ساعدنیوز
ساعدنیوز

درمان خانگی سرفه خشک

  پنجشنبه، 20 مرداد 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
درمان خانگی سرفه خشک
همه ما ممکن است هر از گاهی به سرفه خشک دچار شویم؛ به ویژه با سردتر شدن هوا، احتمال بروز این سرفه‌های کلافه‌کننده بیشتر است. با ما همراه باشید تا در این مطلب به بررسی درمان های خانگی این مشکل بپردازیم.

سرفه خشک معمولا شب هنگام و موقع خواب بروز می کند. دلیل آن تحریک سلول های ریه است که به دلایل مختلف اتفاق می افتد. در نتیجه هوای داخل ریه ها تحت فشار قرار می گیرد و بنابراین با شدت خارج می شود. این فرآیند باعث بروز سرفه خشک می شود.

سرفه خشک می تواند سرفه های سرماخوردگی و یا سرفه های مزمن ناشی از سرما باشد. سرفه های بی دلیل شبانه هم معمولا جزو سرفه های خشک به حساب می آیند.سرفه خشک ممکن است مزمن و پشت سر هم باشد که برای فرد مبتلا، بسیار آزاردهنده است.

مهمترین نشانه های سرفه خشک

شناسایی نوع سرفه، یک گام مهم در درمان مناسب آن است. سرفه خشک را می توان به عنوان سرفه غیرمولد، خشن، تیز، آزاردهنده و تحریک کننده نیز توصیف کرد. مهم ترین علائم مرتبط با سرفه های خشک عبارتند از:

  • با حس خارش در مجاری تنفسی همراه است.
  • بدون مخاط است.
  • ممکن است شب، به هنگام دراز کشیدن بدتر شده و کیفیت خواب را تحت تأثیر قرار دهد.
خانمی در حال سرفه کردن

علت بروز سرفه خشک

عوامل بسیاری وجود دارند که باعث بروز سرفه ی خشک می شوند. محیط بیرون و داخل خانه در بروز این عوامل نقش بسیاری دارند. از جمله این عوامل عبارتند از:

  • آلودگی شدید هوا
  • آلرژی و حساسیت فصلی
  • سرماخوردگی
  • بیماری های عفونی
  • خشکی گلو
  • مصرف سیگار
  • بیماری های تنفسی
  • آسم
  • سرطان ریه
  • حساسیت به حیوانات خانگی
  • آلودگی هوا و گرد و غبار

درمان خانگی سرفه خشک

علاوه بر مراجعه به پزشک، برای درمان خانگی سرفه خشک حساسیتی و مزمن می توان از خوراکی ها و روش های مختلفی استفاده کرد. اما توصیه می شود برای تشخیص درست بیماری پیش از اقدام به درمان خانگی به پزشک مراجعه شود. برای درمان خانگی سرفه خشک در خانه می توان از روش های زیر استفاده کرد.

درمان سرفه خشک با مصرف مایعات بیشتر

هرچه گلو خشک تر شود، احتمال سرفه خشک بیشتر می شود بنابراین مصرف مایعات، در صورت ابتلا به سرفه خشک، به ویژه در زمان های سرد و خشک سال، بسیار مهم هستند. مصرف مایعات بیشتر، گلو را مرطوب نگه داشته و بدین طریق می تواند به کاهش تحریک خارش کمک کند. این مایعات اگر گرم باشند مانند آب گوشت و چای گیاهی خاصیت تسکین دهندگی بیشتری دارند. اگر به نوشیدن چای یا آب گوشت علاقه ندارید، نوشیدن آب، آب میوه یا آب سبزیجات را جایگزین کنید.

کاهش آلرژن های موجود در هوا

آلرژی هنگامی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن نسبت به یک ماده معمولاً بی ضرر واکنش نشان می دهد که معمولا با علائمی مانند عطسه، خستگی و سرفه همراه است.پرز و موی حیوانات خانگی، گرده گل و گیاه و گرد و خاک مهم ترین محرک های آلرژی هستند که عامل عطسه و سرفه می شوند. این عوامل را با روش های زیر می توان تا حدی آنها را از بین برد:

  • برای نظافت منزل به خصوص اتاق خواب از جاروبرقی استفاده کنید.
  • دوش گرفتن قبل از رفتن به رختخواب بهترین روش برای بین بردن آلرژن های موجود در فضای باز مانند گرده است.
  • برای از بین یک بردن گرد و خاک داخل خانه، یکبار در هفته ملافه ها را در آب گرم بشویید.

بالا نگه داشتن سر در زمان خواب

سرفه اغلب در شب بدتر می شود زیرا زمانی که به رختخواب می روید و دارز می کشید، مخاط در قسمت پشت گلو جمع شده و و باعث سرفه می شود. بنابراین بهترین روش این است که هنگام خوابیدن چند بالش زیر سر خود بگذارید و سر خود را بالا بگیرید تا با این عمل جریان مخاط بدون سرفه باشد.

بخور اکالیپتوس یا نعناع برای درمان سرفه خشک

بخور یکی از موثرترین روش ها برای درمان سرفه خشک در خانه است. استفاده از بخور باعث مرطوب شدن بینی، گلو و سیستم تنفسی می شود و با ایجاد مخاط، سرفه خشک مزمن و شدید را از بین می برد. ضمن آن که باعث لطافت و نرمی پوست نیز می شود.

همچنین گرفتن دوش آب گرم و تنفس بخار چای و دمنوش ها نیز می تواند به رفع سرفه کمک کند.

خانمی در حال استفاده از بخور

غرغره آب نمک

غرغره کردن با آب نمک گرم، به تسکین ناراحتی و تحریک ناشی از سرفه خشک کمک می کند. آب نمک همچنین در از بین بردن باکتری های دهان و گلو موثر است. اگر در طول شب، با تحریک گلو و سرفه، از خواب بیدار شدید، بلافاصله آب نمک غرغره کنید تا موجب بی حسی و تسکین انتهای عصبی گلو شود.

درمان سرفه خشک با سیب

یکی از راه های ساده و در دسترس برای تسکین سرفه های خشک، مصرف میوه های تازه و آب دار است. شما می توانید آب سیب تازه بنوشید تا خشکی مخاط گلو کمتر شود و سرفه های خشک بهبود پیدا کنند.مصرف دمنوش گرم سیب به همراه کمی دارچین برای سرفه های خشک بسیار موثر است. مقداری سیب خشک و دارچین را داخل یک قوری آب جوش ریخته و اجازه دهید حدود 10 دقیقه دم بکشد. یک فنجان دمنوش سیب بنوشید تا جلوی سرفه را بگیرد.شما همچنین می توانید نصف یک سیب تازه را رنده کنید و با نصف فنجان آب بجوشانید. مقدار کمی گلاب به آن اضافه کنید و بعد از 15 دقیقه یک فالوده طبیعی و گرم برای رفع خشکی گلو خواهید داشت.

میوه و آب آناناس

آناناس یکی از میوه هایی است که علاوه بر خواص بسیاری که دارد می تواند سرفه های خشک را نیز از بین ببرد. آنزیم بروملین که در ریشه و میوه آناناس وجود دارد تا 5 برابر موثرتر از شربت سرفه عمل می کند. بروملین یک ماده غذایی خلط آور و ضد التهابی است که علاوه بر درمان سرفه، برای درمان بیماری های ریوی، آلرژی تنفسی و سرماخوردگی ها می تواند مفید باشد.آب آناناس نیز سرشار از ویتامین ث است. نوشیدن نصف لیوان از آن در روز می تواند نیمی از نیاز به بدن به ویتامین ث را برطرف کند.

مصرف سیر برای درمان سرفه خشک

سیر نیز دارای خواص بسیاری است. پایین آوردن فشار خون، کاهش وزن، باعث لطافت پوست، درمان سرطان، بهبود زخم معده، تقویت سیستم ایمنی بدن و … برخی از خواص سیر است. این ماده همچنین برای درمان سرفه خشک حساسیتی بسیار سودمند است. سیر دارای خاصیت های ضد باکتریایی و ضد التهابی است که می تواند در رفع سرفه در کودکان و بزرگسالان مورد استفاده قرار گیرد.همچنین خوردن سیر برای درمان بیماری های تنفسی و ریوی مانند آسم و عفونت ریه بسیار مفید است.

درمان سرفه خشک با زنجبیل

زنجبیل یکی از گیاهان خوشمزه و مفید برای کاهش عفونت بدن است. عفونت زیاد بدن، سرفه های سختی ایجاد می کند و راه های تنفسی را می بندد و به قفسه ی سینه فشار می آورد. به همین دلیل مصرف دمنوش زنجبیل از اهمیت بسیاری برخوردار است.دمنوش زنجبیل خوش طعم است و فواید بسیاری دارد، به همین دلیل مصرف آن رایج است. زنجبیل خاصیت ضدالتهابی دارد و برای افرادی که حالت تهوع دارند، مناسب است.

زنجبیل

زردچوبه درمان گیاهی سرفه خشک

زردچوبه حاوی کورکومین است، ترکیبی که دارای خواص ضد التهابی، ضد ویروسی و ضد باکتریایی است. طبق تجربه کورکومین برای چندین بیماری مانند سرفه خشک عالی است. اگر زردچوبه را با فلفل سیاه مصرف کنید، کورکومین بهتر جذب جریان خون می شود و اثرگذاری بیشتری به عنوان درمان گیاهی سرفه خشک پیدا می کند. می توانید یک قاشق چای خوری زردچوبه و یک هشتم قاشق چای خوری فلفل سیاه را به یک نوشیدنی مانند آب پرتقال سرد اضافه کنید.

ریشه گل ختمی درمان گیاهی سرفه خشک

امروزه از ریشه گل ختمی در قالب شربت سرفه و قرص برای درمان سرفه کودکان در طب سنتی استفاده می شود. ریشه گل ختمی ممکن است دارای خواص ضد باکتریایی نیز باشد. مطالعات مختلف نیز این مسئله تایید کرده اند. این گیاه می تواند سوزش ناشی از سرفه را به دلیل محتوای موسیلاژ بالای خود کاهش دهد. موسیلاژ یک ماده چسبناک غلیظ است که مخاط گلو را می پوشاند.

تاثیر دمنوش آویشن برای درمان سرفه خشک

امروزه آویشن یک داروی رایج برای سرفه، گلو درد، بیماری برونشیت و مشکلات گوارشی محسوب می شود. افرادی که به سرماخوردگی مبتلا می شوند و سرفه های شدید دارند، با مشکلات تنفسی مواجه می شوند. مصرف این دمنوش بر رفع این مشکلات تاثیر می گذارد. آنتی اکسیدان های موجود در این گیاه ممکن است مسئول فواید آن باشند. برای تهیه این داروی گیاهی ضد سرفه خشک، روزانه ۲ قاشق چای خوری آویشن را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید و بعد از ۱۰ دقیقه عصاره آن را مصرف کنید.

دمنوش چهار تخمه

دمنوش چهار تخمه، یکی از دمنوش های پرخاصیت برای رفع سرفه خشک و گرفتگی صدا است. این دمنوش از ترکیب به دانه، قدومه، بارهنگ و ریحان تهیه می شود. البته ترکیبات این دمنوش، به سلیقه و ذائقه ی شما هم بستگی دارد. اگر با سرفه خشک دست و پنجه نرم می کنید می توانید از خواص این دمنوش بهره ببرید.

درمان سرفه خشک با دمنوش به دانه

دمنوش به دانه یکی از درمان های مفید برای بهبود سرفه های خشک است. اگر سرماخوردگی دارید و سرفه های شدید اجازه نمی دهند که درست نفس بکشید، مصرف این دمنوش به تسکین سرفه شما کمک می کند. همچنین دمنوش به دانه، سینه را نرم می کند و باعث بهبودی شما می شود.

دمنوش گیاه گل پنیرک

دمنوش گیاه گل پنیرک برای درمان بیماری های تنفسی بسیار مفید است و مشکلات مخاط دستگاه تنفسی را کاهش می دهد. افرادی که بیماری های تنفسی و مشکلاتی از جمله خشن شدن صدا، سرفه های خشک و شدید، تنگی نفس و … دارند، مصرف دمنوش گیاه گل پنیرک به آنها کمک می کند و مشکلات تنفسی را کاهش می دهد.

دمنوش پنیرک

نقش دمنوش نعناع در درمان سرفه خشک

نعناع حاوی منتول است که به بی حس کردن عصب انتهایی در گلو که در اثر سرفه تحریک می شوند، کمک می کند. این مسئله ممکن است درد را تسکین داده و میل به سرفه را کاهش دهد. نعناع همچنین به کاهش احتقان کمک می کند. علاوه بر این، مشخص شده است که دارای خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی است.

دمنوش اکیناسه

دمنوش اکیناسه یکی از درمان های طبیعی برای رفع سرفه است و عفونت بدن را کاهش می دهد. نوشیدن یک لیوان از این دمنوش، سینه را نرم و سختی بیماری سرماخوردگی را کم می کند. یکی از دلایلی که باعث ایجاد سرفه های شدید می شود، مشکلات تنفسی است. باز شدن راه های تنفسی در کاهش علائم سرفه خشک، تاثیر بسیاری دارد.

مرزنجوش درمان گیاهی سرفه خشک

مرزنجوش نوعی پونه کوهی است که مدتهاست در طب سنتی برای از بین بردن طیف وسیعی از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. گفته شده است که حاوی ترکیبات گیاهی ضد التهابی است که ممکن است به کاهش سرفه های مرتبط با آسم، برونشیت، سرماخوردگی و سیاه سرفه (سیاه سرفه) کمک کند.

برای تهیه چای مرزنجوش به عنوان داروی گیاهی برای سرفه های خشک، ۳ تا ۴ قاشق چای خوری مرزنجوش خشک را در یک آب گرم ریخته و روزانه سه بار میل کنید. مرزنجوش به طور کلی بی خطر تلقی می شود اما ممکن است لخته شدن خون را کند کرده و خطر کبودی و خونریزی بینی را در افرادی که از داروهای ضد انعقاد خون (رقیق کننده خون) استفاده می کنند، افزایش دهد.

چای ماسالا

امروزه در ایالات متحده و هند از چای ماسالا برای درمان بیماری هایی مانند گلو درد و سرفه خشک استفاده می شود. چای ماسالا حاوی چندین ماده آنتی اکسیدان از جمله میخک و هل است، در نتیجه به عنوان یک خلط آور موثر است. این نوع چای دارای دارچین است که یک ضد التهاب قوی محسوب می شود.

توصیه می کنیم از چای ماسالا برای درمان سرفه خشک کودکان در طب سنتی استفاده نکنید. زیرا احتمال واکنش آلرژیک وجود دارد.

چای ماسالا

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

سرفه های خشک می توانند ماه ها طول بکشند و باعث خستگی روحی و جسمی شما بشوند. اگر سرفه های خشک شما با علائم زیر همراه شدند حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • تنگی نفس
  • خس خس کردن
  • درد قفسه سینه
  • احساس درد در ناحیه پشت و کمر
  • تب و لرز
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
عرض ارادت احساسی و عیادت بازیگران و ورزشکاران از رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+ عکس/ از جواد عزتی و علی ضیا تا علی پروین و بهداد سلیمی (453 نظر) تذکر جدی رهبر انقلاب به عکاسان خبری در کرمانشاه/ با کفش وارد نشوید+عکس (296 نظر) واکنش ایران به درخواست عجیب آمریکا برای حمله نمادین اسرائیل (156 نظر) پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به یک سوال: حضرت آقا اصلاً شما فکر می‌کردین که رهبر بشین؟ (92 نظر) گریم سخت و سنگین شازده مفخم سریال "گیلدخت"، صالح میرزاآقایی، برای بازی در نقش امام خمینی/ بنظرتون شبیه ایشون شدن؟ (89 نظر) دیدار بازیگران معروف و محبوب ایرانی با رهبر انقلاب/ از شاهرخ استخری تا مصطفی زمانی و عموپورنگ+عکس (56 نظر) نگاهی به ماشین لوکس و هوش پران حسن یزدانی، قهرمان کشتی ایران/ این ماشین نیست هواپیماست+ویدیو (51 نظر) روایتی جالب از روز دقیق تولد رهبر معظم انقلاب از زبان خودشان در سالگرد 85 سالگی ایشان+عکس شناسنامه (47 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده مشهدی، با نوشته جالب پشت وانت اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (46 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای دوخت کاپشن با پتو پلنگی حماسه آفرید/ ایرانی پنجه طلا از هر انگشتش هنر میباره😂 (45 نظر) نگاهی به ماشین لاکچری و هوش‌پران محسن تنابنده، نقیِ پایتخت+عکس/ صبر و لبخند در برابر درخواست مردم برای گرفتن عکس سلفی (43 نظر) مراسم عقد شیک و منحصربفرد برادرزاده سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان/ ایشالا عروسی خودت+عکس (31 نظر) کارت عروسی متفاوت و خاص رضا داوودنژاد و همسرش غزل بدیعی با یک نوشته منحصر به فرد/ روز عروسی یه تیم بسیج گفتن آدرس شدند!+عکس (30 نظر) خلاقیت و هوش بالای نصاب در وصل کردن سینک ظرفشویی حماسه ساز شد +عکس/ اُستاد، برای نکات ریز جزوه میدین یا خودمون بنویسیم؟🤣 (30 نظر) نگاهی به کیک تولد 5 سالگی هانا دختر مهران غفوریان با دیزاین خاص/مبارکا باشه +عکس (28 نظر)
دیگران می‌خوانند   
نگاهی به خانه لوکس و باکلاس ارسلان قاسمی، وحید سریال فاصله ها با چیدمان شیک و منحصر به فرد+عکس کتابی دربارۀ «روح» که با «پوست انسان» جلد شده بود+عکس خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای گرفتن اولین عکس نوزادی از فرزندش حماسه آفرید/ کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت عکس خنده دار از پشت صحنه بازیگران سریال نون خ/ از سلمان تا... صحبت های عاشقانه محسن کیایی با روح پاک مادرش در برنامه صداتو اشک همه داوران رو درآورد!+فیلم حضور غیرقابل باور عادل فردوسی پور در جشن خانوادگی علی دایی/ عکس مشترک عادل فردوسی پور با همسر علی دایی در یک مجلس خصوصی سناریوهای علمی مختلف برای پایان جهان! هدیه خنده دار سلمان سریال نون خ برای هادی چوپان / پای هادی چوپان به نون خ باز شد+فیلم (ویدئو) درس اخلاق فوق خنده‌دار استاد محسن قرائتی/ وقتی خدا برای وزیر مملکت در مستراح کلاس میذاره! خلاقیت منحصربفرد شهرداری بوشهر برای زیباسازی خونه های قدیمی حماسه آفرید/ این زیبایی رو فقط تو ایران میشه دید😍 آخرین جشن تولدی که حامد سلطانی برای همسر اولش در خانه ابدی او گرفت/ حیف جوونیش که سهم خاک شد درخت میوه حیاط خانه حامد سلطانی با حال و هوای بهاری/ چه عکس خوشگلی انداخته👌😍 ایده های خلاقانه چیدمان میز صبحانه برای یک پذیرایی شیک و دل انگیز+عکس شام مفصل و سفره غذای رنگی خواهر ساره بیات برای خانواده پر جمعیت رضا قوچان نژاد/ چه ضیافتی برای خانواده شوهر به پا کرده فال انبیاء روزانه جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال ابجد روزانه جمعه 31 فروردین 1403 فال روزانه امروز جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال حافظ با تفسیر روز جمعه 31 فروردین 1403 + فیلم حضور جالب خانم معلم همدانی با لباس عروس در کلاس درس/ این لحظه تا ابد برای دانش آموزاش خاطره شد+عکس (تصاویر) معماری استثنایی و تخیلی یک رستوران در ژاپن/ با این ویوی جذاب غذا چه میچسبه! (ویدئو) شوخی بانمک نعیمه نظام‌دوست با سن نیما شعبان‌نژاد (تصاویر) تغییر چهره حیرت انگیز فرزانه سریال "بزنگاه" بعد 16 سال/ کلا یه نفر دیگه شده که! شباهت متحیرکننده و خارق‌العاده آنجلینا جولی و دخترش! (فیلم) آشنایی با یاقوت ارغوانی میلیون دلاری از اعماق تاریخ / سنگ آمتیست 26 تنی ژستهای بی ملاحظه ی زنان حرمسرا همگان گرفتن عکس در حضور ناصرالدین شاه قاجار سوژه کاربران مجازی شد برند خاص و شوکه کننده کیف آرایشی ناصرالدین شاه/ باورت میشه ناصرالدین شاه کیف آرایشی داشته؟ (فیلم) در پشت آبشار نیاگارا چه چیزی پنهان شده؟ / اسرار پشت پنهان آبشار نیاگارا چیست؟! نگاهی به ماشین‌های لوکس و هوش‌پران علی دایی، ثروتمندترین فوتبالیست ایران+عکس/ از لندکروز و پورشه تا بی ام وی😍 ارزانترین خانه در دبی | معرفی 10 گزینه مخصوص ایرانیان (عکس) ماشینهای شیک و مدرن یکتا ناصر و منوچهر هادی/ زوج پرحاشیه و جنجالی اینروزهای سینمای ایران مزیت های استفاده از چراغ های خیابانی در نورپردازی شهری تولد باورنکردنی یک حیوان بامزه به سفیدی برف و 6 گوش صورتی در دریا/ چقدر این موجود ناز و گوگولیه+عکس شرط عجیب همسر فریبا متخصص، مادر گلنار سریال گیلدخت برای ازدواج با خانم بازیگر/ قراری که 8 ماه نگذشته فسخ شد! 3روش معجزه آسا برای برق انداختن زیورآلات طلا واکنش بانمک احسان علیخانی با یک سلفی زورکی و یوهویی به عکس فتوشاپ شده ای که از او در فضای مجازی منتشر شده نگاهی به ماشین‌های لاکچری و هوش پران امیر قلعه نویی، سرمربی تیم ملی +عکس/ اینا ماشین نیست هواپیماست! مدل مانتو خاص و جذاب گلوریا هاردی، بازیگر سریال کیمیا/ نگاهی به طراحی مانتو همسر فرانسوی ساعد سهیلی+عکس نگاهی به تیپ و استایل لاکچری و درجه یک خانواده محمدرضا گلزار در عروسی آقای بازیگر +عکس/ خوش به حال آیسان خانوم، عروسِ چه خانواده‌یِ باکلاس و مرفه ی شده😍 (عکس) سلفی الناز حبیبی، صبای سریال "فاصله ها" با پدر باحال و پرانرژی اش
تیتر امروز   
کتابی دربارۀ «روح» که با «پوست انسان» جلد شده بود+عکس فال انبیاء روزانه جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال روزانه امروز جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال حافظ با تفسیر روز جمعه 31 فروردین 1403 + فیلم فال ابجد روزانه جمعه 31 فروردین 1403 شرط عجیب همسر فریبا متخصص، مادر گلنار سریال گیلدخت برای ازدواج با خانم بازیگر/ قراری که 8 ماه نگذشته فسخ شد! دزدی میلیاردی از خانه 2 مهاجر در برج لاکچری نیاوران! کارت عروسی متفاوت و خاص رضا داوودنژاد و همسرش غزل بدیعی با یک نوشته منحصر به فرد/ روز عروسی یه تیم بسیج گفتن آدرس شدند!+عکس ماجرای جالب کارت عروسی فائزه و حمید که به دست رهبر انقلاب رسید/ حرکت تحسین برانگیز عروس و داماد ایرانی برای خرید سرویس طلا+عکس آیا رهبر معظم انقلاب موبایل دارند؟ دستگیری اراذل و اوباش BMW سوار در بلوار اندرزگو+فیلم رئیس‌جمهور وارد سمنان شد زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار/ زلزله رشد نقدینگی در راه است؟ پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به یک سوال: حضرت آقا اصلاً شما فکر می‌کردین که رهبر بشین؟