دلایل سرگیجه و غش کردن کودکان

  دوشنبه، 15 دی 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
دلایل سرگیجه و غش کردن کودکان
سرگیجه نوعی احساس سنگینی در ناحیه سر است و غش کردن از دست دادن موقتی هوشیاری است. هر دو می توانند سردرد خفیف، احساس تهوع و استفراغ یا احساس گنگی و سردرگمی ایجاد کنند که البته برای کودکانی که دچار ضعف عضلانی کوچک یا خفیف هستند، طبیعی است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، غش به معنی بیهوشی، مدهوشی و بی حواسی است و حالتى است که قسمت اعظم نیروى حساس و حرکت دهنده حس از کار مى‏افتد.

کسانى که بیشتر از دیگران در معرض غش قرار می گیرند و کمتر در مقابل آن شکیبایى دارند، افراد پیر و کودکان هستند.

علت غش کودکان

همه علت های غش به ضعف و تپش قلب مربوط است و اگر تپش قلب افزایش یابد حالت غش ایجاد می شود.

گاهی علت از سوء مزاج است که احتمال غش را زیاد می کند. اگر مزاج گرم باشد نیرو را تضعیف و روح را از بدن جدا کرده و باعث غش می شود. اگر مزاج سرد باشد بدن سست و خمود و ضعیف می شود و فرد غش می کند.

گاهی علت آن «غلبه خون» یا «خلط های» دیگر است که چون مسالک روح را می بندد و حرارت بدن را بالا می برد، پس قلب ضعیف می شود و غش اتفاق می افتد.

گاهی علت این بیماری سوزش شدیدی است که قلب یا معده را اذیت می کند، پس همانند تب های شدید وبایی، قلب به سختی می افتد (کار خون رسانی و ضربان زدن قلب سخت می شود) که این امر به خاطر ضعف قوای حیوانی ناشی از «استفراغ شدید خلط» است.

غش در افراد پیر و کودکان و افرادی که در دوره نقاهت هستند به دلیل ضعف نیرو و مستعد بودن آنها برای مبتلا شدن به این بیماری بیشتر است.

غشی که به خودی خود ظاهر می شود با حس درک می شود، ولی این علامت نشانه اولیه است تا اینکه توانایی بدنی فرد کم می شود و او آمادگی ضعف قلب پیدا می کند و دچار تشویش شده و گاهی چشمش سیاهی می رود. یا اینکه دچار توهم شده و سردش می شود.

اگر غش پیامد یک بیماری باشد شدت آن بیشتر است و اگر ناشی از تب دائمی باشد به بیشترین حد می رسد. همچنین هنگامی که در بیماری های دردناکی نظیر قولنج و ایلاوس درد شدت می گیرد و یا هنگامی که سوزش شدید در دهانه معده ایجاد می شود غش صورت می گیرد.

همه این موارد به وجود نمی آید مگر اینکه بیمار از شدت بیماری لاغر و ضعیف باشد.

اما غش در فرد نیرومندی که برای اولین بار به آن دچار می شود بیشتر به دلیل غلبه شدید یکی از «خلط ها» یا ریختن «اخلاط» در معده اوست.

به طور کلی همه نشانه های غش با نشانه هایی که به تپش قلب دلالت می کند تناسب دارد و چنانچه نشانه های تپش قلب افزایش یابد غش ایجاد می شود.

علت غش در کودکانی که به آن گرفتار مى‏شوند، این است که بخارهاى سرد به سمت سر آنها بالا می رود و دوباره پایین مى‏آید. در نتیجه باعث گرفتگى تنفس و غش کردن آنها مى‏شود و در این هنگام بدن کودک بیمار سرد مى‏شود.

غش و سرگیجه می تواند علت و عوامل زیادی داشته باشد. یکی از علت های آن کاهش جریان خون است. کاهش ناگهانی جریان خون به سر باعث می شود فرد احساس سرگیجه یا ضعف کند. مواردی که جریان خون را از سر دور می کنند، عبارتند از:

  • تغییرات سریع وضعیت بدن (مانند به سرعت ایستادن)
  • غذا نخوردن طولانی مدت
  • ایستادن بدون حرکت به مدت طولانی
  • دوش آب داغ (چون خون را از سر می کشد تا پوست را خنک کند)
  • تب یا بیماری
  • کم خونی (گلبول قرمز خون در بدن کافی نیست)
  • کم آبی (آب کافی در بدن نیست)
  • آریتمی (یک ضربان قلب غیرمعمول سریع، آهسته یا غیر طبیعی) یا نقایص دیگر قلبی

علائم سرگیجه یا غش چیست؟

سرگیجه نوعی احساس سنگینی در ناحیه سر است و غش کردن از دست دادن موقتی هوشیاری است. هر دو می توانند سردرد خفیف، احساس تهوع و استفراغ یا احساس گنگی و سردرگمی ایجاد کنند که البته برای کودکانی که دچار ضعف عضلانی کوچک یا خفیف هستند، طبیعی است.

با این حال، این ها از تشنج متفاوت هستند، زیرا بسیار مختصر بوده و در گروه های مختلف عضلانی طبقه بندی می شوند. در بیشتر موارد، فرزند شما هوشیاری خود را در زمانی کوتاه به دست می آورد و نباید بیش از چند دقیقه شکایت داشته باشد. اما اگر کودک دچار علائم پایدار و طولانی شده است، حتماً باید پزشک را ببینید.

چگونه سرگیجه و غش تشخیص داده می شوند؟

ارائه دهندگان خدمات بهداشتی، فرزند شما را معاینه خواهند کرد و از علائم و نشانه های آن و سلامت کلی او می پرسند. احتمال دارد که از فرزندتان درباره احساس سنگینی سر و یا چرخش و سرگیجه اش سوال شود و اینکه آیا سایر اعضای خانواده سابقه ای از احساس سرگیجه یا غش داشته اند یا خیر. آنها همچنین می توانند آزمایش هایی را برای تشخیص و پیشگیری از بروز علل خاصی از سرگیجه یا غش انجام دهند. چنین آزمایشهایی ممکن است انجام شوند:

  • فشار خون
  • ضربان قلب
  • ریتم قلب (از طریق ECG یا اکوکاردیوگرام)
  • خون (برای بررسی کم خونی یا سایر شرایط)

سرگیجه و غش چگونه درمان می شوند؟

اگر علت اصلی سرگیجه یافت شود، پزشک کودکتان در مورد روش درمان آن نیز با شما صحبت خواهد کرد. شما هم می توانید با از بین بردن علائم، خودتان نیز به کودک خود کمک کنید.

اگر فرزند شما دچار سرگیجگی می شود:

  • کودک خود را بنشانید و یا از او بخواهید دراز بکشد. در حال نشسته، سر فرزندتان را بین زانوهایش قرار دهید. این کار کمک می کند تا جریان خون را به سر برساند.

اگر فرزندتان حالتهای غش داشته باشد:

  • او را روی یک سطح صاف قرار دهید.
  • با استفاده از یک بالش یا جسم دیگر، پاهای او را بالاتر از سطح قلبش ببرید.
  • پس از اینکه کودک شما از خواب بیدار شد، به او یک نوشیدنی مانند آب پرتقال، به جهت افزایش آب بدن و قند خونش بدهید.
  • اگر علائم فرزندتان با این اقدامات ساده ناپدید نشده است، با ارائه دهنده خدمات بهداشتی کودک خود تماس بگیرید. گاهی اوقات کودکان باید با تزریق وریدی درمان شوند.

چگونه جلوی غش و سرگیجه را بگیریم؟

از آنجا که از دست دادن آب بدن می تواند منجر به سرگیجه یا احساس غش شود، ممکن است به شما توصیه شود که مقدار آب نوشیدنی کودک خود را افزایش دهید. همچنین ممکن است گفته شود که میزان مصرف نمک فرزندتان را برای یک بازه معینی از زمان، افزایش دهید. نمک به بدن کمک می کند تا آب را نگه دارد.

برای این منظور گاهی ممکن است چیزهایی مانند یک بسته چیپس یا چوب شور تجویز شوند. همچنین ممکن است برای کمک به حفظ میزان نمک و مایع کودک، نوشیدنی های ورزشی ایزوتونیک (نه نوشیدنی انرژی زا) پیشنهاد شود. به ندرت، کودکان مبتلا، با دارو درمان می شوند و آن در شرایطی است که علائم بیش از حد مکرر یا ناراحت کننده باشند.

ملاحظات طولانی مدت غش و سرگیجه کدامند؟

اگر فرزند شما بیش از چند بار غش کرده باشد، ممکن است لازم باشد یک متخصص قلب آن را ویزیت کند. فقط یک دکتر است که می تواند مشکلات قلبی را درمان کند. متخصص قلب می تواند آزمایش هایی برای کمک به تصمیم گیری در مورد اینکه آیا وجود مشکلی در قلب باعث غش می شود یا خیر را انجام دهد. در غیر این صورت، اکثر کودکان که یک بار و به ندرت احساس سرگیجه یا ضعف می کنند، هیچ مشکلی در دراز مدت ندارند.

چه زمان با دکتر کودک خود تماس بگیریم؟

اگر فرزند شما هر کدام از علائم زیر را داشت، بلافاصله با دکتر کودک خود تماس بگیرید :

  • کم خونی در حین ورزش و فعالیت
  • غش کردنی که بیش از ۳۰ ثانیه طول می کشد
  • تکرار غش یا سرگیجه
  • سرگیجه یا غش توام با درد قفسه سینه
  • ضربان قلب نامنظم یا تند
  • درد تکراری بازوها، پاها یا عضلات صورت که ممکن است به شکل تشنج نیز باشد
  • سابقه خانوادگی مرگ با ایست ناگهانی قلب

نتیجه

کودکان به دلایل مختلف دچار غش و سرگیجه می شوند. دلایل زیادی برای این مسئله وجود دارد که بیشتر آن ها اتفاق خیلی نگران کننده ای نیستند. تنها باید بدانید دلیل آن چیست و سریعا اقدام به برطرف کردن مشکل کنید تا مشکلات بیشتر نشود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (636 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (82 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (46 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان