فواید دارچین برای فشار خون از دیدگاه طب سنتی

  پنجشنبه، 19 فروردین 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
فواید دارچین برای فشار خون از دیدگاه طب سنتی
فشار خون نیرویی است که در طی آن خون درشریان های شما جریان می یابد. عوامل مختلفی می تواند موجب افزایش ناگهانی فشار خون شما شود و هنگامی که فشار خون به طور مرتب افزایش می یابد خطر ابتلا به پرفشاری خون مزمن را نیز افزایش می دهد که می تواند منجر به مشکلات عروقی، بیماری قلبی و سکته مغزی شود.

ازجمله خواص دارچین می توان به کاهش فشارخون اشاره کرد. این داروی گیاهی و طبیعی که یکی از معجزات طبیعت است با خواص بی نظیر خود با تغییر قطر عروق بر روی فشار خون تأثیر می گذارد. این داروی گیاهی قادر است مانند یک قرص آسپرین بر روی کاهش فشار خون مؤثر واقع شود. البته باید دقت داشته باشید، افرادی که فشار خون بالایی دارند علاوه بر مصرف دارچین باید از دستوران دارویی پزشک خود نیز استفاده کنند. به علاوه، بهره بردن از رژیم غذایی مناسب که حاوی میوه و سبزیجات و فاقد هر گونه نمک زیاد و غذاهای شور (انواع فست فودها، کنسروها و…) باشد به این افراد پیشنهاد می شود. از سویی دیگر دارچین با تأثیرات آنتی اکسیدانی خود می تواند از بروز بسیاری بیماری های گوناگون جلوگیری کند.

تأثیر دارچین بر فشار خون

فشار خون بالا یکی از عوامل مهم برای ایجاد سکته های قلبی به شمار می رود. این عامل همواره می تواند در مدت زمان طولانی و به صورت مزمن تأثیر خود را به نمایش گذارد. یکی از اثرات مهم تنگ شدن عروق یا پاره شدن رگ های خونی می باشد. فشار خون در سکته ها ، بیماری های کلیوی و . . . نقشی بسیار مهم را ایفا می کند. اما دارچین با اثر کاهنده خود می توان میزان فشار خون را در افراد مبتلا به میزان متعادلی برساند. مصرف دارچین را در غذا یا به صورت دمنوش جدی بگیرید. فشار خون بیماری است که همواره بدون علامت می باشد و زمانی خود را نشان می دهد که در نهایت به یک عضو از بدن آسیب رسانده باشد. معمولا در افراد دیابتی این اعضاء کلیه ها می باشند. فشار خون می تواند عاملی برای نارسایی کلیه ها به شمار رود. معمولا یک بار مصرف دارچین تأثیر زیادی را از خود بر جای نخواهد گذاشت. زمانی داروهای گیاهی مؤثر خواهند بود که به میزان مناسب و در طول یک دوره ی مداوم مصرف شوند. دارچین با یک اثر خود می تواند فشار خون را به میزان زیادی کاهش دهد. اثری که این داروی گیاهی با خود به همراه دارد در حقیقت تأثیر بر روی گشادی عروق می باشد، این اثر همانند یک قرص آسپرین می تواند بر روی کاهش فشار خون مؤثر واقع شود. افرادی که فشار خون بالایی دارند علاوه بر مصرف دارچین باید از دستورات دارویی پزشک خود نیز بهره ببرند، همچنین رژیم غذایی مناسب که پر از میوه و سبزیجات باشد و عاری از نمک زیاد و غذاهای شور (کنسروی و ...) باشد به این افراد توصیه می شود. دارچین همچنین با اثر آنتی اکسیدانی خود می تواند از ابتلا به بسیاری بیماری های مختلف جلوگیری نماید. طبق مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۶ که در کشور آمریکا انجام شده است، مصرف دارچین می تواند فشار خون بالای ناشی از افزایش قند خون را کاهش دهد. توجه داشته باشید که مصرف دارچین به صورت دارویی فقط باید تحت نظر پزشک انجام شود چرا که می تواند با برخی از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود.داروهایی مانند : وارفارین، آسپرین، فلوکستین، پلاویکس، استامینوفن، سیتریزین و …

خواص دارچین برای فشار خون

فشارخون با ترکیبی از داروها و تغییر سبک زندگی – از جمله کاهش میزان سدیم در رژیم غذایی و تغذیه سالم کنترل می شود. با اینکه تحقیقات زیادی در زمینه فواید و مضرات مصرف دارچین در کنترل فشار خون انجام نشده است، ولی این ماده از درمان های خانگی فشار خون محسوب می شود. دارچین یکی دیگر از طعم دهنده های خوشمزه است که با کمی ذوق می توان از آن در انواع غذاها استفاده کرد. سعی کنید که در رژیم غذایی روزانه ی خود از دارچین بیشتری استفاده کنید .شما می توانید در صبحانه، تخم مرغ و حتی قهوه نیز دارچین بریزید. دارچین قدمت طولانی در مصارف دارویی و خانگی دارد و برای بهبود سلامتی، مبارزه با عفونت ها، جلوگیری از سرطان و کاهش سطح قند خون، کلسترول و فشار خون پیشنهاد می شود. تجزیه و تحلیل ۳ مقاله علمی نشان می دهد که مصرف کوتاه مدت دارچین فشار خون را به طور قابل توجهی در مبتلایان به دیابت کاهش می دهد. به طور متوسط ​​مصرف تقریباً نصف قاشق چای خوری دارچین به طور روزانه توصیه می شود. اما همان طور که گفته شد مطالعات در زمینه اثربخشی دارچین به قدر کافی انجام نشده است و شواهد محکمی مبنی بر اثر بخشی آن موجود نیست.

تاثیر دارچین بر فشار خون

دلیل اثر بخشی دارچین بر فشار خون به طور کامل مشخص نیست. اما به طور کلی:

  • دارچین عروق خونی را منبسط و شل می کند و به این ترتیب باعث کاهش فشار خون می شود.
  • دارچین منبع غنی از آنتی اکسیدانت ها است و با خاصیت ضد التهابی خود می تواند در کنترل فشار خون نقش داشته باشد. تا
  • ثیر احتمالی دارچین در کنترل وزن و قند خون نیز ممکن است مکانیسمی برای بهبود فشار خون باشد، زیرا چاقی و دیابت با فشار خون مرتبط هستند.
  • دارچین در کنترل قند خون در مبتلایان به دیابت نیز موثر است و سطح قند خون ناشتا و کلسترول را تنظیم می کند.
  • دارچین با کاهش کوتاه مدت فشار خون سیستولیک و دیاستولیک فشار خون بیماران مبتلا به پیش دیابت و دیابت نوع ۲ را کنترل می کند.
  • دارچین به دلیل داشتن اسانس های سینامالدئید، سینامیل الکل و سینامیل استات و کلسیم ، آهن ، منگنز ، ویتامین K و فیبر خواص زیادی دارد. کلسیم یک ترکیب واسطه است که رگ های خونی را منقبض و منبسط می کند. در صورت کم بودن سطح کلسیم خون، فشار خون افزایش می یابد. مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری دارچین تقریباً ۸٪ کلسیم تولید می کند. بنابراین کلسیم تولید شده فشار خون را کاهش می دهد.

آیا دارچین در کنترل فشار خون واقعا موثر است؟!

نتایج تحقیقات و مطالعات علمی شواهد محکمی مبنی بر اثر بخشی دارچین نشان نمی دهند. با اینکه مصرف دارچین به حفظ سلامتی کمک می کند ولی بهتر است برای کنترل فشار خون به دارچین اتکا نکنید.

دیگر خواص دارچین

1. دارچین غنی از آنتی اکسیدان ها است

آنتی اکسیدان ها بدن را از آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند. دارچین غنی از آنتی اکسیدان های قوی مانند پلی فنول ها است. در یک مطالعه که فعالیت آنتی اکسیدانی 26 عصاره را مقایسه کرد، دارچین به عنوان غذای برنده در نظر گرفت. در واقع، دارچین به عنوان یک نگه دارنده مواد غذایی طبیعی استفاده می شود.

2. دارچین دارای خواص ضد التهابی است

التهاب در بدن فوق العاده مهم است. بدن با عفونت مبارزه می کند و آسیب بافت را ترمیم می کند. با این وجود، زمانی که التهاب مزمن (طولانی مدت) می شود و بر علیه بافت های بدن هدایت می شود، مشکل ایجاد می کند. دارچین ممکن است در این زمینه مفید باشد، زیرا برخی مطالعات نشان می دهد که آنتی اکسیدان های موجود در آن فعالیت ضد التهابی دارند.

3. دارچین می تواند اثرات مفیدی بر روی بیماری های نوروژنیک داشته باشد

بیماری های نوروژنیک ناشی از از دست دادن تدریجی ساختار یا عملکرد سلول های مغزی است. بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون دو نوع از شایع ترین آن ها هستند. در مطالعه ای که بر روی موش های مبتلا به بیماری پارکینسون انجام شده است، دارچین به محافظت از نورون ها کمک می کند، سطح عصبی را بهبود می بخشد و عملکرد حرکتی را بهبود می بخشد. این اثرات باید بیشتر در انسان بررسی شود.

اثرات جانبی دارچین

مصرف دارچین باید با احتیاط باشد. دارچین هیچ گونه عارضه جانبی ایجاد نمی کند. با این وجود اگر در مصرف آن زیاده روی شود و یا بدون مشورت با پزشک مصرف شود ممکن است اثرات جانبی جدی ایجاد کند.

  • حساسیت: در صورت مصرف بیش از حد این گیاه خصوصاً به فرم اسانس، ممکن است دچار واکنش های حساسیت زا بشوید. واکنش ها به صورت تحریک دهان، زبان و لب و در مواردی به صورت زخم ظاهر می شوند. در صورت استفاده از آن به صورت موضعی، ممکن است پوست دچار قرمزی و راش شود.
  • سمیت کبدی: خوردن مقدار زیاد دارچین ممکن است سمی باشد، به خصوص اگر بیمار بیماری و اختلال کبدی داشته باشد.
  • کاهش قند خون: دارچین ممکن است سطح قند خون را تغییر دهد. بنابراین اگر بیمار به دیابت مبتلا است و مکمل دارچین مصرف می کند، بهتر است دوز دارو های خود را تنظیم کند.
  • مشکلات تنفسی: خوردن مقدار زیاد دارچین ممکن است باعث مشکلات تنفسی شود. دارچین بافت ریزی دارد و ممکن است به مجاری تنفسی وارد شود. همچنین سینمالدهید دارچین منجر به تحریک گلو می شود.

معمولاً زنان مبتلا به سرطان پستان، مادران باردار و شیرده باید در مصرف دارچین احتیاط کنند. در در صورت لزوم، بهتر است با مشورت پزشک و متخصص دوز پایینی از آن را مصرف کنند.

دوز و روش مصرف دارچین

مصرف روزانه ۲-۴ گرم دارچین در تنظیم فشار خون موثر است. البته این دوز در کودکان و سالمندان کمی متفاوت است. صرف نظر از اثربخشی دارچین در درمان فشار خون بالا بهتر است چند قاشق دارچین به رژیم غذایی خود اضافه کنید. در اینجا سه روش برای لذت بردن از این ادویه را مطرح کرده ایم:

  • بدون اضافه کردن شکر یک قاشق دارچین را به اسموتی (ماست یونانی کم چرب و جو دوسر) اضافه کنید.
  • مقداری پودر دارچین بر روی اسنک یا عصرانه بپاشید.
  • مقداری دارچین به فنجان چای داغ یا قهوه خود اضافه کنید.

هشدارها

اضافه کردن دارچین به غذا و نوشیدنی راه حل موثری برای خوش طعم کردن آنها است و ممکن است به بهبود بیماری شما کمک کند. اما اگر قصد دارید قرص دارچین مصرف کنید یا روزانه بیش از ۱ قاشق چای خوری دارچین مصرف کنید، حتما با پزشک خود مشورت کنید. دارچین کاسیا حاوی مقادیر زیادی کومارین است که یک ترکیب ضد انعقاد خون محسوب می شود. پس اگر دارو های ضد انعقاد خون مصرف می کنید و یا به بیماری کبدی مبتلا هستید، دارچین را خودسرانه مصرف نکنید. دارچین معمولا برای استفاده کوتاه مدت بی خطر تلقی می شود، اما ممکن است برخی از افراد به ادویه جات حساسیت نشان بدهند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (114 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (77 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (66 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان