در مناظره سوم چه گذشت؟

  شنبه، 02 تیر 1403 ID  کد خبر 393798
در مناظره سوم چه گذشت؟
ساعدنیوز: سومین مناظره انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز، نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری دقایقی پیش با ورود به ساختمان معاونت سیمای رسانه ملی و با اقامه نماز مغرب و عشاء برای برگزاری سومین مناظره انتخاباتی با موضوع «انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی» آماده شدند.

ترتیب نشستن بر روی صندلی‌ها بر اساس قرعه‌کشی صورت‌گرفته به شرح زیر است:

شماره یک مصطفی پورمحمدی

شماره دو محمدباقر قالیباف

شماره سه مسعود پزشکیان

شماره چهار سعید جلیلی

شماره پنج سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی

شماره شش علیرضا زاکانی

پورمحمدی: زنان در جمهوری اسلامی پیشرفت‌های زیادی داشتند

حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در سومین مناظره انتخاباتی با موضوع سبک زندگی اظهار کرد: امام خمینی صفحه جدیدی در تاریخ ایران با حضور زنان رقم زدند، ایشان زنان را در همه عرصه‌های اجتماعی وارد کردند و انقلاب و جنگ را با حضور زنان سامان دادند.

وی افزود: سه دیدگاه برای حضور زنان مطرح بوده و هست، حضور ابزاری و نمایشی که زنان آن را همیشه طرد کردند، یکی حضور به ضرورت و دیگری نگاه به حضور واقعی، جدی و تاثیر گذار با وقار و حفظ شئونات در جمهوری اسلامی، زنان پیشرفت زیادی داشتند، اما آیا به جایگاه واقعی خود رسیدند؟

پورمحمدی تصریح کرد: هنوز به زنان اعتماد نداریم هنوز به آنها باور نداریم می‌خواهیم آنها ما را باور داشته باشند؟ الان در هالیوود و بالیوود و نتلفیکس سبک زندگی را برای زنان و جوانان تعیین می‌کند، زبان فرهنگ زبان اعتماد و رضایت است، اما برخی آن را با زبان باتوم و تحقیر جا به جا کرده اند که پاسخ آن جز فحش و ناسزا نیست، زن ریحانه است و لطیف است باید با لطافت با آنها رفتار کرد بر زنان رحما باشیم ذلیل باشیم چنان که شهید رییسی با مردم عمل کرد و پاسخ شایسته را گرفت.

قالیباف: عدالت جنسیتی در اولویت ماست

محمدباقر قالیباف، نامزد انتخابات ریاست جمهوری در سومین مناظره که امشب جمعه با موضوع فرهنگی و اجتماعی و بحث سبک زندگی برگزار شد، گفت: بدون شک امروز خانواده مهم‌ترین جایی است که باید مورد توجه دولت‌ها باشد. ما باید یک نگاه فردگرایی یا نگاه جامعه محور نسبت به زن داشته باشیم.

وی اظهار کرد: انقلاب اسلامی بر این باور است که آنجایی که باید مورد توجه باشد خانواده است. اگر خانواده عنصر اصلی جامعه است زن محور این حرکت در خانواده است. ما نگاه جنسیتی را قبول ندارم و عدالت جنسیتی در اولویت ماست. واقعیت این است که زن در خانواده جبران کاستی‌ها را می‌کند و تنها کسی که غم گسار خانواده است زن است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: انقلاب این فرصت را داد که خانم‌ها به اجتماع بیایند. قول می‌دهم در دولت چهاردهم به گونه‌ای عمل کنم که زنان را در دو راهی قرار ندهیم اینکه زن خانه‌دار باشد یا نقش اجتماعی داشته باشد باید هر دو را برایشان فراهم کنیم و خودشان باید انتخاب کنند قدرت انتخاب به آنها بدهیم که می‌خواهند خانه دار باشند یا نقش اجتماعی داشته باشند.


وی با تاکید بر اینکه عنصر فرهنگ زنانه‌ترین عنصر است، گفت: هر نشستی ما می‌گذاریم می‌خواهیم در رابطه با زنان باشد ما مردان می‌نشینیم و می‌خواهیم برای زنان تصمیم گیری کنیم. زن پیشران پیشرفت ایران عزیز ماست.

پزشکیان: راه‌حل مشکلات حوزه زنان در آموزش است

مسعود پزشکیان در سومین مناظره انتخاباتی با موضوع فرهنگ و اجتماعی به طرح مهمترین دیدگاه های خود در این حوزه ها پرداخت.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اینگونه که ما می‌گوییم باید وضع خیلی خوب می‌شد، اما نمی دانم چگونه شد که اوضاع زن و دختر در جامعه به این شکل درآمد. به تصور من قدم اول از مدرسه و مهد کودک شروع می‌شود و ما باید از این مرحله کار را آغاز کنیم و نگاه برابر و توانمندی‌های این عزیزان را از مدارس و مهد کودک‌ها آموزش دهیم.

پزشکیان ریشه مسائلی که درباره زنان مطرح می‌شود را مدرسه دانست و گفت: چنانچه در مدارس آموزش‌های لازم ارائه شود، دیگر این تنش‌های و مشکلات اجتماعی به وجود نمی‌آید.

وی تصریح کرد: من و همسرم چهار فرزند داشتیم و هر دو همزمان درس می‌خواندیم؛ یک شب من کشیک بودم او از فرزندان‌مان نگهداری می‌کرد و شب دیگر من بچه‌ها را نگه می‌داشتم و او کشیک می‌داد و ما با هم بالا آمدیم و می‌توانستیم با هم کارهای خود را انجام دهیم و در ابتدا نیز این نگاه وجود داشت.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: وقتی در خیابان‌ها برخوردهایی را که با دختران و زنان اتفاق می‌افتد، می‌بینیم، زمانی که نسبت به این رفتارها اعتراض می‌کنیم و گاهاً نیز پرونده‌هایی برای ما درست می‌کنند؛ واقعیت این است که این بچه‌ها، دختران و خانم‌ها را ما تربیت کرده‌ایم نه بیگانگان؛ به جای اینکه خودمان را نقد کنیم که چرا این اتفاق افتاده است، در بیرون برخوردهایی با دختران می‌کنیم که نمی‌توان پذیرفت چنین برخوردهایی می‌تواند مشکل را حل کند. اگر می‌خواهیم مشکل را حل کنیم باید برگردیم و ببینیم چه کرده‌ایم که این اتفاقات افتاده است.

پزشکیان با اشاره به راکد بودن رسیدگی به لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار، گفت: خیلی وقت است که لایحه تامین امنیت زنان و جلوگیری از خشونت علیه زنان در مجلس مانده است و ما هنوز نتوانستیم موضوع خشونت علیه زنان را حل کنیم. ما همچنان نتوانستیم جایگاه زنان را درست کنیم اما الان که اوضاع خوب است می‌گوییم که ما به زنان احترام می‌گذاریم در حالی که احترام باید در عمل و در واقعیت اجتماعی صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه وقتی حقوق زنان را در جامعه نادیده می‌گیرند، باید حداقل صدای‌مان بلند شود و بگوییم که چرا دارید این کارها را می‌کنید؛ گفت: خداوند به رسول خدا(ص) می‌گوید که اگر با اخلاق بد با مردم رفتار می‌کردی آنها دور تو جمع نمی‌شدند. امروز برخورد ما در جامعه با این قشر اخلاقی نیست و در تئوری نیز هرچه بگوییم آنی نیست که در عمل باید باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه این نگاه ماست که باید اصلاح شود و نهایتاً نیز باید بازگردیم و ببینیم که چگونه در مدرسه، محله و مسجد این‌ها را چگونه آموزش دادیم که به اینجا رسیده‌اند، گفت: سبک زندگی را از مدارس می‌توان تغییر داد، اما مدارس ما از سویی به این دلیل که معلمان بازآموزی ندارند و حقوق آنها کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد و از سوی دیگر میان مقاطع مختلف از نظر آموزش تبعیض وجود دارند و این تبعیض باعث می‌شود که افرادی را تربیت کنیم که وقتی به جامعه می‌روند عقده‌ای می‌شوند و با هم می‌جنگند و نمی‌توانند با یکدیگر حرف بزنند و کنار یکدیگر بنشینند. ریشه این مسئله در مدارس است و اگر ما می‌خواهیم این مسائل درست شود باید به صورت ریشه‌ای به آنها بپردازیم و رفتار و نگاه خود را تغییر دهیم و در عمل و واقعیت با آنها برخورد کنیم؛ چرا که سخن از تئوری کار ساده‌ای است.

جلیلی: موفقیت‌های زنان ایرانی سانسور می‌شود

سعید جلیلی با بیان اینکه موفقیت‌های کشور ما پس از انقلاب اسلامی و در تاریخ ایران مرهون زنان کشورمان است گفت: در یکی دو سال اخیر دشمنان خیلی روی موضوع زن در ایران متمرکز شده‌اند. عمیقاً معتقدم دلیل اینکه اینها اینقدر روی این موضوع متمرکز شده‌اند، چون می‌دانند این یک نقطه قوت است که با آن می‌تواند توانمندی و قدرت خودش را به رخ بکشد و تمدن غربی که امروز در موضوع زن به بن‌بست رسیده است را به چالش بکشاند.

وی افزود: همان کسانی که امروز در برابر کشتار ده‌ها هزار زن سکوت می‌کنند و با قاتلان عکس یادگاری می‌گیرند، در موضوع زن در ایران از مکرون تا بایدن فعال می‌شوند. دلیلش این است که ایران نیمی از جمعیت خود که زنان هستند را کنار نگذاشته بلکه با الگوی جدید مدلی به جهان نشان می‌دهد که همه متحیر مانده‌اند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه چیزی که خیلی زنان ما از آن نگران هستند این است که چرا نقش و موقعیت و نقش آفرینی زن سانسور می‌شود، اظهار داشت: در کشورمان موفقیت‌های بزرگی، چون مادران و همسران شهدا داریم. زنان دانشمند و ارزشمندی داریم که در عرصه‌های علمی فعالیت می‌کنند. در شرکت هوایی مپنا نیمی از کارکنان زنان بودند.

قاضی‌زاده هاشمی: برخی کاندیدا‌ها از زنان سوءاستفاده انتخاباتی می‌کنند

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در سومین مناظره چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که جمعه (1 تیر) برگزار شد، اظهار داشت: خانواده واحد بنیادین جامعه و کانون اصلی تعالی انسان است، ایران هم مهد خانواده محوری و زن هم ستون خانواده است که مردان کاملا متوجه آن هستند.

وی افزود: من کاری به برخی برخورد‌های شعاری که در هنگام انتخابات مطرح می‌شود و بعد تا انتخابات بعدی از یاد می‌رود ندارم و به نظرم سواستفاده انتخاباتی است.

وی ادامه داد: زن بزرگترین سرمایه اجتماعی است، و در تاریخ ما هیچوقت نگاه آزاری و جنسی برخلاف غرب به زنان نداشتیم. غرب هم مجبور شدند به ارزش‌های خانواده محور بازگردند.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه «امروز باید میدان‌دار حمایت از خانواده در جهان باشیم»، گفت: این مسئله را شهید رییسی شروع کرد، در اجلاس‌های بین‌المللی که رفت آن را مطرح کرد، باید در جهان با تمام جنبش‌های همسو در این زمینه ائتلاف و اقدام جهانی کنیم.


وی تاکید کرد: باید مراقب باشیم ادبیات غلط مارا اسیر نکند، زن مسئله نیست، زن فرصت، پیشران و روش حل مسائل است. معتقدم دغدغه زنان ما حجاب نیست و این مغالطه ست، دغدغه اصلی بانوان ما تبعیض در فرصت‌ها است که حق هم دارند باید فرصت‌های مناسب برای رشد ان‌ها ایجاد کنیم.

زاکانی: حجاب قانون است ولی واکنش باید محترمانه باشد

علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سومین مناظره که امشب (جمعه 1تیر) برگزار شد در ابتدا شهادت دکتر چمران را گرامیداشت و ولادت امام هادی (ع) را تبریک گفت و اظهار کرد: زن نیاز به دستگیری ندارد بلکه او است که خانواده را اداره می کند و اعضای خانواده را دستگیری می کند.

وی افزود: دو بسته خاص یکی ناظر به سبک زندگی و پاسخ معتبر به نیاز مردم و دیگری ناظر به پیشرفت و آبادانی کشور را در دستور کار قرار داده‌ایم. در بخش اول سه بخش دارد که یکی رفاه، یارانه و معیشت و اشتغال است. در بخش دوم ناظر به ازدیاد جمعیت است که در اینجا هم تکلیف مشخص است و دنبال کنیم که زن در کنار همسری ونادری پیشتازی عرصه اجتماعی را داشته باشد که البته این همان دغدغه رهبری است.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب از دولت خواسته است که به خانواده نگاه ویژه ای داشته باشند، خانواده نباید یک خانواده منفعل باشد بلکه مانند یک سلول فعال کنشگیری داشته باشد

زاکانی تصریح کرد: در خصوص ازادی و حریم امنیت مردم ، ما نباید دنبال این باشیم که چه کسی حرف خوبی زده آن را اینجا تکرار کنیم ،امام یک بیانیه 8 ماده ای داده که در ان گفته هیچکس حق ندارد در امور زندگی مردم دخالت کند.در حریم عمومی قانون حاکم است و باید رعایت شود در مورد حجاب خواهش میکنم دوستان نظر خود را صریح بگویند، حجاب شرعی قانون است اما نوع واکنش به ان فقط باید با احترام باشد.

پورمحمدی: حجاب امروز در جامعه به یکی از مسائل مهم تبدیل شده است

پور محمدی گفت: امروز در جامعه ما یکی از مسائل مهم پوشش و حجاب است و بیش از 40 سال است برای این موضوع هزینه کردیم، اما به آنچه مطلوب بود دست پیدا نکردیم البته سطح توقع مان را باید مشخص کنیم، چه کسی مقصر است و باید توبیخ شود؟ ما مسئولان یا مردم و بانوان؟

وی گفت: من به صورت جدی به تهاجم فرهنگی معتقدم، اما بسیاری از این سبک‌هایی که ما نمی‌پسندیم به دلیل اعتراض و لجبازی است، با زنان ستیز نکنیم، نباید کار به جایی برسد که بسیج و نیروی انتظامی را درگیر صحنه‌های تلخی کنیم.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: این مسأله ظریف و حساس است، چرا انقدر کشیدید و کشیدند که پاره شد؟ موضوع زن و جایگاه زن ایرانی نقطه قوت ماست و نباید موضوعات را اشتباه بگیریم، قرار من با شما بانوان و جوانان این است که لایحه عفاف و حجاب را پس می‌گیرم و با خود خانم‌ها بحث می‌کنیم که باید چه ضوابطی را تعیین کنیم و مطمئنم با هزینه بسیار کمتری موفق خواهیم شد.

قالیباف: بد پوششی و بی حجابی آفت خانواده و جامعه است

قالیباف تاکید کرد: بد پوششی و بی حجابی آفت خانواده و جامعه است و نباید اجازه دهیم این اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به سخنان پور محمدی در مورد اینکه لایحه عفاف و حجاب را پس می‌گیرم، گفت: این لایحه هنوز به قانون تبدیل نشده است. ولی این قانون به سمت کار‌های ایجابی می‌رود. نمی‌شود بدون احترام و‌خشونت با زنان و دختران برخورد کرد اینها محکوم است. ولی وقتی مسئولین مربوطه دغدغه ندارند این اتفاقات می‌افتد، بیش از سی دستگاه داریم که باید در این زمینه وظایفی انجام دهند ولی انجام نداند و نتیجه این می‌شود که وظایف به عهده پلیس می‌افتد.

قالیباف بیان کرد: قانون خانواده و‌جوانی حمعیت را بعد از 15 در مجلس مصوب کردیم، لایحه مبارزه با خشونت علیه زنان الان در کمیسیون تصویب شده است و در دستور صحن مجلس است.

وی ادامه داد: من در شهرداری مرکز مداخله درست کردم که اگر زنی در خانه مورد خشونت قرار گرفت با یک تلفن به ما مراجعه می‌کرد و در آنجا شب می‌ماند. شهبانو را برای دختران و شهربانو را برای اوقات فراغت زنان ایجاد کردیم. شهر را با نگاه زنانه مدیریت کردیم. زنان سرپرست خانوارا توانمند کردیم و بسیاری از اینها کارآفرین شدند.

پزشکیان: با هرگونه زورگویی با هر انسانی مخالفم


نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه سخنان خود در مناظره گفت: فکر کنم وضع خوب است اما نمی‌دانیم چه اتفاقی می‌افتد که نارضایتی در جامعه وجود دارد.

پزشکیان با تاکید بر اینکه من از نظر اعتقادی با هرگونه زورگویی یا برخورد خشن با هر انسانی مخالفم، گفت: چرا نسبت به برخوردهایی که در خیابان می‌شود یا اینکه خودروهای سواری توقیف می‌شود یا آنچه که در فضای مجازی به وجود می‌آید، اعتراض نکردیم؟ چرا کاری نکردیم که روند تغییر کند؟

وی ادامه داد: در اینکه خانواده باید تحکیم شود شکی نیست، همه خانواده من اعم از عروس‌ها و خواهرانم با حجاب از نوع چادری هستند اما سوال این است که با این روند اگر کسی در بیرون نخواهد چنین پوششی داشته باشد باید با او برخورد کنیم؟ ما که نتوانسته‌ایم تا این سن آنها را هدایت کنیم و هزینه‌های زیادی نیز بابت مراکز تربیتی دینی و مذهبی صرف کرده‌ایم، اما هدف محقق نشده است، آیا تصور می‌کنیم با روش‌هایی که انتخاب کرده‌ایم می‌توانیم آنها را درست کنیم؟ آیا تصور می‌کنیم که برخورد کردن و گرفتن درست کردن است ؟ آدم از اینکه برخی رفتارها را می‌بیند، خجالت می‌کشد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید نگاه‌مان را نسبت به زنان تغییر دهیم، تصریح کرد: نگاه جنسیتی که زنان در رتبه 2 قرار دارند و برای خانواده آفریده شده‌اند؛ باید تغییر کند. زنان در اقتصاد، صنعت، علم و کارایی همراه مردان هستند و باید این جایگاه را در پست‌ها، مقامات به آنها بدهیم و عملاً نیز این موضوع را ثابت کنیم؛ الان که زمان رای گیری است همه می‌گوییم که ما فلان کارها را می‌کنیم، اما باید در عمل این موضوع را ثابت کنیم؛ در رابطه با خیلی از مسائل قصور داریم و باید نوع رفتارمان را تغییر دهیم به جای اینکه برخورد خشن بکنیم باید آسیب شناسی انجام دهیم که چرا دختران و زنان ما به این شکل در آمدند.

پزشکیان ادامه داد: بعد از فوت همسرم برای اینکه بتوانم دخترم را هدایت کنم، بسیاری از اوقات در بحث با او کوتاه می‌آمدم؛ چراکه اگر می‌خواستم با زور و تحکیم با او رفتار کنم، اینی نمی‌شد که الان شده است؛ مجبور بودم با او کنار بیایم، بپذیرم و با او صحبت کنم. بدون گفت‌وگو و قانع کردن کار پیش نمی‌رود.

وی با تصریح این نکته که با زور، دستور و قانون نمی‌شود رفتار را عوض کنیم، تاکید کرد: همانطور که در گذشته نتوانستند با زور حجاب را از سر زنان ما بردارند، قطعاً ما با زور نخواهیم توانست حجاب را بر سر زنان بپوشانیم مگر اینکه رفتارمان را در آغاز مهد کودک و مدرسه و دانشگاه با رفتار تربیتی اصلاح کنیم و این کار نیز به سادگی نیست؛ نباید در مدرسه و دانشگاه افرادی را قرار داد که از نظر تربیتی و آموزشی علمش را ندارند و رفتارشان درست نیست و با دانشجو و محصل تحکیمی رفتار می‌کنند، به آنها حکم اخراج می‌دهند یا آنها را تعلیق می‌کنند؛ در این شرایط نمی‌توان انتظار داشته باشیم آنها ما را بپذیرند. با نوع رفتاری که داریم در حال عقده‌ای کردن دختران و جوانان هستیم؛ ما حق نداریم در خصوص حقوق شهروندی به دانشجویان، دختران و خانم‌ها زور بگویم.

قاضی زاده هاشمی: امروز زنان مدیران جامعه هستند و قدرت به دست ان‌ها است

قاضی‌زاده هاشمی در فرصت 4 دقیقه دوم دور اول خود، در حوزه زنان، مطرح کرد:حرف‌هایی مطرح می‌کنیم که برای بیست سال پیش است و بانوان ما از آنها عبور کردند. امروز زنان مدیران جامعه هستند و قدرت به دست ان‌ها است و فقط حرف آنها این است تبیعض علیه زنان به معنای محدود بودن فرصت‌ها و زیرساخت‌ها برداشته شود.

وی افزود: نرخ بیکاری زنان ما 56 درصد است، چون مشاغل ما مردسالارانه تعریف شده است. زنان فقط می‌گویند اجازه رشد به ما دهید. در مقاطع اموزشی دختران ما از پسران ما جلو می‌زنند

قاضی‌زاده عنوان کرد: محدودیت‌هایی برای بانوان ایجاد شده که ما به وجود اوردیم، چون نتوانستیم محیطی ایجاد کنیم که عرف و شرع را در ان محبط همزمان بتوانند موردتوجه قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه «جنس زن و مرد متفاوت است»، گفت: نظام برنامه ریزی ما برای ان‌ها باید متفاوت باشد، مجموعه فعالیت متناسب با نقش‌های ان‌ها باید متناسب سازی شود.

وی عنوان کرد: در دولت خانواده اعتباری برای خانواده‌ها در نظر گرفتیم. یک میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه که می‌تواند در اشتغال یا تامین جهیزیه یا ازدواجش استفاده کند و یا در حوزه دیگری سرمایه‌گذاری کند.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در حوزه سقط جنین، گفت: باید به سمت پایدار سازی و تامین امکانات برویم تا خانواده‌ها خدایی نکرده مجبور به سقط جنین نشوند.

جلیلی: برنامه‌های زیادی برای حمایت از زنان و خانواده دارم

جلیلی در بخش دوم صحبت‌های خود با بیان اینکه نباید اجازه داد نقش پرشکوه زنان ایران در عرصه‌های مختلف سانسور شود و زن همه زنان ایران است، تصریح کرد: اگر می‌گوییم زن همه زنان ایران هستند، باید تعریفی برای آن داشته باشیم. چرا نقش زنان خانه‌دار دیده نمی‌شوند؟ زنان خانه‌دار با تربیت صحیح فرزند و محیط امن برای خانواده باعث شده‌اند که فرزندانی به جامعه تقدیم شود که موجب پیشرفت و موفقیت کشور و مانع آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد خودکشی و افسردگی می‌شوند.

وی افزود: دولت چقدر باید کارمند استخدام می‌کرد تا این نتیجه بزرگ را به دست آورد؟ آیا این جای دیده شدن و تقدیر و پشتیبانی دارد یا خیر؟ خیلی از هزینه‌ها در راستای مقابله با آسیب‌های اجتماعی در حالیست که باید هزینه‌ها را در حوزه زنان خانه‌دار هزینه کنیم.

جلیلی با اشاره به زنان سرپرست خانوار گفت: چند میلیون زن سرپرست خانوار داریم که برخی از آنها در جایی نیز کار می‌کنند و این نقش ارزشمند است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر پرهیز از سانسور نقش زنان اظهار داشت: بنیان جامعه خانواده است و دولت باید برای آن برنامه داشته باشد و ما برای زنان طرح‌های زیادی داریم. آزادی داشتن حریم عاشقانه در خانواده برای همه زنان مذهبی یا غیر مذهبی مهم است.

جلیلی تاکید کرد: حجاب برای حضور اجتماعی زن است تا بتواند نقش پرشکوه خود را در جامعه ایفا کند.

زاکانی: 32 سال کشور دست دوستان پزشکیان و پورمحمدی بود و باید پاسخگو باشند

در نوبت دوم از بخش اول زاکانی به لزوم پاسخگویی مسئولین پرداخت و گفت: به عنوان پدر3 دختر و یک همسر این را می‌گویم که جمع بین خانه داری، همسرداری و تعلیم و تربیت کاملا شدنی است. من با دختران خودم صحبت می‌کنم اینها مشت نمونه خروار هستند، دختران من می‌گویند این ظرفیت عظیم زنان که وجود دارد چرا مورد غفلت واقع شده است.

زاکانی با اشاره به پزشکیان و پور محمدی گفت: خطاب من به آقایان پزشکیان و پورمحمدی است که خودشان و دوستانشان 32 سال کشور را داشتند، باید پاسخ بدهند چرا کاری نکردند، پورمحمدی بیشتر، چون دهه 80 هم شریک دولت بودند، دختران و زنان فرصت هستند

وی ادامه داد:شایسته سالاری موضوع اصلی است. در دولت خدمت حتما از زنان شایسته استفاده خواهیم کرد همانطور که در شهرداری این کار را کردیم. حتی 600 زندانی زن رای باز در شهرداری هستند اینها دوباره حیات پیدا کردند و وارد اجتماع شدند.

وی در مورد سقط جنین، گفت: این مسئله جنبه اقتصادی دارد، اما بیشتر مربوط به مسئله فرهنگی است.

زاکانی ادامه داد: زنان هم در خانواده و هم در اجتماع نقش میخواهند، امنیت می‌خواهند. حل قسمت زیادی از مشکلات کشور به دست زنان است
اینکه امام (ره) گفت از دامن زن مرد به معراج می‌رود حرف بزرگی است ما باید الگویی برای جهانیان بشویم. ما نه محبوس بودن را می‌پذریم نه ابزار بودن را

وی افزود: ناظر به ازادی، ازادی حق مردم است بنده به لطف الهی مطابق قانون اساسی کاری خواهیم کرد مردم تا پای صندوق‌های رای نباشد بلکه نظارت مردم بر مسئولین بیشتر شود نه اینکه مردم رای بدهند بروند بلکه این مسئولین وقتی رای گرفتند باید پاسخگوی مردم باشند.

پورمحمدی: فضای مجازی دنیای هزار رنگ فرصت‌ها و تهدیدهاست

پورمحمدی در ادامه درباره حکمرانی در فضای مجازی گفت: بحث فضای مجازی و ضرورت آن برای همه ثابت شده است، فضای مجازی دنیای هزار رنگ فرصت‌ها و تهدیدهاست. اول باید این فضا را شناخت و اهمیت ان را درک کرد و روی فرصت‌های دست گذاشت. بدون این فضا دیگر زندگی ممکن نیست و نسل جدید دنیای متفاوتی با ما دارد.

وی افزود: این که خیلی اوقات صورت مسأله را پاک و روی فیلترینگ تمرکز کنیم خوب نیست، در یک مقطعی کار قابل دفاع است، اما ادامه دار شدن آن باعث حضور مافیای VPN می‌شود. ما یک کشور توانمند با ظرفیت‌های گسترده در حوزه سخت افزار و نرم افزار هستیم، آن زمان که در دولت یازدهم بودم بحث یک پیام رسان داخلی را مطرح کردم که حداقل در جهان اسلام حرف برای گفتن داشته باشد، اما هرجایی راه افتاد که پیام رسان راه بیندازد، من گفتم اگر مشکلی است با یک پیام رسان شرقی وارد مذاکره شویم، حتی یک پیام رسان غربی، اما ناگهان آقایان عقب نشینی کردند.

قالیباف: با موضوع فیلترینگ مخالفم، چون فساد و خطرات زیادی دارد

قالیباف در بخش دوم‌مناظره که در رابطه با حکمرانی فضای مجازی بود، گفت: فضای مجازی فضای زندگی مردم در همه ابعاد است اینکه در فضای حقیقی است مردم در فضای مجازی هم زندگی می‌کنند باید این را درک کنیم که چگونه تصمیم گیری کنیم.

وی با بیان اینکه با موضوع فیلترینگ مخالفم، چون فساد و خطرات زیادی دارد، گفت: در سال 1401 موضوعات امنیتی ایجاد شد که ایجاب می‌کرد امنیتی برخورد کنیم. موقعی موضوعات امنیتی داریم امنیت اولویت است ولی در بقیه شرایط نباید اینگونه باشد.

وی افزود: الان بخش عمده اقتصاد در فضای مجازی است که باید از آن استفاده کنیم. فرهنگ را خود مردم تولید و‌مصرف می‌کنند، دولت‌ها باید این را هدایت کنند یک بخش فرهنگ مربوط به تولیدات فرهنگی است امروز پنجره طلایی جمعیتی در حوزه فضای مجازی داریم. بچه‌های ما در حوزه گیم می‌تواند در تراز دنیا حرکت کنند، اما با این فیلترینگ جلوی احرکت اینها گرفته می‌شود.

یکی از نگرانی‌های که باعث می‌شود مردم ما به سمت سکو‌های خارجی بروند احساس عدم امنیت است

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: با فیلتر کردن فضای مجازی به جای مصون سازی آسیب‌ها را بیشتر می‌کنیم. ما این فرصت‌ها را از دست می‌دهیم. معتقدیم شبکه ملی اطلاعات باید تکیمل شود که 75درصد پیش رفته است و سرعت اینترنت بیشتر می‌شود

وی تصریح کرد: یکی از نگرانی‌های که باعث می‌شود مردم ما به سمت سکو‌های خارجی بروند احساس عدم امنیت است. باید امنیت آنها را تضمین کنیم رهبری هم فرمودند که دخالت در زندگی خصوصی مردم حرام شرعی است.

پزشکیان: ممنوعیت‌ها را برمی‌دارم؛ در بحران‌ها ممنوعیت طبیعی است

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش دوم پاسخگویی به پرسش‌های مناظره درباره اینترنت و فیلترینگ گفت: موضوع روشن است و با وجود همه حرف‌هایی که گفته شد، فعلا فیلترینگ راه انداختیم، بسیاری از شغل‌ها از دست رفتند و زندگی میلیون‌ها انسان تحت تاثیر قرار گرفت.

پزشکیان گفت: گروهی اینجا نشسته‌اند و برای زنان شعار می‌دهند درحالی که در متروها حجاب‌بان‌ها فعالیت می‌کنند. من با ممنوعیت‌هایی که مردم را عصبانی و شغل‌هایی را در فضای مجازی نابود کرده، مقابله خواهم کرد. چه لزومی به وجود فیلتر است که عده‌ای هم فیلترشکن بفروشند و کسب و کار راه بیاندازند؟

وی با بیان اینکه اگر اینترنت آزاد شود دولت خود می‌تواند آن را کنترل کند، گفت: فرهنگ‌ها را دولت درست نمی‌کنند بلکه در مساجد و حوزه‌ها باید درست شود. روحانیت محترم در دانشگاه و مدرسه حضور دارند اما زنان بی‌حجاب شدند. در جامعه عده‌ای ما را نمی‌پذیرند تکلیف ما با این‌ها چیست؟ مردم روز به روز هم با هم ما بدتر می‌شوند. اگر بحرانی ایجاد شود موافقم که محدودیت گذاشته شود ولی وقتی شرایط عادی است چه نیازی به محدودیت وجود دارد.

جلیلی: سکو‌های ارتباطی می‌توانند سکوی جهش مردم ایران باشند

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش بعدی صحبت‌های خود با تشکر از کسانی که در فضای مجازی نه منفعل بلکه فعال برخورد کردند و پیام رسان‌های داخلی را طراحی کردند اظهار داشت: نرم‌افزار‌ها در موضوع فضای مجازی برخورد فعالانه داشتند و امروز در جهان سکو‌های فضای مجازی نقش فزاینده‌ای در حکمرانی دارد.

جلیلی افزود: دولت‌ها به دنبال بین المللی کردن سکو‌های خود هستند و درباره سکو‌های کشور‌های دیگر قوانین سخت گیرانه وضع می‌کنند که برخورد آمریکا با تیک تاک از این جمله است.

وی ادامه داد: نگرانی که در بحث هوش مصنوعی مطرح می‌شود این است که اگر کسانی در این فضا حاکم شوند و اطلاعات معتبر را سرکوب و داده‌های غلط را وارد کنند، موجب بر هم زدگی فرهنگ و حکمرانی‌ها خواهد شد. بر همین اساس ده‌ها سایت علمی و فرهنگی را می‌بندند و عکس حاج قاسم را حذف می‌کنند.

جلیلی با تاکید بر اینکه سکو‌های داخل حکمرانی را به داخل کشور آوردند و نشان دادند که اگر فعالانه برخورد کنیم مردم استقبال می‌کنند که برای مثال نرم‌افزار نشان از این جمله است، اظهار داشت: سکو‌های ارتباطی می‌توانند سکوی جهش مردم ایران باشند و امروز ما ظرفیت بسیار خوب و یک جهان فرصت در این زمینه داریم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اگر با استفاده از این ظرفیت‌ها می‌توان موج وسیعی از اشتغال را ایجاد کرد خاطرنشان کرد: دولت در این زمینه باید همکاری کند و سهم آنها را از درآمد اینترنت پرداخت کند.

قاضی‌زاده هاشمی:قطعا نیاز به اینترنت سریع، باکیفیت و امن داریم،

قاضی‌زاده هاشمی در فرصت 4 دقیقه اول دور دوم خود، در خصوص اینترنت، گفت: اینترنت بحث مهمی است، فرزند خانواده برای آموزش به اینترنت، مادر برای ارتباطات اجتماعی و حتی کسب و کار به اینترنت نیاز دارد و یکی از مشاغل زنانه مشاغل اینترنتی هستند.

وی ادامه داد: قطعا نیاز به اینترنت سریع، باکیفیت و امن داریم، دولت هوشمند بدون اینترنت اتفاق نمیفتد، نقد و نظارت بر مسئولین بدون اینترنت امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه «مشکلات مردم در این حوزه به سه دسته تقسیم می‌شود»، عنوان کرد: اول اینکه زیر ساخت مناسب توسعه پیدا نکرده، بعدی بحث محدودیت‌های فکر نشده است و دیگری نیروی انسانی مجرب در این حوزه است که تا مجرب میشود مهاجرت می‌کند برای درامد‌های شگرفی که در خارج در اختیار او است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: در دولت سیزدهم تلاش‌هایی در این زمینه کردیم، پروژه فیبر نوری با سرعت شروع شده انشالله به سرعت هم به سرانجام برسد، سرعت اینترنت از 22 مگابایت بر ثانیه به 36 مگابایت بر ثانیه رسیده است. اما این رشد‌ها ملموس به علت استفاده از فیلترشکن ملموس نیست.

وی با انتقاد از سیاست فیلترینگ، افزود: این سیاست محدودیت ما موثر نبود و نباید‌تر و خشک را باهم بسوزانیم. خیلی از این محدودیت‌ها علمی نبوده و با دقت استفاده نشده است، مثلا گوگل پلی و برخی بازی‌ها را فیلتر کردیم که مردم ازاری است.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: بهترین قاضی در بحث فیلترینگ عرف جامعه است، باید در این مسیله خود خانواده و مردم نقش افرینی کنند. باید با توجه به اینکه داشنمند و فناری در این مسئله داریم باید وارد حکمرانی اینترنت در جهان شویم.

زاکانی: بیشترین فیلترینگ در زمان پورمحمدی صورت گرفت!

در نوبت سوم از بخش اول مناظرات زاکانی در مورد فیلترینگ صحبت کرد

نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: هیچ ملت و دولتی نیست که درک درست داشته باشد و سرزمین و افکار خودش را در اختیار بیگانگان بگذارد، فیلترینگ و صیانت فرق دارد دوستان ابتدا بی پروایی کردند در زمان ظهور پیام رسان‌ها وضعیت را جوری فراهم کردند که فعالیت ان‌ها ضابطه‌مند نبود در حالیکه در همه دنیا ضابطه‌مند هستند. بعد همین دوستان که در ستاد‌ها هستند دکانی با اسم دور زدن فیلترینگ باز کردند، این اقایان داستان صیانت و فیلترینگ را با هم خلط میکند.

وی ادامه داد:بنده در سال 1388 در دانشگاه سخنرانی داشتم گفتم این موهبت است، چون زمینه تعامل فراهم می‌کند. ما زمینه قوی داریم، سست نیستیم غربی‌ها انقلاب ما را در حصار قرار دادند حالا می‌توانیم راحت انرا به سراسر دنیا بفرستیم، الان در شهرداری از هوش مصنوعی استفاده می‌کنیم کدام یک از دوستان از ان استفاده می‌کنند. در دولت رئیسی توسعه زیر ساخت‌ها انجام شد و سرعت اینترنت 50 برابر شد.

زاکانی تصریح کرد: ناظر بر حجاب بان‌ها شوخی و جدی قاطی نکنید اگر دروغ گفتید که عذرخواهی کنید اگر شوخی کردید بازم باید توبه کنید، چون اینجا جای شوخی نیست اعضای ستاد شما دارند شما رادبه قعر چاه می‌برند از پورمحمدی تشکر میکنم، چون بیشترین میزان فیلترینگ در دوره ایشان صورت گرفته و خوب است در این مورد شفاف سازی کنند.

پورمحمدی: شبکه ملی اطلاعات باید پیگیری شود

وی ادامه داد: صحبت‌های زیادی مطرح شد، اما چه کسی مسئول است؟ جناب قالیباف شما چهار سال رئیس مجلس بودید و حرف‌های قشنگی زدید چرا اجازه ندادید خیلی موضوعات پیگیری شود؟ چرا تعارف می‌کنیم؟ گردش مالی VPN 50 درصد گردش مالی کل فضای مجازی است، چرا تعارف می‌کنیم؟

پورمحمدی گفت: در سه سال دولت آقای ریسی چه کردیم؟ در کم کاری این عرصه دولت یازدهم، دوازدهم و سیزدهم را مقصر می‌دانم، من نمی‌خواهم اسم کسی را ببرم، چون برخی را نامزد جدی نمی‌دانم، اما اینها تعارف است، من آن زمان گفتم باید پاسخ مردم را بدهیم باید با کشور‌های همسو شراکت کنیم و بومی سازی کنیم، اما هی دوستان می‌گویند چرا خودتان کاری نکردید و هزار حرف دیگر، ببینید چه اتفاقی افتاده است؟

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: شبکه ملی اطلاعات موضوع مهمی است که باید آن رابا راهبرد روشن پیگیری کرد و این همه ظرفیت را پراکنده نکرد، ما شیخ‌ها که همیشه سنگ زیرین آسیاب هستیم و جوابگو هستیم، اما قرار نیست ماست مالی کنیم، این که کی بود کی بود من نبودم جواب درستی نیست.

قالیباف:فضای اقتصاد دیجیتال و رمز ارز‌ها فضای بزرگ دور زدن تحریم است

قالیباف، گفت: ما وقتی حرف از مدیر قوی و‌باتجربه می‌زنیم اینجا و در بحث فضای مجازی بسیار مهم است. چندین کارخانه خودروسازی داریم ولی هیچوقت خودرو ساز نشدیم و اگر این روند ادامه داشته باشد هیچوقت خودروساز نمی‌شویم. امروز همه سیاست‌های کلانی که برای جهش در عرصه فناوری باید انجام شود این سیاست‌ها مشخص و در شورای عالی فضای مجازی وجود دارد، اما در حوزه عمل دچار مشکل هستیم.

وی افزود: در دولت یازدهم و‌دوازدهم در بحث شبکه ملی اطلاعات چه کار‌های انجام دادیم؟ شبکه ملی اساس کار در فضای مجازی است، اما در دولت یازدهم و دوازدهم این کار را انجام نشد. در دولت سیزدهم این اتفاق افتاد و‌شبکه ملی اطلاعات پیشرفت 75درصدی داشته است و تا یکسال آینده به آن دست می‌یابیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: می‌گوییم سرور‌ها را داخل بیاوریم، اما چون امنیت سرمایه گذاری را نمی‌توانیم در داخل حفظ کنیم پس نمی‌توان آن را داخل آورد. رهبری فتوا دادند که دسترسی به حوزه‌های شخصی در فضای مجازی حرام قطعی است. باید این باور را بدست بیاوریم.

وی بیان کرد: در حوزه تحریم چالش اقتصادی داریم فضای اقتصاد دیجیتال و رمز ارز‌ها فضای بزرگ دور زدن تحریم است، اما خودمان را در این زمینه تحریم کردیم.

قالیباف خاطر نشان کرد: برای شفاف سازی و مردمی سازی پراکنده کاری داشتیم. در دولت چهاردهم مبنای کاری مان شفاف سازی، هوشمند سازی و مردمی سازی در همه عرصه‌ها بویژه مسایل اقتصادی است.

پزشکیان: ممنوعیت‌ها را برمی‌دارم؛ در بحران‌ها ممنوعیت طبیعی است

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه با اعمال فیلترینگ بسیاری از مشاغل را از دست داده‌ایم گفت: بسیاری از افرادی که از طریق فضای مجازی امرار معاش می‌کردند با اعمال فیلترینگ زندگی‌شان به هم ریخت و میلیون‌ها انسان با این اقدامی که انجام شد تحت تاثیر قرار گرفتند.

کسب و کار فیلترشکن‌ها بخش دیگری سخنان پزشکیان بود، وی گفت: اینکه چرا بررسی و پیگیری نمی‌کنند که چه کسی است فیلترشکن‌ها را می‌فروشد، موضوع قابل بحثی است؛ وقتی از وضعیت فضای مجازی صحبت می‌شود به نظر می‌رسد که مشکل جای دیگری است چرا که همه موافقیم که فیلترینگ نباشد و می‌گویند که جامعه باید با زن‌ها و دختران برخورد کرامت گونه داشته باشند؛ اینکه چه کسی حجاب بان‌ها را در مترو می‌گذارند معلوم نیست. اما وقتی اینجا می‌نشینیم، می‌گوییم که ما از حقوق زنان نیز دفاع می‌کنیم. واقعیت این است که اگر می‌خواستیم درست عمل کنیم به اینجا نمی‌رسیدیم.

وی با تصریح این مهم که اعتقاد من بر این است که باید دسترسی به فضای مجازی را آزاد کنیم؛ گفت: توییتر محل آموزش است می‌توانیم بسیاری از علوم را از آنجا یاد بگیریم و ارتباطات خود را افزایش دهیم. اگر من رئیس جمهور شوم قطعاً در مقابل ممنوعیت‌هایی که اعمال شده و موجب عصبانیت و تخریب بسیاری از مشاغلی که در فضای مجازی وجود داشت شده است، می‌ایستم؛ این به معنای آن نیست که اگر قرار است در بحران‌های خاصی مداخله شود، مداخله‌ای نشود؛ این مداخلات انجام خواهد شد چراکه همه کشور‌ها در زمان بحران در دسترسی به اینترنت اختلال ایجاد می‌کنند، اما الان وقتی که فضا آزاد است چه لزومی دارد ما بیاییم اینترنت را قطع کنیم و فیلتر بگذاریم و عده‌ای پیدا شوند که فیلترشکن بفروشند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: دسترسی به فضا‌های مستهجن با استفاده از فیلترشکن خیلی راحت‌تر شده است؛ دولت باید نظارت و جلوگیری کند تا کاربران اینترنت به آن فضا‌ها نروند؛ دولت با آزاد کردن اینترنت می‌تواند فضا را مدیریت کند چرا که در صورت مدیریت دولت، او می‌تواند اجازه ندهد که کاربران به فضا‌هایی که نباید بروند، مراجعه کنند، اما در عین حال نیز باید اجازه مردم از این فضا استفاده کنند.

وی تصریح کرد: فرهنگ را دولت‌ها درست نمی‌کنند بلکه جا‌هایی نظیر حوزه‌ها، مساجد و بسیاری از مراکزی که در مملکت وجود دارد در این زمینه مسئولیت‌هایی دارند. خانواده محل صمیمیت و محبت و عشق است، اما اینکه در جامعه عده‌ای که تعدادشان هم کم نیست ما را نمی‌پذیرند، تکلیف‌مان چیست؟

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: روند طرح شده در تئوری‌هایی که مطرح شد، باید به این سمت برویم.

پزشکیان در ادامه گفت: پاسخ آقای زاکانی را نمی‌دهم، چون در رقابت‌های انتخاباتی نخواهد ماند. همین اخلاقی که مدعی آن هستیم رعایت نمی‌کنیم و با مردم هم همین‌گونه برخورد می‌کنیم. باید ببینیم با کسب و کار‌ها چه می‌کنیم، موانع موجود در استفاده از اینترنت اعصاب استفاده کنندگان را از بین می‌برد و دسترسی راحت آنها را محدود می‌کند.

وی افزود: اگر بخواهیم در آینده از بحث علم و تمدن عقب نمانیم باید با جهان ارتباط داشته باشیم با رعایت محدودیت‌های امنیتی. باید کاری کنیم که نخبگان از کشور خارج نشوند و بستر ماندن را آماده کنیم. مردم می‌دانند و می‌بینند که شرایط کسب‌وکار‌ها بهتر شد یا بدتر؟ از مردم نظرسنجی کنید ببینید که راضی هستند یا نه؟ شفافیت با عدد و رقم مشخص می‌شود نه حرف‌های پشت تریبون.

پزشکیان تصریح کرد: بنده اگر به قدرت رسیدم بستر و زیرساخت‌های لازم را برای کار کردن پیگیری و آماده خواهم کرد و سعی خواهیم کرد نیازی به خارج نداشته باشیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه با اعمال فیلترینگ بسیاری از مشاغل را از دست داده‌ایم گفت: بسیاری از افرادی که از طریق فضای مجازی امرار معاش می‌کردند با اعمال فیلترینگ زندگی‌شان به هم ریخت و میلیون‌ها انسان با این اقدامی که انجام شد تحت تاثیر قرار گرفتند.

کسب و کار فیلترشکن‌ها بخش دیگری سخنان پزشکیان بود، وی گفت: اینکه چرا بررسی و پیگیری نمی‌کنند که چه کسی است فیلترشکن‌ها را می‌فروشد، موضوع قابل بحثی است؛ وقتی از وضعیت فضای مجازی صحبت می‌شود به نظر می‌رسد که مشکل جای دیگری است چرا که همه موافقیم که فیلترینگ نباشد و می‌گویند که جامعه باید با زن‌ها و دختران برخورد کرامت گونه داشته باشند؛ اینکه چه کسی حجاب بان‌ها را در مترو می‌گذارند معلوم نیست. اما وقتی اینجا می‌نشینیم، می‌گوییم که ما از حقوق زنان نیز دفاع می‌کنیم. واقعیت این است که اگر می‌خواستیم درست عمل کنیم به اینجا نمی‌رسیدیم.

وی با تصریح این مهم که اعتقاد من بر این است که باید دسترسی به فضای مجازی را آزاد کنیم؛ گفت: توییتر محل آموزش است می‌توانیم بسیاری از علوم را از آنجا یاد بگیریم و ارتباطات خود را افزایش دهیم. اگر من رئیس جمهور شوم قطعاً در مقابل ممنوعیت‌هایی که اعمال شده و موجب عصبانیت و تخریب بسیاری از مشاغلی که در فضای مجازی وجود داشت شده است، می‌ایستم؛ این به معنای آن نیست که اگر قرار است در بحران‌های خاصی مداخله شود، مداخله‌ای نشود؛ این مداخلات انجام خواهد شد چراکه همه کشور‌ها در زمان بحران در دسترسی به اینترنت اختلال ایجاد می‌کنند، اما الان وقتی که فضا آزاد است چه لزومی دارد ما بیاییم اینترنت را قطع کنیم و فیلتر بگذاریم و عده‌ای پیدا شوند که فیلترشکن بفروشند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: دسترسی به فضا‌های مستهجن با استفاده از فیلترشکن خیلی راحت‌تر شده است؛ دولت باید نظارت و جلوگیری کند تا کاربران اینترنت به آن فضا‌ها نروند؛ دولت با آزاد کردن اینترنت می‌تواند فضا را مدیریت کند چرا که در صورت مدیریت دولت، او می‌تواند اجازه ندهد که کاربران به فضا‌هایی که نباید بروند، مراجعه کنند، اما در عین حال نیز باید اجازه مردم از این فضا استفاده کنند.

وی تصریح کرد: فرهنگ را دولت‌ها درست نمی‌کنند بلکه جا‌هایی نظیر حوزه‌ها، مساجد و بسیاری از مراکزی که در مملکت وجود دارد در این زمینه مسئولیت‌هایی دارند. خانواده محل صمیمیت و محبت و عشق است، اما اینکه در جامعه عده‌ای که تعدادشان هم کم نیست ما را نمی‌پذیرند، تکلیف‌مان چیست؟

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: روند طرح شده در تئوری‌هایی که مطرح شد، باید به این سمت برویم.

پزشکیان در ادامه گفت: پاسخ آقای زاکانی را نمی‌دهم، چون در رقابت‌های انتخاباتی نخواهد ماند. همین اخلاقی که مدعی آن هستیم رعایت نمی‌کنیم و با مردم هم همین‌گونه برخورد می‌کنیم. باید ببینیم با کسب و کار‌ها چه می‌کنیم، موانع موجود در استفاده از اینترنت اعصاب استفاده کنندگان را از بین می‌برد و دسترسی راحت آنها را محدود می‌کند.

وی افزود: اگر بخواهیم در آینده از بحث علم و تمدن عقب نمانیم باید با جهان ارتباط داشته باشیم با رعایت محدودیت‌های امنیتی. باید کاری کنیم که نخبگان از کشور خارج نشوند و بستر ماندن را آماده کنیم. مردم می‌دانند و می‌بینند که شرایط کسب‌وکار‌ها بهتر شد یا بدتر؟ از مردم نظرسنجی کنید ببینید که راضی هستند یا نه؟ شفافیت با عدد و رقم مشخص می‌شود نه حرف‌های پشت تریبون.

پزشکیان تصریح کرد: بنده اگر به قدرت رسیدم بستر و زیرساخت‌های لازم را برای کار کردن پیگیری و آماده خواهم کرد و سعی خواهیم کرد نیازی به خارج نداشته باشیم.

جلیلی: بجای محدودیت مسئولیت‌پذیری هوشمندانه در فضای مجازی حاکم شود

جلیلی با بیان اینکه فضای مجازی امروز با زندگی مردم در ابعاد مختلف عجین شده است گفت: باید از فرصت‌های آن استفاده کنیم و تهدید‌ها را به حداقل برسانیم. حق مردم این است که داده‌های مردم حفظ شود و جلوی کلاهبرداری‌های مجازی گرفته شود.

وی افزود: به جای محدودیت باید مسئولیت پذیری هوشمندانه را در حوزه فضای مجازی نهادینه کنیم.

جلیلی با بیان اینکه در تمام سال‌های گذشته شبکه ملی اطلاعات تا 20 درصد موفقیت داشت ولی الان به 60 درصد رسیده است اظهار داشت: 96 درصد روستا‌های بالای 20 خانوار ما اینترنت دارند و گسترش پوشش فیبر نوری سرعت اینترنت را افزایش می‌دهد و این نتیجه تلاش‌های شهید رئیسی است.

نامزد انتخاب ریاست جمهوری بیان کرد: 8 درصد رشد ناخالص ملی ما از فضای مجازی هست و باید به 20 درصد برسد، چون فرصت‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد.

جلیلی با بیان اینکه هر ایرانی نه تنها مصرف کننده بلکه باید تولید کننده در فضای مجازی باشد، اظهار داشت: با فضای مجازی عدالت آموزشی خدماتی و دسترسی بهتر به دست می‌آید و باید به این عرصه نگاه مثبت داشته باشیم.

قاضی‌زاده هاشمی: باید وارد موضع حکمرانی اینترنت در جهان شویم

قاضی‌زاده هاشمی در فرصت 4 دقیقه دوم دور دوم خود، اظهار داشت: هرچه ما برای فرزندان خود و سلامت فکری و روحی و روانیشان انجام میدهیم، نباید همین احساس را نسبت به بقیه خانوار‌ها داشته باشیم؟ این سایت‌های مستهجن روان انسان‌ها را تخریب می‌کند.

وی افزود: به نظرم برخی حرف‌ها واقعا از سر بی‌مسئولیتی است، دوستان توهین می‌کنند بکنند ولی بی انصافی نکنند؛ به امار مراجعه کنند ببینند در این 2 سال و 10 ماه دولت آقای رئیسی چه اتفاقات بزرگی رخ داده است.

وی مطرح کرد: الان فیلترینگ را برداریم و زیرساخت‌های خود را به پلتفرم‌های خارجی انتقال دهیم، اگر هوس کردند حساب‌های مارا ببند چه کنیم؟ اگر کلاهبرداری شد چه کنیم؟ مگر در زمان حاج قاسم اجازه دادند عکس حاج قاسم منتشر شود؟ اگر نخواستند عکس قهرمان ملی ما منتشر شود چه کنیم؟

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما کم کاری و عقب‌ماندگی‌هایی داریم، اما اقدامات خوب هم انجام دادیم، چرا کسی از اوبر و امازون حرفی نمی‌زند، چون پلتفرم‌هایی با کیفیت مشابه داریم. باید وارد موضع حکمرانی اینترنت در جهان شویم، چون دیگران که حاکمان این فضا هستند استاندار‌های خود بر ما تحمیل میکنند.

زاکانی خطاب به پرشکیان: امروز می‌گذارم سر مردم کلاه بگذارید خوب نیست

در نوبت چهارم زاکانی گفت: به پورمحمدی و پزشکیان توصیه می‌کنم که اگر با هم برای صحبت‌های امشب‌تان هماهنگ کردین، بنده نمی‌گذارم حق مردم ضایع شود.

وی ادامه داد: نه در دوران دفاع مقدس، دانشگاه و مجلس نگذاشته‌ام حق مردم ضایع شود و نه امروز می‌گذارم شما سر مردم کلاه بگذارید. هرکدام از ما که اینجا نشستیم بالقوه رئیس جمهور هستیم. برنامه‌های بنده از قوی‌ترین برنامه‌ها است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خطاب به پزشکیان، افزود: بمن پاسخ ندهید. بنده شما را می‌شناسم شما آدم با ارزشی هستید، اما دوستان‌تان سر شما کلاه می‌گذارند. در مجلس هم که بودیم سر شما را کلاه می‌گذاشتند.

وی در پاسخ به سوال پزشکیان مبنی بر اینکه تا پایان رقابت‌ها باقی خواهی ماند، تصریح کرد: حتماً باقی خواهم ماند و نمی‌گذارم که شما‌ها رئیس جمهور شوید.

زاکانی ادامه داد: نه در دوران مجلس گذاشتم کسی جیب مردم را بزند در حوزه فساد اقتصادی؛ همان‌هایی که امروز در ستاد شما هستند و نه امروز می‌گذارم سر مردم کلاه بگذارید خوب نیست.

زاکانی تصریح کرد: نوع مواجهه شما غلط است. شما با حقایق وموارد خیلی سطحی برخورد می‌کنید.

وی افزود: کاری که آقای روحانی در توسعه زیرساخت‌ها نکرد را دولت شهید رئیسی کرد، اما او بدهکار است؟ اتوبان درست کرد و حالا دست انداز دارد؟ لااقل هنر داشت و اتوبان را درست کرد، اما دست انداز به تعبیر شما و دوستان شماست.

وی یادآور شد: اگر بنا باشد کسی در مورد فیلترینگ صحبت کند آقای پورمحمدی نباید صحبت کند چرا که او و دوستانش بیشترین عامل فیلتر در کشور بوده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: دو دهه است صحبت کرده‌ام و بار‌ها به دادگاه رفتم، اما سربلند بیرون آمده‌ام. نمی‌گذارم حق شهید رئیسی نابود شود. کاری را که روحانی نکرد و زیرساخت‌ها را توسعه نداد، اما این شهید بزرگوار این کار را انجام داد.

زاکانی افزود: پورمحمدی باید به مردم بگوید که چه نقشی در فیلترینگ داشته است. بعید میدانم که او توبه کرده باشد!

پورمحمدی: پروژه شهید رئیسی با عنوان «هنر برای همه» باید ادامه پیدا کند

پورمحمدی درباره تولیدات فرهنگی و هنری گفت: خوشبختانه در کشور ما که یک کشور فرهنگی است و انقلاب ما انقلاب فرهنگی بوده باید فرهنگ را گرامی بداریم، قله‌های زیادی را فتح کرده ایم و دستاورد‌های قابل توجهی داشته ایم.

وی افزود: هیچ کشوری بدون سیاست فرهنگی نیست، اما کشور‌ها دو گانه‌ای در سیاست فرهنگی خود دارند که برخی مستقیم و با امر و نهی است، اما برخی غیر مستقیم است و دولت‌ها به شکل حمایت و هدایت کننده ظاهر می‌شود که رفتار دوم موفق‌تر است و حاشیه‌های کمتری دارد و من با این نوع نگاه موافقم.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: بحث دوم عدالت فرهنگی است به خصوص در پهنه سرزمینی که اهمیت زیادی دارد، در جای جای ایران باید این ظرفیت‌ها را با فبول تنوع فرهنگی و قومی ارتقا دهیم و از این ظرفیت استفاده کنیم.

پورمحمدی گفت: شهید رییسی پروژه بزرگ «هنر برای همه» را دنبال کرد، اما توفیق نشد به سرانجام برسد که باید ادامه یابد، تمرکز زدایی در بخش فرهنگ وهنر ضروری است، موضوع دیگر بحث ضمانت و تداوم رشد فرهنگی است که باید به آن توجه کرد، بحث فرهنگ امنیتی یا امنیت فرهنگی، من که در این رشته سابقه دارم معتقدم باید امنیت فرهنگی را هدف گیری کنیم.

وی در بخش سوم مناظره امشب در مورد سیاست‌های دولتش برای حمایت از تولیدات فرهنگی و هنری، گفت: زمانی سفری به شهر دهدشت استان کهگیلویه داشتم شب تاریک بود ولی دیدم خانمی داشت کار‌های فروش کار‌های دستی را از طریق فضای مجازی انجام میداد که گفت من در این فضا خودم فعالیت می‌کنم ولی نگران فرزندم هستم که درهمین فضا است.

قالیباف:پلتفرم‌های موفق داخلی باید بدون قید و شرط حمایت شوند

قالیباف با تاکید بر اینکه ما در اینترنت مصون سازی را می‌خواهیم، گفت: پلتفرم‌های موفق داخلی باید بدون قید و شرط حمایت شوند. باید امنیت کسب و کار‌های اینترنتی را برقرار کنیم باید کارگروهی در شورای عالی فضای مجازی باشد که امینت را تضمین کند. دولت باید به بحث تولید محتوا در فضای مجازی کمک کند و از کسی که تولید محتوا دارد حمایت کند.

وی ادامه داد: باید به دغدغه خانواده‌ها در مورد استفاده نوجوانان از فضای مجازی توجه شود. باید با یک پلتفرم خارجی مشارکت کنیم

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: همه جا عدالت اساس است در حوزه فرهنگی و هنری هم مهم است. باید در عرصه موسیقی و هنر عدالت را برقرار کنیم که ظرفیت‌های بالقوه را بالفعل کنیم.

پزشکیان: زاکانی یا جای خدا نشسته یا جای مردم!

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگر مناظره فرهنگی و اجتماعی با اشاره به اینکه درباره سینما و هنر مشکلاتی وجود دارد که باید برداشته شود، گفت: امسال 17 فیلم بلند ایران که در فستیوال‌های بین‌المللی به نمایش گذاشته شد، یا زیرزمینی بودند یا اینکه در خارج از ایران ساخته شده بودند و مجوز‌های لازم را در ایران اخذ نکرده بودند، اما به راحتی توانستند به فستیوال‌های بین‌المللی بروند. باید موانعی را که باعث می‌شود هنرمندان ما در زیرزمین‌ها کار کنند یا اینکه به طرق مختلفی که قانونی نیستند عمل کنند شناسایی شود و بتوانیم از حضور این عزیزان استفاده کنیم. امروز آقای اصغر فرهادی را می‌شناسیم که در خارج برای او اعتبار قائلند.

پزشکیان در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع پیوست‌های فرهنگی اشاره و خاطرنشان کرد: در واحد‌های مسکونی که در زمان آقای احمدی نژاد ساخته شد، مسجد، مدرسه و ورزشگاه و نه کتابگاه و نه جایی برای تفریح دیده نشد و بلکه صرفاً مسکن ساخته شد؛ طبیعتاً در جامعه‌ای که پیوست‌های فرهنگی برای آن پیش بینی نشده باشد، مشکلاتی ایجاد می‌شود و مطالعات نشان می‌دهد که در محیط‌هایی که برای آنها پیوست‌های فرهنگی پیش بینی نشده است، مشکلات خانوادگی، فرهنگی و اجتماعی خیلی بیشتر از محیط‌هایی است که در آن پیوسته‌های فرهنگی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه کتابخوانی یکی از مشکلات ما گرانی کتاب است؛ تصریح کرد: در این زمینه اگر نتوانیم به گونه‌ای مدیریت کنیم که قدرت خرید اهالی کتاب فراهم باشد، طبیعتاً استفاده از کتاب کاهش پیدا می‌کند، اما اگر بخواهیم مسیر را درست کنیم اصولاً باید از مدارس شروع کنیم. در مدارس باید به صورت فردی و هم تیمی و با تشویق‌ها و عناوین مختلف اعم از درسی و اعتقادی مباحثی را طراحی و روش‌هایی را تعیین کنیم که کتابخوانی در سنین پایین و در مدارس شکل بگیرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر مردم به من رای دادند در دولت آینده قطعاً به حوزه فیلم، فیلم سازی و هنر و سینما کمک می‌کنیم تا تقویت شوند و موانع پیش روی هنرمندان، کارگردانان و هنرپیشه‌ها برداشته شود؛ نگذاریم اتفاقی بیفتد که تعدادی از اینها ممنوع الخروج شوند یا اینکه تعدادی از آنها از کشور خارج شوند.

پزشکیان در واکنش به اظهارات زاکانی دیگر نامزد حاضر در مناظره گفت: درباره اینکه آقای زاکانی گفت من نمی‌گذارم شما رئیس جمهور شوید باید بگویم که یا جای خدا نشسته است یا جای مردم؛ رقابتی است که مردم در آن جواب خواهند داد و هیچکس نمی‌تواند جلوی دیگری را بگیرد و این مردم هستند که قضاوت خواهند کرد حق با چه کسی است.

جلیلی: زیرساخت‌های خوبی برای تولیدات فرهنگی داریم

جلیلی در بخش بعدی اظهارات خود با بیان اینکه از افتخارات کشور ما این است که تاریخش پر از تولیدات فرهنگی است، اظهار داشت: پس از انقلاب اسلامی زیرساخت‌های فرهنگی و نیروی انسانی خوبی برای تولیدات فرهنگی داریم و دشمن سعی می‌کند جلوی آن را بگیرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: همان‌طور که آمریکا سعی می‌کند در پیشرفت هسته‌ای و صنایع جلوی ما را بگیرد، در حوزه تولیدات فرهنگی نیز این تلاش را دارد.

وی افزود: تولیداتی چون آرگو، 300 و بدون دخترم هرگز تولیداتی بود که ایران را نشانه گرفته بود.

جلیلی با بیان اینکه دشمن امروز می‌خواهد نرم‌افزار یعنی امیدبخشی، فرصت‌ها و موفقیت‌های کشور را مورد هدف قرار دهد، گفت: کارگردانی داریم که فیلم‌های بسیار خوبی می‌سازد و کتابی به اسم فلسفه فیلم می‌نویسد که سه فیلسوف بر آن مقدمه می‌نویسند. ما امروز زیرساخت‌های بسیار ارزشمندی برای تولیدات فرهنگی داریم ولی باید نقشه کلان داشته باشیم و بدانیم برای بحث‌ها و نقش‌های مختلف چه سهمی را قائل می‌شویم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه یکی از بحث‌های اساسی برای تولیدات فرهنگی این است که دولت باید بداند چه نقشه کلانی دارد و مجری فرهنگی باید شایستگی‌های لازم را داشته باشد، گفت: مدیر فرهنگی ما باید در بین اهل هنر شناخته شده باشد و این قدرت را داشته باشد که جوانان این عرصه را راهبری کند. مدیر فرهنگی اگر تولیدکننده حرفه‌ای فرهنگ نیست حداقل باید یک مصرف کننده حرفه‌ای فرهنگ باشد.

قاضی زاده هاشمی: امروز فرهنگ ما مورد هجوم رقبا و دشمنان است

قاضی‌زاده هاشمی در فرصت 4 دقیقه اول دور سوم خود، تاکید کرد: دولت ما باید نقش پیشرانی در تولیدات فرهنگی ایفا کند، فرهنگ حوزه‌ای است که باید مورد حمایت دولت‌ها قرار گیرد.

وی یادآور شد: امروز فرهنگ ما مورد هجوم رقبا و دشمنان است، مثلا سریالی مثل حشاشین را می‌سازند و تاریخ ما را انطور که دوست دارند روایت می‌کنند. در دولت خانواده حتما از آثار بزرگ و فاخر حمایت می‌کنیم. حیف است کار‌های بزرگی مثل سلمان فارسی سال‌ها طول می‌کشد به بازار بیاید و دیده شود.

وی تاکید کرد: از نظر محتوا و قهرمانان ملی غنی هستیم و مثل برخی کشورر‌های دنیا نیستیم که مجبور به افسانه سرایی باشیم، رقبای ما اسطوره سازی میکنند، چون اسطوره ندارند، اما ما اسطوره‌های زیادی داریم. در بنیاد شهید توانستیم از حدود هشت اثر حمایت کنمیم، اما کم است.

قاضی‌زاده با اشاره به آثار ماندگار، افزود: فیلم‌هایی، چون محمد رسول الله، حضر یوسف و مختار همه منطقه ما را گرفت و از مرز‌های ما خارج شد. وسعتی به اندازه جهان اسلام و منطقه غرب آسیا داریم. در عرصه هنر و فیلم‌سازی و فعالیت‌های فرهنگی نباید بین خودمان و کشور‌های دیگر دیوار بکشیم، باید جاده ابریشم فرهنگی راه‌اندازی کنیم.

زاکانی: دولت من حامی مردم در تولیدات فرهنگی است

پس از استراحت 15 دقیقه در بخش اول مناظرات زاکانی گفت:بنده ناظر به کارنامه خودم مواردی ذکر کنم و بر اساس ان در مورد اینده میگویم که چکار خواهم کرد. امروز اعمال سلیقه و شرایط محدود کننده که با شرایط فرهنگی روز مخالف باشد گذشته است.

وی ادامه داد: دولت من حامی مردم در تولیدات فرهنگی است ذائقه مردم مشخص است و نمی‌توان برای ان‌ها ذائقه درست کرد فیلم بی بدن که سازمان فرهنگی هنری شهرداری آنرا ساخت یکی از پر فروش‌ترین فیلم‌ها است. ما در حوزه سینما 2 هزار صندلی احیا کردیم و به دنیال احیا 1000 صندلی هستیم این باید به کل کشور تسری پیدا کند.

زاکانی افزود:موضوع بیمه هنرمندان و توجه به بیمه هنرمدان در دولت خدمت از اصول اساسی است. بنده از دخالت دستگاه‌های مختلف و موازی کاری در فرهنگ جلوگیری خواهم کرد. توجه به نشاط اجتماعی، فیلم، رفاه اجتماعی، vod و حقوق مالکیت ان‌ها در برنامه ما هست. موضوع فرهنگ و قالب‌های فرهنگی مانند کتابخوانی امری است که هر ملتی که با ان اشنا شود اینده خود را می‌تواند بسازد.

وی خطاب به پزشکیان گفت:چون فرصت نمی‌کنم در مورد سال‌های سیاه روحانی صحبت کنم کتاب فاجعه بنفش را مردم می‌توانند بخوانند تا بفهمند که این دوستان دنبال تکرار چه فجایعی هستند. من بنده خدا هستم و خادم ملت، دوران ان گذشته عکس مار را بکشد و انرا در جامعه نشان دهد مردم با بصیرت هستند توهین به بصیرت و شعار ان‌ها نکنید.

پورمحمدی:نظارت بر شبکه‌های نمایش خانگی را تقویت می‌کنم

وی در ادامه تأکید کرد: بسیاری از سیاه نمایی های ما برای همه ادوار و بدبینی ها و اختلافات سایه انداخته برای اینکه دستاوردهای مان را ببینیم.در بحث حقوق مالیکت هنرمندان همین سرقت های ادبی هنری خیلی آسیب می زند، من زمانی که وزارت دادگستری بودم معاونت حقوق مالکیت تشکیل داده بودم چون موضوع مهمی است که باید پیگیری شود.

وی افزود: موضوع کتاب و کتابخوانی هم اهمیت زیادی دارد که با کمک و اشراف مقام معظم رهبری در این حوزه وضعیت خوبی داریم اما باز نیاز به حمایت دارد، پیگیری و تقویت بخش خصوصی که در حوزه کتاب خیلی متجلی است باید بیشتر شود، نسبت به شبکه های نمایش خانگی نگران نباشید.

وی ادامه داد: بحث نظارت، اصل اساسی است و نهاد نظارتی بر شبکه های خانگی در دولت چهاردهم باید اصلاح و تقویت شود، برای ساختن جامعه شایسته و تراز اسلام و ایران باید تلاش کرد، در دولت ما دفاع از هویت‌ و عدالت فرهنگی و حقوق آفرینندگان آثار هنری موضوع مهمی است.

قالیباف:فرهنگ را از سیاست زدگی دور کنیم

قالیباف تاکید کرد: ما باید تلاش کنیم فرهنگ را از تصمیمات سیاسی و سیاست زدگی دور کنیم که آسیب نبیند. فرهنگ ساحت دارد و افراد و پیشکسوتانی دارد. باید امور تخصصی فرهنگ را به اهالی فرهنگ بسپاریم.

وی ادامه داد: وقتی حرف از فرهنگ می زنیم به زیرساخت ها، معیشت اهل فرهنگ و محتوای فرهنگ توجه کنیم. 360کتابخانه در تهران، چندین هزار صندلی سینما در سراسر کشور و در کنار اینها سراهای محله ایجاد شد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: در حوزه فرهنگی رویکردی در بخش های هویتی و سازه های فرهنگی داریم که باید تقویت شوند باغ کتاب و باغ موزه در تراز بین المللی است.

وی خاطر نشان کرد: از ما پذیرفته نیست که شهری داشته باشیم که یک سینما هم نداشته باشد.

پزشکیان: دولت باید فرهنگی باشد، اما فرهنگ نباید دولتی شود
نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه مناظره و درباره اظهارات نامزدهای دیگر حاضر در مناظره گفت: اصولاً دولت باید از حالت مداخله‌گری در بیاید و سیاستگذار و ناظر بر برنامه باشد. دولت باید کار را به سازمان‌ها و نهادهای بخش خصوصی بسپارد. همچنین ممیزی باید شفاف و مطابق قانون صورت بگیرد و به هیچ وجه نباید سلیقه‌ای اعمال شود. من ممیزی‌هایی را که به صورت سلیقه‌ای انجام می‌شود، رد می‌کنم و اجازه آنها را نمی‌دهم. همچنین به هیچ وجه اجازه مداخله سایر دستگاه‌ها را در حوزه تخصصی و فرهنگ نخواهم داد.

پزشکیان پذیرش عقلانی قوانین بین‌المللی از جمله قانون مالکیت معنوی یک ضرورت دانست و گفت: باید آن را بپذیریم و چهارچوب‌های آن را مصوب کنیم.

وی افزود: تلاش خواهم کرد دولت من دولت فرهنگی باشد نه اینکه فرهنگ را دولتی کنیم؛ تلاش خواهم کرد امنیت فرهنگی را برای اهالی فرهنگ تضمین و از مداخله نهادهای غیر مسئول جلوگیری کنم. تلاش حداکثری برای بازسازی اعتماد و امید در اهالی فرهنگ خواهم کرد و این رویکرد مانع از فرار و مهاجرت نخبگان خواهد شد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره احکام قانون برنامه هفتم در زمینه ساخت آثار فاخر، خاطرنشان کرد: حتماً باید منابع مورد نیاز ساخت آثار فاخر دیده شود؛ چراکه باید فرهنگ و گذشته خودمان را که پر از افتخار و درس و عبرت و اندیشه است، بازسازی و به نمایش درآوریم. سابقه تاریخی ما نسبت به آنچه که خارجی‌ها در حال نمایش دادن به ما هستند، عمیق‌تر و آموزنده‌تر است و قابلیت بازسازی نیز در آنها وجود دارد.

پزشکیان گفت: یک جامعه را با تعداد کسانی که کتاب می‌خوانند ارزیابی می‌کنند، در جامعه‌ای که افراد آن ساعات بیشتری مطالعه کتاب دارند مشکلات اجتماعی، جرم و جنایت و فساد در آنها کمتر است و هر جامعه‌ای که با کتاب دوست باشد و کتابخوانی در آن شکل بگیرد مشکلات اجتماعی، دعواها و جنگ‌ها و دزدی‌ها قطعاً پایین‌تر خواهد بود. باید شکل و ساختار اجتماعی طوری شکل بگیرد که مردم بتوانند از امکانات فرهنگی استفاده کنند.

جلیلی: شغل سینماگران در قانون کار ذیل صیادان تعریف شده بود!

سعید جلیلی در بخش بعدی این مناظره با بیان اینکه رئیس جمهور باید مصرف کننده حرفه‌ای فرهنگ باشد چون رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی هست، گفت: باید بتواند نقش راهبری را در فرهنگ کشور و اداره بخش‌های فرهنگی کشور ایفا کند.

وی با بیان اینکه مدیریت فرهنگ یک مدیریت عابر بانکی نیست که فقط پول بدهد و باید ببینیم آثار بودجه‌های فرهنگی در کجا دیده شده است، خاطرنشان کرد: بودجه فرهنگی نباید تبدیل به میز و صندلی و دستگاه‌ها و ستادهای چاق و چله شود بلکه مردم انتظار تولیدات فرهنگی دارد.

این نامزد انتخاباتی با تاکید بر اینکه اگر مدیر فرهنگی فرهنگ را خوب نشناسد ممکن است با اندک چیزی دچار خطاها و انحرافاتی شود که هزینه‌ها را از بین ببرد، بیان داشت: 370‌صنف در صنعت سینما فعالند و از سال 1368 شغل فعالین سینما را به عنوان فعالان صنفی صیادی جنوب در وزارت کار ثبت کرده‌اند.

جلیلی بیان داشت: تولیدات در حوزه بازی‌های کامپیوتری و انیمیشن‌های ایرانی می‌تواند موقعیت جهانی پیدا کند.

قاضی زاده هاشمی:باید به مردم و اهالی فرهنگ اعتماد کنیم

قاضی‌زاده در فرصت 4 دقیقه دوم دور سوم خود، یادآوری کرد: باید به مردم و اهالی فرهنگ اعتماد کنیم. باید بپذیریم الان صدا و سیما تنها بازیگر حوزه فرهنگ ما نیست، پلتفرم‌های مختلف امدند و فعال هستند و در این عرصه ورقبایی به وجود امده است. باید تلاش کنیم که با یک تفاهمی با جامعه فرهنگی امور را جلو ببریم.

وی افزود: در فضای مجازی اگر کسی تولیدی داشت که خوب بود باید حتما در سهم از فروشی که داشته سهیم شود تا تشویق شوند این افراد برای ادامه کار. رشد تولیدات فرهنگی فقط با مردمی‌سازی محقق خواهد شد. از خرید محصولت فرهنگی دولت باید حمایت کند. باید برای کتاب، سینما و .. به خانواده ایرانی یارانه دهد.
وی عنوان کرد: کارت هوشمند خانوار ایرانی طراحی کردیم که به عناوین فرهنگی خانوار یارانه تعلق بگیرد منتها به صورت پلکانی اتفاق میفتد.
قاضی‌زاده با اشاره به صحبت قبل خود گفت: دوستانی که نگران بودند من از جت اسکی صحبت کردم و گفتند این ورزش گرانی است، نگران نباشند سواحل جنوبی و شمالی ما بزرگ است و برای همه مردم جا هست.
وی تاکید کرد: اینجا کسی دولت آقای روحانی را گردن نمی‌گیرد و مسئولیت آن را نمی‌پذیرد، از جلسه بعد مجبوریم بین دولت نهم و دهم و دولت اصلاحات مقایسه کنیم شاید گردن گرفتند.

زاکانی: دولت باید بستر مناسب برای فرهنگ ایجاد کند

در نوبت دوم زاکانی به برنامه های شهرداری در حوزه فرهنگی اشاره کرد

زاکانی گفت:امروز روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی است و جا دارد به همه مبلغین تبریک بگوییم، موضوع مردم سالاری دینی که انقلاب به ما هدیه داد فقط پای صندوق رای نیست باید عمق پیدا کند و آنرا در فرهنگ و اقتصاد و مشارکت مردمی ببینیم.

وی ادامه داد:دولت باید بستر مناسب برای فرهنگ ایجاد کند. ایجاد بستر مناسب برای تفریح وشادی اهمیت دارد و شما در این دو سال دیدین که شادی های میلیونی شکل گرفت،حلقه های مردمی فکر کردند طرح دادند و اجرا کردند ک ما هم حمایت کردیم.

زاکانی تصریح کرد:در حوزه تعلیم و تربیت امکانات خودمان همچون فرهنگسراها را پشت سر مدارس قرار دادیم و یک پیوستگی اساسی ایجاد شد
باید از ابزار ها و عناصر فرهنگی استفاده کرد.قالبهای فیلم سریال کتابخوانی نیاز به حمایت جدی و اساسی دارد.چون کمک می کند پیام را منتقل کند و عمق بخشی می دهد و می توان پیام کشور را به سایر اقصی نقاط منتقل کرد و شناسنامه ای برای کشور باشد.

وی ادامه داد: می تواند اسباب رشد جامعه باشد فلذا باید به اصحاب هنر و فرهنگ احترام گذاشت ما به انها محتاجیم تا بیشترین اثر و همیاری مردم داشته باشیم تا گام های بلندی را برداریم.

پورمحمدی: نگاه امام و رهبری باید در حوزه زنان حاکم شود

پور محمدی در بخش پایانی این مناظره اظهار کرد: ما در همه مراحل باید انصاف داشته باشیم و طوری در مورد گذشتگان قضاوت کنیم که آیندگان درباره ما قضاوت کنند، در دولت نهم که من هم بودم هدفمندی یارانه ها، مسکن مهر، سهام عدالت و کارهای مهم دیگری شد اما ضعف هایی هم بود، بنابراین باید درست قضاوت کنیم.

وی افزود: نسبت به زنان باید رویکرد امام و رهبری را حاکم و ظرفیت آنها را باور کنیم، مردم! شما باید بین سیاست جذب حداکثری یا دفع حداکثری یکی را انتخاب کنید، مردم متدین و دلسوز ما حسرت همین حجاب نیم بند قبل از پاییز 1402 را می خورند، باید بین امنیت فرهنگی‌و فرهنگ امنیتی یکی را انتخاب کنند، بین دولت تصدی گر یا دولت تسهیل کننده، بین دولت فرار از مسئولیت ها و دولت قرار یکی را انتخاب کنند.

پورمحمدی در پایان تصریح کرد: دولت قرار شما را سرمایه بی بدیل این کشور می داند و در جریان مشکلات شماست، برای گشودن گره های ناگشوده شما از همه ظرفیت ها، آبرو، پیشینه و هوش خود استفاده می کنیم.

قالیباف: باید سازمان نظام فرهنگی داشته باشیم

قالیباف بیان کرد: در حوزه فرهنگ یکی از اشکالات ما این است که توجه به نگاه رهبری فارغ از اینکه ایشان رهبر ما هستند شخصیتی بی نظیری در حوزه های فرهگنی و هنری هستند غافل شدیم.

وی گفت:امروز آیا امکانات کم داشتیم یا امکانات را به گونه ای هدایت کردیم که فقط این بودجه ها هزینه جاری دستگاهها شد و چیزی برای کارهای فرهنگی و هنری باقی نمی ماند، چرا این فرصت را به حلقه های میانی و‌جوانان ندهیم.اگر ده میلیون تومان به این مجموعه ها بدهیم صد میلیون خروجی می دهند.

‌قالیباف افزود: نمی گوییم این پول میل می شود ولی قطعا حیف می شود باید مردمی سازی را هماهنگونه که در اقتصاد دنبال می کنیم در فرهنگ هم دنبال کنیم. باید سازمان نظام فرهنگی داشته باشیم و‌اجازه دهیم اهالی فرهنگ ‌و هنر خودشان این را مدیریت کنند.

وی‌ با تاکید بر اینکه فرهنگ غوغا می کند، گفت: در زمانی که در نیروی انتظامی بودیم پخش برنامه های چون داوود خطر و سیاه ساکتی از تلویزیون باعث شد ظرف هفتاد روز مردم کمربند ببندند و این تاثیر فرهنگ بود.

پزشکیان: با زنان و دختران نباید خشن رفتار کرد

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پایان مناظره و در جمع‌بندی سخنان خود گفت: در دیدگاه اعتقادی فرقی بین زن و مرد در حوزه تلاش و کار نیست و هر دو در نتیجه تلاش حیات طیبه خواهند داشت. باید جایگاه زنان در جامعه حیات طیبه باشد و این یعنی زنان هم بتوانند در جایگاه‌هایی قرار گیرند که مردان قرار می‌گیرند.

پزشکیان با اشاره به اینکه نوع برخورد ما با زنان و دخترانی که پوشش آن‌ها با خواست ما فرق می‌کند، نباید اینگونه باشد، گفت: اجبار در دین قابل قبول نیست. آیا به زور می‌خواهید کسی به گونه‌ای که شما می‌خواهید، لباس بپوشد؟

وی تصریح کرد: تعداد زنان و دخترانی که با دیدگاه ما متفاوت لباس می‌پوشند کم نیست و این واقعیت است. برازنده جامعه اسلامی نیست با زنان و دختران اینگونه رفتار شود.

نامزد انتخابا ریاست جمهوری با بیان اینکه در سال‌های گذشته کسب‌ و کارهای عده‌ای با فیلترینگ مجازی از بین رفت، گفت: باید برای زندگی این گروه فکر می‌کردیم و نان آن‌ها را نمی‌بردیم.

پزشکیان تصریح کرد: در حوزه فرهنگ دولت فقط باید سیاست‌گذار و ناظر باشد. چرا هنرمندان و کارگردان‌ها ممنوع‌الخروج و عده‌ای دیگر از کشور با این نگاه امنیتی خارج شوند.هر کس بایدی می‌گوید باید اول از خود شروع و اصلاح کند و این اصلاح در رفتار و نه در گفتار و دستورالعمل‌ها باشد.

وی گفت: باید الگوی شایسته به جوانان معرفی کنیم و اگر الگوی خوب معرفی کنیم نیاز نیست که زور بگوییم و صدایشان را قطع کنیم.

جلیلی: تولیدات در حوزه بازی‌های کامپیوتری و انیمیشن‌های ایرانی می‌تواند موقعیت جهانی پیدا کند

سعید جلیلی در بخش بعدی این مناظره با بیان اینکه رئیس جمهور باید مصرف کننده حرفه‌ای فرهنگ باشد، چون رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی هست، گفت: باید بتواند نقش راهبری را در فرهنگ کشور و اداره بخش‌های فرهنگی کشور ایفا کند.

وی با بیان اینکه مدیریت فرهنگ یک مدیریت عابر بانکی نیست که فقط پول بدهد و باید ببینیم آثار بودجه‌های فرهنگی در کجا دیده شده است، خاطرنشان کرد: بودجه فرهنگی نباید تبدیل به میز و صندلی و دستگاه‌ها و ستاد‌های چاق و چله شود بلکه مردم انتظار تولیدات فرهنگی دارد.

این نامزد انتخاباتی با تاکید بر اینکه اگر مدیر فرهنگی فرهنگ را خوب نشناسد ممکن است با اندک چیزی دچار خطا‌ها و انحرافاتی شود که هزینه‌ها را از بین ببرد، بیان داشت: 370‌صنف در صنعت سینما فعالند و از سال 1368 شغل فعالین سینما را به عنوان فعالان صنفی صیادی جنوب در وزارت کار ثبت کرده‌اند.

جلیلی بیان داشت: تولیدات در حوزه بازی‌های کامپیوتری و انیمیشن‌های ایرانی می‌تواند موقعیت جهانی پیدا کند.

قاضی زاده هاشمی: افتخار نیست که دادسرای فرهنگ و رسانه داشته باشیم و پای خبرنگار ما به داگاه کشیده شود

قاضی‌زاده در فرصت 6 دقیقه پایانی خود، گفت: خانواده بزرگ ایران غنی و شگرف است، ما مردمی هستیم که در سختی کنار هم بودیم، ما یک همه یک خانواده هستیم. هرجریانی که میخواهد بین ما جدابی بیندازد خیرخواه ملت نیست.این هیایو‌های کاذب هرچند پر سروصدا مشکلی را حل‌نمی‌کند.

وی ادامه داد: علی رغم ‌اینکه نقاط قوت قوی دولت رییسی در جوزه فرهنگ زیاد بود اما اهالی فرهنگ توقع داشتند بیشتر مورد توجه قرار بگیرند، در امتداد دولت شهید رییسی و در دولت خانواده به این امر توجه خواهد شد.صندوق حمایت از هنرمندان و فعالان گردشگری و فعالان رسانه را تقویت خواهیم کرد.

وی افزود: بودجه صداوسیما به 24 هزار میلیارد تومان رسیده است؛ با این توجه که به سمت تولید محصولات فاخر برود، 14 سال است از تولید مختارنامه گذشته و کاری در آن سطح نداشته‌ایم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد: افتخار نیست که دادسرای فرهنگ و رسانه داشته باشیم و پای خبرنگار ما به داگاه کشیده شود نویسنده نباید کارشان به دادگاه و پاسگاه برسد.

وی عنوان کرد:عده ای در کشور هستند نانشان در حل نشدن مشکلات و زخم های اقتصاددی و اجتماعی است، وقتی که دولت هایی نهم و دهم یا دولت شهید رییسی به حل مشکل نزدیک می‌شدند سر و صدا می‌کردند.

قاضی‌زاده گفت: سالی که دولت وقت می‌خواست اجازه ورود زنان به ورزشگاه را بدهد برخی از رئیس‌جمهور در مجلس طرح سوال کردند که چرا می‌خواهی این کار را کنی، البته در مورد عدم رعایت عفاف و حجاب هم سوال پرسیده بودند از رئیس‌جمهور.

زاکانی: کارشناسان گفتند برنامه اقتصادی من کشور را متحول می‌کند
در بخش آخر مناظرات زاکانی با اشاره به اینکه می خواسته به نحو دیگری صحبت های خود را به اتمام برساند گفت: می خواستم جور دیگری بحث را تمام کنم اما حرفهایی مطرح شد که لازم دونستم بحث هایی را مطرح کنم.

زاکانی افزود: کارنامه بنده کاملاً معلوم است. بنده در این 45 سال گذشته پاسخگوی اعمال خود بودم و به لطف خدا در تمام فراز و نشیب‌های گذشته در طرف درست تاریخ ایستاده‌ام.

وی ادامه داد: حرف اصلی من این است که تا توانستم حقوق مردم را استیفا کردم به من افرادی شکایت می کردند که از حزب و گروه ما نبودند اما به دنبال حقوق انها می رفتم اگر از بخشی شکایت می کردند که افرادی از حزب و گروه ما بودند دو برابر دقت به خرج میدادم و وسواس بیشتری داشتم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآورشد: شاید نام بردن خوب نباشد اما آقای پزشکیان از برخی از افراد ستاد خودشان می‌توانند بپرسند که وقتی بعضی جاها قرار بود به برخی اجحاف شود در واقع سراغ بنده آمدند و من حقوقشان را استیفا کردم با اینکه ظاهرا از جناح من نبودند.

وی افزود: بنده به موضوعات کشور اشراف دارم و برنامه تحول دارم از گفتن ان هم ابایی ندارم و انرا جلوی کارشناسان اعلام می کنم.در همین میزگردهای اقتصادی که داشتیم یکی از کارشناسان اقتصادی همین برنامه ها گفت اگر این اجرا شود یک تحول عمیق اجرا خواهد شد.

زاکانی تصریح کرد: دلها دست خداست قبل از عملیات خیبر فرمانده داشتیم به اسم حاج عبدالله در دو کوهه داشت روی یک تپه ای نشسته بود اسم می نوشت گفتیم حاج عبدالله چیکار میکنی گفتم اسم می نویسی برای عملیات اسم منم بنویس گفت چرا به من میگی برو به خدا بگو،قلب ما دست خداست.

وی در پایان گفت:مردم به برنامه ها دقت کنند انچه خیر و صلاح کشور است به نیکی رقم خواهد خورد و کشور ما بر بام جهان تواهد نشست.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (156 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (141 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (126 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (77 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (76 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (57 نظر) عاشقانه های بیرانوند و اکرم بانو با نمایی از ویلایی لاکچری/ بیرانوند استخر شنا و زمین فوتبال ویلایش را به نمایش گذاشت (38 نظر) خلاقیت خنده دار کارمند کوتاه قامت برای افزایش ارتفاع صندلی‌اش در اداره با چهارپایه حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (34 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (23 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (22 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (19 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (16 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده کرمانی، با نوشته جالب پشت پژو حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (16 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (13 نظر) خوانندگی و کنسرت معرکه و عاشقانه رضا گلزار/ چه قدرت صدای محشری تو اجرای زنده داره+ویدیو (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نامه نامزد انصرافی به خانواده شهید رئیسی/ خداوند شاهد است که تمام توان خود را برای دفاع از خدمات سید محرومان به کار گرفتم
یخ مشارکت در این دوره از انتخابات آب می‌شود
مردی که در زندگی خود یک زن هم از نزدیک ندید +عکس
این بازیگران و اشخاص معروف ایرانی دوقلو زا هستند/ از باربد بابایی تا المیرا شریفی مقدم+عکس
دعوای دهه شصتی‌ها با دهه هشتادی‌ها بالا گرفت!
این پدر و مادر سنگدل نوزادشان را بخاطر آیفون 14 فروختند!
پای زنان به جوکر علیخانی بازشد / کدام بازیگران زن در فصل جدید جوکر هستند؟
یک ایران آماده انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در حواشی داغ امروز پنجشنبه 7 تیر 1403
تنها نماینده دولت شهید رئیسی در انتخابات به نفع جبهه انقلاب انصراف داد
مبلغ علی‌الحساب متناسب‌سازی به حساب بازنشستگان کشوری واریز شد
ما به سگ ولگرد غذا می‌دهیم؛ شما واکسن هاری بزنید!
ماجرای چک 3 میلیون تومانی رهبر انقلاب به استاد شهریار / 10 نکته درباره شهریار که شاید نمی دانیم
بازداشت نفر هشتم پرونده فساد در فوتبال به اتهام کلاهبرداری
حذف سیدحسین حسینی از صحنه فوتبال ایران رسمی شد/ استقلال با گلر یوگسلاو بست!
جنایت هولناک دو دختر جوان برای خروج از ایران!