دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / دانستنی های خودرو /

چرا روغن گیربکس را باید به موقع تعویض کنیم؟ 

سه شنبه، 26 دی 1402
هر دو خودروی اتوماتیک و دستی از نوعی روغن گیربکس استفاده می کنند. در ادامه این مطلب از ساعد نیوز مزایای تعویص به موقع روغن گیربکس را بیان می کنیم.

روغن گیربکس اساساً بین قطعات متحرک وارد می شود تا از اصطکاک غیر ضروری جلوگیری شود و انتقال یکنواخت نیرو حفظ شود. برای یک سیستم گیربکس اتوماتیک، روغن گیربکس نیروی اضافی را فراهم می کند زیرا سیال اساساً تراکم ناپذیر است. این نیروی محرک هیدرولیکی عملکرد سیستم را افزایش می دهد و راندمان کلی حرکت خودرو را بیشتر بهبود می بخشد.

مزایای تعویض منظم روغن گیربکس چیست؟


در میان همه روغن هایی که در وسیله نقلیه شما استفاده می شود، روغن گیربکس اتوماتیک از اهمیت بالایی برخوردار است. رانندگی با روغن گیربکس کم یا کثیف باعث ساییدگی و اصطکاک بیش از حد اجزای گیربکس می شود که در نهایت می تواند مشکلات غیرمنتظره و جدی را برای گیربکس اتوماتیک بوجود آورد.‌در ادامه برخی از مزایای تعویض دوره‌ای و منظم روغن گیربکس را بررسی می‌کنیم:

خنک کردن موتور


وقتی چرخ دنده‌ها به‌درستی روغن کاری شوند، گرمای کم‌تری تولید می‌کنند و همین امر به پایین نگه داشتن دمای موتور، افزایش طول عمر و بهبود راندمان کلی آن کمک می‌کند.

تعمیرات کمتر


با تعویض منظم روغن گیربکس، می‌توانید از مشکلات و خرابی‌های رایج گیربکس جلوگیری کنید و هزینه‌های کمتری را متحمل شوید. به‌عنوان مثال، پایین آمدن سطح روغن گیربکس می‌تواند باعث لغزش دنده‌ها و در نهایت منجر به بروز مشکلات جدی در خودرو شود. اما تعویض به‌موقع روغن گیربکس می‌تواند به جلوگیری از این نوع خرابی کمک و عمر طولانی گیربکس را تضمین کند. تعویض روغن گیربکس همچنین می‌تواند به حذف آلاینده‌ها و آلودگی‌هایی که در طول زمان ایجاد می شوند کمک کند و مانع از گرفتگی فیلترها و دریچه‌های گیربکس و خرابی آن شود.

عملکرد آرام‌تر خودرو


هنگامی‌که چرخ دنده‌ها به‌درستی روغن‌کاری نمی‌شوند، می‌توانند در حین چرخش، صدای آزاردهنده‌ای تولید کنند و حتی ممکن است به مرور زمان باعث خراب شدن سایر اجزای ماشین شما شوند. با عوض کردن روغن گیربکس می‌توانید صدا را کاهش دهید و از سایر قسمت‌های وسیله‌ی نقلیه‌ی خود محافظت کنید.

کاهش اصطکاک و سایش


روغن گیربکس با گذشت زمان خراب شده و کارایی خود را در روانکاری دنده‌های گیربکس از دست می‌دهد و این امر می‌تواند منجر به افزایش اصطکاک و در نهایت سایش و پارگی قطعات گیربکس شود. با تعویض منظم روغن گیربکس، می‌توانید دنده‌های خودرو را به‌درستی روغن کاری کرده و از آسیب دیدن قطعات داخلی و خرابی گیربکس پیشگیری کنید.

بهبود مصرف سوخت


وقتی چرخ‌دنده‌های ماشین به‌درستی روغن کاری شوند، می‌توانند راحت‌تر بچرخند و نیروی کمتری از موتور خودرو بگیرند. این امر به‌نوبه‌ی خود می‌تواند به بهبود مصرف سوخت و صرفه‌جویی در هزینه‌های شما منجر شود.

افزایش عمر گیربکس


اگر به‌دنبال استفاده‌ی حداکثری از گیربکس خود هستید، باید روغن را به‌صورت دوره‌ای تعویض کنید. انجام این کار می‌تواند به کاهش فرسودگی و دوام بیشتر گیربکس کمک کند.

سخن پایانی


با توجه به اینکه مراقبت و نگهداری از سطح روغن گیربکس ساده است و به ندرت انجام می‌شود، صاحب خودرو اگر به موقع متوجه خرابی نشود ممکن است با مشکلات زیادی روبرو شود، زیرا اکثر انواع تعمیر گیربکس گران تمام می‌شود. همچنین بسیاری از کارشناسان معتقدند حداکثر بعد از دو سال یا 5 بار تعویض روغن موتور، اقدام به تعویض روغن گیربکس نمایید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ویراستاری تخصصی مقاله
هزینه چاپ یک کتاب
ترجمه تخصصی متن
(تصاویر) چیدمان مدرن و اروپایی پنت هاوس شیک رضا گلزار با مبلمانی با رنگ های متضاد هم، ستون های طرحدار و باشگاه خانگی
اعتراف طناز طباطبایی/ عاشق فوتبالیست معروف بودم و به خاطرش فوتبال می دیدم
ناگفته‌هایی از زندگی شخصی داماد پزشکیان و اعضای خانواده رئیس جمهور منتخب + فیلم
ویدیویی از بازسازی سه‌بعدی شهر باستانی دارابگرد/ شگفتی‌های شهر افسانه‌ای شاهنامۀ فردوسی را ببینید
مقایسه شگفت انگیز استایل جورجینا با آنتونلا همسر مسی/ رقابت سرسخت همسران فوتبالیست/ بنظرتون کدوم جلوتره؟ +عکس
(ویدئو) بازی صبحگاهی گربه زیبای محمدرضا گلزار / وقتی گلزار سر به سر گربه اش میذاره
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی