رفع خارش پشه گزیدگی با گیاهان

  سه شنبه، 25 تیر 1398   زمان مطالعه 7 دقیقه
رفع خارش پشه گزیدگی با گیاهان
بعضی از حشرات بعد از نیش زدن اسید فرمیک نیز تزیق میکنند که منجر به تورم ، قرمزی ، درد و خارش محل گزیدگی میشود که بسیار آزار دهنده و طاقت فرساست. بدین سبب، در متن زیر، به معرفی درمان های گیاهی و خانگی برای رفع پشه گزیدگی می پردازیم.

یک نقطه سیاه در حال پرواز اطراف صورت و یا یک صدای ویز ویز آزاردهنده در گوش! گاهی اوقات باید خیلی خوش شانس باشید تا متوجه حضور پشه در اطرافتان، قبل از آنکه فرصتی برای نیش زدن پیدا کند، شوید. اما در اغلب موارد زمانی متوجه آن ها خواهید شد که یک یا دو (یا بیشتر) نقطه متورم و دارای خارش زیاد که محل خوش گذرانی پشه ها بوده است، را روی پوستتان ببینید. بهعنوان بخشی از فرایند تغذیه، تمام موجودات تغذیه کننده خون، بزاق خود را به محل نیش وارد می کنند. پروتئین های موجود در بزاق پشهموجب جلوگیری از لخته شدن خون شده و این اجازه را می دهد تا پشه ها خون را سریع تر و بهتر استخراج کنند. هنگامی که فرایند تغذیه شدن پشه به اتمام برسد و او محل را ترک کند، پروتئین های بزاق همچنان در بدن ما باقی می مانند و سیستم ایمنی بدن این پروتئین ها را به عنوان یک ماده خارجی و بیگانه مورد شناسایی قرار داده و بلافاصله به وسیله هیستامین به آن ها حمله می کند. هیستامین یک ماده شیمیایی مربوط به سیستم ایمنی است که سلول های بدن در پاسخ به وجود آسیب، آلرژن ها یا سایر عوامل تحریک کننده منتشر می کند و این هیستامین است که خارش را ایجاد کرده و موجب تورم ناشی از نیش پشه در بعضی از افراد می شود. پشه حشره ای موزی است که از خون انسان برای زنده ماندن تغذیه می کند. این حشره پس از نشستن بر روی پوست، نیش نازک و دراز خود را وارد پوست کرده و خون ما را می مکد. چای نیش این حشره بسیار خارش دارد و حتی با خارش شدید، احساس سوزش ایجاد می کند. در ادامه این مطلب در مورد روش های درمان خانگی نیش پشه صحبت می کنیم.

از آنجا که سوراخ ایجاد شده توسط نیش پشه بسیار کوچک است، ما در زمان گزیده شدن متوجه آن نمی شویم. اما بعد از تغذیه و بیرون آمدن نیش حشره از پوست، جای آن دردناک و خارش دارد می شود. این گزش موجب ایجاد علائم زیر خواهد شد:
خارش، تورم، بثورات پوستی، کبودی، و گاهی اوقات عفونت پوستی...
گزش پشه همچنین می تواند به بیماری های کشنده مانند مالاریا و تب دانگ در برخی از نقاط جهان منجر شود. در حالت ایده آل، برای جلوگیری از گزیده شدن توسط پشه، باید از لباس های آستین بلند و پشه بند استفاده کرد. ضمن این که برخی نیز از اسپری ها دفع پشه که برای سلامتی نیز مضر هستند، استفاده می کنند. اما اگر با استفاده از این اقدامات باز هم مورد هدف نیش این حشره قرار گرفتید، جای نگرانی نیست. ما به شما خواهیم گفت که با چه روش هایی جای نیش پشه را درمان کنید.

تصویر

روش های درمان خانگی نیش پشه

لیمو

لیمو دارای خواص ضد التهابی است و یک بی حس کننده طبیعی به شمار می آید. این ماده برای درمان جای نیش پشه بسیار مفید است. برای درمان کافی است که از روش های زیر استفاده کنید:
یک لیمو ار به دو قسمت تقسیم کنید.
سپس قسمت داخل آن را به ناحیه آسیب دیده که خارش دارد بمالید.
اگر خارش بیش از حد دارید می توانید با پوست لیمو، بدنتان را مالش دهید.
ضمن این که مالیدن آبلیمو به پوست موجب می شود که احتمال ابتلا به عفونت کاهش یابد.
روش دیگر:
چند برگ ریحان تازه را ریز خرد کنید.
آن را به آب یک لیمو اضافه کنید.
مخلوط را بر روی پوست آسیب دیده بمالید.

پیاز یا سیر

پیاز و سیر به کاهش تورم و تسکین خارش پوست ناشی از گزش پشه کمک می کنند. علاوه بر این، بوی قوی آن نیز باعث می شود که پشه ها دیگر به سراغتان نیایند.
مقداری پیاز و یا سیر خرد شده را مستقیما بر روی منطقه آسیب دیده بمالید.
چند دقیقه صبر کنید و سپس پوست را بشویید.

تصویر

جوش شیرین

جوش شیرین به طور موثر می تواند خارش ناشی از گزش پشه را متوقف کند. طبیعت قلیایی این ماده موجب می شود که PH پوست خنثی شده و جای خارش سریعا تسکین یابد. برای استفاده از جوش شیرین به عنوان درمان خانگی نیش پشه می توانید از دستورات زیر استفاده کنید:
یک قاشق چای خوری جوش شیرین را در یک لیوان آب حل کنید.
یک پارچه تمیز را به مخلوط آغشته کنید و روی ناحیه آسیب دیده بگذارید.
۱۰ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید و سپس پوست را بشویید.
روش دیگر:
با استفاده از عنبر سائل و جوش شیرین خمیری تهیه کنید.
ین خمیر را بر روی جای نیش پشه بمالید.
۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس محل را با آب ولرم بشویید.

تصویر

آلوئه ورا

آلوئه ورا یک عامل ضد عفونی کننده های طبیعی و یک درمان عالی برای جای نیش پشه است. به وسیله این گیاه می توانید درد، تورم و خارش را بهبود داده و روند درمان را تسریع بخشید.
قسمت گوشتی برگ آلوئه ورا را برای استخراج ژل آن برش دهید. اگر برگ آلوئه ورا در اختیار ندارید می توانید ژل آن را به صورت آماده از داروخانه تهیه کنید.
ژل استخراج شده را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه درون فریزر قرار دهید.
سپس آن را به صورت مستقیم روی محل بمالید.
این ژل نیاز به شستشو ندارد.

نمک

نمک یکی دیگر از روش های درمان خانگی نیش پشه است. این ماده خاصیت ضد عفونی کنندگی و ضد التهابی دارد. کافی است از آن به شیوه ها زیر استفاده کنید:
چند قطره آب را روی مقداری نمک بریزید تا به شکل خمیر در آید.
سپس خمیر حاصله را روی محل گزش قرار دهید.
روش دیگر:
با استفاده از نمک، مقداری سیر له شده و آب، خمیری تهیه کنید.
خمیر حاصله را به منطقه آسیب دیده بمالید.
ممکن است چند ثانیه اول احساس سوزش کنید. اما برای تسکین خارش، سعی کنید این سوزش را تحمل کنید.
اگر کنار ساحل دریا های شور زندگی می کنید، شنا کردن در آب دریا همین خاصیت را برای درمان جای نیش پشه دارد.

یخ

سرما می تواند باعث انتشار مواد ضد التهابی در منطقه ای از پوست که پشه آن جا را نیش زده است، شود. کافی است از این ماده به شیوه زیر استفاده کنید:
یک کیسه یخ یا لیف خیس شده در آب یخ را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی پوست بگذارید. این کار باعث می شود که تورم و خارش تسکین پیدا کند.
اگر یخ در دسترس ندارید، پوستتان را به مدت چند دقیقه زیر شیر آب سرد بگیرید. شما همچنین می توانید از یک بطری حاوی آب سرد یا یک کیسه سبزیجات منجمد استفاده کنید.

بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر می تواند خارش و تورم را کاهش دهد. زیرا حاوی ترکیبات ویژه ای است که خاصیت ضد خارش دارد. برای بهره مندی از این ماده جهت درمان خانگی نیش پشه از دستور العمل زیر استفاده کنید:
به مقدار مساوی از پودر بلغور جو دوسر و آب را در یک کاسه مخلوط کرده و به شکل خمیر درآورید.
مقداری از خمیر را روی لیف تمیزی ریخته و آن را به سمت پایین و طوری که پوست تحریک نشود روی آن بکشید.
حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید و اجازه دهید خمیر روی پوستتان بماند.
سپس منطقه را با آب سرد بشویید.
روش دیگر:
اگر میزان گزش زیاد است می توانید از حمام بلغور جودوسر به شیوه زیر استفاده کنید:
یک فنجام بلغوز دو سر را داخل یک جوراب تمیز بریزید.
جوراب را گره زده و به گونه ای روی شیر آب ببندید که آب هنگام عبور از داخل محتویات جوراب عبور کند.
سپس آب را باز کرده تا وان پر شود.
بعد از پر شدن وان حدود ۲۰ دقیقه در وان دراز بکشید.
گاهی با جوراب حاوی باقی مانده بلغورها روی پوست را مالش دهید.

عسل

عسل دارای خواص ضد باکتری و ضد التهابی بسیاری است. این ماده شیرین یک انتخاب رایج در میان درمان های خانگی جای نیش حشرات مختلف است. از عسل صدها و صدها سال است که به عنوان یک درمان خوب برای جای نیش استفاده می شود. کافی است یک قطره کوچک از عسل را بر روی محل نیش و خارش بریزید.

تصویر

سرکه

سرکه نیز به عنوان یک راه حل مناسب برای درمان خانگی نیش پشه کاربرد دارد. کافی است قبل از این که جای نیش را بخارانیم، مقداری سرکه روی محل خارش بمالید. اگر مناطق وسیعی از پوستتان دچار گزش شده است کافی است از دستور زیر استفاده کنید:
وان حمام را پر از آب داغ کنید.
۲ و نیم فنجان سرکه (بهتر است از سرکه سیب استفاده کنید) داخل آب بریزید.
حدود ۲۰ دقیقه در وان دراز بکشید.

روغن های مفید

برای درمان جای نیش پشه می توانید از روغن های گیاهی نیز استفاده کنید. کافی است از روش زیر استفاده کنید:
مقداری از روغن هایی مانند روغن درخت چای، روغن رزماری، روغن چریش، روغن اسطوخودوس، روغن عنبر سائل و روغن سدر را با مقدار مساوی آب رقیق کنید.
سپس محلول را به صورت مستقیم روی نیش بمالید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (156 نظر) 17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه (118 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (104 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (103 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (86 نظر) نگاهی به تالار عروسی آقا رضا گلزار و آیسان آقاخانی با جزئیات چشم نوازش از کارت دعوت تا گیفت عروسی در گرمدره کرج/ اینجا برای پادشاه عربستان هم قفله+عکس (84 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (76 نظر) لحظه اهدای مدال برنز المپیک 2016 ریودوژانیرو به تکواندوکار بااستعداد کرجی +فیلم (78 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (72 نظر) خلاقیت خنده دار چوپان خوش ذوق با طراحی صندلی چرخ دار برای الاغ حماسه آفرید +عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس (61 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای خشک کردن فرش خیس حماسه آفرید/ اُستاد تمام خانه داری در سطح بین الملل+عکس🤣 (49 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (47 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (41 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (39 نظر) هنر آشپزی مینا مختاری گل کرد؛ کیک خانگی با تزئین تمشک و آلبالو+عکس/ بهرام رادان با یه تیکه جواهر ازدواج کرده👌 (39 نظر)
تیتر امروز   
ویدیو/ ماریا رکورد گینس را شکست! پیرترین زن جهان در 117 سالگی در گذشت و رکورد گینس را جابجا کرد
فال انبیاء روزانه جمعه 2 شهریور 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 2 شهریور ماه 1403
فال ابجد روزانه جمعه 2 شهریور 1403
فال حافظ با تفسیر روز جمعه 2 شهریور 1403 + فیلم
مزایا و فواید بچه داشتن برای سلامت جسم و روان که هرگز به ذهنتان هم نمی‌رسد؛ از فعال شدن کودک درون تا تشویقی برای پس‌انداز
مروری بر سریال‌هایی که تمام شدند و تکیه کلام‌هایی که ماندند+عکس/ وارد شدن عباراتی مثل "واس ماس"، "میزنم تو مختا" و "پ ن پ" به ادبیات محاوره‌ای مردم با این فیلم ها بود
تصاویری از مجموعه عروسکهای یک دهه شصتی/ از عروسکی همه‌ چشمشون دنبالش بود تا عروسک بی‌تربیت معروف
(تصاویر)وفادارترین مردم به نوشابه کوکاکولا در ناسالم ترین شهر جهان/مکزیک ؛ نوزادان در این شهر به جای شیر نوشابه می نوشند!
(تصاویر) حقایق بحث بر انگیز ونیز ایتالیا در تاریخ!/ بررسی رایج ترین اشتباه درباره این شهر اسرار آمیز توریستی!+تاریخچه
خانه‌داری یک کدبانو؛ ترفندهای جذاب و کاربردی برای پاک کردن لاک از روی لباس
(تصاویر)دیواره نگار 500 ساله ی «موعظۀ دجّال»؛شاهکار عظیم و ماندگار در کلیسای ایتالیایی
(ویدیو) تعجب هادی ساعی از فنی که ساخته خودش بود و مبینا نعمت زاده وسط مسابقات حساس المپیک در ثانیه های آخر زد/گفتم حتما مهره های کمرش جابجا شد
توهین زشت مورایس به غذای ایرانی و خنده‌های تمام نشدنی عادل فردوسی پور/ الفاظ مبتذل به معنای واقعی
(ویدئو) اجرای آهنگ “دیگه دیره” سینا شعبانخانی در اختتامیه جشنواره فیلم و عکس “با انرژی“ به یاد زنده یاد تورج شعبانخانی / دریافت لوح از دست لیندا کیانی
منتخب روز   
قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان