چگونگی اثبات جرم کاهبرداری

  چهارشنبه، 11 خرداد 1401   زمان مطالعه 15 دقیقه
چگونگی اثبات جرم کاهبرداری
روش های ثابت کردن امور کیفری که شامل : اقرار، شهادت، قسامه و سوگند در موارد مقرر قانونی و علم قاضی است. از آن جا که قسامه مربوط به اثبات جنایات است و سوگند نیز در تعزیرات اثبات کننده نیست و کلاهبرداری نیز جرم تعزیری است راه های اثبات کلاهبرداری شامل : اقرار، شهادت و علم قاضی است. به روش ها و ادله ثابت کردن کلاه برداری در این جا پرداخته ایم.

تعریف جرم کلاهبرداری

جرم کلاهبرداری به معنای توسل به وسایل متقلبانه برای بردن مال غیر میباشد. انجام عملیات متقلبانه و فریبکارانه در جهت اغفال و فریب قربانی الزامیست! خوب است ذکر گردد که میان مانور متقلبانه و بردن مال قربانی باید توالی وجود داشته و سبب و علت دیگری این زنجیره را قطع ننماید. ماده ١ قانون تشدید بیانگر عنصر قانونی جرم کلاهبرداری میباشد.تکرار جرم کلاهبرداری در جامعه ایجاب می کند همه افراد جامعه اطلاعات پیشگیرانه ای از این جرم داشته باشند و بدانند چه زمانی کلاهبرداری به وقوع می پیوندد و تحت چه شرایطی می توان اثبات کرد عمل متهم را به کلاهبرداری محکوم کرد.

پوستر مسائل حقوقی

شروط لازم برای اثبات کلاهبرداری

دانستن ادله ی اثبات کلاهبرداری تنها برای وکلا و ضاطین قضایی و حتی مال باختگان نیست. اطلاع از ادله اثبات کلاهبرداری در دادگاه می تواند عامل مهمی در پیشگیری وقوع آن باشد. هیچ سلاحی به اندازه آگاهی نمی تواند با این جرم مقابله کند. طبق اولین ماده قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاص و کلاهبرداری که در بخش های ابتدایی همین مقاله به آن اشاره شد، کلاهبردار علاوه بر ردِ مال به صاحبش، به حبس از ۱ الی ۷ سال و پرداخت جریمه نقدی معادل مالی که کلاهبرداری کرده است محکوم می شود.»
دو تبصره برای این قانون وجود دارد که توجه به آن خالی از فایده نیست.
تبصره اول: اگر شرایطی به وجود آید که بتوان به مجرم تخفیف داد، دادگاه می تواند با در نظر داشتن ضوابط مربوط به تخفیف مجازات، کلاهبردار را تنها به حداقل مجازات مقرر که همان حبس و محروم کردن ابدی از خدمات دولتی است، محکوم کند. اما در این موارد دادگاه اجازه تعلیق اجرای حکم را ندارد.
تبصره دوم: این قانون راجع به شروع به جرم کلاهبرداری است و می گوید: اگر فردی قصد کلاهبرداری را داشته باشد با توجه به شرایط و پیشرفت او در ارتکاب جرم، دادگاه می تواند حداقل مجازات این جرم را برای او در نظر بگیرد. اما اگر کاری که انجام داده نیز جرم تلقی شود، فرد مرتکب، محکوم به مجازات اصلی آن جرم نیز خواهد شد. قانون برای خدمه دولتی در این موارد سفت و سخت تر عمل کرده است. زیرا در تبصره ۲ این قانون آمده است که افراد دولتی علاوه بر مجازات جرم، بسته به پست و سمت خود در اداره های دولتی به محروم شدن ابدی از خدمت ( برای مدیرکل با بالاتر) و یا ۶ ماه تا ۳ سال محروم شدن از انجام خدمات دولتی محکوم خواهند شد.

شرط معنوی

شرط معنوی یا روانی تحقق کلاهبرداری همان سوءنیت فرد کلاهبردار است. اثبات سوء نیت نیز مانند سایر جرائم کیفری دو مرحله دارد که باید هر دو مرحله مورد تأیید دادگاه قرار گیرد. ۱- سوءنیت خاص ۲- سوءنیت عام
در بحث شروط لازم برای اثبات کلاهبرداری، سوءنیت عام در واقع نیت عمد کلاهبردار برای توسل به شیوه های متقلبانه و دروغگویی برای فریب مال باخته است. سوءنیت خاص نیز به معنی داشتن قصد عمد کلاهبردار از بردن مال دیگری است. این مرحله در واقع مهم ترین مرحله اثبات هر جرم است که باید عمدی بودن قصد کلاهبردار برای ارتکاب جرم از طرف شاکی اثبات شود. در غیر این صورت دو شرط دیگر بی معنی خواهند بود. شروط لازم برای اثبات کلاهبرداری : اقرار، شهادت، سوگند و علم قاضی
در قانون مجازات اسلامی از اقرار، شهادت، قسامه ، سوگند و علم قاضی به عنوان ادله اثبات جرم عبارت نامبرده شده است. فرد زیان دیده مه از وی کلاهبرداری شده برای اثبات فریبکاری کلاهبردار باید از ادله اثبات دعوا در امور کیفری است بهره ببرد.
البته از میان موادردی که بیان شد قسامه در این مورد کاربرد ندارد. قَسامه یکی از راه های اثبات وقوع جنایت (قتل و صدمات بدنی) در حقوق کیفری ایران است.

روش اثبات کلاهبرداری چیست؟

بر اساس ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبان ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری، وجود سه شرط برای تشخیص و اثبات کلاهبرداری، لازم است. در قانون مجازات اسلامی، جرایم متعددی پیش بینی و برای آن ها مجازاتی تعیین شده که از جمله این جرایم، کلاهبرداری است. پایه و اساس جرم کلاهبرداری، فریب است. کلاهبرداری، مطابق ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبان ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری، این گونه تعریف می شود: «هر کس از راه حیله و تقلب، مردم را به وجود شرکت ها یا تجارتخانه ها یا کارخانه ها یا مؤسسات موهوم یا به داشتن اموال و اختیارات واهی فریب دهد یا به امور غیر واقع امیدوار کند یا از حوادث و پیشامد های غیر واقع بترساند یا اسم یا عنوان مجعول اختیار کند و به یکی از وسایل مذکور یا وسایل تقلبی دیگر، وجوه یا اموال یا اسناد یا حواله جات یا قبوض یا مفاصاحساب و امثال آن ها را تحصیل کرده و از این راه مال دیگری را ببرد، کلاهبردار محسوب و علاوه بر رد مال به صاحبش، به حبس از یک تا هفت سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است، محکوم می شود.» بنابراین، بر اساس این ماده می توان به طور کلی، فریب و تقلب را پایه اصلی جرم کلاهبرداری دانست. همچنین در این جرم، کلاهبردار باید از راه کلاهبرداری، مال دیگری را تحصیل کند یا این که موجب ضرر مالی قربانی شود. به عبارت دیگر، کلاهبرداری، جرم مقید است؛ به این معنا که شرط تحقق آن حصول نتیجه خاص بردن مال دیگری است. کلاهبرداری، مانند بسیاری از جرایم، دارای عناصر قانونی، مادی و معنوی است.

ابتدا باید بدانیم که چگونه می توان کلاهبرداری را تشخیص داد؟ طبق ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبان ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری، برای تشخیص و اثبات کلاهبرداری، وجود سه شرط لازم است:

  • شرط نخست، اثبات فریبکاری است؛ یعنی فردی که ادعا می کند از او کلاهبرداری شده است، باید اثبات کند این کار به وسیله فریب و تقلب یا استفاده از وسایل و لوازم دروغین انجام شده است. می توان این مرحله را یکی از سخت ترین مراحل دانست، زیرا معمولاً برای اثبات این شرط، نیاز به شاهد است.
  • شرط دوم، اثبات اغفال شدن فرد قربانی است. یعنی فرد باید اثبات کند دروغ هایی که کلاهبردار به او گفته، سبب شده است که مال خود با رضایت و با اراده خود را در اختیار کلاهبردار قرار دهد.
  • شرط سوم و پایانی، تحصیل مال از سوی کلاهبردار است. همان طور که گفته شد، این تحصیل مال باید تحت عنوان ورود ضرر مالی به مال باخته و نفع بردن کلاهبردار از بردن مال دیگری باشد. در این شرط، وجود این دو عنصر، یعنی مال قربانی و نفع بردن کلاهبردار از بردن مال دیگری، ضروری است. حال که شرایط اثبات کلاهبرداری را دانستید، راه های اثبات کلاهبرداری در این جا مورد بررسی قرار گرفته اند.
  • اثبات کلاهبرداری با شهادت: طیق ماده ۱۹۹ قانون مجازات اسلامی، نصاب شهادت در کلیه جرایم، دو شاهد مرد است، مگر...؛ بنابراین اگر شرایط مقرر در قانون در مورد شاهد وجود داشته باشد و شهادت نیز انجام شود، می توان به این وسیله، وقوع جرم کلاهبرداری را اثبات کرد.
  • اثبات کلاهبرداری به واسطه علم قاضی:اگر قاضی در حین رسیدگی به پرونده با توجه به قرائن و مدارک موجود به این نتیجه برسد که جرم کلاهبرداری به وقوع پیوسته است، می تواند فرد را مجرم و کلاهبردار بداند و حکم به مجرم بودن او صادر کند. البته باید توجه داشت که قاضی باید در حکم صادره، دلایل و مستندات خود را بگوید. همچنین، مطابق ماده ۲۰۸ قانون مجازات اسلامی، می توان ضرر های ناشی از جرایم را به وسیله سوگند اثبات کرد. سوگند در ماده ۲۰۱ قانون مجازات اسلامی، تعریف شده است: «سوگند عبارت از گواه قرار دادن خداوند بر درستی گفتار ادا کننده سوگند است.»
  • اثبات کلاهبرداری با اقرار متهم: در این مورد، خود متهم اقرار می کند مرتکب جرم کلاهبرداری شده و ادعای صورت گرفته علیه او درست است و این گونه، کلاهبرداری به ساده ترین صورت ممکن، به اثبات می رسد.
  • جرم شروع به کلاهبرداری: تبصره ۲ ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبان ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری، مجازات جرم شروع به کلاهبرداری را بیان کرده که عبارت از حداقل مجازات مقرر در همان مورد است. همچنین «در صورتی که نفس عمل انجام شده جرم باشد، شروع ‏کننده به مجازات آن جرم نیز محکوم‏ می شود.» اگر شروع‏ کننده، کارمند دولت بوده است‏ و مدیر کل یا بالاتر یا هم ردیف آنها باشد، از خدمات‏ دولتی به طور دائم، منفصل می شود و در مراتب پایین تر به انفصال‏ موقت از خدمت، از شش ماه تا سه سال، محکوم خواهد شد.

اثبات کلاهبرداری بدون مدرک

برای اثبات کلاهبرداری باید حتماً مدارک محکمه پسند و معتبری داشته باشید و اثبات این جرم بدون مدرک کار بسیار پیچیده و دشواری است. بنابراین باید به فاکتورهای دیگری همچون شهادت شهود اکتفا کنیم که کار را بسیار سخت می کند. اساساً اثبات کلاهبرداری بدون مدرک بسیار سخت و حتی بعضا غیر ممکن است ولی حتی اگر چند درصد هم احتمال موفقیت باشد، می توان روی آن ها متمرکز شده و تلاش کرد. برخورداری از یک وکیل کارکشته می تواند شرایط را کاملا به نفع شما پیش ببرد و به سادگی منجر به اثبات جرم کلاهبرداری شود.

اثبات مشارکت در کلاهبرداری

برای اثبات مشارکت در کلاهبرداری نیز راه های بسیاری وجود دارد. مثلا یکی از این راه ها اقرار خود مجرم است. اگر فردی اقرار کند که در کلاهبرداری نقش داشته و مشارکت کرده است، آن را در حکم «ملکه ادله» می دانند و بهترین راه برای اثبات کلاهبرداری یا مشارکت در آن است. اقرار که همان اعتراف کردن مجرم می باشد از اهمیت ویژه ای برخوردار است و با استناد به آن، می توان کلاهبرداری را اثبات نمود حتی بدون مدرک اثبات نمود. یکی دیگر از راه های مهم، شهادت است. شهادت نیز ادله ا ی است معتبر است که به صورت شفاهی در دادرسی با حضور یک یا چند نفر صورت می گیرد. شهادت از نظر لغوی به معنی گواهی دادن به آنچه مشاهده شده، است و برای مراجع قضایی از درجه اعتبار بالایی برخوردار است. با استناد به شهادت شهود نیز می توان جرم کلابرداری یا مشارکت در آن را اثبات کرد. روش دیگری که جرم کلاهبرداری را اثبات می کند و مشارکت در آن را نیز مشخص می کند، سوگند خوردن است. در این رابطه فرد مجرم خدا را شاهد قرار می دهد و با سوگند خوردن بر قرآن به بیان وقایع می پردازد. سوگند ریشه مذهبی دارد و اهل ایمان این کار را محترم می دانند و به دلیل ترس از عاقبت سوگند دروغ خوردن، به بیان واقعیت می پردازند. البته اگر مشخص شود که فرد سوگند دروغ خورده است، قانون گذار نیز برای او مجازاتی را مشخص کرده است. البته درست است که شهادت، اقرار، سوگند و موارد از این دست به شما در اقبات جرم کلاهبرداری یا مشارکت در آن کمک می کنند ولی بهتر است از ابتدای کار برای موفقیت حتمی خود از یک وکیل مجرب استفاده نمایید و منتظر رسیدن به نتیجه مورد نظرتان بمانید.

استفاده از سند مجعول و کلاهبرداری

بسیاری از افرادی که مرتکب جرم کلاهبرداری می شوند، اقدام به جعل سند و استفاده از سند مجعول می کنند. مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری در قانون توسط قانون گذار مشخص شده است. به طور کلی هر فردی که از راه حیله و تقلب مال مردم را بالا بکشد و در این راه از اسناد قلابی املاک، شرکت ها، کارخانه ها، تجارتخانه ها یا موسسات غیر واقعی استفاده کند کلاهبردار شناخته می شود. مثلا ممکن است یک فرد کلاهبردار به مردم وعده های دروغین بدهد و خود را مالک برخی اموال و اختیارات معرفی کند. در این شرایط باعث امیدواری واهی قربانیان شده و سرمایه هایشان را از دستشان در می آورد. استفاده از اسناد، قبض ها، یا حواله ها و گواهینامه های جعلی تحصیلی همه جزو کلاهبرداری با استفاده از سند مجعول هستند. در جرم جعل سند و کلاهبرداری با آن هم کسی که سند تقلبی را ایجاد می کند مجرم شناخته می شود و هم کسی که از سند جعل شده استفاده می کند.

دادخواست ضرر و زیان ناشی از کلاهبرداری

تنظیم دادخواست ضرر و زیان ناشی از کلاهبرداری به مطالبه اموال از دست رفته فرد قربانی کمک می کند. باید میزان خسارتی که از جرم کلاهبرداری نشات گرفته، توجه شود. گاهی ممکن است کلاهبرداری فقط سرمایه های یک نفر را از دست او خارج کند و گاهی ممکن است به قدری شدید باشد که سرمایه های چندین نفر و حتی جامعه را شامل شود. چنین کلاهبرداری هایی خسارات شدیدی به بار می آورند و نظم عمومی را بهم می ریزند. بنابراین نوع رسیدگی به پرونده های جرائم کلاهبرداری و نحوه مجازات آن ها متفاوت است. در خصوص این مساله و رسیدگی به جرم کلاهبرداری در قانون، باید فرد متضرر در مقام شاکی خصوصی، شکایت خود را به مرجع قضایی با ارائه دادخواستی مطرح کند و مراحل مطالبه ضرر و زیان ناشی از کلاهبرداری را دنبال نماید تا خسارت وارده بر او جبران شود. مطابق قانون شخص شاکی می تواند برای مطالبه ضرر و زیان خود، اصل یا رونوشت همه دلایل، اسناد و مدارک را برای رسیدگی دقیق به پرونده پیوست کند و با حکم تعقیب متهم، او را پیدا کرده و مراتب کار را در دادسرا و با نظارت قاضی پیگیری کند.

شاکی خصوصی می تواند برای مطالبه حق و حقوق خود و جبران تمام ضرر و زیان های مادی و معنوی خود اقدام کند و در این زمینه دادگاه می تواند علاوه بر صادر کردن حکم برای جبران خسارت های مالی، حکمی نیز برای رفع زیان های معنوی با روش هایی همچون الزام به عذرخواهی و درج حکم در جراید و… صادر کند. اساسا چهار نوع ضرر و زیان ناشی از جرم کلاهبرداریوجود دارد که عبارتند از:

  • ضرر و زیان مادی مستقیم
  • ضرر و زیان مادی غیرمستقیم
  • ضرر و زیان معنوی
  • ضرر و زیان ممکن الحصول

برای مقابله با کلاهبرداری چه کنیم؟

شما در مواجهه با شرایط کلاهبرداری، می توانید به موسسات حقوقی معتبر در سطح شهر مراجعه کنید و با کمک وکلا و کارشناسان زبده آن ها، مشکلات به وجود آمده را حل و فصل کنید. موسسه حقوقی آتیه آفرینان عدالت جو همواره در کنار افراد شاکی بوده و در روند اثبات و احقاق حق آن ها، یاری شان می کند. بنابراین چنانچه در اثبات جرم کلابرداری، اثبات مشارکت در کلاهبرداری و یا هر مسئله مربوط به این موضوع مشکل دارید، می توانید به وکلای موسسه آتیه آفرینان عدالت جو مراجعه کرده و به خواسته خود دست یابید.آیا شهادت شهود از ادله اثبات جرم کلاهبرداری است؟

اگر هنگام تلاش کلاهبردار برای فریب قربانی و انجام مانور متقلبانه، فرد دیگری نیز حاضر باشد و یا به هرطریقی شاهد وقوع جرم باشد، هنگام طرح شکایت جرم کلاهبرداری، شاکی می تواند نام او را به عنوان شاهد معرفی نماید. در دادگاه، شاهد باید به مواردی چون انجام مانور متقلبانه توسط متهم و بردن مال قربانی به واسطه فریب خوردن را در اظهارات خود بیان کند. اگر شاهد شرایط قانونی را برای ادای شهادت داشته باشد قاضی می تواند به شهادت او استناد کند و درصورت محکمه پسند بودن اظهارات وی برای متهم قرار تعقیب صادر نماید. بیانات شاهد تا آنجا مهم است که قاضی می تواند دستور احضار یا جلب او را نیز صادر نماید.علم قاضی چگونه موجب اثبات جرم کلاهبرداری می گردد؟

اگر براساس محتویات پرونده، بزه کاری متهم برای قاضی محرز شود، بدون اقرار متهم یا شهادت شهود می تواند او را محکوم نماید. وجود امارات قضایی و تحقیقات محلی در پرونده به حصول علم قاضی کمک می کند. شاکی می تواند حسب نوع کلاهبرداری با ارائه مدارکی چون اسناد (مثل مبایعه نامه، رسید عابربانک و…)، پرینت معتبر (از حساب بانکی، خط تلفن همراه، چت های تلگرام، اینستاگرام و امثال آن ها)، و فیلم دوربین مدار بسته که نشان دهنده مکالمه میان شاکی و کلاهبردار باشد و سایر موارد مشابه شانس اثبات جرم کلاهبرداری را تا حد زیادی افزایش دهد.

سوالات متداول در اثبات کلاهبرداری

  • آیا سوگند از ادله اثبات جرم کلاهبرداری محسوب می شود؟خیر، براساس ماده 208 قانون مجازات اسلامی، حدود و تعزیرات با سوگند نفی یا اثبات نمی شود لکن قصاص، دیه، ارش و ضرروزیان ناشی از جرائم، با سوگند اثبات می گردد. جرائمی مانند کلاهبرداری، سرقت، خیانت در امانت و… با سوگند قابل اثبات نیست.
  • آیا اقرار متهم در اثبات جرم کلاهبرداری مؤثر است؟ در اثبات جرم کلاهبرداری شاید بتوان اقرار صریح متهم در محضر دادگاه را مهم ترین دلیل دانست و صدور حکم هم می تواند براساس اقاریر متهم انجام شود. اما در موارد بسیار نادری، کلاهبردار حاضر به اقرار می شود و به همین دلیل مال باخته باید با دلایل دیگری وقوع جرم را اثبات نماید
  • اگر فردی تحت تأثیر دروغ گویی فرد دیگری مال خود را از دست دهد، آیا جرم کلاهبرداری رخ داده است؟ خیر، ازدست دادن مال در اثر صرفاً دروغ گویی کلاهبرداری نیست. بلکه مجرم باید از اسناد جعلی یا وسایل متقلبانه برای فریب قربانی استفاده کند. یعنی وجود عنصر مادی تقلب و فریب در تحقق جرم کلاهبرداری ضروری است. بنابراین مال باخته در این مورد می تواند باعنوان تحصیل مال نامشروع طرح شکایت نماید. زیرا دروغ را می توان جزء وسایل مجرمانه در جرم تحصیل مال نامشروع محسوب نمود.

امیدوارم از محتوای مسائل حقوقی نهایت استفاده را برده باشید و برای کسانی که دچار مشکل حقوقی هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان (1 نظر) سرهنگ نیروی انتظامی که دل همه را برد! + فیلم / دمت گرم سرهنگ ... (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد
دیگران می‌خوانند   
صندلیِ خالیِ رئیس‌جمهور در جلسۀ فوق‌العادۀ هیئت دولت +عکس صحبت های قابل تامل دختر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور شهید کشورمان درباره حقوق ماهانه پدرش+ویدیو چهره خندان مالک رحمتی، اولین استاندار شهید تبریز در کنار همسر و فرزندانش+عکس شهید آیت الله رئیسی: من خدمتگزار همه‌ام؛ حتی مخالفانم +ویدئو حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه شهید کشورمان در کنار فرزند و همسرش+عکس واکنش نجم الدین شریعتی مجری مذهبی کشورمان به شهادت رئیس جمهور/ رئیس جمهور ایران دیروز دعوت حق را لبیک گفت +عکس ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور شهید در آخرین دیدارش با مردم چه گفت؟ + ویدیو چه کسی بعد از رئیسی مسئولیت ها در دولت را برعهده می گیرد؟ /اصل مهم قانون اساسی درباره فقدان رئیس جمهور فال ابجد روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 حضور پدر آیت الله آل‌هاشم در بیت امام جمعه تبریز +ویدیو اولین فیلم از هلیکوپتر سوخته رییس جمهور / کسی زنده نیست! شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... چهره تازه «ماه کاووس» سریال نون خ کنار پدرش در 37 سالگی+ عکس نقاشی قدیمی از بهترین فرماندهانِ کاریزماتیکِ جهان باستان/ کوروش کبیر در مقام اول انتظار بی پایان محمدرضا گلزار با روتین پوستی خاص روی صورتش!! +عکس تلاش بامزه سردار آزمون برای سوار کردن سفیدبرفی ناز و خوشگلش روی اسب خاص+عکس آوازخوانی بی‌نظیر و حال خوب کن پارسا خائف، پسر خوش صدای اردبیلی/ صداش بهشتی و محشره+ویدیو عجیب اما واقعی؛ تازه عروسی که به جای مهریه از داماد 300 سوسمار خواست! (فیلم) دوربین مخفی عجیب مربوط به دو سال قبل با موضوع سقوط بالگرد رئیس جمهور / واکنش متاثر کننده مردم ... (تصاویر) شهرت «سارا و نیکا» سریال پایتخت به روزنامه مشهور سوئدی رسید! (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... کشاندن دختر 22 ساله به خانه مرد 50 ساله/ متهم تبرئه شد ؛ شلاق و تبعید به جای اعدام فال انبیاء روزانه دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (عکس) تیپ و چهره «روناک» و «شیرین» سریال نون خ در پشت صحنه تیپ و چهره «کیانوش پسرخوانده شکیب» سریال آوای باران در 42 سالگی +عکس (عکس) رئیسی در آغوش سردار دلها، حاج قاسم سلیمانی / خوش آمدی سید ... اولین واکنش رهبر انقلاب به سانحه رخ داده برای رئیس جمهور + فیلم (تصاویر) تغییر چهرۀ «الیاس» 17 سال بعد از سریال «اغماء» رونمایی شبنم قلی خانی از ظروف سرامیکی شیک کافه محبوبش/ همیشه به گردش+عکس خانه پدری باصفا و دلباز ستاره سادات قطبی در اصفهان، نصف جهان/ خاطرات بچگیش زنده شد+عکس رونمایی از سومین نوه اسحاق جهانگیری +عکس / پسر زیبایی که خیلی شبیه پدر بزرگش هست تبریک تولد جالب روناک سریال نون خ به ماه کاووس با یک عکس خاص و دیده نشده+عکس تصویری از دوران کودکی علیرضا جهانبخش با ابروهای پیوندی و اندامی نحیف+عکس استایل یکسان و موهای پریشان رحمان و رحیم پایتخت در طبیعت مازندران+عکس سرگرمی جالب و باکلاس نیلوفر پارسا در دوران بارداری/ عجب فضای دنج و باصفایی+عکس فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم
تیتر امروز   
چه کسی بعد از رئیسی مسئولیت ها در دولت را برعهده می گیرد؟ /اصل مهم قانون اساسی درباره فقدان رئیس جمهور
انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ...
اولین واکنش رهبر انقلاب به سانحه رخ داده برای رئیس جمهور + فیلم
کشاندن دختر 22 ساله به خانه مرد 50 ساله/ متهم تبرئه شد ؛ شلاق و تبعید به جای اعدام
فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فال ابجد روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان
عجیب اما واقعی؛ تازه عروسی که به جای مهریه از داماد 300 سوسمار خواست!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس
یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب
منتخب روز   
ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم هنرنمایی کودک طرفدار رامین رضاییان با نقاشی چهره اش/باعث افتخاری ستاره ی درخشان فوتبال+ فیلم خاص‌ترین ساعت کریستیانو رونالدو با 880 قیراط الماس زرد؛ قیمتش چقدر است؟ / با پول این ساعت می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد! حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور! کشف بزرگترین مار جهان در اعماق آمازون با سری به اندازه سر انسان+ ویدئو حیوانات عظیم‌الجثه آدمخوار ؛ از تمساح آدمخوار تا آناکوندای 300 کیلوگرمی+ عکس کشف هویت 10 مومیایی اسرار آمیز تاریخ + فیلم عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم