دلایل کم شدن شتاب خودرو

  یکشنبه، 24 اسفند 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
دلایل کم شدن شتاب خودرو
در مسیر خروج دود از اتومبیل قطعه ای به نام کاتالیست قرار دارد تا مانع از ورود گازهای سمی به محیط و اطراف گردد. پس اگر این قطعه خراب یا مسدود شود، مانع از خروج گازهای به وجود آمده خواهد شد و در واقع باید گفت تنفس خودرو مختل شده و از بین خواهد رفت.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،یکی از مهمترین فاکتورها در هنگام خرید خودرو، شتاب اولیه خودرو می باشد که نشان دهنده تیزی و چالاکی خودرو است. علاوه بر شتاب اولیه که معمولا با عبارت “صفر تا صد” خودرو شناخته می شود، خودرو باید در حین حرکت نیز از شتاب خوبی برخوردار باشد. به این معنی که هرگاه راننده پای خویش را روی پدال گاز فشار داد، خودرو با شتاب محسوسی، افزایش سرعت داشته باشد. اما گاها بنا به دلایل فنی و یا کارکرد زیاد خودرو، این شتاب کاهش یافته و اصطلاحا، خودرو تنبل می شود که در این صورت دیگر آن شتاب اولیه خود را نداشته و به سختی حرکت می کند. در ادامه با ما همراه باشید تا دلایل احتمالی کاهش شتاب خودرو را بررسی کرده و راه های رفع این مشکلات را برای بازگشت خودرو به شتاب اولیه بازگو کنیم.

دلایل کم شدن شتاب خودرو

بعضی دیگر از دلایل کم شدن شتاب خودرو عبارتند از:

خرابی استپر موتور خودرو:

همانطور که می دانید مهمترین وظیفه ی استپر موتور تنظیم کردن هوای ورودی به موتور و تنظیم هوای مصرفی در سیلندر است. پس اگر خرابی در استپر صورت گیرد و یا اینکه به مرور زمان فرسوده شود، عملکرد اولیه ی خود را از دست خواهد داد و بروز ظاهری آن هم، کم شدن شتاب خودرو و قدرت در آن خواهد بود.

خرابی در رینگ و پیستون ها:

اگر رینگ و پیستون فرسوده شده باشند سبب می گردد که محفظه ی احتراق خودرو کثیف شود و چون یکی از وظایف آنها حفظ تراکم در بالای پیستون است، پس عمل احتراق به خوبی صورت نمی پذیرد. در این صورت عامل اصلی شتاب گیری و افزایش سرعت خودرو از بین رفته و با کم شدن شتاب در خودرو مواجه خواهید شد.

خرابی سوپاپ ها:

اگر سوپاپ ها دچار خرابی و مشکل شوند، در صورت وجود خوردگی و ذرات اضافه بر روی سوپاپ ها باعث می شود که درزبندی مناسبی بین مجاری ورودی و خروجی و فضای داخلی سیلندر وجود نداشته باشد و سوپاپ ها دچار مشکل و خرابی شوند.

پس در مرحله ی تراکم و هوا رسانی به موتور اختلال ایجاد شده و موتور به شدت تحت تاثیر عملکرد بد آن ها قرار خواهد گرفت و در نهایت سبب کم شدن شتاب خودرو خواهد شد.

نامناسب بودن تنظیم در تسمه تایم:

در صورتی که تسمه تایمینگ آسیب ببیند و خراب شود، بر حرکت سوپاپ ها و بالا و پایین رفتن آنها تاثیر می گذارد و مانع از احتراق خوب و مناسب در موتور خواهد بود که این عیب هم می تواند بر کاهش شتاب خودرو بسیار موثر باشد.

خرابی و اشکال در سنسور اکسیژن:

سنسور اکسیژن نقش مهمی در تنظیم میزان اکسیژن لازم و مصرف سوخت خودرو دارد. پس اگر به هر دلیلی دچار مشکل و خرابی شود، چون تنظیم هر دو، هم اکسیژن و هم سوخت برهم خواهد خورد، در شتاب خودرو هم اختلال به وجود خواهد آمد.

ناک زدن یا ضربه زدن موتور:

در مطالب قبل گفتیم، وقتی مخلوط سوخت و هوای وارد شده به داخل سیلندر، زودتر از جرقه ی شمع مشتعل شده و آتش بگیرد، می گوییم ناک اتفاق افتاده است؛ که عامل آن می تواند ذرات ته نشین شده بر روی پیستون و یا دیواره ی سیلندر باشد؛ یا اینکه دمای پیستون یا دیواره ی سیلندر آنقدر افزایش یابد که حرارت ناشی از آن مخلوط سوخت و هوا را منفجر کند.

باید بگوییم که در این شرایط تنظیم موتور و زمان بندی در آن به هم ریخته و دچار اختلال می گردد؛ که این موضوع خود، باعث کم شدن شتاب در خودرو خواهد شد.

شل شدن سیم گاز:

یکی از دلایلی که شاید خیلی پیش پا افتاده به نظر آید، شل بودن سیم گاز است و چون این قسمت یک قطعه ی مکانیکی است، امکان شل شدن آن وجود دارد. اتفاقی که می افتد این است که همراه با شل شدن سیم گاز دریچه ی هوا به طور کامل باز نمی شود.

برای همین توازن و تناسب سوخت و هوا بر هم خورده و قدرت لازم برای انفجار به وجود نیامده و وقتی قدرت انفجار کاهش یابد باعث کاهش شتاب در خودرو نیز خواهد شد.

خرابی و فرسودگی در انژکتور و سیستم پاشش سوخت خودرو:

مسلما هر قطعه و وسیله ای بخصوص در خودرو عمر مفیدی دارد که انژکتور هم از این قاعده مستثنا نیست. پس از گذشت زمان انژکتور هم مانند روزهای اولیه ی خود عمل نخواهد کرد و دیگر نخواهد توانست سوخت کافی و مناسبی را به سیلندر برساند. در این صورت باعث عملکرد نادرست موتور و ناهماهنگی بین سوخت و هوا شده و دیگر قدرت و شتاب خودرو همانند قبل نخواهد بود.

حتی در صورتی که سوزن های انژکتور کثیف باشند، دیگر توانایی پاشش سوخت را با شدت و قدرت قبلی نخواهد داشت و در عمل احتراق در خودرو با مشکلاتی مثل ریپ زدن خودرو و یا کاهش شتاب خودرو روبرو خواهیم شد.

کثیف شدن و مسدود بودن کاتالیست:

در مسیر خروج دود از اتومبیل قطعه ای به نام کاتالیست قرار دارد تا مانع از ورود گازهای سمی به محیط و اطراف گردد. پس اگر این قطعه خراب یا مسدود شود، مانع از خروج گازهای به وجود آمده خواهد شد و در واقع باید گفت تنفس خودرو مختل شده و از بین خواهد رفت.

برای اینکه موتور عملکرد خوب و صحیحی داشته باشد باید این گازها به طور کامل تخلیه شوند و همانطور که گفتیم وظیفه این کار بر عهده کاتالیست است.

پس در صورت خرابی و عملکرد ناصحیح این قطعه و به هر دلیلی که مسیر خروجی هوا یا همان اگزوز مسدود شده یا دچار مشکل شود، راندمان موتور کاهش پیدا کرده و باعث کاهش شتاب در خودرو خواهد شد.

برای رفع این مشکل باید مسیر لوله ی اگزوز و کاتالیست را از نظر کثیفی، زنگ زدگی، شکستگی و…. بررسی کنید.

خرابی و یا کثیفی فیلتر هوا:

یکی از شرایط درست عمل کردن موتور خودرو و شتاب گرفتن آن عملکرد و کارکرد مناسب درقسمت تنفسی خودرو می باشد. اگر فیلتر هوا که در واقع قسمت تنفس خودرو محسوب می شود و وظیفه اش پاک کردن هوای ورودی از ذرات گرد و غبار است، خراب و یا مجاری آن مسدود شود، به طبع مسیر ورود هوا هم مسدود شده و در نتیجه موتور به درستی کار نخواهد کرد و قدرت و شتاب همیشگی را نخواهد داشت.

چرا که میزان هوای ورودی به موتور کاهش یافته و موتور به راحتی نمی تواند برای ایجاد عمل احتراق اکسیژن را با سوخت ترکیب کند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به حال و هوای اتاق محل بستری رهبر معظم انقلاب هنگام عیادت چهره های سیاسی از ایشان؛ از عرض ارادت دختر و نوه‌های امام خمینی تا بوسیدن پیشانی رهبری توسط روحانی+عکس (741 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (315 نظر) نگاهی به جشن تولد نوه پسری مسعود پزشکیان با کیک خانگی/ چیدمان زیبا و ساده خانه با قندان گل سرخی، ترمه روی میز و روکش پارچه‌ای مبل+عکس (277 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (206 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (199 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (124 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم! (117 نظر) نگاهی به خانه خواهر شاه پهلوی در کرج/ زلم زیمبو خاندان نحس پهلوی از سهم ایتام+عکس (116 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (101 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا قناد برای تزیین کیک سه بعدی سوسن پرور با تم پسرونه+عکس (85 نظر) مستندی از خانه و محله‌ی مادری دکتر مسعود پزشکیان در محله دوقوز پله ارومیه/حیاطی با صفا و پر از درخت انگور و ماشین معمولی در حیاط (73 نظر) داریوش ارجمند: به خاطر آبروی امام علی پامو تو باشگاه بیلیارد نذاشتم/ خیلیا نقش مذهبی بازی کردند اما هیچکدام به قوزک مالک اشتر من نمیرسند+فیلم (70 نظر) الهام چرخنده: به خاطر تبریک به رهبر معظم انقلاب به من حمله کردند و با چوب منو زدند؛ اینجا که ایستاده‌ام هنوز کمرم درد میکنه (71 نظر) دختر مرحوم هاشمی‌رفسنجانی: صبحانه بابا پنیر و عسل با نان سنگک و گاهی مغز گردو و مغز پسته و شیر بود؛ کاهوی تازه با رب انار رو هم میان وعده می خوردند (66 نظر) حضور بازیگران و هنرمندان ایرانی در کنسرت پسر مهران مدیری/ الیکا عبدالرزاقی و همسرش، گوهر خیراندیش، محمد بحرانی و... +فیلم (58 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فوری: اسرائیل را بمباران کردیم + فیلم
فال روزانه امروز چهارشنبه 11 مهر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 11 مهر 1403
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 11 مهر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 11 مهر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز چهارشنبه 11 مهر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه چهارشنبه 11 مهر 1403
پشت پرده تحقیر بازیکن جوان استقلال توسط اکرم عفیف بازیکن موفرفری قطری فاش شد
دختر مرحوم هاشمی‌رفسنجانی: صبحانه بابا پنیر و عسل با نان سنگک و گاهی مغز گردو و مغز پسته و شیر بود؛ کاهوی تازه با رب انار رو هم میان وعده می خوردند
مراسم اهدای حکم عضو هیئت‌ رئیسه انجمن کمیته تک رزم به جناب سرهنگ علی روهنده
اجرای طرح عملیاتی استفاده از پابند الکترونیک برای کنترل سارقان در شهرستان میانه
جوشکاری در کارخانه گریس سازی بستان آباد حادثه ساز شد/یک نفر جان باخت و سه تن روانه بیمارستان شد
ناصر سرگزی دبیر کل جبهه فرهنگیان و فرهیختگان ایران اسلامی: معرفی و حمایت از نیروهای شایسته اولویت اول جبهه
انتصاب مسئول روابط عمومی گروه مبارزان آذربایجان شرقی
مسعود پزشکیان امروز: به عنوان رئیس‌جمهور زندگی راحتی ندارم؛ اصلا فکرش را نمی‌کردم که رئیس‌جمهور شوم؛ هنر نیست که مملکت را رها کنیم،باید بمانیم و بجنگیم
منتخب روز   
به مناسبت تولد 52 سالگی لیلا حاتمی یادی کنیم از اولین روز به دنیا آمدن خانم بازیگر در بیمارستان +عکس /خوشحالی زری خوشکام و علی حاتمی در آن روزها 9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور