درمان نفخ با زنجبیل

  پنجشنبه، 19 فروردین 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
درمان نفخ با زنجبیل
نفخ شکم شرایطی آزاردهنده است که می تواند به دلایل مختلفی شکل بگیرد. سطوح بالای استرس، رژیم غذایی ناسالم، مصرف برخی داروها و قرار گرفتن در برابر آلاینده های مختلف از دلایل شایع نفخ شکم هستند.

زنجبیل از بهترین گیاهان دارویی با خاصیت های درمانی فراوان است. اگر به مشکلات گوارشی دچار هستید می توانید از خاصیت های درمانی این گیاه بهره مند شوید. نفخ شکم به راحتی با زنحبیل برطرف خواهد شد. زنجبیل دارای ترکیباتی به نام جینجرول ها است، که از ویژگی های ضد التهابی سود می برند. یکی دیگر از ترکیبات موجود در زنجبیل از گوارش پشتیبانی می کند تا به تجزیه غذا کمک کند.

10 توصیه برای کسانی که نفخ می کنند

نفخ کردن یکی از شایع ترین مشکلات گوارشی است که برای خیلی از افراد بعد از خوردن غذاهای مختلف ایجاد می شود. رعایت 10 توصیه زیر، احتمال بروز این مشکل گوارشی را به حداقل می رساند.

1. از دم نوش ها و عرقیات ضدنفخ کمک بگیرید:

اگر پس از خوردن هر وعده غذایی احساس می کنید نفخ کرده اید و باد زیادی در شکم، معده یا روده هایتان می پیچد، می توانید از مصرف دم نوش ها یا عرقیات گیاهی که خاصیت ضدنفخ دارند و به اصطلاح عامه، بادشکن هستند، استفاده کنید. دمنوش های زیره و نعناع، موثرترین دمنوش های بادشکن هستند. مصرف عرق نعناع و عرق بادرنجبویه هم برای درمان نفخ بسیار مفید و موثر است.

2. ریحان و نعناع را در سبد سبزی خود داشته باشید:

اگر به مصرف سبزی خوردن علاقه دارید و با خوردن تربچه یا حتی تره و شاهی دچار نفخ و گاهی دل پیچه می شوید، سبزی های بادشکن و ضدنفخ مانند ریحان یا نعناع را در سبزی خوردن خود جای دهید.

3. آویشن را فراموش نکنید:

آویشن یکی از بهترین و پرخاصیت ترین سبزی های دنیاست که نوشیدن دمنوش آن در فصل سرد سال علاوه بر از بین بردن نفخ، باعث آرامش اعصاب و بهبود گلودرد ناشی از سرماخوردگی می شود. این گیاه، خلط آور است و به همین دلیل مصرف آن به افراد سرماخورده توصیه می شود. گیاه خواران می توانند مقداری پودر آویشن را برای از بین بردن نفخ سبزی هایی مانند نخودفرنگی یا کاهو به سس سالادشان اضافه کنند.

4. زردچوبه را از فهرست ادویه های خود حذف نکنید:

زردچوبه یکی از پرخاصیت ترین ادویه هاست که هم می تواند باعث سم زدایی از کبد شود و هم نفخ مواد اولیه موجود در غذاها را تا حد زیادی کاهش می دهد. بهتر است برای بهره بردن هرچه بیشتر از خاصیت های زردچوبه، این ادویه را حدود 15 دقیقه مانده به پایان زمان پخت به غذا اضافه کنید.

5. پوست حبوبات را جدا کنید:

حبوبات یکی از نفاخ ترین خوراکی ها هستند؛ بنابراین باید آن ها را حدود 24 تا 48 ساعت قبل از مصرف با آب ولرم خیس کنید. حتی بهتر است هر 12 ساعت یکبار، آب ظرف حاوی حبوبات را دور بریزید. برای بهتر از بین بردن نفخ حبوبات خیس خورده می توانید پیش از پختن، آن ها را در دستمالی نخی و نازک به آرامی ماساژ دهید تا پوستشان جدا شود.

6. گوشت های کم چرب بخورید:

معمولاً مصرف مواد غذایی مختلفی که ترکیبی از پروتئین و چربی هستند، می تواند باعث ایجاد نفخ شود. به افرادی که زیاد نفخ می کنند، توصیه می شود گوشت گوساله بدون چربی، سینه مرغ، ماهی، تخم مرغ، کره بادام زمینی، گوشت بوقلمون و پنیر کم چرب را به جای گوشت گوسفندی یا سایر منابع پروتئینی پرچرب مصرف کنند.

7. معجون زنجبیل را از یاد نبرید:

اگر زیاد نفخ می کنید، یک تکه زنجبیل، کمی نمک و مقداری آب لیموترش را با هم مخلوط کنید. این معجون را داخل یخچال بگذارید و پس از هر وعده غذایی حدود 1 تا 2 قاشق غذاخوری از آن را میل کنید. معجون زنجبیل طعم خوبی ندارد اما در درمان نفخ، معجزه می کند!

چای زنجبیل

از قدیم الایام از چای زنجبیل برای درمان معده درد استفاده می کردند. زنجبیل گیاهی است ضد تهوع و به زنان باردار توصیه می شود روزانه ۱ گرم از آن را بخورند. خوردن چای زنجبیل به خصوص بعد از غذا سرعت هضم غذا را بالا می برد، ناراحتی های گوارشی را کاهش می دهد و مانع از اتهاب و نفخ معده می شود. قبل از اینکه چای زنجبیل خود را بنوشید کمی عسل به آن اضافه کنید، زنجبیل طعم بسیار تندی دارد.

درمان نفخ معده با زنجبیل

گیاه زنجبیل دارای طبیعت گرم و خشک است؛ از این گیاه برای رفع تهوع، تقویت معده، برطرف کردن انگل در روده و معده، بهبود سرماخوردگی، گلودرد، نفخ، معرق و بادشکن استفاده می شود. نحوه مصرف فرآورده های زنجبیل به سلیقه شخصی افراد بستگی دارد اما در کل هر فرد نباید روزانه بیشتر از 2 تا 4 گرم زنجبیل مصرف کند؛ زیرا ممکن است مقداری از این ماده را از طریق برنامه غذایی که روزانه استفاده می کند، جذب کند. به طور کلی اگر هر فرد زنجبیل تازه مصرف کند، حتماً مقدار مصرفی را وزن کند تا بیشتر از میزان مشخص شده استفاده نشود. برای درمان تهوع، گاز معده یا سوء هاضمه روزانه 2 تا 4 گرم ریشه تازه معادل یک گرم پودر ریشه، لازم است. برای پیشگیری از استفراغ، هر 4 ساعت یک گرم پودر زنجبیل (نصف قاشق چایخوری) یا معادل آن کپسول پودر زنجبیل را روزانه سه بار در مجموع به تعداد دو عدد مصرف کند. برای بیماری های ناشی از سرماخوردگی، تب ناشی از آنفلوآنزا، گلودرد، گرفتگی های ناشی از قاعدگی یا سردرد، کافی است فرد خود را با دو قاشق غذاخوری از دم کرده زنجبیل یا چندین ورق از ساقه ریشه دار تازه بخور دهد. هر فرد مبتلا به درد ورم مفاصل از آب، می تواند برای درمان، عصاره یا چای زنجبیل تازه به میزان روزانه 4 گرم مصرف کند یا روغن آن را روی مفصل دردناک بمالد. گیاه زنجبیل دارای طبیعت گرم و خشک است؛ از این گیاه برای رفع تهوع، تقویت معده، برطرف کردن انگل در روده و معده، بهبود سرماخوردگی، گلودرد، نفخ، معرق و بادشکن استفاده می شود. نحوه مصرف فرآورده های زنجبیل به سلیقه شخصی افراد بستگی دارد اما در کل هر فرد نباید روزانه بیشتر از 2 تا 4 گرم زنجبیل مصرف کند؛ زیرا ممکن است مقداری از این ماده را از طریق برنامه غذایی که روزانه استفاده می کند، جذب کند.وی تصریح می کند: به طور کلی اگر هر فرد زنجبیل تازه مصرف کند، حتماً مقدار مصرفی را وزن کند تا بیشتر از میزان مشخص شده استفاده نشود. برای درمان تهوع، گاز معده یا سوء هاضمه روزانه 2 تا 4 گرم ریشه تازه معادل یک گرم پودر ریشه، لازم است. برای پیشگیری از استفراغ، هر 4 ساعت یک گرم پودر زنجبیل (نصف قاشق چایخوری) یا معادل آن کپسول پودر زنجبیل را روزانه سه بار در مجموع به تعداد دو عدد مصرف کند. برای بیماری های ناشی از سرماخوردگی، تب ناشی از آنفلوآنزا، گلودرد، گرفتگی های ناشی از قاعدگی یا سردرد، کافی است فرد خود را با دو قاشق غذاخوری از دم کرده زنجبیل یا چندین ورق از ساقه ریشه دار تازه بخور دهد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (114 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (77 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (66 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان