسن دو گانه تزریق گردد.

  4. به کودکانی که سن آن ها بین ۱ تا ۶ سال است و تا کنون هیچ واکسنی به آنها زده نشده است، در اولین نوبت می توان واکسن سه گانه تزریق کرد، قطره فلج اطفال داد، واکسن MMR و هپاتیت تزریق نمود و آزمایش جلدی توبرکولین انجام داد و در صورت منفی بودن آزمایش، واکسن ب. ث. ژ. تزریق کرد. سپس ۶ هفته بعد، دومین واکسن سه گانه و فلج اطفال و ۶ هفته بعد، اولین یادآوری و در ۶ سالگی تمام دومین یادآوری واکسن های سه گانه، ب. ث. ژ. و سرخک را تزریق نمود. پس از آن در ۱۴ تا ۱۶ سالگی باید واکسن دو گانه ی نوع بزرگسالان تزریق شود.

  5. به کودکان مبتلا به اختلالات ایمنی، چه اولیه و چه اکتسابی (سرطان خون، مصرف داروها و غیره)، واکسن های ویروسی زنده و واکسن ب ث ژ نباید تزریق گردد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (125 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (79 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (75 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (63 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (60 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (50 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (35 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (34 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
اهدای فرش دستباف برای توسعه فرهنگ ورزش کوهنوردی
جزئیات معافیت سربازی افراد بالای 35 سال از شهریور
(ویدئو) از کتیبه‌های باستانی تا الهام‌بخشی کانال سوئز؛ کانال داریوش بزرگ، شاهکاری که مسیر تاریخ را تغییر داد
تست بینایی 30 ثانیه‌ای؛ چشم‌های تیزت را به کار بگیر! چند تا صورت تو این تصویر قایم شده؟
(ویدئو) ساخت سلاح نرم با کنترل از راه‌دور برای فراری دادن دزدهای فرصت‌طلب/ مناسب برای تفریح گیمرهای حرفه‌ای
مجلس شناختی از معاون پارلمانی پزشکیان ندارد/ با کسی عقد اخوت نبستیم/ از میدری تعهد می‌گیریم
نظر رهبر معظم انقلاب درمورد بازیگری فردین در فیلم ایرانی بعد از انقلاب: اشکالی ندارد
ساخت دستگاه بیل بریکر در شرکت دانش‌بنیان تبریزی
(ویدیو) ادعای جنجالی میترا حجار بازیگر،سریال سرزمین مادری، در برنامه دورهمی: آنهایی که ایران را دوست ندارند ایران را ترک کنند!
(ویدئو) جنجال جدید شهربانو منصوریان، قهرمان ووشو ایران/ بانوی قهرمان‌ ایران، در ازای 5 طلای جهانی، 5 طلای آسیا و یک گونی مدال، تحصیل بدون کنکور در رشته دندانپزشکی را درخواست کرد
(ویدیو) ماجرای جالب و عجیب عاشق شدن میترا حجار بازیگر، سریال سرزمین مادری/ علت متفاوت ازدواج نکردن وی
منتخب روز   
خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن