درمان قاروقور شکم با گیاهان دارویی

  پنجشنبه، 15 مهر 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
درمان قاروقور شکم با گیاهان دارویی
گرگلینگ یا همان قاروقور کردن شکم، ناشی از حرکات روده است که گاهی این حرکات آن قدر شدید هستند که خودمان می ‌توانیم آن ها را حس کنیم یا حتی صدای شان را بشنویم. بعضی وقت‌ ها که حرکات روده بیش از اندازه شدید می ‌شوند، اطرافیان ما هم می ‌توانند صدای قاروقور شکم‌ مان را بشنوند.

قار و قور شکم، یک پدیده طبیعی است که هر کسی می تواند آنرا تجربه کند و این با گرسنگی، هضم آهسته یا مصرف غذاهای خاص اتفاق می افتد با این حال این سر و صداها و گرفتگی ها همیشه از شکم نمی آیند، بلکه می توانند گاهی از روده کوچک در مجاورت دستگاه گوارش باشند این صداها معمولا به گرسنگی نسبت داده می شوند، چون هنگام خالی بودن معده و روده باریک، بلندتر شنیده می شوند. هنگامی که این اندام ها خالی اند، نمی توانند صداهایشان را پنهان کنند. این صداها بیشتر هنگامی شنیده می شوند که ماهیچه های دیواره روده منقبض می شوند و مایعات و گازها در روده ها وجود دارند.

زنی که دست روی شکم گذاشته

دلایل اصلی قاروقور شکم چیست

صدای شکم با طب سنتی علل ایجاد قراقر در شکم مصرف غذاهای نفاخ مانند لوبیا، مصرف غذاهای حجیم و استفاده از غذاهای فاقد کیفیت مناسب هم چون فست فودها و غذاهای کنسرو شده است در صورتی که با وجود تلاش دستگاه گوارش باد ایجاد شده در شکم، از راه دهان و از راه مقعد دفع نشود در شکم به گردش درآمده و موجب تولید صدا می شود. به طوری که باد به وجود آمده در شکم حبس شده و با حرکت در طول روده ها به ویژه هنگام عبور از روده کوچک تولید صدا می کند.

صداری روده

بدن انسان ماشین شگفت انگیزی است و هر از چندگاهی با صدای قار و قور به شما یادآوری می کند که عملکرد سختی را برای زنده نگه داشتن سلول ها و سلامتی پشت سر می گذارد.
سلامت نیوز: عرقیات گیاهی درمان کننده قاروقور شکم

برای کمک به هضم غذا قاروقور شکم رخ می دهد:

وقتی غذا به روده کوچک می رسد، بدن آنزیم هایی را آزاد می کند تا به تجزیه غذا کمک کند و جذب مواد مغذی را تسهیل کند.حرکات حلقوی یک سری انقباض عضلانی است که برای انتقال غذا در امتداد بخش گوارشی رخ می دهد.این فعالیت ها که شامل جابجایی مواد غذایی و گاز و هضم جزئی هستند به صدای قار و قور شکم کمک می کنند.

سیگنال دادن و خبر از گرسنگی یکی از علت های قاروقور شکم:

حتی اگر هیچ غذایی در ساعات گذشته مصرف نشود، بدن به طور منظم فرآیند حرکات حلقوی را انجام می دهد.معده و روده همچنین اسید و آنزیم هایی را آزاد می کند تا برای هضم غذا آماده شود.این صداها می تواند تا 20 دقیقه ادامه داشته باشد و ممکن است هر ساعت یک بار تکرار شود تا زمانی که غذا مصرف شود.

انسداد روده:

مهم ترین و خطرناک ترین دلیل افزایش حرکات روده و قاروقور کردن شکم، انسداد روده است. البته ابتلا به این بیماری خیلی نادر و خاص است و نمی توانیم هر صدایی را که از شکم می شنویم به این مساله ربط دهیم. در این مورد باید بگویم وقتی مسیر حرکت روده بسته می شود، روده ها در برابر انسداد واکنش دفاعی به صورت حرکات شدید از خودشان نشان می دهند. بنابراین، حرکات شدید روده، شنیدن پی در پی صدای قاروقور شکم و تورم آن می تواند از علایم انسداد روده باشد که در این موارد، بیماران باید هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنند و مورد بررسی دقیق قرار بگیرند.

