علل و علائم خونریزی های غیر طبیعی رحم

  سه شنبه، 07 بهمن 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
علل و علائم خونریزی های غیر طبیعی رحم
خونریزی رحمی به ندرت عارضه‌ی خاصی ایجاد می‌کند؛ معمولا یک ناهنجاری گذراست و به محض تنظیم شدن هورمون‌های جنسی، برطرف می‌شود. 

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،خونریزی غیر طبیعی در خانم ها ممکن است در هر سنی رخ دهد بدون اینکه دلیل خاص و یا اینکه سابقه قبلی داشته باشد. اما در مواردی که خانم ها دچار خونریزی غیر طبیعی می شوند باید هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنند تا مورد بررسی قرار گیرد.

خونریزی رحمی، بسیار شدید و غیر عادی است که ممکن است در هر زمانی در فاصله بین قاعدگی ها و یا در طول قاعدگی رخ دهد.

در صورتی که خونریزی در فواصل بین قاعدگی باشد و به صورت شدید و حتی بیش از ۷ روز بطول بیانجامد، خونریزی شدید محسوب شده که به آن منوراژی گفته می شود.

علت خونریزی رحمی

  • خیلی از موارد وجود دارد که باعث خونریزی شدید و غیر طبیعی رحم می شود که بارداری یکی از علت های رایج آن است.
  • سرطان رحم، عفونت دهانه رحم و مشکل در تیروئید می تواند علت خونریزی غیر طبیعی رحم باشد.
  • وجود تومورهای کوچک یا بزرگ، فیبروئیدها و پولیپ ها در رحم می تواند باعث خونریزی شدید شوند.
  • خونریزی غیر طبیعی به دلیل بر هم خوردن تعادل هورمون ها در نوجوانان و زنان در دوران یائسگی بوجود می آید.
  • ممکن است خونریزی غیر طبیعی رحم به علت عدم تعادل هورمون ها باشد. خونریزی به دلیل اختلال در هورمون ها خونریزی رحمی ناکارآمد یا DUB گفته می شود.

نکته قابل توجه اینکه این مشکل ممکن است در هر سنی رخ بدهد و این موارد تنها چند مورد از علل خونریزی غیر طبیعی رحم است. اما باید گفت سن یکی از فاکتورهایی است که در خونریزی غیر طبیعی رحم دخیل است.

خونریزی غیرطبیعی رحم چگونه درمان می شود؟

درمان خونریزی غیرطبیعی به علت زمینه ای بستگی دارد؛ اگر بیماری مزمنی داشته باشید، درمان آن می تواند برای برطرف شدن خونریزی غیرطبیعی کمک کننده باشد.

نوع درمان همچنین ممکن است به تصمیم شما درباره این که می خواهید بچه دار شوید یا خیر، بستگی داشته باشد. درصورت دریافت برخی درمان ها بارداری خطرناک است و ممکن است حتی غیرممکن باشد. اگر نزدیک به یائسگی باشید، پزشک ممکن است از شما بخواهد صبر کنید تا شاید علائمتان خودبخود بهبود یابند.

داروها عموما خط اول درمان هستند؛ داروهای تجویزی رایج شامل:

  • ضدالتهاب های غیراستروئیدی یا NSAID ها: اگر از داروهای ضدالتهابی نظیر ایبوبروفن و ناپروکسن چند روز پیش از آغاز پریود مصرف کنید، ممکن است شدت خونریزی کاهش یابد.
  • هورمون ها: داروهای پیشگیری از بارداری و سایر درمان های هورمونی به منظم شدن سیکل قاعدگی و کاهش شدت خونریزی کمک می کنند.
  • آگونیست های هورومون آزادکننده ی گنادوتروپین: این داروها مانع از ترشح برخی هورمون های خاص می شوند. برای کوچک شدن فیبروئید ممکن است تجویز شوند اما عموما به تنهایی تجویز نمی شوند.
  • IUD: در برخی زنان IUD مانع از ترشح هورمون پروژستین می شود که از خونریزی های شدید پیشگیری می کند. بسیاری از زنانی که IUD دارند، به کل پریود نمی شوند.

در برخی موارد ممکن است نیاز به درمان جراحی باشد:

  • اندومتریال ابلیشن: طی این روش از سرما، حرارت، الکتریسیته و یا لیزر استفاده می شود تا بافت پوشاننده ی رحم تخریب شود. پس از این دیگر پریود نمی شوید اما امکان بارداری هم وجود ندارد. درصورت انجام لازم است تا زمان یائسگی قرص پیشگیری مصرف کنید.
  • میومکتومی یا آمبولیزیشن شریان رحمی: در صورتی که فیبروم داشته باشید، پزشک ممکن است آن ها را خارج کند یا عروق تغذیه کننده شان را قطع کند.
  • هیسترکتومی: طی این عمل رحم به طور کامل برداشته می شود. در صورتی که فیبروم بسیار بزرگ باشد و یا مبتلا به سرطان رحم یا اندومتر باشید، پزشک ممکن است این روش را پیشنهاد کند. با این حال این جراحی زمانی صورت می گیرد که سایر درمان ها موفقیت آمیز نبوده اند.

آیا خونریزی رحمی عوارض خاصی به جا می گذارد؟

خونریزی رحمی به ندرت عارضه ی خاصی ایجاد می کند؛ معمولا یک ناهنجاری گذراست و به محض تنظیم شدن هورمون های جنسی، برطرف می شود. با این حال کم خونی یکی از عوارضی است که ممکن است به دنبال خونریزی طول کشیده رخ دهد. در این صورت پزشک احتمالا برای شما مکمل هایی تجویز می کند تا کم خونی درمان شود. درموارد خیلی نادر ممکن است خونریزی آنقدر شدید باشد که نیاز به بستری و دریافت خون داشته باشد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت داشتن هر یک از موارد زیر در همراهی با خونریزی رحم بهتر است پزشک خود را ملاقات کنید:

  • سرگیجه
  • از حال رفتن
  • ضعف
  • فشار خون بالا
  • افزایش تعداد ضربان قلب
  • رنگ پریدگی پوست
  • درد
  • دفع لخته های بزرگ خون
  • تعویض پد هر یک ساعت یک بار

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (512 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (35 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (34 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (8 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید (6 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
اعلام اسامی 30 دانشجوی نمونۀ سال 1402
برنامه تازه اردوغان برای بقاء / ترکیه از روی عربستان کپی می‌کند
دغدغه‌ها و اولویت‌های پزشکیان و جلیلی برای «آموزش و پرورش»
جلیلی: دولت را با 1500 تحریم تحویل رئیسی دادند!
ماجرای جمله «به شما ناهار دادند؟» شهید رئیسی چه بود
واردات خودروهای ارزان قیمت با کیفیت در دستور کار دولت
مدافع پرسپولیس به تراکتور پاسخ مثبت داد / هایجک چهارم از اردوی سرخ پوشان توسط زنوزی
سرخط مهم‌ترین اخبار ایران و جهان / 11 تیر 1403
از واکنش متفاوت پسر بزرگ دهقان فداکار به توییت پزشکیان تا مراسم وداع با شهید حافظ صندوق در حواشی داغ امروز دوشنبه 11 تیر 1403
همسر سعید جلیلی چرا غایب است و این کاندیدا را همراهی نمی کند؟ / شغل او چیست؟ + عکس
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
(تصاویر) سفر به عصر قاجار؛ اردکی که عاشق خواجۀ دربار شده بود!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس