درمان خشکی پوست گوش چیست؟

  چهارشنبه، 05 آذر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
درمان خشکی پوست گوش چیست؟
خشکی گوش / Dry ears اغلب توسط ایجاد لایه‌های پوست مردۀ خشک و بروز خارش در مجرای گوش مشخص می‎شود. خشکی گوش می‎تواند علل متعددی داشته باشد. علت می‎تواند به سادگی عدم تولید موم کافی در گوش یا تمیز کردن بیش از حد گوش باشد.

خشکی گوش / Dry ears اغلب توسط ایجاد لایه های پوست مردۀ خشک و بروز خارش در مجرای گوش مشخص می شود. خشکی گوش می تواند علل متعددی داشته باشد. علت می تواند به سادگی عدم تولید موم کافی در گوش یا تمیز کردن بیش از حد گوش باشد. خشکی گوش در عین حال ممکن است ناشی از انواع آلرژی و دیگر اختلالات موجب خشکی پوست مثل اگزما، پسوریازیس، و درماتیت باشد. در اغلب مواد خشکی گوش به سادگی قابل درمان است. برخی از مردم ممکن است نگران بروز لایه دار شدن پوست در داخل و اطراف گوش باشند. به هر جهت، خشکی گوش‏ها با خارش همراه است و می تواند سبب ایجاد ناراحتی شدید شود.

علل
خشکی گوش می تواند نتیجۀ اختلالات موجب خشکی پوست و نیز صدمات وارد شده به دیگر نقاط بدن باشد. این اختلالات موارد زیر را شامل می شود:
• اگزما: اگزما می تواند در مجرای گوش بروز کند و بیش از حد خارش آور باشد. اگر اگزما در گوش ایجاد شود، احتمال آسیب زدن به بینی و جمجمه نیز وجود دارد.
• پسوریازیس: پسوریازیس نوعی اختلال خودایمنی است که سبب می شود سلول های پوست سریع تر از ریزش خود رشد کنند. نتیجۀ این روند خشکی، لایه دار شدن پوست و سرخی نهفته است که باعث آسیب دیدن گوش خارجی، جمجمه، و گردن می شود. پسوریازیس نیز می تواند سبب خارش پوست / Skin’s itch که زیر عنوان پروریتوس شناخته می شود، احساس آزردگی، تحریک و ناراحتی است که باعث می شود تا فرد برای احساس تسکین به خارانیدن خود روی بیاورد. علل محتمل برای خارش، طیف گسترده ای از بیماری های داخلی مثل بیماری کلیه یا کبد، تا راش های پوستی، انواع آلرژی، و درماتیت را شامل می شود. این موضوع اهمیت دارد که در صورت نامشخص بودن علت خارش فرد به پزشک مراجعه کند. خارش ممکن است منتشر (در سراسر بدن) یا موضعی بوده و به ناحیۀ خاصی از بدن محدود شود. علل محتمل در مورد خارش بسیار متعدد و متفاوت است. خارش ممکن است بر اثر مشکلی بسیار جدی مثل نارسایی کلیه یا دیابت (اگرچه ناشایع است) یا بر اثر مشکلی کمتر جدی مثل خشکی پوست یا گزش حشرات ایجاد گردد.

درمان خشکی پوست گوش

پیدا کردن درمان مناسب خشکی پوست گوش بستگی به علت علائم دارد. اگر این خشکی ناشی از سبک زندگی یا سایر عوامل محیطی باشد، می توانید آن را در خانه درمان کنید.اما اگر نسبت به بیماری های پوستی مشکوک هستید باید این موضوع را به پزشک اطلاع دهید. برای درمان این نوع خشکی از نکات زیر استفاده کنید:صابون، شامپو و سایر محصولات مراقبت از پوست که استفاده می کنید را مجددا بررسی کرده تا بتوانید عامل تحریک پوستتان را شناسایی کنید. بعد از شناسایی این محصولات، استفاده از آن ها را متوقف کنید.به یاد داشته باشید که قرار گرفتن در معرض نور خورشید، شنا در استخر آب کلردار و یا دوش گرفتن با آب داغ نیز عامل خشکی پوستتان است.

پماد حاوی مخلوطی از آب در روغن، مانند لانولین یا وازلین برای بازگرداندن رطوبت و ایجاد لایه حفاظتی مناسب است. بهترین زمان استفاده از لوسیون پس از استحمام و قبل از خشک شدن کامل پوست است.اگر مرطوب کننده های ساده به درمانتان کمک نکرد، از کرم های حاوی اسید لاکتیک و اوره استفاده کنید.

سعی کنید از صابون ها و شامپوهای مرطوب کننده استفاده کنید و از مصرف صابون های ضد باکتری یا محصولات حاوی الکل و عطر استفاده نکنید.

پوست خشک اغلب خارش دارد. اما خاراندن آن می تواند باکتری ها را جذب کرده و منجر به عفونت شود. اگر خارش دارید، از کمپرس یخ روی گوش استفاده کنید. کرم یا پماد حاوی هیدروکورتیزون نیز می تواند به التهاب کمک کند. بهتر است از کرم های حاوی حداقل هیدروکورتیزون ۱ درصد استفاده کنید.

اگر به جواهر یا بدلیجات حساسیت دارید از آلرژن هایی مانندن نیکل استفاده نکنید. مواد مختلفی مانند فولاد ضد زنگ، نقره، طلا یا پلاستیک پلی کربنات نیز می توانند حساسیت ایجاد کنند.

برای پیشگیری از این مشکل چه باید کرد؟

افراد با ایجاد برخی تغییرات ساده در شیوه زندگی خود، می توانند خطر ابتلا به کاهش خشکی پوست را به میزان زیادی کاهش دهند. گرما و یا سرمای بیش از حد می تواند یکی از علت های شایع خشکی پوست باشد.

استفاده از مرطوب کننده ها برای افرادی که مستعد ابتلا به خشکی پوست گوش هستند، به ویژه آن هایی که در آب و هوای خشک زندگی می کنند، مفید می باشد، زیرا درمان خشکی گوش معمولا شامل پیدا کردن راهی برای بازگرداندن رطوبت به پوست شما است و این کار اغلب با یکی از موارد پماد، کرم و یا لوسیون انجام می گیرد.

پماد حاوی مخلوطی از آب و روغن، مانند لانولین یا پترولاطوم بوده و بهترین لایه محافظتی را ارائه می دهد. کرم ها نیز حاوی روغن هستند، اما مواد اصلی آنها معمولا آب است. کرم ها باید بیشتر از پماد استفاده شوند.

لوسیون ها نیز بر روی پوست احساس خنک کنندگی ایجاد می کنند، اما بیشتر آن ها با آب و کریستال های پودری مخلوط می شوند. بهترین استفاده از این مرطوب کننده ها پس از استحمام می باشد.

اگر مرطوب کننده های ساده عملکرد خوبی ندارند، می توانید از کرم های حاوی اسید لاکتیک و اوره استفاده کنید. این محصولات در صورتی مفید عمل می کنند که پوست شما بسیار خشک باشد. افراد می توانند به هنگام استفاده، دستورالعمل های چاپ شده بر روی محصول را بررسی کرده و یا از داروساز چگونگی استفاده از آن را سوال نمایند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (332 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (144 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (66 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (45 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (39 نظر) اتاق خواب اروپایی و امروزی بهاره رهنما با طراحی مدرن+عکس/ انصافا سلیقه خاصی داره! (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده کرمانی، با نوشته جالب پشت پژو حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (32 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (26 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (25 نظر) محمدباقر قالیباف: من برای دخترم جایی عروسی گرفتم که همه کارمندان شهرداری مراسم می گیرند دو نوع بیشتر غذا سفارش ندادم ... +ویدئو (20 نظر) خلاقیت منحصربفرد مادر ایرانی برای ترک سیگار فرزندش حماسه آفرید/ دست همه سازمان های ترک اعتیاد رو از پشت بست😂 (19 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (18 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (16 نظر) ثبت عکس عاشقانه آیسان آقاخانی از رضا گلزار در طبیعت گردی آخر هفته شان (16 نظر) نگاهی به سلیقه خاص و متفاوت علی انصاریان در چیدمان میز تنقلات و میز شام در میزبانی از بازیگران+عکس/ باقالی پلو و سالادالویه و... (15 نظر)