درمان قاروقور شکم با گیاهان دارویی

  پنجشنبه، 15 مهر 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
درمان قاروقور شکم با گیاهان دارویی
گرگلینگ یا همان قاروقور کردن شکم، ناشی از حرکات روده است که گاهی این حرکات آن قدر شدید هستند که خودمان می ‌توانیم آن ها را حس کنیم یا حتی صدای شان را بشنویم. بعضی وقت‌ ها که حرکات روده بیش از اندازه شدید می ‌شوند، اطرافیان ما هم می ‌توانند صدای قاروقور شکم‌ مان را بشنوند.

قار و قور شکم، یک پدیده طبیعی است که هر کسی می تواند آنرا تجربه کند و این با گرسنگی، هضم آهسته یا مصرف غذاهای خاص اتفاق می افتد با این حال این سر و صداها و گرفتگی ها همیشه از شکم نمی آیند، بلکه می توانند گاهی از روده کوچک در مجاورت دستگاه گوارش باشند این صداها معمولا به گرسنگی نسبت داده می شوند، چون هنگام خالی بودن معده و روده باریک، بلندتر شنیده می شوند. هنگامی که این اندام ها خالی اند، نمی توانند صداهایشان را پنهان کنند. این صداها بیشتر هنگامی شنیده می شوند که ماهیچه های دیواره روده منقبض می شوند و مایعات و گازها در روده ها وجود دارند.

زنی که دست روی شکم گذاشته

دلایل اصلی قاروقور شکم چیست

صدای شکم با طب سنتی علل ایجاد قراقر در شکم مصرف غذاهای نفاخ مانند لوبیا، مصرف غذاهای حجیم و استفاده از غذاهای فاقد کیفیت مناسب هم چون فست فودها و غذاهای کنسرو شده است در صورتی که با وجود تلاش دستگاه گوارش باد ایجاد شده در شکم، از راه دهان و از راه مقعد دفع نشود در شکم به گردش درآمده و موجب تولید صدا می شود. به طوری که باد به وجود آمده در شکم حبس شده و با حرکت در طول روده ها به ویژه هنگام عبور از روده کوچک تولید صدا می کند.

صداری روده

بدن انسان ماشین شگفت انگیزی است و هر از چندگاهی با صدای قار و قور به شما یادآوری می کند که عملکرد سختی را برای زنده نگه داشتن سلول ها و سلامتی پشت سر می گذارد.
سلامت نیوز: عرقیات گیاهی درمان کننده قاروقور شکم

برای کمک به هضم غذا قاروقور شکم رخ می دهد:

وقتی غذا به روده کوچک می رسد، بدن آنزیم هایی را آزاد می کند تا به تجزیه غذا کمک کند و جذب مواد مغذی را تسهیل کند.حرکات حلقوی یک سری انقباض عضلانی است که برای انتقال غذا در امتداد بخش گوارشی رخ می دهد.این فعالیت ها که شامل جابجایی مواد غذایی و گاز و هضم جزئی هستند به صدای قار و قور شکم کمک می کنند.

سیگنال دادن و خبر از گرسنگی یکی از علت های قاروقور شکم:

حتی اگر هیچ غذایی در ساعات گذشته مصرف نشود، بدن به طور منظم فرآیند حرکات حلقوی را انجام می دهد.معده و روده همچنین اسید و آنزیم هایی را آزاد می کند تا برای هضم غذا آماده شود.این صداها می تواند تا 20 دقیقه ادامه داشته باشد و ممکن است هر ساعت یک بار تکرار شود تا زمانی که غذا مصرف شود.

انسداد روده:

مهم ترین و خطرناک ترین دلیل افزایش حرکات روده و قاروقور کردن شکم، انسداد روده است. البته ابتلا به این بیماری خیلی نادر و خاص است و نمی توانیم هر صدایی را که از شکم می شنویم به این مساله ربط دهیم. در این مورد باید بگویم وقتی مسیر حرکت روده بسته می شود، روده ها در برابر انسداد واکنش دفاعی به صورت حرکات شدید از خودشان نشان می دهند. بنابراین، حرکات شدید روده، شنیدن پی در پی صدای قاروقور شکم و تورم آن می تواند از علایم انسداد روده باشد که در این موارد، بیماران باید هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنند و مورد بررسی دقیق قرار بگیرند.

حساسیت به مواد غذایی خاص:

به غیر از انسداد روده که در موارد خاص و نادری پیش می آید، ممکن است افزایش حرکات روده و قاروقورکردن شکم به دلایل دیگری مانند تحریک بیش از حد روده با مواد غذایی محرک، استرس و اضطراب و رشد بیش از حد میکروب ها در روده هم باشد.
معمولا افرادی که مشکل سوءهاضمه دارند، پس از مصرف خوراکی های حاوی فیبر مانند انواع میوه ها و سبزیجات روده شان تحریک می شود و به قاروقور می افتد.

صدا کردن شکم از غذاهای نفاخ

صدا کردن شکم اگر در اثر مصرف غذاهای نفاخ ایجاد شود باید از خوردن این نوع غذاها پرهیز شود و به عنوان درمان آن، بعد از صرف غذا مقداری گل قند را با گلاب بخورید.

حبوبات

راه و روش خانگی برای درمان قارو قور شکم

به طور کلی حرکات بیش از حد در معده و روده اصلی ترین علت قار و قور شکم است برای درمان قار و قور شکم ابتدا باید علت زمینه ای این عارضه مشخص و رفع گردد. به عنوان مثال در صورتی که انسداد در روده و یا زخم معده علت قار و قور شکم باشد، باید با روش هایی مانند جراحی و مصرف دارو های مربوطه این مشکلات را بر طرف کرد.
بعد از آنکه این مشکلات به طور کلی برطرف گردید، باید نسبت به اصلاح روش غذا خوردن برای جلوگیری از ایجاد این عارضه اقدام شود

برای درمان قاروقور شکم آب بنوشید:

نوشیدن یک لیوان آب میتواند یک راه حل موثر برای حل این صدا باشد. به خصوص زمانی که در آن زمان چیزی برای خوردن وجود نداشته باشد.آب ، علاوه بر پر کردن شکم به فرایند گوارش کمک میکند. هر دو این عملکرد ها ، اقدامات ضروری برای جلوگیری از سر و صدای شکم و به حداقل رساندن آن هستند.برای بهترین نتایج باید آب را در طول روز کم کم و به آرامی بنوشید ، زیرا مصرف زیاد آن در یک بازه زمانی کوتان ،خود میتواند باعث سر و صدای شکم شود.

برای درمان قارقور شکم چیزی بخورید:

زمانی که شکم برای یک مدت طولانی خالی شده باشد ، صدای بلند میتواند نشانه ای از خواستن غذا باشد.خوردن یک وعده غذایی کوچک یا میان وعده ممکن است به طور موقت این صدا ها را از بین ببرد.وجود غذا در شکم نیز ، باعث کاهش این صداها میشود. اگر قار و قور شکم در طول روز زیاد برای شما اتفاق میافتد ، میتواند نشانه ای از لازم بودن وعده های غذایی منظم باشد.ممکن است برخی از افراد نیاز به 4 تا 6 وعده غذایی کوچک به جای 3 وعده غذایی بزرگ برای جلوگیری از گرسنگی و قار و قور شکم داشته باشند.

برای درمان قاروقور شکم آرام بجویید:

گوارش و هضم غذا از طریق عمل فیزیکی جویدن در دهان شروع میشود. قار وق ور شکم که با سوئ هاضمه ارتباط دارد ، ممکن است از طریق جویدن بیشتر و آرام غذا خوردن کاهش یابد.جویدن مواد غذایی به میزان قابل توجهی ، میزان هوای بلعیده شده را کاهش میدهد ، که از گاز و اختلالات گوارشی جلوگیری میکند.

  • محدود کرد میزان قند و مواد غذایی اسیدی برای درمان قاروقور شکم:

این مواد میتوانند باعث قار و قور شکم شود.مواد غذایی اسیدی مانند میوه های مرکباتی و قهوه نیز ممکن است باعث سر و صدای شکم شوند.

  • اجتناب از غذا و نوشیدنی های که باعث ایجاد گاز معده میشوند:

برخی غذا ها و نوشیدنی ها ، هستند که بیشتر از سایرین گاز تولید میکنند.مقدار زیاد گاز موجب اختلالات دستگاه گوارش میشوند. این مواد غذایی و نوشیدنی های گاز دار ،عبارتند از:

  1. لوبیا
  2. کلم بروکلی
  3. کلم
  4. گل کلم
  5. عدس
  6. قارچ
  7. پیاز
  8. پیازچه
  9. نخود فرنگی
  10. نوشابه
  11. غلات کامل

این مواد غذایی ممکن است برای یکبار مفید باشند ، اما منبع گاز اضافی و قار و قور می باشند.

برای درمان قاروقور شکم فعالیت کنید :

اثبات شده است که پیاده روی پس از وعده های غذایی به صورت به هضم آن کمک میکند و فرایند گوارش را افزایش میدهد.این تخلیه فوری میتواند سر و صدا های شکم را کاهش دهد.تحقیقات نشان میدهد که 15 دقیقه بعد از غذا، به مدت 20 دقیقه پیاده روی کردن میزان قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را کاهش میدهد با این حال باید بلافاصله بعد از غذا خوردن از انجام فعالیت های شدید اجتناب کنید.

برای بهبود قاروقور شکم، آرام و ریلکس باشید:

قار و قور شکم در شرایط خاص استرس دار ، مانند مصاحبه های شغلی ، سخنرانی ها و آزمون ها میتواند بیشتر باشد زیرا در این شرایط فعالیت روده افزایش میابد. بدون توجه به اینکه آیا معده پر است یا خالی.افراد میتوانند سطح استرس و اضطراب را با تفکرات مثبت ،تمرینات تنفسی عمیق و استفاده از تکنیک های آرام سازی پیشرفته عضلانی کاهش دهد.

درمان قاروقور شکم به روش طب سنتی

  1. زیره سبز، زیره سیاه و بادیان رومی (انیسون)، تخم شوید، بادیان سبز (خوردانه،اجقو) به نسبت مساوی مخلوط شود و از این مخلوط یک قاشق مرباخوری به همراه ناهار و شام خورده شود.
  2. یک قاشق چایخوری سیاه دانه بعد از هر غذا بخورید.
  3. سیاه دانه و عسل
    متناسب با شدت بیماری و سردی از یک تا سه وعده در هر وعده یک بند انگشت مصرف نمایید.
  4. خوردن عرق زنیان + عسل از هر کدام یک قاشق غذاخوری (در نصف لیوان ) بعد از هر غذا.

  5. صدا کردن شکم اگر در اثر مصرف غذاهای نفاخ ایجاد شود باید از خوردن این نوع غذاها پرهیز شود و به عنوان درمان آن، بعد از صرف غذا مقداری گل قند را با گلاب بخورید.

  6. اگر صدا کردن شکم در اثر سردی مزاج باشد باید آویشن شیرازی و نعناع خشک از هر کدام ۲۰ گرم، بابونه شیرازی، اگیر ترکی، زنیان، رازیانه، تخم شوید، زیره و دارفلفل از هر کدام ۱۰ گرم همه را مخلوط و ۱۰ قسمت کنید. هر قسمت را یک روز بجوشانید و آب آن را صاف و با عسل شیرین و صبح ناشتا بنوشید.

  7. پوست هلیله زرد، هلیله سیاه، آمله مقشر، ریوند چینی، صبر زرد، سکبینج، رازیانه، سنامکی و گل محمدی از هر کدام ۵ گرم همه را مخلوط کنید و بسیار نرم بسایید و بعد با کمی آب مرطوب کرده تا به صورت خمیر سفتی در آید. سپس قرص هایی به شکل گلوله و به اندازه یک عدد نخود بسازید و هر صبح، ظهر و شب دو عدد میل کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (8 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (3 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) پست اینستاگرامی محمدجواد ظریف در پی شهادت سیدابراهیم رئیسی و همراهانشان+عکس (1 نظر) واکنش غم انگیز نفیسه روشن به خبر شهادت رئیس جمهور و هیئت همراهش در ورزقان+عکس (1 نظر) (عکس) یک عکس خاص از زلزله کرمانشاه / سادگی باورناپذیر کفش‌های قوی‌ترین مرد خاورمیانه (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) اولین تصویر دردناک از پیکر آیت الله آل هاشم در تابوت+عکس (1 نظر) واکنش متفاوت پوران درخشنده به شهادت رئیس جمهور و همراهان/ حادثه هولناک بود و همه را در شوک فرو برد+عکس (1 نظر) بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور (1 نظر) آمریکا شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم قالیباف: دلتنگی خود را از جای خالی دوست و برادر پرتلاشم، سیدالشهدای خدمت، حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی ابراز می‌کنم تکرار عبارت کلیشه‌ای «کار خودشان است» از زبان رسانه‌های معاند + فیلم شهید رئیسی: اگر مشکلات مردم با اهانت به من حل می‌شود، اشکالی ندارد + فیلم نورپردازی سه بعدی در میدان آزادی از چهره شهدای خدمت+ ویدئو نوشته مهدی ترابی به مناسب شهادت رئیسی + عکس/... شاید خسته از طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و نامردی‌ها مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! ماجرای آخرین تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم از زبان غلامحسین اسماعیلی/ 3 الی 4 بار تماس گرفتم و تا 4 ساعت در حیات بودند ...+ویدیو روایت هدیه انجیر حاج قاسم به امیر عبداللهیان در بحبوحه جنگ سوریه+ویدئو عکس‌هایی تماشایی از کشور «مصر» در 150 سال قبل شرح حادثه سقوط بالگرد از زبان نزدیک ترین فرد داخل هلی کوپتر از لحظه مفقود شدن تا فرود اضطراری+فیلم فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید حال آشفته و پریشان وزیر کار در استقبال از رئیس جمهور شهیدش+عکس حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس تسلیت رئیس فیفا درپی شهادت رئیس‌جمهور+ عکس برخورد جالب و تحسین برانگیز سید ابراهیم رئیسی با فردی که جلوتر از ایشان منتظر رای دادن بود +ویدیو این گیاهان آپارتمانی باعث خنک شدن هوای خونه میشن {ویدئو} اینجوری گرفتگی سینک ظرفشویی رو باز کن | ساخت چاه باز کن خونگی با جوش شیرین استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود بهترین راه برای پاک کردن نخود فرنگی و فریز کردن آن گریه و بی تابی هیأت دولت در مراسم استقبال از پیکر شهدای خدمت/ خوش آمدی سید شهید+ویدیو (ویدئو) حضور یک زن ترکیه ای در محل حادثه بالگرد رئیس جمهور/ این زن بعد از ساعتها عبور از جنگل های ارسباران به بالگرد رسید! ویدئو منتشر نشده از حضور آیت‌الله آل‌هاشم در یگان‌های ارتش/ از درختکاری تا کلنگ زنی
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم
مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند!
فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...
واکنش سیدجواد هاشمی به شهادت رئیس جمهور: ای کاش این فاجعه رخ نمی‌داد
کادر پروازی شهادت را بیشتر بشناسید+ سوابق خدمتی
واکنش جوادنکونام سرمربی استقلال به سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور و هیئت همراه