درمان بی خوابی با کمک زعفران

  چهارشنبه، 25 فروردین 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
درمان بی خوابی با کمک زعفران
بی خوابی ،یک اختلال خواب است .ناتوانی در به خواب رفتن باعث خستگی روزانه، بی ثباتی عاطفی،بیحالی، اختلال حافظه، تحریک پذیری و عملکرد ضعیف می شود.

زعفران گياهي ارتفاع ۱۰ تا ۳۰ سانتيمتر و چند ساله است که داراي پيازي سخت و گوشت دار و پوشيده از غشاهاي نازك و قهوه اي رنگ است. از زعفران به دليل اينكه اثر محرک بر روي سلسله اعصاب دارد می توان براي رفع بی خوابی كه منشاء تحريكات مغزي دارند استفاده كرد، دم كرده زعفران به صورت چای رنگ رخساره را روشن كرده و تشنجات و بي خوابي را رفع مي كند اين گياه به دليل داشتن آنتي اكسيدان به عنوان توان بخش قلب و پيشگيري كننده ار بيماري هاي قلبي و سرطان نيز مطرح است.

انواع بی خوابی

بی خوابی شامل این سه نوع می باشد:

  • موقت، که برای چند روز طول می کشد
  • کوتاه مدت که دو یا سه هفته طول می کشد
  • بی خوابی مزمن که بیش از یک ماه طول می کشد.

افراد مبتلا به اختلال خواب، ممکن است این مشکلات را تجربه کنند در رختخوابشان در شب بیدار می مانند، ناتوانی در خواب به علت خستگی، حتی بعد از خوابیدن احساس طراوت نداشتن، و خیلی زود بیدار شدن، و غیره.

علل بی خوابی

گرسنه به تخت خواب رفتن، سیگار کشیدن، چرت زدن مکرر در طول روز، پیری، کافئین بیش از حد خوردن، افسردگی، تغییرات شغل یا الگو خواب، استرس و اضطراب، اختلالات خواب، مانند کابوس، راه رافتن در خواب، سندرم خواب رفتگی پا، درد آرتروز، تاثیر داروها، آسیب های تروماتیک، ترس و یا فوبیا، و تکرر ادرار ناشی از دیابت، از علل شایعی هستند، که باعث بی خوابی می شوند.

درمان اختلال خواب با زعفران

طبق مطالعات انجام شده مصرف زعفران در درمان اختلال خواب موثر است. عصاره زعفران کیفیت خواب را بهبود می بخشد، پس اگر از بی خوابی رنج می برید، بجای استفاده از داروهای شیمیایی، از عصاره زعفران استفاده کنید. کمبود خواب در حال حاضر یک بیماری همه گیر محسوب می شود. نتایج حاصل از نظرسنجی های مبتنی بر جمعیت نشان می دهد که تقریبا نیمی از بزرگسالان از بی خوابی رنج می برند. بی خوابی تاثيرات قابل توجهي بر سلامتي انسان خواهد داشت و سلامت رواني و جسمي را مختل میكند و تاثیر مستقیم بر عملكرد روزانه می گذارد.

زعفران ادویه ای است که می تواند عطر و طعم خاصی را به غذاهای شما اضافه کند و علاوه بر عطر جادویی و رنگ طلایی که به غذای شما میدهد دارای خواص درمانی بسیار زیادی نیز است. روش های زیادی برای استفاده کردن از مزایا زعفران وجود دارد. اگر شما زعفران را در غذای خود استفاده نمی کنید، میتوانید این گیاه را به چای خود اضافه کنید و از مزایای چای زعفران بهره مند شوید. اگر شب ها بی قرار هستید و نمی توانید خواب خوبی در شب داشته باشید، یک راه حل این است که چای زعفران و یا شیر گرم با زعفران را یک ساعت قبل از خواب بنوشید. زعفران به دلیل داشتن خواص آرام بخش در درمان بی خوابی مؤثر بوده است.

خواص زعفران برای رفع بی خوابی

گل هاي زعفران داراي 3 پرچم و مادگي آنها مركب از خامه دراز منتهي به كلاله سرشاخه به رنگ قرمز نارنجي است كه به عنوان نام زعفران وارد بازار مي شود. زعفران باعث سهولت هضم غذا نيز مي شود. تحقيقات نشان مي دهد كه از زعفران مي توان براي رفع بي خوابي هاي منشاء تحريكات مغزي استفاده كرد. زعفران گياهي است چند ساله، به ارتفاع 10 تا 30 سانتيمتر كه داراي پيازي سخت و مدور، گوشت دار و پوشيده از غشاهاي نازك و قهوه اي رنگ است و طي تحقيقات انجام شده متوجه شدند كه زعفران اين خاصيت را از خود نشان مي دهد. از وسط پياز زعفران كه در واقع قاعده گياه به حساب مي آيد، تعدادي برگ هاي دراز و باريك خارج مي شود كه سطح فوقاني آنها رنگ سبز تيره ولي سطح تحتاني سبز روشن دارد. ظاهر گل هاي زعفران لوله اي باريك و دراز به رنگ هاي بنفش، گلي و ارغواني ديده مي شود كه پرورش زعفران در نواحي مختلف خراسان و نقاط مساعد كشور صورت مي گيرد. گل هاي زعفران داراي 3 پرچم و مادگي آنها مركب از خامه دراز منتهي به كلاله سرشاخه به رنگ قرمز نارنجي است كه به عنوان نام زعفران وارد بازار مي شود. زعفران باعث سهولت هضم غذا نيز مي شود. اين گياه به علت اثر بي حس كننده آن بر روي اعصاب ريوي، مسكن سرفه در برونشيت هاي مزمن است و در درمان حالات تشنجي و درد دندان موثر است و به صورت دم كرده 5 تا 2 گرم در ليتر مورد استفاده قرار مي گيرد.

زعفران مکمل طبیعی درمان بی خوابی

زعفران گیاهی پرارزش است که علاوه بر مصارف آشپزی در تولید دارو نیز استفاده می شود؛ به گفته کارشناسان گیاهان دارویی، زعفران از دیدگاه طب سنتی گیاهی گرم است که علاوه بر طعم دهی بی نظیر به غذا، برای درمان بیماری های افسردگی، اعصاب و روان، ناراحتی های گوارشی و مشکلاتی مانند روماتیسم نیز مفید است. اگر از بی خوابی رنج می برید، می دانید تکیه بر داروهای کمک به خواب چقدر وسوسه انگیز است. با این حال، یک مطالعه جدید نشان می دهد که بی خوابی ها ممکن است با یک مکمل طبیعی، به شکل عصاره زعفران درمان شود. به مدت 28 روز، در مجموع 63 داوطلب روزانه یا دوز 14 میلی گرم عصاره، یا دارونما دریافت کردند. نه افراد آزمون و نه افرادی که مواد را اداره می کردند، نمی دانستند چه کسی چه چیزی را می گیرد. همه داوطلبان بین 18 تا 70 سال سن داشتند، تحت درمان افسردگی قرار نگرفتند و حداقل 4 هفته هیچ دارویی (جدا از قرص های ضدبارداری) مصرف نکرده بودند. علاوه بر این، اگرچه همه آنها دچار مشکلات خواب بودند، اما در غیر این صورت سالم بودند. هنگامی که 55 نفر از آزمودنی ها متعاقباً خواب خود را مطابق با شاخص شدت بی خوابی استاندارد ارزیابی کردند، مشخص شد که افرادی که عصاره را مصرف می کردند، نسبت به افرادی که دارونما به آنها داده شده بود، بهبود کیفیت قابل توجهی بیشتر داشتند. در حقیقت، بیشتر گروه اول طی هفت روز از شروع درمان متوجه این پیشرفت ها شدند. علاوه بر این، هیچ عارضه جانبی مشاهده نشده است. در حالی که هنوز کاملاً مشخص نیست که چگونه زعفران می تواند به مبارزه با بی خوابی کمک کند، یک مطالعه برنامه ریزی شده شامل گروهی متنوع تر از داوطلبان ممکن است پاسخ هایی را ارائه دهد.

طرز تهیه چای زعفران

تهیه چای زعفران محبوب بسیار آسان است. ابتدا آب را به جوش بیاورید و چند رشته زعفران را در یک فنجان به آن اضافه کنید. بگذارید رشته ها به مدت 15 تا 20 دقیقه در آب خیس شوند. همچنین می توانید یک قاشق چایخوری عسل را به مخلوط اضافه کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (644 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (89 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان