دستور تهیه بامیه خشک در منزل

  سه شنبه، 09 شهریور 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
دستور تهیه بامیه خشک در منزل
بامیه به‌خاطر ماده لزجی که درون خود دارد به آسانی خشک نمی‌شود. باید تدبیری دیگر برای خشک کردن آن داشته باشید. کافی است بامیه‌های شسته شده را در آفتاب پهن کنید، اجازه دهید آب حاصل از شستن در هوای آزاد خشک شود.

بامیه از دسته صیفی جات است که در بهبود عملکرد مغز و قلب مؤثر است و همچنین یک آنتی اکسیدان قوی با کالری پایین است؛ بنابراین توصیه می شود در برنامه غذایی روزانه قرار بگیرد. اما از آن جایی که یک صیفی فصلی بوده و در هر فصلی یافت نمی شود، باید از طریق روش هایی مانند فریز کردن بامیه و یا خشک کردن بامیه آن را برای فصل هایی که این صیفی در بازار نیست نگهداری کنیم.خشک کردن بامیه هم روشی بسیار آسان است و هم دیگر نیاز به اشغال فضای فریزر نیست و به خوبی طعم آن حفظ می شود که در این مقاله آن را به شما آموزش می دهیم.

دستور تهیه بامیه خشک

  1. برای تهیه پودر بامیه خشک ابتدا باید برای تهیه این ادویه بامیه های سبز و ترجیحا بدون کرک تهیه کنیم. برای اینکه کیفیت بایمه خشک بالا باشد، باید بامیه های لک دار و زرد رنگ را جدا کنیم. در ادامه بامیه ها را به خوبی می شوییم.
  2. در این مرحله گلبرگ های بالای بامیه ها را جدا می کنیم، سپس بامیه ها را به نخ می کشیم و بین هر دو بامیه کمی فاصله می گذاریم تا سریع تر خشک شوند. حالا بامیه ها را در یک جای مناسب مثل آشپزخانه دور از نور مستقیم خورشید قرار می دهیم.
  3. پس از گذشت یک هفته تا دو هفته بامیه ها به طور کامل خشک می شوند و می توانیم آنها را پودر کنیم. پس از اینکه حس کردیم بامیه ها به طور کامل خشک شده اند، یکی از انها را از نخ خارج می کنیم و تست می کنیم تا مطمئن شویم داخل بامیه ها نیز خشک شده است.
  4. در این مرحله بامیه ها را داخل آسیاب می ریزیم و به طور کامل پودر می کنیم. از این ادویه می توانیم در انواع سوپ ها، خورش ها و .. استفاده کنیم. این ادویه علاوه بر اینکه خیلی برای سلامتی بدن مفید است برای لعاب دادن به غذاها نیز بسیار کاربردی است.
  5. در صورتی که غذایی مثل سوپ یا خورش یا انواع غذاهای آبکی درست کرده اید و تمایل دارید غذا لعاب دار شود، می توانید ۱ قاشق چایخوری از پودر بامیه به غذا اضافه کنید. این پودر لعاب خوبی به غذا می دهد و نکته مهم تر اینکه روی طعم غذا تاثیری ندارد.

نحوه خشک کردن بامیه در منزل

خشک کردن بامیه به دلیل مایع لزج داخل آن، به کندی صورت می گیرد و نیاز به مهارت دارد. مراحل خشک کردن بامیه به شرح زیر است:

۱- بامیه تازه و مناسب تهیه کنید. بهترین نوع بامیه، بامیه هایی با رنگ سبز روشن، مایل به سفید و بدون کُرک است. بامیه های زرد، خراب و لک زده را از بقیه جدا کنید.
۲- بامیه ها را با آب سرد بشویید. اگرچه دمای آب تاثیر زیادی در خشک کردن بامیه ندارد، لیکن استفاده از آب سرد باعث می شود که تازگی میوه بیشتر حفظ شود.

۳- ساقه های کلفت و سخت بامیه را از قسمت بالای آن جداکنید به طوری که دانه های بامیه پیدا نشود و اگر ساقه نرم و لطیف است، اجازه دهید باقی بماند. دقت کنید ساقه را خیلی کم بچینید تا بافت آن از بین نرود و گرنه بامیه شکل و بافت خود را از دست داده و لزج می شود.
۴- بامیه ها را روی پارچه خشک کن تمیزی بریزید و اجازه دهید تا در هوای آزاد آب ناشی از شست و شوی آن خشک شود.
۵- با استفاده از یک سوزن و نخ بلند تمیز، بامیه ها را یکی یکی به نخ بکشید. سوزن را به آرامی از سر بامیه فرو کرده و از طرف دیگر خارج کنید و تا جایی که طول نخ شما می رسد، بامیه ها را نخ کنید.
۶- بین هر بامیه با بامیه دیگر کمی فاصله بیندازید تا جریان هوا به خوبی جابه جا شود.
۷- بامیه های به نخ کشیده را در محیطی سایه، خشک، خنک و به دور از تابش مستقیم خورشید به مدت چند روز از دیوار آویزان کنید.
۸- اگرچه آویزان کردن بامیه در آفتاب باعث زودتر خشک شدن آن می شود، اما نور خورشید باعث از بین رفتن بخش زیادی از ویتامین های موجود در بامیه مانند ویتامین آ، ویتامین های گروه ب و ویتامین ث می شود و از خواص بامیه شما کاسته خواهد شد. بنابراین بهتر است بامیه ها را در سایه خشک کنید.
۹- می توانید ریسه بامیه ها را در همان محیط آشپزخانه آویزان کنید یا در محلی که دور از گرد و غبار و آلودگی باشد.
۱۰- زمانی که از خشک شدن بامیه اطمینان حاصل کردید می توانید آن ها را جمع آوری کنید. مطمئن شوید که وسط بامیه نیز خشک شده باشد.

نکات کلیدی در خشک کردن بامیه

  • در زمان انتخاب بامیه برای خشک کردن به اندازه آن ها توجه داشته باشید، زیرا هرچقدر ریزتر باشند هم مزه بهتری دارند و هم بهتر خشک می شوند.
  • در صورتی که ساقه های بامیه خیلی زمخت و بلند بودند، برای پاک کردن راحت تر آن ها می توانید یک برش کوچک در جای مورد نظر بدهید و بعد با دست آن را از بامیه جدا کنید.
  • اگر بامیه ها را پودر نکرده و درسته بسته بندی کردید، بهتر است قبل از پخت چندساعتی آن را در آب بخیسانید تا دوباره مانند بامیه تازه شود و همان مزه را به خورشت شما بدهد.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (148 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان