داشتن دندان در نوزادان به هنگام تولد!

  سه شنبه، 05 فروردین 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
داشتن دندان در نوزادان به هنگام تولد!
گاهی به دنیا آمدن نوزاد با چند عدد دندان شیری باعث حیرت همگان شده و برخی به غلط فکر می کنند که این نوزاد نقص بدنی یا ذهنی دارد.

گاهی به دنیا آمدن نوزاد با چند عدد دندان شیری باعث حیرت همگان شده و برخی به غلط فکر می کنند که این نوزاد نقص بدنی یا ذهنی دارد در حالی که پزشکان به ژنتیک و زیاد بودن کلسیم بدن مادر معتقد هستند، از هر ۲۰۰۰ نوزاد یکی با دندان به دنیا می آید.
بیشتر نوزادانی که در هنگام تولد دندان دارند، آن دندان یک دندان قدامی است که معمولا به صورت جفت دیده میشود. البته این پدیده گاهی در بین اعضای یک خانواده ارثی است و پدر بزرگ یا مادر بزرگ و یا پدر و مادر این نوزاد نیز هنگام تولد دندان داشته اند.

چرا برخی از نوزادان موقع تولد دندان دارند؟

مطمئنا شما هم این خبر را که مثلا یکی از نوزادهای خویشاوندتان با دندان متولد شده است به گوشتان خورده است و خیلی هم در حیرت ماندید . بسیاری از اشخاص با شنیدن این خبر به اندازه ای متعجب می شوند که آن را به امراض گوناگونی ربط می دهند.

اما آیا واقعا آن نوعی بیماری است ؟

به طور طبیعی رویش دندان های شیری در شیرخواران از ماه هفتم شروع می شود. اگرچه دیده می شود بعضی بچه ها دو تا سه ماه زودتر دندان درمی آورند، مثلا در چهار تا پنج ماهگی و بعضی ها نیز خیلی دیرتر از زمان معمول دندان در می آورند، مثلا در دوازده ماهگی و یا حتی دیرتر.ژنتیک در این میان نقش مهمی را برعهده دارد، یعنی اینکه پدر و مادر نوزاد در چند ماهگی دندان در آورده باشند.البته گاهی هم دیده می شود که برخی نوزادان با دندان به دنیا می آیند.
به دندان هایی که از بدو تولد وجود دارند، دندان های مولودی گفته می شود. در واقع این دندان ها زمانی که نوزاد در رحم مادر بوده، رشد کرده اند.در گروه دیگری از نوزادان دندان ها طی سی روز اول بعد از تولد درمی آیند که به آنها دندان های Neonatal یا نوزادی گفته می شود.دندان های نوزادی که در ۳۰ روز اول بعد از تولد ایجاد می شوند، معمولا به صورت یک جفت دنان پیش در فک پایین ایجاد می شوند.

با این دندان باید چه کنیم؟

تا زمانی که این دندان ها مشکلی ایجاد نکنند، درمانی لازم نخواهد بود. اما گاهی دندان های نوزادی بسیار لق هستند که باید توسط دندان پزشک از دهان خارج شوند تا خطر بلعیده شدن و خفگی نوزاد وجود نداشته باشد. ممکن است این دندان ها باعث زخم شدن نوک پستان مادر شده و یا تیز بودن لبه این دندان می تواند موجب ایجاد زخم های دهانی برای خود نوزاد شود.
در این موارد لازم است که با تشخیص پزشک دندان از دهان خارج شده و یا لبه ی تیز آن توسط دستگاه های دندانپزشکی، صاف شود.با این وجود گاهی مادران اصرار به نگه داری این دندان ها دارند در این صورت باید انتظار دشواری هایی هم داشته باشند. برای جلوگیری از درد پستان مادر استفاده از شیر دوش و ذخیره کردن شیر در بطری را توصیه می کنیم و اگر مایل نیستند باید درد موقع شیر دادن را تحمل کنند یا به نوزاد زمان بدهند که یاد بگیرد که در خلال مکیدن گاز نگیرد.

پیدایش دندان ها در جنین

هر انسان در زندگی خود دو سری دندان ( دندان های شیری و دندان های دایمی ) و سه دوره دندانی ( شیری. مخلوط و دایمی) دارد. جالب است که بدانید که زمانی که جنین در بدن مادر است هم دندان شیری دارد هم دندان دائمی! در هفته ۷ تمام جوانه دندان های شیری شکل گرفته اند در هفته 13 تمام 20 دندان جنین در زیر لثه شکل می گیرد وزن جنین در این هفته 20 تا 25 گرم و قدش 10 سانتی متر است.
در هفته 19 جوانه دندان های اصلی در پشت دندان های شیری شروع به تکامل هستند موهای کرکی شکل بدن کودک را پوشانده وزنش در این هفته 200 تا 220 گرم و قدش 20 تا 2 سانتی متر است.

عوارض جانبی مرتبط با دندان داشتن نوزاد هنگام تولد

اکثر پزشکان ممکن است پس از متولد شدن چنین نوزادانی، دندان نوزاد را در بیاورند زیرا عوارض ناشی از دندان داشتن نوزاد هنگام تولد به شرح زیر است:

مشکلات تغذیه با شیر مادر

نوزادانی با دندان مادرزادی ممکن است در هنگام شیردهی مشکلاتی را ایجاد کنند. ممکن است مادر شیردادن به این کودک را دردناک بداند زیرا احتمال دارد نوزاد گاز بگیرد. اگر چه کودکان می توانند آموزش هایی ببینند که دیگر گاز نگیرند، البته این کار کمی وقت می گیرد.

در صورت وقوع چنین اتفاقی، مادر ممکن است با شیشه به نوزاد شیر دهد یا پستان او کمی احساس درد را تحمل کند. همچنین ممکن است ادامه شیردهی، باعث پیشرفت زخم سینه آنان شود زیرا سایش دائمی بین پوست نازک پستان مادر و بخش تیز دندان نوزاد وجود دارد.

دندان داشتن نوزاد هنگام تولد می توانند باعث زخم شدن زبان شوند

همچنین ممکن است در اثر دندان مادرزادی، زخم هایی زیر زبان نوزاد یا در قسمت درونی لب او ایجاد شود و به طور پیوسته در حال ساییدن بافت نازک باشد. چنین شرایطی سندرم ریگافید نامیده می شود. درمان آن ممکن است شامل برداشتن لبه های دندان نوزادی یا ایجاد پوشش محافظتی برای دندان باشد.

دندان داشتن نوزاد هنگام تولد ممکن است باعث خفگی شود

اگر دندان این نوزادان بیفتد، ممکن است خطر خفگی را برای او افزایش دهد زیرا این دندان ها معمولا بدون ساختار ریشه است و کاملا سست است.

اکثر نوزادان در 6 تا 8 ماهگی دندان در می آورند. دندان هایی که در اولین ماه تولد نوزادان در می آید، دندان های neonatal نامیده می شوند. گاهی اوقات ممکن است نشانه های دندان درآوردن زود در آنها نمایان شود. زود دندان درآوردن ممکن است از 2 یا 3 ماهگی آغاز شود. البته دندان های واقعی نوزاد تا چند مدت بعد رشد نخواهد کرد.

مراقبت های خانگی برای نوزادانی که حین تولد دندان دارند

مهم است که بهداشت دندان داشتن نوزاد هنگام تولد را حفظ کنید. شما می توانید با استفاده از پارچه مرطوب آن ها را پاک کنید. همچنین به طور منظم برای هر گونه نشانه زخم یا آسیب، زبان کودک و لثه اش را بررسی کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (544 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (536 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (479 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (217 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (126 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (32 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (20 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (15 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (12 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (11 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...