ساعدنیوز
ساعدنیوز

درمان سرماخوردگی با پیاز از دیدگاه طب سنتی چیست؟

  دوشنبه، 02 فروردین 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
درمان سرماخوردگی با پیاز از دیدگاه طب سنتی چیست؟
پیاز خام یکی از گیاهان درمانی بسیار مفید در طب سنتی شناخته میشود. در این بخش از ساعد نیوز تاثیر پیاز خام برای سرماخوردگی را بررسی خواهیم کرد.

ادعای تاثیرگذاری پیاز خام در درمان آنفلوآنزا فرضیه ای است که به دهه ۱۵۰۰ باز می گردد. در سال های اخیر در بسیاری از مطالعات آنلاین بر تاثیرگذاری این روش درمانی تاکید شده است. مفهوم هوای سمی پیش از آنکه محققان به نظریه میکروبی بیماری ها پی ببرند، وجود داشته است. امروزه نقش میکروب ها در بیماری ها دیگر نظریه نیست و شواهد علمی آن را تایید می کنند.پیش از آنکه محققان میکروب ها را به عنوان عامل بیماری ها شناسایی کنند افراد بر این باور بودند که پیاز خام می تواند هوای اتاق را تصفیه و پاکسازی کند. مردم بر این باور بودند که وقتی پیاز داخل جوراب گذاشته و پوشیده شود با این کار می توان خون را پاکسازی کرد. افراد این ادعا را مطرح می کرده اند که این فرآیند پاکسازی می تواند در درمان سرماخوردگی و گلودرد های شدید یا آنفلوآنزا موثر باشد.

اثرات پیاز در مقابله با سرماخوردگی

همه افراد دوست دارند که در سریع ترین زمان ممکن از بیماری ها بهبود پیدا کنند . بسیاری از افراد نیز در طول سال ، چندین بار با سرماخوردگی، آنفولانزا و دیگر بیماری ها روبرو می شوند. اگر در سریع ترین زمان ممکن که علائم بیماری به ما روی آورد، به فکر چاره باشیم، می توانیم هر چه سریع تر آن را متوقف کنیم. این افراد معمولاً در این شرایط همه چیز از جمله ویتامین ث بالا و داروهای تب بر و سرماخوردگی استفاده می نمایند. یکی از درمان های خانگی که معمولاً آن را از شبکه های اجتماعی یاد گرفته اید، این است که یک پیاز بریده شده را در اتاقی قرار دهید که فرد بیمار در آنجا رفت و آمد می کند. به این علت که پیاز توانایی جذب باکتری و ویروس را دارد و می تواند جرم ها را به سمت خود بکشاند، در نتیجه بیماری فرد مریض به شما انتقال پیدا نمی کند و به پیاز جذب می شود ، همچنین به دلیل وجود این خاصیت برای التیام زخمهای عفونتی هم پرکاربرد بوده است و معمولاً این یک ایده قدیمی محسوب می شود. طبق مطالعات جدید ، شواهد علمی برای پیاز بریده شده خام و جذب جرم و سم های هوای محیط وجود ندارد.

حقیقت مصرف پیاز برای مقابله با سرماخوردگی و آنفولانزا

زمانی که بیمار می شوید، باکتری ها و ویروس های میکروسکوپی وارد بدن شما می شوند و افزایش پیدا می کنند زیرا بدن به عنوان میزبان عمل می کند . زمانی که سیستم ایمنی شما این جرم ها را تشخیص می دهد ، پادتن هایی ترشح می کند که سعی دارند با آن ها مقابله کنند. این جنگ و درگیری همان چیزی است که روی علائم شما تاثیر گذار است و آن ها را به وجود می آورد . اگر سرما خورده باشید، بدن شروع به تولید ترشحات زیاد می کند که باعث سرفه ، سوزش گلو یا سردرد بر اثر التهاب و کلافگی می گردد. تمام این علائم در واقع نشانه این است که سیستم ایمنی شما در حال مبارزه با جرم ها می باشد. خاصیت پیاز این است که محیطی سالم برای رشد باکتری و ویروس ها را فراهم نمی سازد و در نتیجه وجود پیاز در بدن از تولید باکتری ها و زنده ماندن آن ها جلوگیری می کند پس در واقع خواص آنتی باکتریال پیاز در بدن نه به صورت مستقیم بلکه با افزایش سیستم ایمنی بدن به نوعی مثل سدی در برابر پیشرفت بیماری هایی همچون سرماخوردگی و آنفولانزا عمل می کند.

عقیده ضدعفونی فضای اتاق با پیاز از چه زمانی به وجود آمده است ؟

عقیده این که پیاز خام در اتاق می تواند آلودگی هوا را به خود جذب کند، از 1500 سال قبل به گوش می رسد. افراد در آن سال ها پیازها را خرد کرده و در داخل خانه قرار می دادند تا از بیماری های کشنده در امان باشند. در آن زمان بر این عقیده بودند که بیماری ها در هوا پخش می شوند و راه جلوگیری از آن ها وجود پیاز خام است. به همین دلیل در مطالعات اخیر سعی کردند که آزمایش هایی را روی افراد انجام دهند. افرادی که مبتلا به آنفلوانزا بودند را در اتاق های جداگانه همراه با پیاز خام قرار دادند و افراد دیگر را بدون پیاز در اتاق گذاشتند. در بین این افراد هر دو دسته هیچ تفاوت خاصی دیده نمی شد. بعضی از آن ها با وجود پیاز در اتاق و بعضی دیگر بدون وجود آن بهبود پیدا کردند.

خواص مهم پیاز

با اینکه قرار دادن پیاز در اتاق ، سرماخوردگی را درمان نمی کند و یا از وجود آن جلوگیری نخواهد کرد اما این ماده بسیار مغذی خواص مهم زیادی دارد که با تقویت بدن یکی از بهترین مواد غذایی برای مقابله با بیماری هایی از این قبیل است. پیاز سرشار از ویتامین هاA,B1,B2,B6,C ، پتاسیم، کلسیم و فسفر است. همچنین دارای سدیم، ید، سیلیس، کلسیم، اینولین، صمغ و موم است. بیشترین خواص پیاز به دلیل دار بودن ترکیبات آنتی اکسیدانی است. این گیاه دو ساله دارای انواع مختلفی است و در رنگهای سفید، بنفش، قرمز یا مخلوطی از قرمز و بنفش وجود دارد.

طبع پیاز گرم و خشک است و دانشمندان توصیه می کنند که نباید در مصرف پیاز و سایر گیاهان خانواده سیر کوتاهی کرد. توصیه دانشمندان، این است که از خوردن پیاز و سایر گیاهان خانواده سیر غفلت نکنید. پیاز از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک و دارای خواص بی شمار است. پیاز حداقل دارای سه ترکیب شیمیایی ضد التهاب دارویی است که به عوامل موثر در بیماری آسم یعنی به التهاب حمله می کند. پیاز دارای آنتی بیوتیک است که خاصیت قوی برای از بین بردن میکروب هامی باشد . به همین دلیل در درمان سرماخوردگی و سایر عفونت های میکروبی بسیار مفید است.

درمان سرماخوردگی و گلودرد با پیاز :

راه های مختلفی برای جلوگیری و درمان نشانه های سرماخوردگی وجود دارد. با مصرف داروهای شیمیایی یا با استفاده از درمان های جایگزین (گیاهی). اما چرا مواد شیمیایی بخورید ؟فقط کافیست به آشپزخانه خود بروید و دنبال پیاز بگردید. از دوران یونان باستان از پیاز برای درمان بیماری های مختلفی مانند تب ، سرفه ، درد شکمی ، سردرد ، سینوزیت ، مشکلات فشار خون ، کلسترول بالا و غیره استفاده می کردند. مصرف پیاز می تواند باعث افزایش تولید لکوسیت ها شود که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. علاوه بر این، پیاز برای کمک به کاهش تراکم و گسترش راه های هوایی و التیام التهاب ریه مفید می باشد. پیاز دارای خواص ویتامین C ، مواد معدنی مانند سلنیوم ، آنزیم ها و مواد گوگرد است وبرای سیستم ایمنی بدن افراد مبتلا به علائم سرماخوردگی بسیار مفیدمیباشد. پیاز همچنین منبع غنی آنتی ویروس ، ضد باکتری و آنتی اکسیدان است.

چگونه پیاز علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را درمان می کند؟

پیاز توسط چین باستان برای از بین بردن احتقان و یرماخوردگی استفاده می شد. بومیان آمریکایی نیز برای درمان سرماخوردگی از پیاز استفاده میکردند. واقعیت تعجب آور در مورد پیاز این است که سازمان بهداشت جهانی (WHO) تایید کرده پیاز به کاهش علائم سرماخوردگی از جمله احتقان ، سرفه ، برونشیت و سایر عفونت های تنفسی کمک شایانی میکند. دانشمندان توضیح می دهند که این پدیده توانایی تمیز کردن هوا در اتاق و جذب میکروب ها را در هوا دارد و مانع از ورود آنها به بدن ما می شود. پیاز سرشار از آنتی اکسیدان های کورستین است. کورستین برای بدن برای مبارزه با رادیکال آزاد مفید است و پاسخ ایمنی را افزایش می دهد.

"پیاز خام" سرماخوردگی را درمان می کند؟

ادعای تاثیرگذاری پیاز خام در درمان آنفلوآنزا فرضیه ای است که به دهه ۱۵۰۰ باز می گردد. در سال های اخیر در بسیاری از مطالعات آنلاین بر تاثیرگذاری این روش درمانی تاکید شده است. مفهوم هوای سمی پیش از آنکه محققان به نظریه میکروبی بیماری ها پی ببرند، وجود داشته است. امروزه نقش میکروب ها در بیماری ها دیگر نظریه نیست و شواهد علمی آن را تایید می کنند. پیش از آنکه محققان میکروب ها را به عنوان عامل بیماری ها شناسایی کنند افراد بر این باور بودند که پیاز خام می تواند هوای اتاق را تصفیه و پاکسازی کند. مردم بر این باور بودند که وقتی پیاز داخل جوراب گذاشته و پوشیده شود با این کار می توان خون را پاکسازی کرد. افراد این ادعا را مطرح می کرده اند که این فرآیند پاکسازی می تواند در درمان سرماخوردگی یا آنفلوآنزا موثر باشد. در بررسی های جدید هم این ادعا مورد تایید قرار گرفته که ترکیب های سولفوریک در پیاز دلیلِ خواص درمانی آن است. در بازبینی انجام گرفته در سال ۲۰۰۲ میلادی روی خواص پیاز آمده است اگرچه پیاز سرشار از ترکیب های سولفوریک بوده و خوردن آن برای سلامتی مفید است اما شواهد علمی برای تایید روش درمان خانگی گذاشتن پیاز داخل جوراب وجود ندارد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (462 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (348 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (283 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (205 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (200 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (102 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (76 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (68 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (54 نظر) خونه زندگی رحمان رحیم سریال پایتخت (مصطفی و مجتبی بلال حبشی) در واقعیت به سبک سلیقه 90 درصد ایرانی ها/ خونه نگو سمساری بگو😅 (45 نظر) رونمایی از خواهر زیبا و واقعی رحمان و رحیم پایتخت / فقط شباهت بی حد و اندازه به برادراش+عکس (41 نظر) شعرخوانی زیبا و دلنشین رهبر معظم انقلاب/ سرشارم از جوانی، هرچند پیر دهرم...+ویدیو (40 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (40 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (35 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (32 نظر)
دیگران می‌خوانند   
نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس خوشحالی به سبک امیرمحمد یزدانی ستاره کشتی ایرانی بعد از شکست رقیب/ همیشه بدرخشی قهرمان +فیلم سیلی محکم عسل بدیعی به صورت رامتین پناهی، صفی‌الدوله سریال گیلدخت/ خیلی حرص من را درآوردی+عکس تصویری از 2 قلوهای بامزه و کیوت مجید صالحی بازیگر خوش اخلاق سینما و تلویزیون/خدا حفظشون کنه نگاهی به طراحی خلاقانه ماکت فیگور علی دایی /چه بامزه ساخته شده +عکس سورپرایز علی دایی توسط مردم عادی در روز تولدش/ چه خوشحال شد اسطوره +فیلم رونمایی رضا گلزار از برادرزاده ناز و بانمکش/ ماشاءالله خانوم کوچولو چقدر خوشگل و ماهه+عکس نگاهی به حیاط باصفا و سرسبز خانه مجتبی میرزاجانپور والیبالیست نامی کشورمان/ حیاط نگو باگو بهشت بگو +عکس فال شمع روزانه امروز شنبه 8 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه شنبه 8 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر روز شنبه 8 اردیبهشت 1403 + فیلم تغییر چهره هوش پران هیوبوی سریال افسانه جومونگ بعد از 18 سال+عکس نگاهی به ماشین آنتیک و هوش پران شهاب حسینی/ سوپراستار ایران عاشق این کادیلاک خفن است+ویدیو خلاقیت یک ساله چند زندانی به ظاهر باهوش برای فرار از زندان حماسه ساز شد/ خسته نباشین واقعا+ویدیو رونمایی از شوهر باکلاس و خوشتیپ فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان/ ایشالا به پای هم پیر بشین+عکس رونمایی از تیپ و استایل شیک و امروزی مجید یاسر؛ بهنام سریال نون خ/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست+عکس جشن تولد ساده و خلوت ماشاالله وروایی، عمو کاووس 74 ساله سریال نون خ در گوشه شیک خونه‌اش+عکس رونمایی از عجیب الخلقه‌ترین سگ های دنیا/ از موهای کراتینه شده تا پوست ماکارونی شکل+عکس رونمایی از شغل دوم و باکلاس ابوالفضل پورعرب، حشمت سریال شهرزاد+عکس تصاویری از چیدمان دکورهای خاص خانه بهرام رادان و مینا مختاری و آینه چشم نواز روی دیوار/ چای در کنار این دسته گل زیبا قطعا لذت بخشه! ایده تاثیرگذار یک راننده تاکسی برای بهتر کردن حال مسافرها/ چقدر خوش بحال مسافرهاشه! ماجرا عاشق شدن سوسن پرور روی پشت بام خانه/ رفته تیرچراغ برق رو بترکونه عاشق شده🤣 4 عارضه مخرب مصرف خودسرانه ویتامین دی / اگر تو هم خودسر ویتامین D مصرف میکنی این مطلب برای توست! این قلعه ایرانی در قزوین زمانی تحت نظر میمون اداره می‌شد+عکس ویدئو وحشتناکی از غارت گنجینه ارزشمند جیرفت در جنوب کرمان/ گنجینه ای که بدست قاچاقچیان از وطن ما خارج شد برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (ویدئو) روش‌های نوین محسن تنابنده، نقی سریال "پایتخت" برای انتخاب بازیگر / تو دستشویی رحمان و رحیم رو انتخاب کرد 😂 (عکس) صندلی خاص بهاره افشاری، بیتای سریال "فاصله ها"، که برادرش واسش طراحی کرده/ بیشتر تخت پادشاهی مدرنه عکس خانواده 3 نفره حدیث میرامینی در کنار همسر و پسر بانمکش/ چه ژستی هم گرفتن😎 (عکس) خواهر ناز رحمان و رحیم سریال پایتخت / موهاش مثل داداشاش فرفریه! عکس تازه منتشر شده از نعیمه نظام دوست در کنار سه خواهر و مادرش/ هرسه خواهر کپی همند، فقط نعیمه شبیه هیچکدوم نیستا 7 عکس مشهور از لحظه دلخراش اعدام در طول تاریخ با شیوه های متفاوت/ میدانید علت اعدام این افراد چه بود؟ (ویدئو) لحظه اشکبار خداحافظی شهاب حسینی و هانده ارچل در سینمایی "مست عشق"/ سکانس فیلم (ویدئو) ایده غافلگیرکننده عروس و داماد جوان، جشن عروسی را به عزا تبدیل کرد😔/ اگه دلشو نداری، نبین! (عکس قدیمی) تغییر جنسیت اولین پسر ایرانی رسانه ای شد آخرین وضعیت 6 مرزبان ایرانی که توسط طالبان بازداشت شدند خلاقیت تحسین برانگیز یک خانم معلم دلسوز برای دانش آموز بیمارش/ دست مریزاد واقعا+عکس
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز شنبه 8 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه شنبه 8 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر روز شنبه 8 اردیبهشت 1403 + فیلم این قلعه ایرانی در قزوین زمانی تحت نظر میمون اداره می‌شد+عکس 4 عارضه مخرب مصرف خودسرانه ویتامین دی / اگر تو هم خودسر ویتامین D مصرف میکنی این مطلب برای توست! برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس آخرین وضعیت 6 مرزبان ایرانی که توسط طالبان بازداشت شدند یک خبر خوش برای کنکوری هایی که در سیل گیر کردند اولین تصاویر از دانشجویان پزشکی دارالفنون در دوران قاجار/ تدریس عملی در خانه بیماران انجام می‌شد! آوازخوانی زیبا و دلنشین منوچهر هادی برای دخترش/ حواشی داغ امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403
منتخب روز   
عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده رودررویی با یک تمساح آن‌ هم فقط با یک ماهیتابه +فیلم