حساسیت به مواد غذایی خاص:

به غیر از انسداد روده که در موارد خاص و نادری پیش می آید، ممکن است افزایش حرکات روده و قاروقورکردن شکم به دلایل دیگری مانند تحریک بیش از حد روده با مواد غذایی محرک، استرس و اضطراب و رشد بیش از حد میکروب ها در روده هم باشد.
معمولا افرادی که مشکل سوءهاضمه دارند، پس از مصرف خوراکی های حاوی فیبر مانند انواع میوه ها و سبزیجات روده شان تحریک می شود و به قاروقور می افتد.

صدا کردن شکم از غذاهای نفاخ

صدا کردن شکم اگر در اثر مصرف غذاهای نفاخ ایجاد شود باید از خوردن این نوع غذاها پرهیز شود و به عنوان درمان آن، بعد از صرف غذا مقداری گل قند را با گلاب بخورید.

حبوبات

راه و روش خانگی برای درمان قارو قور شکم

به طور کلی حرکات بیش از حد در معده و روده اصلی ترین علت قار و قور شکم است برای درمان قار و قور شکم ابتدا باید علت زمینه ای این عارضه مشخص و رفع گردد. به عنوان مثال در صورتی که انسداد در روده و یا زخم معده علت قار و قور شکم باشد، باید با روش هایی مانند جراحی و مصرف دارو های مربوطه این مشکلات را بر طرف کرد.
بعد از آنکه این مشکلات به طور کلی برطرف گردید، باید نسبت به اصلاح روش غذا خوردن برای جلوگیری از ایجاد این عارضه اقدام شود

برای درمان قاروقور شکم آب بنوشید:

نوشیدن یک لیوان آب میتواند یک راه حل موثر برای حل این صدا باشد. به خصوص زمانی که در آن زمان چیزی برای خوردن وجود نداشته باشد.آب ، علاوه بر پر کردن شکم به فرایند گوارش کمک میکند. هر دو این عملکرد ها ، اقدامات ضروری برای جلوگیری از سر و صدای شکم و به حداقل رساندن آن هستند.برای بهترین نتایج باید آب را در طول روز کم کم و به آرامی بنوشید ، زیرا مصرف زیاد آن در یک بازه زمانی کوتان ،خود میتواند باعث سر و صدای شکم شود.

برای درمان قارقور شکم چیزی بخورید:

زمانی که شکم برای یک مدت طولانی خالی شده باشد ، صدای بلند میتواند نشانه ای از خواستن غذا باشد.خوردن یک وعده غذایی کوچک یا میان وعده ممکن است به طور موقت این صدا ها را از بین ببرد.وجود غذا در شکم نیز ، باعث کاهش این صداها میشود. اگر قار و قور شکم در طول روز زیاد برای شما اتفاق میافتد ، میتواند نشانه ای از لازم بودن وعده های غذایی منظم باشد.ممکن است برخی از افراد نیاز به 4 تا 6 وعده غذایی کوچک به جای 3 وعده غذایی بزرگ برای جلوگیری از گرسنگی و قار و قور شکم داشته باشند.

برای درمان قاروقور شکم آرام بجویید:

گوارش و هضم غذا از طریق عمل فیزیکی جویدن در دهان شروع میشود. قار وق ور شکم که با سوئ هاضمه ارتباط دارد ، ممکن است از طریق جویدن بیشتر و آرام غذا خوردن کاهش یابد.جویدن مواد غذایی به میزان قابل توجهی ، میزان هوای بلعیده شده را کاهش میدهد ، که از گاز و اختلالات گوارشی جلوگیری میکند.

  • محدود کرد میزان قند و مواد غذایی اسیدی برای درمان قاروقور شکم:

این مواد میتوانند باعث قار و قور شکم شود.مواد غذایی اسیدی مانند میوه های مرکباتی و قهوه نیز ممکن است باعث سر و صدای شکم شوند.

  • اجتناب از غذا و نوشیدنی های که باعث ایجاد گاز معده میشوند:

برخی غذا ها و نوشیدنی ها ، هستند که بیشتر از سایرین گاز تولید میکنند.مقدار زیاد گاز موجب اختلالات دستگاه گوارش میشوند. این مواد غذایی و نوشیدنی های گاز دار ،عبارتند از:

  1. لوبیا
  2. کلم بروکلی
  3. کلم
  4. گل کلم
  5. عدس
  6. قارچ
  7. پیاز
  8. پیازچه
  9. نخود فرنگی
  10. نوشابه
  11. غلات کامل

این مواد غذایی ممکن است برای یکبار مفید باشند ، اما منبع گاز اضافی و قار و قور می باشند.

برای درمان قاروقور شکم فعالیت کنید :

اثبات شده است که پیاده روی پس از وعده های غذایی به صورت به هضم آن کمک میکند و فرایند گوارش را افزایش میدهد.این تخلیه فوری میتواند سر و صدا های شکم را کاهش دهد.تحقیقات نشان میدهد که 15 دقیقه بعد از غذا، به مدت 20 دقیقه پیاده روی کردن میزان قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را کاهش میدهد با این حال باید بلافاصله بعد از غذا خوردن از انجام فعالیت های شدید اجتناب کنید.

برای بهبود قاروقور شکم، آرام و ریلکس باشید:

قار و قور شکم در شرایط خاص استرس دار ، مانند مصاحبه های شغلی ، سخنرانی ها و آزمون ها میتواند بیشتر باشد زیرا در این شرایط فعالیت روده افزایش میابد. بدون توجه به اینکه آیا معده پر است یا خالی.افراد میتوانند سطح استرس و اضطراب را با تفکرات مثبت ،تمرینات تنفسی عمیق و استفاده از تکنیک های آرام سازی پیشرفته عضلانی کاهش دهد.

درمان قاروقور شکم به روش طب سنتی

  1. زیره سبز، زیره سیاه و بادیان رومی (انیسون)، تخم شوید، بادیان سبز (خوردانه،اجقو) به نسبت مساوی مخلوط شود و از این مخلوط یک قاشق مرباخوری به همراه ناهار و شام خورده شود.
  2. یک قاشق چایخوری سیاه دانه بعد از هر غذا بخورید.
  3. سیاه دانه و عسل
    متناسب با شدت بیماری و سردی از یک تا سه وعده در هر وعده یک بند انگشت مصرف نمایید.
  4. خوردن عرق زنیان + عسل از هر کدام یک قاشق غذاخوری (در نصف لیوان ) بعد از هر غذا.

  5. صدا کردن شکم اگر در اثر مصرف غذاهای نفاخ ایجاد شود باید از خوردن این نوع غذاها پرهیز شود و به عنوان درمان آن، بعد از صرف غذا مقداری گل قند را با گلاب بخورید.

  6. اگر صدا کردن شکم در اثر سردی مزاج باشد باید آویشن شیرازی و نعناع خشک از هر کدام ۲۰ گرم، بابونه شیرازی، اگیر ترکی، زنیان، رازیانه، تخم شوید، زیره و دارفلفل از هر کدام ۱۰ گرم همه را مخلوط و ۱۰ قسمت کنید. هر قسمت را یک روز بجوشانید و آب آن را صاف و با عسل شیرین و صبح ناشتا بنوشید.

  7. پوست هلیله زرد، هلیله سیاه، آمله مقشر، ریوند چینی، صبر زرد، سکبینج، رازیانه، سنامکی و گل محمدی از هر کدام ۵ گرم همه را مخلوط کنید و بسیار نرم بسایید و بعد با کمی آب مرطوب کرده تا به صورت خمیر سفتی در آید. سپس قرص هایی به شکل گلوله و به اندازه یک عدد نخود بسازید و هر صبح، ظهر و شب دو عدد میل کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (487 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (104 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (16 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان