درمان رفلاکس اسید معده با جوش شیرین

  سه شنبه، 10 فروردین 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
درمان رفلاکس اسید معده با جوش شیرین
با عنوان GERD یا بیماری رفلکس معده به مری نیز شناخته می‌شود. علائم آن ممکن است حس سوزش در گلو، غرغر کردن معده، طعم بد در دهان و غیره باشد. ممکن است دلایل زیادی مثل غذای چرب و پر ادویه، شکلات ها، مرکبات و غیره در پشت این بیماری نهفته باشد.

جوش شیرین دارای فواید درمانی بسیاری است. از جوش شیرین می توانید برای درمان سوزش سر دل خود استفاده کنید. جوش شیرین را هم می توانید با ترکیب کردن چند ماده برای سوزش سر دل استفاده کنید تا بهبود یابد. سوزش سر دل، یک بیماری با درد مزمن در قسمت زیرین یا پشت استخوان جناغ سینه است. این وضعیت به خاطر اسید معده است که به سمت بالا برگشته، و با پوشش مری تماس پیدا می کند.

رفلاکس اسید معده چیست؟

آنچه باعث رفلاکس اسید می شود آن است که اسید معده به قدری افزایش یافته که به مری می رسد و باعث احساس سوزش و تداخل در فرآیند مناسب دستگاه گوارش می شود. این اتفاق زمانی می افتد که عضلات معده جدا از مری باز می شود واجازه ورود اسیدها را به مری می دهد. بازگشت اسید به مری می تواند آستر مری را از بین برده و باعث آسیب دائمی به مری گردد.

از علل شایع رفلاکس اسید معده که گاهی مزمن نیز می باشند عبارتند از:

  • غذا خوردن بسیار تند و همچنین مصرف غذاهای اسیدی و چرب
  • داشتن اضافه وزن با یک نوع فتق که باعث رفلکس می گردد.
  • بارداری
  • استفاده از برخی داروها که خطر ابتلا به رفلاکس را افزایش می دهد.
  • کشیدن سیگار

مصرف جوش شیرین به عنوان یک درمان طبیعی برای رفلاکس اسید معده می باشد. موارد استفاده های بسیاری برای جوش شیرین وجود دارد. گاهی از جوش شیرین به عنوان یک پف دهنده در پخت غذاها استفاده می شود و گاهی به عنوان یک پاک کننده خانگی استفاده می گردد. همچنان که قبلا نیز اشاره شد، از جوش شیرین می توان به عنوان یک ترکیب در درمان طبیعی و قدرتمند نیز سرطان استفاده کرد.جوش شیرین می تواند عاملی برای پایان دادن به رفلاکس اسید معده و پایان دادن به تولید بیش از حد اسید در دستگاه گوارش شما باشد. اما سیگار کشیدن و انتخاب شیوه نا درست زندگی توسط شما، می تواند این قابلیت را محدود کرده و در نتیجه خطر ابتلا به افزایش رفلاکس اسید را افزایش دهد. جوش شیرین باعث تولید بی کربنات سدیم به صورت طبیعی در بدن می گردد.

جوش شیرین چیست و از چی درست میشه؟

جوش شیرین (به انگلیسی : baking soda) که به نام بی کربنات سدیم هم شناخته می شود، نوعی نمک سفید، بی بو و بدون طعم است که از ترکیب سدیم و کربنیک اسید ساخته شده و به دلیل خواص قلیایی که دارد با کاهش اسید معده به درمان معده درد و سوزش سر دل کمک می کند.

چگونگی استفاده از جوش شیرین برای درمان رفلاکس اسید معده

شما می توانید با استفاده از یک دوز کوچک و قدرتمند جوش شیرین در وعده های غذایی خود به رفلاکس اسید در بدن خود پایان دهید. نصف قاشق چای خوری جوش شیرین را به ۸ اونس آب سرد اضافه کنید و اجازه دهید تا جوش شیرین کاملا در آب حل شود. برای جلوگیری از رفلکس اسید به مری شما می توانید از این مخلوط نوشیدنی پس از یک وعده غذایی استفاده کنید.

هشدار برای مصرف جوش شیرین

اگر چه جوش شیرین به عنوان یک درمان خانگی در کاهش علائم رفلاکس اسید موثر است اما باید توجه شود که بیش از اندازه استفاده نگردد. مصرف جوش شیرین از نصف قاشق چایخوری در یک دوره ۲۴ ساعته ( برای افراد بالای ۶۰ سال ) نباید تجاوز کند. در مورد زنان باردار توصیه می گرد قبل از مصرف آن با پزشک معالج خود مشورت کنند. اگر رفلکس اسید در شما مزمن و شدید شده است و مخلوط جوش شیرین و آب نمی تواند به شما کمکی بکند حتما به پزشک خود مراجعه کنید. زیرا ممکن است رفلکس اسید به مری شما آسیب جدید وارد کرده باشد که نمی توان با جوش شیرین آن را درمان کرد. با وجود مزایای خنثی جوش شیرین، این روش برای درمان همیشگی رفلکس اسید مناسب نیست. از آنجا که این محصول شامل یک فرم سدیم است در صورتی استفاده از آن شما باید به دنبال یک رژیم غذایی کم سدیم باشید. همچنین جوش شیرین می تواند با دیگر داروها و مکمل ها تداخل ایجاد کند بنابراین بهتراست حتما با پزشک مشورت شود.

درمان سوزش سر دل با جوش شیرین

سوزش سر دل که به آن رفلاکس اسید معده هم می گویند، یک احساس سوزش دردناک و آزاردهنده است که در قسمت فوقانی معده رخ می دهد و می تواند تا گلو گسترش پیدا کند. معمولا علت سوزش سر دل، بازگشت محتویات معده به داخل مری است. بعضی از دلایل سوزش سر معده عبارتند از: پرخوری، استرس و خوردن غذاهای چرب یا تند. جوش شیرین از طریق خنثی کردن اسید معده، به بهبود سوزش سر دل کمک می کند. اگر به سوزش سر دل مبتلا هستید، یک قاشق چای خوری از این ترکیب مفید را در یک لیوان آب یخ حل کنید و آن را آرام آرام بنوشید. البته این روش درمانی با برخی عوارض همراه است؛ از جمله:

  • این ترکیب سدیم خیلی زیادی دارد .
  • استفاده ی طولانی مدت از این ترکیب می تواند منجر به بالاتر رفتن اسیدیته ی خون از سطح نرمال (الکالوزیس متابولیک) و مشکلات قلبی شود.
  • در اینکه همه ی افراد مبتلا به سوزش سر دل اسید معده ی بالایی دارند، مناقشاتی وجود دارد.

فواید دارویی و درمانی خوردن جوش شیرین برای معده و دستگاه گوارش

جوش شیرین دارای خواص قلیایی است و به همین دلیل با کاهش اسید معده و بهبود تعادل PH بدن به درمان سو هاضمه، ریفلاکس معده، سوزش سر دل، معده درد و سلامت دستگاه گوارش کمک می کند. برای کاهش اسید معده توصیه می شود که یک قاشق چای خوری جوش شیرین را به یک لیوان آب اضافه کنید و یک ساعت بعد از هر وعده ی غذایی بنوشید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (117 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (80 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (67 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (47 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (39 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان