در دوران بارداری برای جلوگیری از واریس واژن چه نکاتی را رعایت کنیم؟

  چهارشنبه، 26 آذر 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
در دوران بارداری برای جلوگیری از واریس واژن چه نکاتی را رعایت کنیم؟
رگ‌های ما خون را از سراسر بدن به قلب باز می‌گردانند. هنگامی که جریان خون برخلاف نیروی جاذبه باشد، دریچه‌های کوچکی در رگ‌ها برای جلوگیری از به عقب برگشتن جریان خون باز و بسته می‌شوند. با این حال گاهی اوقات این دریچه‌ها ضعیف شده و این امر امکان حرکت جریان خون به سمت عقب و تجمع در عروق را فراهم کرده و باعث به وجود آمدن بیماری واریس می‌گردد

رگ های ما خون را از سراسر بدن به قلب باز می گردانند. هنگامی که جریان خون برخلاف نیروی جاذبه باشد، دریچه های کوچکی در رگ ها برای جلوگیری از به عقب برگشتن جریان خون باز و بسته می شوند. با این حال گاهی اوقات این دریچه ها ضعیف شده و این امر امکان حرکت جریان خون به سمت عقب و تجمع در عروق را فراهم کرده و باعث به وجود آمدن بیماری واریس می گردد. همه ما با رگ های واریسی که در پاها شکل می گیرند آشنایی داریم اما در ناحیه لگن، رحم، و واژن نیز رگ هایی وجود دارند که ممکن است به طوری مشابهی تحت تاثیر قرار بگیرند. واریس واژن در 10 درصد از زنان باردار شایع است. گاهی اوقات علائم در زنانی که هیچگاه باردار نبوده اند نیز پدیدار می شود. افزایش استروژن و پروژسترون و وزن فرزند معمولاً در نارسایی وریدی و بروز علایم واریس در پاها و ناحیه واژن نقش دارند. با هر بارداری اضافی، علائم معمولاً زودتر رخ داده و قابل ملاحظه تر می شوند. روش های درمانی مختلفی وجود دارند که در حین مشاوره با یک متخصص واریس به شما ارائه می گردند.

واریس تناسلی چگونه تشخیص داده می شود؟

ممکن است که شما بدون این که متوجه شوید، دچار واریس تناسلی شده باشید. زیرا در طی بارداری مشاهده ی دقیق و راحت ناحیه ی تناسلی برای مادر باردار دشوار است.واریس تناسلی ممکن است در قسمت های لب های کوچک و بزرگ و چین های پوستی دستگاه تناسلی خارجی رخ دهد. برخی از علائم قابل مشاهده ی آن شامل:

  • عروقی که از روی پوست برجسته شده و نمای پیچ خورده دارند.
  • رنگ آنها آبی یا ارغوانی می باشد.

علاوه بر این موارد قابل مشاهده، برخی از بانوان ممکن است که علائم زیر را نیز داشته باشند:

  • فشار و در در ناحیه ی ولو (مدخل واژن و اطراف آن)
  • احساس پری و سنگینی در ناحیه ی ولو
  • احساس ناراحتی و آزردگی هنگام راه رفتن
  • درد در هنگام رابطه ی جنسی
  • خارش

عروق واریسی ممکن است که فقط در قسمت دستگاه تناسلی خارجی باشند و یا همزمان در پاها و سایر قسمت های اندام تحتانی و لگن نیز بروز کنند. عروق واریسی معمولا در نیمه های بارداری خود را نشان می دهند.

درمان واریس واژن در بارداری

بعضی از خانم ها در هنگام برخورد با واریس واژن خود برخی از روش های درمانی طبیعی را بسیار مفید می دانند اما مثل همیشه اشتباه می کنند و قبل از امتحان کردن مکمل های غذایی جدید ، روغن ها ، گیاهان و کمپرس ها با پزشک معالج خود باید مشورت کنند. برخی کارها وجود دارد که می توانید برای به حداقل رساندن علائم واریس واژن خود انجام دهید.

از نشستن طولانی مدت خودداری کنید

از نشستن برای مدت زمان طولانی خودداری کنید ، فعالیت بدنی خود را حفظ کرده و حرکت کنید ، پیاده روی کنید و هنگام نشستن یا دراز کشیدن مواضع خود را تغییر دهید. به شنا بروید ، آب به بلند کردن کودک و بهبود جریان خون از لگن شما کمک می کند. از هرگونه چمباتمه زدن ، زانو زدن یا نشستن روی صندلی خودداری کنید.

از ایجاد یبوست پیشگیری کنید

شما باید از ایجاد یبوست جلوگیری کنید که باعث افزایش فشار بر روی رگ های شما هنگام حرکات روده می شود. حتماً حرکات روده شما منظم ، نرم و راحت باید انجام شود.

ویتامین ها

تصور می شود برخی از ویتامین ها مانند بیوفلاونوئیدها ، سیر و ویتامین C به تقویت بافت همبند اطراف رگ ها کمک می کنند.

کمپرس سرد

کمپرس سرد ممکن است تسکین موقتی داشته باشد. ترفندی که بعضی از خانم ها بعد از زایمان از آن استفاده می کنند ، پر کردن یک دستکش لاستیکی با آب سرد و یخ است. استفاده از دستکش به عنوان بسته یخ می تواند به کاهش تورم و تسکین درد کمک کند. لطفا توجه داشته باشید: یخ نباید بیش از 30 دقیقه تا 1 ساعت در منطقه نگه داشته شود. یخ می تواند جریان خون لازم برای بهبودی بدن را کاهش دهد

آروماتراپی

برخی از آروماتراپیست ها پیشنهاد می کنند از روغن شمعدانی رقیق شده در حمام استفاده کرده و یا به عنوان یک کمپرس مستقیم در منطقه ، درون یک پد گازی خیس کنید.

تمرینات کف لگن

این تمرینات به گردش خون بهتر در ناحیه لگن کمک کرده و بافت های پشتیبان اطراف رگ ها را تقویت می کند.

جلوگیری از فشار

از نشستن به حالت چمباتمه برای مدت طولانی و همچنین فشار و ایجاد کشیدگی به هنگام استفاده از حمام خودداری کنید.

لباس زیر

هنگامی که رگ های واریسی در پاهای خود دارید ، جوراب ساق بلند یا جوراب فشرده کننده برای حمایت از رگ های متورم خریداری می کنید. متأسفانه چنین پوشاکی برای واژن وجود ندارد یا وجود دارد؟ سال ها پیش ، هنگامی که پدهای بهداشتی زیاد بودند، بسیار ضخیم تر بودند ، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی پیشنهاد می کردند که زنان برای پشتیبانی از چند پد استفاده کنند. امروز ، این امر به سادگی کار نخواهد کرد ، زیرا کل بسته های جدید و فوق العاده باریک مدرن را تغییر می دهد. عملی ، راحت یا لازم نیست ، گزینه های مناسب تری وجود دارد و بسیاری از فیزیوتراپیست ها برای کمک به کاهش علائم واریس های واژن، از پوشاک مخصوص پشتیبانی استفاده می کنند. بسیاری از خانم ها قبل از بیرون آمدن از رختخواب در صبح قبل از تأثیر نیروی جاذبه ، بهترین نتیجه را در هنگام پوشیدن لباس و پوشش پشتیبان می گیرند.

نکات دیگر

  • انحنای قسمت عقب و پایین باسن و پشت خود را حفظ کنید
  • اجازه دهید شکم به آرامش برسد
  • همیشه نفس بکشید
  • نگذارید فشار زیادی روی شما باشد
  • یک جسم بلند کننده پای کوچک ممکن است باعث تقویت موقعیت (و به طور کلی کمک به حرکت روده) شود – فقط مراقب باشید خیلی سخت نخندید ، که باعث می شود نکته 4 در بالا حتی بیشتر مرتبط باشد
  • از فعالیت هایی که باعث ایجاد فشار و کشیدگی می شوند مانند بلند کردن اجسام، فشار آوردن ، کشیدن ، عطسه یا سرفه شدید، خودداری کنید (از جمله خنده های غیرقابل کنترل). هنگامی که نمی توانید از هیچ یک از این فعالیت ها دوری کنید ، از دستان یا یک حوله چرخ دار برای کمک به حمایت از پرینه استفاده کنید.
  • دراز کشیدن برای استراحت هرچه بیشتر به عنوان عملی موثر تلقی می شود. دراز کشیدن به طرفین خود بهترین گزینه است.

چه اشخاصی در خطر ابتلا به این مشکل هستند؟

عامل خطر اصلی برای زنان، بارداری است. در واقع این وضعیت در زنانی که باردار نبوده اند بسیار نادر بوده و اغلب در زنانی که دو بار یا بیشتر بارداری را تجربه کرده اند، شایع است. علاوه بر این زنانی که سابقه ابتلا به واریس در خانواده شان وجود داشته است و یا زنانی که اضافه وزن دارند بیشتر در معرض خطر هستند.

خطرات واریس واژن در بارداری چیست؟

به ندرت پیش می آید که واریس واژن در طول زایمان طبیعی خونریزی کند با این حال با توجه به اینکه مقدار کمی خون در آنها وجود دارد پزشک می تواند حتی در صورت بروز خونریزی به راحتی آن را کنترل کند. واریس واژن دلیل موجهی برای نادیده گرفتن زایمان طبیعی نیست و به هیچ وجه باعث بروز عوارض در فرایند زایمان نخواهد شد.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر شما دچار برخی از علائم و نشانه ها از قبیل تشکیل لخته خون، قرمزی، تورم، سفت شدن و دردناک شدن عروق ناحیه واژن هستید باید به پزشک مراجعه کنید. واریس واژن می تواند یک اختلال ناخوشایند باشد و اگر شما در طول دوران بارداری دچار این اختلال شدید بروز درد و ناراحتی را تجربه خواهید کرد اما می توانید به کمک توصیه های پزشک تا حدودی درد خود را تسکین دهید. واریس واژن که معمولاً در طول دوران بارداری به وجود می آید مدت شش هفته پس از زایمان بهبود پیدا می کند اما اگر شما باردار نیستید ولی دچار واریس واژن هستید احتمالاً به روش های درمانی مختلفی نیازهایی داشت تا به درمان مشکل خود بپردازید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (680 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (20 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(عکس) «ماگان» کشتی بادبانی باستانی خلیج فارس؛ میراثی 4000 ساله که باستان‌شناسان را حیرت‌زده کرد!
شلیک 4 گلوله به سمت آیت الله در جریان یک سخنرانی / رهبری با دلهره، تلفنی احوالپرسی کردند /عفت در مدینه بود و خبر را نشنیده بود
ویدیو/ جمله‌سازی "علی شادمان" با Do و Does/ فقط ترکیب جملاتش با Love که معلم زبانشو ناامید کرد!
ویدیو/ "حسین ثابت بکتاش" مالک هتل داریوش: دوران دانشجویی روزنامه می‌فروختم/ اولین هتل خودم را در جزایر قناری که فقط بز وحشی داشت، ساختم
ویدیو/ بازسازی دیجیتالی ویرانه‌های باستانی "تخت‌جمشید" توسط "میثم کشاورز" طراح ایرانی/ تصویرسازی و پویانمایی به سبک فیلم‌های هالیوودی
(ویدئو) داستان کوتاه انگلیسی «روباه و کلاغ»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
ویدیویی از بازسازی سه‌بعدی شهر باستانی دارابگرد/ شگفتی‌های شهر افسانه‌ای شاهنامۀ فردوسی را ببینید
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان