دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

سیاست /

آیا روسیه توان تحمل عواقب حمله به اوکراین را دارد؟ 

شنبه، 11 دی 1400
تحرکات سنگین نیروهای نظامی روسیه در مرز این کشور با اوکراین در آستانه سال نو میلادی تنش را در اروپای شرقی به نقطه جوش رسانده است. ماه ها است که مردم اوکراین با کابوس جنگ شب و روز خود را سپری میکنند. برای بررسی این موضوع به سراغ آقای دکتر رضا اختیاری امیری استاد روابط بین الملل دانشگاه مازندران رفته ایم.

در دوره آقای بایدن بین الملل گرایی آمریکا احیا شده است و همین رویکرد و شیفت پارادایمی در حکمرانی ایالات متحده آمریکا باعث شده است که زمینه تنش ها فراهم شود.

ساعدنیوز: در دوره ترامپ علیرغم وجود رقابت های منطقه ای و جهانی میان روسیه و ایالات متحده آمریکا به عنوان دو ابرقدرت هیچگاه شاهد بالا گرفتن تنش ها در حد نقطه جوش تقابل نظامی یا بحث از قطع روابط دیپلماتیک نبودیم؛ ولی بعد از استقرار بایدن در کاخ سفید، روابط دو کشور هر روز فراز و نشیب جدیدی را تجربه می کند. نقطه اوج این تنش ها نیز احتمال حمله نظامی روسیه به اوکراین در پی مخالفت روسیه با گسترش ناتو در اروپای شرقی است. در گفتگوی تبریک سال نو میان پوتین و بایدن، رئیس جمهور روسیه حتی تهدید به قطع کامل روابط با آمریکا و بلوک غرب کرده است. چرا روابط روسیه و آمریکا در دوران آقای بایدن رو به وخامت نهاده است؟

دکتر رضا اختیاری امیری: در دوران آقای ترامپ، بنا بر سیاست های کلی دولت، تمرکز بر مسائل داخلی آمریکا برای احیای جایگاه ایالات متحده و به تعبیر خود ترامپ "اول شدن آمریکا در تمامی زمینه ها" بود. به همین دلیل آنچنان تقابلی را ما مابین دو ابرقدرت در چنین سطحی که شما گفتید، ما شاهد نبودیم. ولی در دوره آقای بایدن بین الملل گرایی آمریکا احیا شده است و همین رویکرد و شیفت پارادایمی در حکمرانی ایالات متحده آمریکا باعث شده است که زمینه تنش ها فراهم شود. آنچه که حساسیت آقای پوتین را برانگیخته، در واقع، گسترش ناتو در مناطق خارج نزدیک روسیه است. به همین دلیل، آقای پوتین هشدارهایی جدی را هم به آقای باید و هم به ناتو داده است. روسیه به حدی نسبت به این موضوع حساس است که حتی با استقرار ده ها هزار نظامی در مرز با اوکراین، گزینه جدی جنگ را مطرح کرده است.

اگر کریمه با دخالت مستقیم روسیه از اوکراین جدا شد، این بحران در اصل زائیده یک نیاز ژئوپلتیک روسیه بود.

ساعدنیوز: نگاه خاص روسیه به اوکراین و برخی علقه های تاریخی از سوی برخی از تحلیلگران به عنوان انگیزه روسیه به پیشروی در خاک اوکراین و حتی الحاق خاک اوکراین به خاک روسیه عنوان می شود. حتی بسیاری بر این عقیده هستند که جدایی کریمه مهر تأئیدی است بر سیاست تجزیه طلبانه روسیه در برخورد با اوکراین. آیا اصولاً چنین نوستالوژی تاریخی می تواند در روابط بین الملل مبنایی برای تلاش کشوری برای الحاق کشور دیگر باشد و آیا روسیه قادر به چنین کاری هست؟

دکتر رضا اختیاری امیری: دو نکته درباره این سؤال می توان مطرح کرد. در سال های اخیر پوتین برای تقویت ملی گرایی در داخل روسیه به نمادها و شعارهای دوران اتحاد جماهیر شوروی تمسک می جوید. استفاده از اسطوره ها و سرودها برای تقویت حس اتحاد ملی میان شهروندان روسی در دستور کار کرملین قرار دارد. چرا که این نمادها، شعارها و سرودها نماد عظمت روسیه هستند. درباره اوکراین، اگرچه این کشور در گذشته بخشی از خاک اتحاد جماهیر شوروی بوده است، ولی پوتین کاملاً به این واقعیت ژئوپلتیک واقف است که اوکراین نیز به مانند جمهوری های دیگر در پیرامون روسیه، یک کشور مستقل است. اما اگر این موضوع را در سطحی کلان تر مورد ملاحظه قرار دهیم، باید به این موضوع اشاره کنیم که اگر کریمه با دخالت مستقیم روسیه از اوکراین جدا شد، این بحران در اصل زائیده یک نیاز ژئوپلتیک روسیه بود. روسیه نیاز به دسترسی به آبهای گرم را داشت و کریمه این نیاز ژئوپلتیک روسیه را برآورده می ساخت. حضور عناصر غربگرا در میان سران و نخبگان سیاسی اوکراین یکی از دغدغه های جدی کرملین است و همین موضوع نیز باعث شده است که حساسیت کرملین برانگیخته شود. البته شاید واکنش روسیه با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی این کشور، محدود به حمایت از عناصر روس گرا به عنوان واکنش در برابر غربگراها بوده است و در مرزهای اوکراین ما شاهد این حمایت ها از روس گراها بودیم و در مقابل، غربگراها نتوانستند کاری در برابر این گروه های روس گراها پیش ببرند. این حداکثر فشاری است که کرملین در شرایط فعلی می توانسته بر اوکراین بیاورد.

روسیه تاب آوری اقتصادی لازم برای مبارزه با تحریم های شدید اقتصادی آمریکا را ندارد و آقای بایدن به صورت جدی در مورد عواقب سخت حمله به اوکراین به روسیه هشدار لازم را داده است.

ساعدنیوز: برخی تحلیلگران بر این باورند که مسأله اصلی پوتین و کرملین در حال حاضر، بیشتر مسأله پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو است تا اوکراین ولی چون دسترسی به اوکراین برای عملیات نظامی بهتر و راحت تر است، فشار اصلی بر اوکراین وارد می شود. نظر حضرتعالی چیست؟

دکتر رضا اختیاری امیری: به نظر می رسد منطقاً روس ها توان این را ندارند که در همه حوزه های جغرافیایی مانع حضور ناتو شوند. این کار نیز به هیچ وجه عاقلانه نیست و اساساً با منابع موجود حاضر در دسترس روسیه نیز همخوانی ندارد. بنابراین، در چنین شرایطی تمرکز روسیه بر روی خارج نزدیک و پیرامون خودش است. نواحی ای که می توانند به راحتی فشارهای لازم را برای اعمال نظرات شان بیاورند. روس ها برای فشار به فنلاند و سوئد طبیعتاً ابزار لازم را در اختیار ندارند، اما با توجه به مرز مشترک میان روسیه و اوکراین، فشار بر این کشور کار چندان سختی نیست. به اعتقاد من، بعید است، فنلاند یا سوئد مقصود اصلی روسیه از فشار بر اوکراین باشد. در وضعیت فعلی نیز وقوع جنگ کاملاً بعید به نظر می رسد. استفان والت در مقاله ای که در فارین پالیسی منتشر کرده به همین موضوع اشاره کرده است چرا که روسیه تاب آوری اقتصادی لازم برای مبارزه با تحریم های شدید اقتصادی آمریکا را ندارد و آقای بایدن به صورت جدی در مورد عواقب سخت حمله به اوکراین به روسیه هشدار لازم را داده است. از سوی دیگر، در اوکراین یک جبهه ملی گرایی قوی وجود دارد و هر نوع اقدام نظامی بر علیه این کشور، این جبهه را فعالتر خواهد ساخت، و در صورت ورود ارتش روسیه به خاک اوکراین، جنگ با این جبهه ملی گرایان کار آسانی به نظر نمی رسد.

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل اکسپت مقاله
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
تبدیل پایان نامه به مقاله !
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
سابمیت مقاله چیست؟
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی