روش خشک کردن نعنا در منزل

  سه شنبه، 09 شهریور 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
روش خشک کردن نعنا در منزل
در آشپزی ایرانی نعنای خشک کاربردهای بسیاری دارد. برای خشک کردن نعنا می توان از نور خورشید، سایه، پنکه، مایکروفر، فر، رادیاتور، بخاری و … استفاده کرد. نعناع این سبزی ارزشمند و پر خاصیت، بوی مطبوع و طعم دلپذیری دارد و در غذاهایی مانند آش، دوغ، ماست، سالاد، کوکو و … کاربرد دارد.

طرز تهیه نعنا خشک خانگی يكی از راه های نگهداری سبزی ها خشک كردن آنها است از قديم به دليل در اختيار نبودن فريزر از اين راه برای نگهداری طولانی مدت انواع سبزیجات استفاده میکردند.

پاک کردن و شستن نعنا

نعنا قبل از گل دادن، بهترین عطر و طعم را دارد و بهترین زمان برای چیدن آن است.بهتر است نعنا صبح های زود چیده شوند.ریشه نعنا ماندگار است و باید در خاک بماند، یک سوم ساقه را بچینید کافی است.

برگ های نعنا را از ساقه جدا کنید.گل و برگ های سیاه، خراب و کپک زده را از میان آنها جدا کنید.برای شستن نعنا از آب سرد استفاده کنید.حدود 10 دقیقه در آب سرد خیس کنید تا گل و لای و گرد و غبار ان جدا شود.سپس آبکشی کرده و روی دستمال یا حوله پهن کنید تا آب آن کشیده شود.

خشک کردن نعنا با پنکه

یکی از سریع ترین و سنتی ترین روش های خانگی برای خشک کردن نعناع استفاده از باد پنکه است.بدین ترتیب که ابتدا سبزی را شسته و سپس آنها را داخل آبکش قرار می دهند تا آب اضافی آنها کاملا کشیده شود.سپس سبزی های نعنا را روی یک پارچه به صورت یک لایه نازک پهن می کنند.حال باد پنکه را یا به صورت ثابت یا به صورت چرخشی در مقابل سبزی ها قرار می دهند.باد پنکه کمک می کند که سبزی ها به سرعت خیلی بالاتری خشک شوند و سریعا رطوبت سبزی ها از بین برود و سبزی حالت پلاسیدگی پیدا کند.باد پنکه باعث می شود تا رطوبت داخل سبزی ها سریع تر خشک شود و باعث سیاه شدن یا زرد شدن سبزی نشود.معمولا یک روز اول سبزی ها را در مقابل باد پنکه قرار می دهند.سپس حدود ۲ روز دیگر سبزی ها بدون باد پنکه شروع به خشک شدن می کنند.

خشک کردن نعنا با توستر

برای خشک کردن سبزی نعنا با دستگاه توستر یا دستگاه برشته کن به صورت زیر عمل کنید: ابتدا سبزی ها را به صورت کاملا برگ شده پاک کنید. به طوریکه هیچ ساقه ای روی نعنا ها نباشد.سپس سبزی ها را کاملا بشویید و داخل آبکش بریزید. اجازه دهید نعناها به مدت ۲ ساعت داخل آبکش بماند تا آب اضافی آنها کشیده شود. سپس روی یک صفحه یا میز پارچه پهن کنید. نعناها را روی پارچه به صورت یک لایه نازک و بدون انباشته شدن روی هم، پهن کنید. حال مجددا یک پارچه تمیز روی سبزی ها بکشید. اجازه دهید تا یک شبانه روز سبزی ها داخل پارچه بمانند تا کاملا آب و رطوبت اضافی که موقع شسته شدن روی آنها نشسته است، خشک شود و برگ ها حالت پلاسیدگی بگیرند.حال نعناها را به صورت یک لایه نازک داخل سینی تستر بچینید.درجه تستر را روی کمترین دما مثلا ۱۰۰ قرار دهید. تنظیم گرما را روی المنت بالا و پایین قرار دهید. زمان را روی نیم ساعت تنظیم کنید. هر ۱۰ دقیقه سبزی ها را زیر و رو کنید تا به صورت یکدست خشک شوند.

بعد از نیم ساعت مشاهده خواهید کرد که سبزی ها کاملا خشک شده اند. مراقب باشید تا نعناها بیش از اندازه داخل توستر نمانند وگرنه رنگ سبز و زیبای برگ های نعنا به سیاهی می رود. حال به همین ترتیب تمام سبزی ها را به کمک توستر مرحله به مرحله خشک کنید.

خشک کردن نعنا در مایکروفر

  • کف بشقاب مایکروفر را با دستمال کاغذی مخصوص آشپزخانه بپوشانید.
  • پس از شستن و خشک کردن برگ های نعنا، آن ها را در بشقاب مایکروفر ریخته و در یک لایه پهن کنید طوریکه برگ ها روی هم انباشته نباشند. پهن کردن برگ ها در یک لایه باعث می شود سریع تر و یکنواخت تر خشک شوند.
  • بشقاب را در مایکروفر قرار داده و دستگاه را روی ۱۰ ثانیه و قدرت حداکثر تنظیم کنید.
  • پس از ۱۰ ثانیه برگ های نعنا را خارج کرده، آن ها را زیر و رو کنید و به مدت ۱۰ ثانیه دیگر در مایکروفر با قدرت حداکثر قرار دهید.
  • این عمل را تکرار کرده و هر ۱۰ ثانیه یکبار برگ های نعنا را چک کنید تا از خشک شدن انها مطمئن شوید.
  • حداکثر زمان لازم برای خشک کردن نعنا به این روش ۱.۵ دقیقه است.
  • در صورت انباشته شدن برگ ها ی نعنا روی هم، کل زمان خشک کردن نعنا در مایکروفر ۳ دقیقه طول می کشد و هر ۳۰ ثانیه یک بار باید برگ ها را زیر و رو کرد تا به طور یکنواخت خشک شوند (هرچند بهتر است برگ ها روی هم انباشته نشده و فقط در یک لایه پهن شوند تا نعنا خشک باکیفیت تری حاصل شود).

خشک کردن نعنا با دستگاه خشک کن

ابتدا برگ های نعنا را جدا کنید و در آب سرد بشویید و آبکش کنید. پس از اینکه آب آن ها کاملا کشیده شد. برگ ها را روی توری های دستگاه خشک کن پهن کنید و درجه ی آن را روی خشک کردن سبزیجات (کمترین درجه ی ممکن) قرار بدهید و اجازه بدهید تا کاملا خشک شوند، در حین خشک شدن آن ها را هر چند دقیقه یکبار زیر و رو کنید تا زمانی که کاملا خشک شوند. سپس مانند روش های قبل آن ها را داخل سبد پودر کنید و داخل ظرف های مخصوص بریزید.

خشک کردن نعنا به روش آویزان کردن

این روش خشک کردن از روش های سنتی و قدیمی برای خشک کردن می باشد. برای خشک کردن نعناع به این روش، ابتدا ریشه های نعنا را برش بزنید، سپس برگ های خراب نعنا را جدا کنید. نعناها را با ساقه داخل آب سرد بشویید. و پس از اینکه گل و لای آن از بین رفت آن ها را آبکشی کنید. آن ها را به صورت دسته ای بردارید، باید انتها و ابتدای ساقه های نعنا همه به یک سمت باشند. سپس انتهای ساقه های نعنا جایی که ریشه ها را برش زده اید را با کش محکم ببندید و با همان کش یا نخی، در محلی که به صورت سایه و خنک باشد قرار بدهید. هوا در این مکان باید جریان داشته باشد.

دقت کنید گرد و غبار روی نعناها نشیند. اگر مکانی که انتخاب کرده اید، گرد و غبار در آنجا جریان دارد. نعناها را داخل کیسه های کاغذی قرار بدهید و روی آن چند سوراخ ایجاد کنید. تا هوا به داخل آن نفوذ کند. اجازه بدهید نعناها کاملا خشک شوند. برگ های آن را جدا کنید و مانند روش های بالا آنها را از سبد عبور بدهید و در ظرف های مخصوص نگهداری کنید.

ذکر چند نکته در خشک کردن نعنا

  • بهتر است نعنای مورد استفاده برای خشک کردن را قبل از گل دادن گیاه بچینید.
  • بهترین زمان برای چیدن نعنا، صبح زود است که نعنا عطر و بوی بهتری دارد.
  • خشک کردن نعنا در فر یکی از روش های سریع برای تهیه ی نعنا خشک است و به همین دلیل رنگ و طعم نعنا بهتر حفظ می شود، ولی به همان نسبت حرارت باعث از بین رفتن خواص نعنا خواهد شد.
  • اگرچه خشک کردن نعنا در درجه حرارت بالای فر به سرعت امکان پذیر است، ولی حرارت بالا باعث از بین رفتن طعم و بوی نعنا خواهد شد؛ بنابراین برای خشک کردن نعنا در فر، آن را روی کمترین درجه حرارت ممکن تنظیم کنید و سعی کنید دما بالاتر از ۲۰۰ درجه فارنهایت یا ۹۳ درجه سانتیگراد نباشد.
  • سعی کنید نعنا را به اندازه ی مصرف یک سال خشک کنید، زیرا در اثر گذشت زمان عطر و طعم نعنا از بین می رود.
  • پس از شستن نعنا، اجازه دهید آب آن کاملا خشک شود طوریکه حتی یک قطره آب روی آن باقی نماند. زیرا خیس بودن برگ ها، باعث سیاه شدن رنگ برگ های نعنا پس از خشک شدن می شود.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (642 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (191 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (153 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان